even voorstellen

Gestart door GTKlaas, januari 08, 2016, 20:28:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Niet helemaal nieuw maar toch al weer een tijdje geleden en daarom toch maar weer hier begonnen. Ik ben woonachtig in het zuiden van het land tussen Breda en Tilburg aan de Belgische grens.
Vanaf mijn 10/12 jaar bezig met modelspoor. De eerste was een blauwe trein van Jouef of Lima destijds afkomstig van de Hema.
Al gauw voelde ik mij meer aangetrokken tot Amerikaanse treinen.Ik kwam destijds veel in Hilversum en daar was een modelspoor winkel met veel Amerikaans nspoor modellen. Ik was onder de indruk en ben daarmee verder gegaan. Na de middelbare school,beroepsopleiding, verhuis, werken, trouwen, kinderen en verbouwen,  gestopt met treinen tot ongeveer mid 50.
Internet kwam sterk op en ik had een collega die wat handelde in treinen via een tweedehands site. Treinen, oke, leuk en hup ik was weer verslaafd.
Dilemma’s, N spoor of toch iets groter. Uiteindelijk gekozen voor HO spoor.eerst Nederlands en toen toch weer Amerikaanse diesels . Ik kocht een paar modellen en raakte verslaafd aan internet.
Ik kwam op sites met Amerikaans spul en het gevolg laat zich raden. Als je ziet hoe men diesels realistisch maakt, dat men een tijdschrift op internet heeft en zelfs een tv zender heeft over modelspoor dan raak ik daarvan onder de indruk. 
Ik had een paar oude Amerikaanse tijdschriften gekocht van rond 1970 en daarin stonden tekeningen van gebouwen uit Amerika. Ik ben die toen van karton gaan nabouwen. Wat het mij leerde was dat de Amerikaanse markt veel verder was maar ook veel meer deed in zelfbouw. Wat vroeger niet mogelijk was, ik ben nog nooit in Amerika geweest, stond nu op mijn tablet waar ik ook was.
Met het feit dat ik gekozen had voor Amerikaanse treinen kwam ook weer een ander probleem. Welke maatschappij, welke omgeving, welke locomotieven etc.
Ik was, weer door die bladen die ik had, onder de indruk van een artikel over the Fonda, Johnston & Gloverville railroad. Niet te lang, kleine maatschappij, mid jaren vijftig nog bestaand en divers vervoer.
Ik had echter geen Alco S1. Ik had inmiddels wel een sw7 van Proto.

Geen probleem. Ik ga hem in de kleuren van de FJG spuiten. Ik had ook een 0-8-0 van Rivarossi gekocht en die zou ik rond kunnen laten rijden.
Inmiddels zat ik ook op dit forum en toen stopte het weer.
Nu drie verbouwingen later en dus ook de jaren weer voorzichtig terug bij de treinen.



Grootste probleem iedere keer is wel het gaan bouwen van een baan. Zoals gezegd internet werkt verslavend en kost veel heel veel tijd en roept iedere keer weer vragen op.

Kern van het probleem bleef , ik had inmiddels meerdere diesels van verschillende partijen, dat ik bleef hinkelen op de JFG maar erg onder de indruk geraakt van de Western Pacific. Ik had een GP 38 van Kato en een GP 40 van Atlas gekocht in de kleur Zilver met oranje. Ik kocht ze om over te spuiten maar ben inmiddels zo onder de indruk van de kleur dat ik het mijzelf niet kan aandoen om ze over te spuiten.

Google maps liet mij de routes van de WP zien en wat men daar voor elkaar gekregen had als maatschappij. Ik was onder de indruk maar wilde feitelijk geen grote maatschappij. Dit temeer omdat ik klein met modules wilde beginnen en misschien rustig uitbouwen. Klein beginnen geeft snel plezier en is uit te breiden. Groot kost gewoon veel tijd. Dat wil niet zeggen dat ik niet aan groter denk.

Wat is nu het plan. Zoekend langs het spoor van de Western kwam ik uit bij Quincy in Californie. Ik  heb dit ook in mijn achterhoofd gehouden. Je hebt daar een korte lijn die loopt van Quincy Junction naar Quincy.. Dit spoor maakte deel uit van de Quincy railroad (QRR)  Hij liep vroeger verder maar is nu erg kort zo.n drie kilometer. Op het traject rijden een SW 1200 en een SW7 goederen en hout van en naar de daar aanwezige zagerij. Vroeger liep de lijn door  over zo.n 30 kilometer. Iets wat ik kan gebruiken om verder uit te bouwen.

Omdat de Qrr aansluit bij Quincy Junction  kan ik meteen diesels van  de Union pacific en oudsher de Western  Pacific meenemen.
Na dit besluit heb ik mijn twee SW1200/7  diesels gepakt en heb besloten deze over te spuiten.
Ik zal van dit proces proberen wat foto's te plaatsen.

Ik hoop niet dat het al te veel is wat ik geschreven heb maar ik heb wel de behoefte om eea te delen als het gaat over werk en het bouwen van een baan. Reacties zijn altijd welkom omdat het mij weer verder helpt.

Mooi verhaal, welkom op het forum. Californie is en blijft "the sunny state". Stoffige omgeving en materiaal. Mooie topic.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Inderdaad een mooi verhaal maar ik heet je welkom hier o het forum .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf


Welkom terug Klaas.

Ton
Erare humanum est

Hoi Klaas, welkom back op de site van mij.
Quincy heeft wel wat, oa. de CB&Q maar wat mij nog meer aanspreekt zijn deze kitjes:
http://www.campbellscalemodels.com/category_s/62.htm

Misschien een ideetje voor verdere uitwerking?
Trouwens, misschien off topic maar als je klein wilt beginnen waarom niet te beginnen met module of segmentbouw, dan kun je later verder uitbouwen.
Dust for thinking!
met groet,
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

dank je wel Jaap, zien er mooi uit die modellen van Cambells. Ik denk inderdaad om meer in modules op te bouwen. Ik heb er al twee gemaakt. Ik zou graag een foto ervan tonen maar heb hier nog wat beginners problemen mee. Ik heb al bij de hulp gelezen hoe eea moet maar als ik het mona lisa icoon open dan krijg ik niets te zien. Ik ben dus nog even zoekende.Ik zie nu ook dat de smili's niet werken?

Klaas, nie bij je Mona Lisa maar onder het tekstvak vind je "attachments and ...
als je daarop klikt krijg je
Attach: bladeren enz. dan kun je een of meer foto's selecteren.
    (Clear Attachment)
    (more attachments)
    Allowed file types: doc, gif, jpg, mpg, pdf, png, txt, zip
    Restrictions: 10 per post, maximum total size 2048KB, maximum individual size 2048KB

Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Klaas zoals Jaap al zij, onder het tekstvak Bijlage en andere opties aanklikken.

MonaLisa icoon is voor als je ergens anders de foto al hebt staan. Je kunt dan na het klikken op het MonaLisa icoon de link van de afbeelding plaatsen.

http://mijnafbeelding.nl/afbeelding.jpg

JohnT

Dit zou dan moeten lukken. Bedankt voor het advies. Ik heb een foto gekozen van de drie die bij de spuiterij staan. IK moet nog ee a aanpassen zoals de uitlaten. Maar goed, ik ben al blij dat ik wat kan laten zien. Het oog wil ook wat.

Mooi klaas dat werkt , nu een draadje aanmaken in mijn layout want dit is toch nog steeds het voorstel draadje.
Of ergens anders een draadje aanmaken , jouw keus.

Ton
Erare humanum est

welkom klaas

zier er mooi uit je switchers

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden