Eindelijk na zeer lang wachten en tegenslag met het eerste exemplaar is hier mijn nieuwe aanwinst. De Cab Forward van BLI.
Cab forward AC 5 (http://www.youtube.com/watch?v=PMKV4YgfsSE#)
Later mijn bevindingen.
JohnT
Een heel mooie loc
mooie aanwinst, het blijven apparte loks die cab forward.
id dit de enige die je hebt of nog meer van deze grote jongens?
Cor
Wat 'n bjoetie!!!
Ik had ze nog nooit gezien, sterker ik wist niet eens van het bestaan ervan.
Hier kun je trots op zijn John.
Kijkk daar hou ik nu wel van :) leuk voor je verzameling john.
Het is een imposant gezicht, een pracht machine.
Mvg, Poul.
Citaat van: moonlicht op maart 28, 2014, 19:30:08
mooie aanwinst, het blijven apparte loks die cab forward.
id dit de enige die je hebt of nog meer van deze grote jongens?
Cor
Nee ik heb nog een Niagara van Bachmann is ook wel aan de maat maar rijd desondanks toch door redelijk krappe bogen.
Bachmann NYC 4-8-4 with a ESU Loksound 3.5 decoder (http://www.youtube.com/watch?v=IuD0XEmstfQ#)
JohnT
Citaat van: American op maart 29, 2014, 00:15:42
Wat 'n bjoetie!!!
Ik had ze nog nooit gezien, sterker ik wist niet eens van het bestaan ervan.
In 2011 stond ik in Sacramento CA naast de enige die overgebleven is:
(http://3.bp.blogspot.com/-G8ZZSMp6BM4/TjlUUAeXSwI/AAAAAAAAAxQ/Frxn3qxSjIc/s1600/bene4.jpg)
(http://3.bp.blogspot.com/-aNtFG0GxJY0/TjlUWSAaLXI/AAAAAAAAAxU/WcLlJASJa24/s1600/bene5.jpg)
(http://4.bp.blogspot.com/-JzOx6RVSSEI/TjlUZYSR23I/AAAAAAAAAxc/SPiLtmtxIa8/s1600/bene7.jpg)
Een beest is het! ;)
Gaaf als je naast zoon loc kunt staan
En Ronald is geen kleine jongen , wat een bakbeesten zijn die locs toch.
Een beest is het!
Wie?
Mooie foto's deze had ik eerst in bestelling van Intermountain 3e run noemen ze het geloof ik. In ieder geval een nieuw ontwerp. Maar na ruim een jaar wachten ben ik overgegaan naar het BLI model is eigenlijk te oud voor het tijdperk wat ik voor ogen heb maar toe maar het is een hobby he.
De loc van mij de AC5 heeft een platte voorkant of eigenlijk is het de achterkant. Erfenis van de eerste experimenten met deze loc. Ze hebben gewoon een loc omgedraaid en de cab met platen dicht gelast. De loc op de foto's van Roland is de AC12 een modernere versie met toeter en stoomfluit. De toeter was voor overwegen bedoelt zodat de loc goed hoorbaar was.
Overigens het model is 42 cm over de koppeling gemeten.
JohnT
Zo'n machine is qua grootte eigenlijk als een compleet gebouw dat voorbij komt denderen. Echt imposant!
Mvg, Poul
Voor geinteresseerde een foto van de loc in originele staat dus die later is omgebouwd.
JohnT
Zo ziet hij er toch een stuk minder hardcore uit.
En je gelooft het misschien niet maar ook deze loc is ter ziele. Zelfde probleem, kap gesmolten rond de schoorsteen.
Ben wel ff klaar met BLI nu. Heb op het www nog een schrijven gevonden met het zelfde probleem dus is het bekent bij BLI.
JohnT
Dat is balen!!!
Het is dus een designfout en niet een productiefoutje....nou daar ben je klaar mee!!!!
Plastik en hitte gaan ook niet echt samen......
Balen man!
Ton
Krijg nieuwe onderdelen, ze werken daar gewoon door lijkt het heb binnen 24-uur antwoord en de toezegging dat ze de onderdelen opsturen. Maar het probleem erkennen doen ze niet en dat vind ik dan weer jammer.
Het is dus goedkoper een klagende klant tevreden te stellen dan het probleem structureel op te lossen. Het probleem bestaat trouwens al langer gisteren nog een bericht gevonden van iemand die het zelfde is overkomen.
CitaatMon, 2011-03-28 16:09 ? Russ Bellinis
We have noticed spotty quality on BLI locomotives at the model railroad club I belong to. One guy bought a new cab forward from them a couple of years ago. He tried out the smoke unit at a show, and after running it for a half hour or so, he noticed that the front of the boiler was melted! He sent it back to BLI and they replaced the model.
JohnT
BTW, electronica specialisten onder ons, zou het nu niet mogelijk zijn om een soort begrenzing te maken voor die smoke-unit?
JohnT
ja die zijn er.
Er zijn weerstanden die na gelang het type, door temperatuur een meer of minder weerstand krijgen.
De zogenaamde NTC en PTC weerstanden.
In jouw geval een PTC (positieve temperatuur coefficient)
http://nl.wikipedia.org/wiki/PTC-weerstand (http://nl.wikipedia.org/wiki/PTC-weerstand)
Ton
John
misschien iets maken met een PTC (positive temperatuur (s)censor), of in plat nederlands, een weerstand die groter word als de temperatuur toe neemt.
http://www.resistorguide.com/ptc-thermistor/ (http://www.resistorguide.com/ptc-thermistor/)
is alleen zoeken naar een type die bij de voor jou gewenste temperatuur op loopt, waardoor de stroom beperkt word.
maar je kon toch ook het vermogen in de decoder beperken?
Cor
stereo gedachte Cor?
Ton
yep, stereo
Cor
Ik weet miet hoe klein die dingen te koop zijn maar wat dacht je van een clickson?
Met een PTC heb je kans dat de rookspoel niet heet genoeg kan worden om die olie te verdampen....
Ton
Misschien zeg ik iets stoms: maar valt dat onderdeel dat smelt niet van messing na te maken? Of is dat te ingewikkeld?
Mvg, poul.
als je die link in mijn reactie pakt en naar beneden scrolt staat er een "over-current protection" , is een vorm van een PTC.
lijkt me een mooie oplossing en lekker klein (als ik het plaatje zie). :)
Cor
Poul
als je het van messing maakt ga je denk ik het probleem verplaatsen.
messing geleid warmte zeer goed.
beter zou een keramische isolatie er rond aanbrengen.
John,: is het een oplossing om er een laagje glastape rond te wikkelen?
is een plakband soort met glas er in, word gebruikt om elektrische verwarmingslint vast te zetten.
Cor
Citaat van: moonlicht op april 22, 2014, 09:45:08
John,: is het een oplossing om er een laagje glastape rond te wikkelen?
is een plakband soort met glas er in, word gebruikt om elektrische verwarmingslint vast te zetten.
Zou met zo'n goede isolatie (die per definitie de warmte binnenhoudt) de decoder zelf niet worden gebakken?
Ik mag aannemen dat het verwarmings element en de decoder niet bij elkaar in de buurt zitten.....
het gaat hier alleen om de isolatie van de verwarmingsspoel en de afstraling naar boven, naar het plastik van de rookkast.
Ton
ah, ok, ik snap... ik nam inderdaad aan dat ze bij elkaar in de buurt zouden zitten...
Ik zal een foto maken van het probleem. Mogelijk levert deze discussie een oplossing.
Zelf denk ik eerst aan siliconen die je ook voor het bakken in de oven gebruikt. Een matje en daar het benodigde stukje uitknippen. Een begrenzing met een weerstand is ook niet de oplossing, die wordt ook heet, gebruikte ze vroeger als afremweerstand bij een station.
Overigens wist mijn dealer mij te vertellen dat hij nog twee exemplaren terug gehad heeft met het zelfde probleem. Dus met die twee van mij al vier stuks.
JohnT
misschien is het de moeite waard van dat gietrubber (wat ik voor mallen gebruik)
je kan het in alle vormen gieten, kan lijkt mij niet beter.
en er bestaat ook hitte bestendig gietrubber.
ik wil wel eens kijken op mijn werk, daar hebben ze kleine tubes hitte bestendige siliconen rubber (word voor tracing gebruikt).
gr
Cor
Citaat van: moonlicht op april 23, 2014, 19:41:46
ik wil wel eens kijken op mijn werk, daar hebben ze kleine tubes hitte bestendige siliconen rubber (word voor tracing gebruikt).
gr
Cor
Dat zou geweldig zijn, kan het ook tegen druk? Of blijft het een pasta? De rookunit wordt namelijk tegen de binnenkant van de plastic ketel geschroefd en zou dan de pasta weer wegdrukken.
JohnT
is siliconen kit, er in spuiten en uit laten harden
Cor
John
dit heb ik nog liggen, en is nog vloeibaar.
als je het wilt proberen, geef je adres maar in een PB
Cor
Bedankt voor het aanbod maar deze siliconen gaat niet werken. Je kunt er wel aquariums mee lijmen. Ik ken dit type wel. De siliconen die ik bedoel heb je ook in bakvormen, die zijn wel vormvast en hitte bestendig.
JohnT
deze is tot 315 graden, staat op de verpakking dat deze hitte bestendig is.
Cor
Jawel dat kan maar ik denk dat als het spul is uitgehard en ik er de rook-unit tegen schroef dat het dan uitdijt waardoor de unit weer tegen het plastic komt. Maar proberen kan geen kwaad natuurlijk. Zal je een pm sturen.
Overigens heb ik het probleem met foto's beschreven op mijn website.
Amerikaans modelspoor info (http://www.amerikaans-modelspoor.info/blog/modelspoor-h0/cab-forward-nr2/)
JohnT
John
ik doe die tube morgen op de post
Cor
Ik heb net naar die foto's zitten kijken......wat een bagger constructie....kan je op wachten dat dat fout gaat!
Ze hadden die rookkast van metaal moeten maken!
Zal wel niet kosten effectief geweest zijn , maar nu draaien ze voor de kosten van het repareren op....stelletje boekhouders!!!
Ton
Citaat van: dutchbuilder op april 24, 2014, 22:16:15
Ik heb net naar die foto's zitten kijken......wat een bagger constructie....kan je op wachten dat dat fout gaat!
Ze hadden die rookkast van metaal moeten maken!
Zal wel niet kosten effectief geweest zijn , maar nu draaien ze voor de kosten van het repareren op....stelletje boekhouders!!!
Ton
Ze hebben nu alleen de kosten voor de mensen die klagen, is waarschijnlijk goedkoper want de constructie is al jaren zo en wordt zover ik weet niet veranderd.
JohnT
Een poging gedaan de schade te herstellen.
Amerikaans modelspoor (http://www.amerikaans-modelspoor.info/blog/modelspoor-h0/restauratie-ac-4/)
Vind het zelf wel geslaagd nu de binnenkant nog.
JohnT
Mooi opgelost John
Keurig!
John heb je al eens gemeten wat die rookunit aan stroom trekt?
Je zou een dikke weerstand kunnen nemen om de stroom te begrenzen.
Proberen een gulden middenweg te vinden tussen rook en stroom.
Die weerstand kan je overal plaatsen waar die geen kwaad kan qua hitte productie.....zelfs in de tender!
Ton
Bedankt voor de tip maar dit kan ik al instellen met cv-waardes. Het probleem is, uitgaande van mijn conclusie dat de isolatie het na verloop van tijd begeeft.
JohnT
Geen optie om er wat dikkere messing buis in te verwerken ???
Ja , dat die "isolatie" ruk is is overduidelijk!
Krimpkous zou er van gaan blozen!
Was een soort van plan B , maar als je de stroom kan instellen met een CV is nog mooier.
Ton
De schade heb je keurig opgelost John.
Met die rook generator kom je er ook wel uit denk ik!
Citaat van: milocomarty op april 25, 2014, 12:59:45
Geen optie om er wat dikkere messing buis in te verwerken <$1alt="" title="" onresizestart="return false;" id="smiley__$2" style="padding: 0 3px 0 3px;" />
Heb ik niet, ik heb er nu eerst hittebestendige tape in geplakt uit de autobranche om uitlaten te repareren. Doe daar dan nog een laagje siliconenkit van Cor over en dan ben ik uitgepraat met mijn oplossing. Het is wel een geruststelling dat ik dadelijk het betreffende onderdeel op reserve heb. Broadway Limited heeft het inmiddels verzonden.
JohnT
Hitte bestendige tape......kan dus tegen hitte maar isoleerd het ook ?
Betweifel het.
anders had het wel hitte isolerende tape gehete......
Ton
welke diameter pijp heb je dan ongeveer nodig?
Cor
Ik weet niet of ik dat moet doen, lijkt mij moeilijk om dat in de ketel te krijgen. Ik heb ook nog wel messing en kan er dan een rolletje uithalen. Probeer het eerst zo. Bedankt voor het aanbod.
JohnT
Citaat van: dutchbuilder op april 26, 2014, 10:34:00
Hitte bestendige tape......kan dus tegen hitte maar isoleerd het ook ?
Betweifel het.
anders had het wel hitte isolerende tape gehete......
Ton
In combinatie met de siliconenkit.
JohnT
Ik heb de rook-unit is goed onder de loep genomen en gezien dat er een transistor is opgebrand, mogelijk is dit de oorzaak van het probleem. Daar het nu meerdere locomotieven betreft denk ik dat die chinezen er goedkope rommel in hebben gezet die niet overeenkomt met het originele ontwerp?
Zover ik het type kan achterhalen, lettertjes waren wat verbrand.
MPS W01A
Kan ik niet vinden wel beschrijvingen?
JohnT
De specificaties, misschien weet iemand een alternatief?
JohnT
denk dat je hier even tussen moet zoeken
http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html?search=TO-92 (http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html?search=TO-92)
Dat torretje kan voor zijn package aardig wat aan.....
Maar een transistor komt nooit alleen, er moet ook een schakeling zijn voor het instellen.....
En dan is de vraag wat stuurt dat torretje aan? de gloeispiraal of het fannetje?
John zoek eens op equivalent van dat nummer, vind je misschien een vervangend type.
Ton
de fabrikant is Motorola......
Ton
Citaat van: dutchbuilder op april 27, 2014, 11:57:40
Dat torretje kan voor zijn package aardig wat aan.....
Maar een transistor komt nooit alleen, er moet ook een schakeling zijn voor het instellen.....
En dan is de vraag wat stuurt dat torretje aan? de gloeispiraal of het fannetje?
John zoek eens op equivalent van dat nummer, vind je misschien een vervangend type.
Ton
Hij stuurt het spiraal aan.
Lijkt mij een versterker functie voor het decoder signaal. Het motortje wordt direct aangestuurd is 5 volt en werkt nog. Spiraal niet meer.
JohnT
Ik heb gezocht op 1A npn transistor.
Maar je kan ook zoeken op iets meer, 1,5A of zo
Ton
Grappig we hebben allebei dezelfde gevonden.
http://www.fairchildsemi.com/ds/PN/PN2222A.pdf (http://www.fairchildsemi.com/ds/PN/PN2222A.pdf)
JohnT
Ben er ff helemaal klaar mee of had ik dat al gezegd.
Nu heeft het geluid het begeven, alles werkt behalve het geluid. Hield er tijdens het rijden gewoon mee op.
JohnT
Wat een rotzooi!
Heb je de decoder al een reset gegeven?
CV8 geloof ik....
Ton
Yep, het eerste wat ik gedaan heb.
Dacht toch echt dat Broadway Limited zo'n beetje de Mercedes onder de modeltreinen was maar ik heb mijn mening nu wel bijgesteld.
JohnT
Er is zeer waarschijnlijk meer elektronica gekookt door dat akkefietje met die rook generator-sturing.
Was nog niet helemaal kapot maar door de decoder weer te gebruiken is het component toch uiteindelijk overleden.....
De chuff functie van rookgenerator zal waarschijnlijk gekoppeld zitten aan de geluidsgenerator.
Ton
Nou viel mee het is alleen de speaker. Weet echt niet wat er mis is met dat ding maar ik heb nu de toezegging van BLI dat zij doorgaan tot alle problemen zijn opgelost, nieuwe speaker is ook onderweg.
Dus wat ik krijg,
Een ketel met appendages.
Rook-unit met electronica.
Speaker.
Dit moet ik ze nageven de service is prima.
JohnT
Vraag 'n hele nieuwe Loco?
Als dat zo blijft doorgaan, elke keer ?n nieuw onderdeel, zijn ze wel goedkoper uit dacht ik.
Het voordeel van losse componenten is dat je volledige controle heb over de opbouw.
Ik zelf zou de rook generator eerst los testen , kan je gelijk checken wat de hotspots zijn.
Ton
Ik heb zaterdag de onderdelen binnen gekregen. Speaker volgt nog.
Gisteren de rookgenerator ingebouwd nadat ik de oude cab had behandeld tegen het heet worden. Zoals eerder vermeld met een stuk aluminiumtape om uitlaten te repareren. En nog een laagje kit van Cor, resultaat lijkt goed, mooi spul die kit. Deze kende ik niet de kit die ik voor ogen had was de transparante siliconenkit. Nogmaals bedankt Cor.
Na het inbouwen een rondje gereden op de baan 5-10 minuten, rookunit stopt er spontaan mee >:D . Element wordt heet en produceert rook maar het motortje van de ventilator loopt vast.
Ik weet niet meer wat ik er van moet denken, bedenk mij wel honderd keer om nog is een BLI loc aan te schaffen zolang zij dit probleem niet serieus oppakken en er wat aan doen.
JohnT
Is heel erg jammer!
Als je dan toch een cab forward , als model, op je baan wil hebben, rigoureus de rook generator verwijderen!
Het is jammer van een leuk effect maar het behoud van je lok.
Ton
Jezus, wat 'n pech.
Tjonge je zult het maar hebben.
Wat is dit balen zeg!
Misschien naar Ton luisteren en dan heb je geen stress meer (hoop ik).
Maar de nieuwigheid c.q. lol is eraf......ik ken dat.....
Ton
Dacht met een goed merk te maken te hebben maar zoveel pech zet mij wel aan het denken.
Denk heel vaak aan de Intermountain versie die ik eigenlijk in bestelling had.
JohnT
Het is wel raar want die 0n30 C16 is wel een degelijke locomotief.
Zouden ze meerdere fabrikanten gebruiken om hun producten te maken?
Ton
Ik heb hem ook de Broadway Limited 0n30 C16.
Ik heb die Loco toevallig afgelopen zondag laten rijden.
Hij rijdt perfect.
Hier nog 'n mooie foto van de Dame:
http://www.railroad-line.com/forum/data/joebtx/2012992211_AlderGulch12.jpg (http://www.railroad-line.com/forum/data/joebtx/2012992211_AlderGulch12.jpg)
Afgezien van het feit dat het weer eens offtopic is, is dit geen C16.
Ton
Citaat van: dutchbuilder op mei 19, 2014, 20:47:32
Het is wel raar want die 0n30 C16 is wel een degelijke locomotief.
Zouden ze meerdere fabrikanten gebruiken om hun producten te maken?
Ton
Denk dat behalve de slechte kwaliteit (ik spreek nu wel over de rook-unit, de loc is goed) is de eindcontrole ook ver te zoeken.
Als je het presteert om iemand die al zoveel ellende met jou product heeft gehad weer een defect onderdeel te sturen dan is er iets goed mis.
JohnT
Dat is zeker slordig, daar ook geen QC, alleen maar een doorgeefluik!
Ton
Heb d'r ooit eens een stuk over geschreven, ding is mooi van lelijkheid. Was ook niet echt handig in gebruik, never the less.... mooi!
Net als de GG, ook spuuglelijk, maar mooi.
Maar echt lelijk zijn die Bombadeer cars, daar kan ik dus echt nergens is aan ontdekken in de trend van 'toch heeft het wel wat'