Amerikaanse treinen

Modelspoor => Mijn Layout => Topic gestart door: Frankc op november 16, 2013, 01:14:55

Titel: Rails peco 100
Bericht door: Frankc op november 16, 2013, 01:14:55
Ik wil de baan southern pacific los Angeles division bouwen uit 1999 is 12 x 19 feet is
5,80 lang x 3,66 breed. Het wordt een clubbaan bij dth Harderwijk.
Wij hebben veel a-gleis van piko voor onze nl baan, maar ik heb begrepen dat europeesche wissels niet passen op een us baan, maar kan ik peco code 100 wissels, 25 stuks, aanschaffen en combineren met  a-gleis van piko?
Peco wissels code 100 kosten in Engeland 9 pond per stuk, code 83 15 pond per stuk, bij code 100 kan ik de rails van piko gebruiken, het scheelt ons totaal 500 euro, dat is best veel voor een arme club
Graag jullie reactie
Frank cornelisse



Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: JohnT op november 16, 2013, 09:01:13
De belangrijkste reden om geen rails van Europese fabrikanten te gebruiken is de bielsafstand.deze komt niet overeen met de US bielsafstand dus kun je in principe de rails ook niet gebruiken van Piko. Maar het staat je natuurlijk vrij om hier zelf een keuze in te maken.

JohnT
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: Frankc op november 16, 2013, 11:12:29
Ik dacht dat het grootste probleem ontstaat bij wissels, de piko wissels kan ik niet gebruiken, maar de peco code 100 wissels wel?
Graag jullie reactie
Mvg
Frank cornelisse
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: American op november 16, 2013, 14:43:18
Voor 'n club zou het best leuk zijn om alle rails te spijkeren en de wissels zelf te maken.
Dat is een mooie activiteit!
En...... zelf maken is altijd leuker en leerzamer, toch?
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: dutchbuilder op november 16, 2013, 15:28:21
Dat is de vraag niet. C:-)
Ik kan je helaas niet helpen , geen verstand van.

Ton
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: moonlicht op november 16, 2013, 16:44:06
Frank
je schrijft dat je piko wissels niet kan gebruiken?
maar waarom niet? ???
zoals JohnT aangeeft , liggen de bielzen in de USA dichter bij elkaar , maar als je toch de piko rails wilt gebruiken en de biels afstand niet belangrijk vind dan maken de soort wissels toch ook niet uit (lijkt mij ;D)

als het geld er niet is zal je moeten werken met wat je hebt, denk ik.
en als je rails aardig vervuilt en zo valt het toch minder op , kijk maar naar meerdere banen daar zie je gewone H0 rails voor een 0n30 baan wat vaak niet op valt 8)
just my 2 cents
Cor
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: usronald op november 16, 2013, 19:09:36
Kijk eens, Peco code 100 dat ligt op mijn modelbaan Cornfield Yard:

(http://4.bp.blogspot.com/_Ec2NEXztK2I/TNWx-Vx-YcI/AAAAAAAAAFs/X4IbAKboFTs/s1600/heum4.jpg)

Hier is alleen het stukje achter code 83 Rocoline:

(http://3.bp.blogspot.com/_Ec2NEXztK2I/TNWyAZwIuKI/AAAAAAAAAF0/6XtLomB_Teo/s1600/heum6.jpg)

(http://2.bp.blogspot.com/-iunq52w25cw/TuSUaTemNGI/AAAAAAAAAVQ/vDvT5PYqmmA/s1600/P1190083.JPG)

Niks mis mee toch? ;)
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: JohnT op november 17, 2013, 10:15:49
Heren bedankt voor de goed bedoelde antwoorden maar de vraag is
Citaatkan ik de rails van piko gebruiken
.

JohnT
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: usronald op november 17, 2013, 11:59:26
John, en er staat toch echt ook:

Citaat..maar kan ik peco code 100 wissels, 25 stuks, aanschaffen en combineren met  a-gleis van piko?

:)
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: moonlicht op november 17, 2013, 13:16:40
ik denk dat het budget hier bepalend is voor wat je wilt  ::)
als je erg schaal getrouw wilt bouwen kan dat meer geld kosten, lijkt me gewoon een afweging maken.
gr
Cor
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: dutchbuilder op november 17, 2013, 15:05:00
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=1&vw_name=download&vw_id=3125 (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=1&vw_name=download&vw_id=3125)

Dit is een pdf over PIKO A-gleiss.
Wat ik eruit begrijp is dat A-gleiss lager is dan de andere europeese merken.
Maar daar hebben ze verloopschoentjes voor.

Ton
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: Frankc op november 17, 2013, 15:10:07
Ik een stoomlok van bachmann de 2-8-0 geprobeerd op mijn piko wissels,de lok ontspoort, 4 Assers zoals de 7a rijden wel goed, mijnvraag is kan ik peco medium radius code 100 wissels combineren met de piko a rails
Mvg
Frank
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: wimmc op november 17, 2013, 15:22:07
Hoi,


Als ik dat PDF-je zo eens doorblader (duits lezen is niet mijn sterkste punt) dan begrijp ik dat de piko rails gewoon 2,5 mm hoog zijn dus code 100.
Qua hoogte zou ik dus niet weten waarom ze niet te combineren zijn.
Misschien dat de biezen totaal anders zijn maar wellicht is dat dan wel te camoufleren met ballast.


Groetjes, Wim.
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: johnlostcreek op november 17, 2013, 15:26:30
Hi Frank.

Wat is de radius van de wissels.
Wellicht is de boogstraal in de wissels te klein om door heen te rijden.
Vast wel iemand die weet welke wissel je nodig hebt qua graden/radius.

Gr John LC

Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: usronald op november 17, 2013, 16:03:22
Medium is vrij normaal, zou het meeste door moeten willen. Vaak maken mensen een S, dus na de aftakking een tegengestelde bocht om weer recht te komen. Daar ontstaan vaak de problemen.
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: tothebeach op november 19, 2013, 09:27:42
Peco code 100 en Piko A is prima te combineren. Het is beide code 100, de bielzen zijn even dik. dus geen probleem.

Groet,
Michel
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: Gino Damen op november 27, 2013, 22:09:42
Zolang je de wissels maar niet gebruikt. De afstand strijkregels en puntstuk is namlijk te krap en hierdoor hebben RP25 wielen de neiging om net op het puntstuk te lopen en dan wippen ze er uit. Je kunt dit oplossen door aan de buitenkant van de strijkregels (de railskant) een stripje kunststof te lijmen (met secondelijm). De  kunststofkaft die voor brochures wordt gebruikt is hiervoor geschikt.

Bedenkt overigens ook dat het profiel van A-rails relatief slank is en van Peco een stuk dikker. Dit kan bij de overgang minder mooi zijn en waarschijnlijk moet je wat puntjes rond vijlen om haken van flensen te voorkomen.

Gino
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: milocomarty op november 27, 2013, 22:10:37
Welke wissels, die van Peco of Piko  ???
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: P. Bender op november 30, 2013, 14:32:01
Frank,

Als ik e.a. goed begrijp / uit elkaar kan trekken spelen er meerdere vragen


Je moet je afgezien van punt 3 ook afvragen wat je er van ziet en of het de moeite waard is.
Voor Europees spoor zijn de hogere code getallen al vlug aan de hoge kant, maar ja we zijn het in modelspoor al decennia gewend, dus hoe hard gaat het opvallen. Zeker i.c.m. de toch al zwaardere rail in de USA.
Hetzelfde geldt voor de dwarsliggerafstand. Het is zinniger om een onderscheid te maken tussen hoofdspoor, zijlijnen, industriespoor qua dwarsliggerafstand dan alles te laten afhangen van de exact juiste dwarsligger hoh afstanden.

Zolang je hoofdlijn een andere spoorstaafhoogte en dwarsliggerafstand heeft als een lijntje als Hoorn - Medemblik laat je het onderscheid (in mijn ogen) afdoende zien. Natuurlijk kan / mag je voor de absoluut juiste maten gaan, maar in hoeverre je daar alle energie  / tijd in moet gaan steken .....

Does this help?
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: Frankc op december 01, 2013, 17:03:44
Ik heb inmiddels op marktplaats 21 nieuwe wissels van peco code 75 gekocht voor een redelijke prijs en 20 flex rails code 75, ik heb ook 9 slanke wissels van atlas gekocht echter code 100
Ik koop van peco 4 rail SL 113 zodat ik code 75 en 100 kan combineren
Titel: Re: Rails peco 100
Bericht door: Gino Damen op december 06, 2013, 22:19:14
Citaat van: milocomarty op november 27, 2013, 22:10:37
Welke wissels, die van Peco of Piko  ???

Piko

Gino