Ik ben bezig met het bouwen van een kopie van John Allen's Timesaver. Dit ter ondersteuning van een virtuele uitvoering. En dus voor het eerst in jaren weer bezig met echte modelbouw - met de daarbij horende probleempjes.
Om te kunnen rangeren gebruik ik een analoge eigenbouw regelaar met een 3-standen schakelaar: links - stop - rechts. Dit werkt prima met een analoge Bachmann ALCO S4 en ook oudere Athearn switchers rijden prima.
Echter - andere Bachmann (DCC) locs rijden voor geen meter. Dus moet waarschijnlijk de decoder er uit. Bij een GE 44 zit die er in gesoldeerd en ik begrijp dat de soldeerpunten op de basisprint op een bepaalde manier moeten worden doorverbonden. Hoe dit te doen vermeld de documentatie - uiteraard - niet. :)
Misschien dat iemand me op het juiste spoor kan zetten?
Max.
De meeste decoders hebben de mogelijkheid om zowel digitaal als analoog te werken.
Dit houd wel in dat de decoder voor zowel digitaal als analoog staat ingesteld.
Ik zal je niet vervelen met welke CV ( programmeeradres) je moet instellen.
Maar het is noodzakelijk dat je een mede spoorder vind met een digitale sturing zodat hij je lok op analoog kan programmeren.
Het voordeel hiervan is dat als je eens een keertje met je lok op een digitale baan wil rijden, dat ook mogelijk is.
Ik ben zelf nadat ik met 0n30 (spoor 0 op H0 rails) ben begonnen in 2008 ik er gelijk een DCC sturing bij gekocht heb en ik moet zeggen dat dat een stuk makkelijker en lekkerder rijd dan analoog.
Ton
Beste Ton,
hartelijk dank voor je reactie maar ik ben tot de conclusie gekomen dat DCC voor mij niet echt een optie is. De voornaamste reden is dat ik mijn baantje wil bedienen met alleen een richtings-schakelaar en een voor-ingestelde snelheid. En een analoge regelaar zelf bouwen is makkelijker - heb ik al; met acceleratie/deceleratie - dan het aanpassen van een DCC regelaar waar ik geen verstand van heb.
Blijft over het verwijderen van alle overbodige elektronica... ;D
Max.
Halo Max, Zoals Ton al aangaf zijn nagenoeg alle moderne DCC decoders geschikt voor zowel analoog bedrijf alswel digitaal bedrijf. Een heleboel herkennen het zelf. Er is een maar! De oudere DCC decoders hebben dat niet :(. Daar komt nog een bijkomend probleem bij dat sommige oude decoders na langdurige rust hun instellingen en programma's geheel of gedeeltelijk kwijt kunnen raken.
Afijn, Ton's advies is dan ook de enige goede. Laat de locs uitlezen door een mede hobby genoot die dat kan. Alternatief is dat als je toch op annaloog blijft rijden, kijken of je de decoders eruit kan halen en motor en licht direct aan te sluiten.
Andersom kan ook. 2e hands zijn de Roco lokmuizen nog wel te koop. Het meest simpele en doeltreffende DCC instap systeem dat ik ken. Met een beetje mazel kun je voor weinig geld wat evaring op doen met DCC. Bij de meesten van ons is het zo dat we allemaal de overgang van annaloog naar DCC hebben gemaakt en nu niet meer terug willen.
Het versimpeld de bedrading, geen geisoleerde rail segmenten meer, volledige controle over de lok op elk moment en waar dan ook op de baan en eigenlijk (met hulp van wat vrienden) een eitje om onder de knie te krijgen.
Er zijn nog wel decoders die analoog rijden niet ondersteunen, ik zou zoals hier al eerder aangegeven de hele elektronica er uit halen en alles op de ouderwetse conventionele wijze aansluiten. Anders wordt het natuurlijk als je verder wilt in het modelspoorgebeuren. Dan is DCC een aanrader en tegenwoordig wel haast een must. Vrijwel al het nieuwe materieel is DCC of hiervoor geschikt.
JohnT
Max , ik begrijp het wel.....
Bij mijn Bachmann Spectrum loks is er altijd een mogelijkheid om de lok terug te brengen naar analoog.
Op het moederbordje zit een 8 polige stekker waar de decoder op aan gesloten zit.
Er worden door de fabriek twee metalen krammetjes bij geleverd die op een bepaalde manier in dat stekkertje worden gestoken.
Daardoor word de lok volledig analoog.
Als dat in jouw geval niet zo is dan word het gewoon de decoder er uit halen en de pickup draden van de wielen aansluiten aan de motor.
De verlichting kun je richting gevoelig maken door er diodes in te zetten.
Vergeet niet dat de meeste verlichting tegenwoordig LED's zijn en geen gloeilampjes.
Die LED's kunnen absoluut niet tegen de volledige rijspanning en overlijden direct, met of zonder knal!
Je zal er dan weerstanden tussen moeten zetten.
weerstanden van 1 Kilo Ohm (kleurcode bruin zwart rood) zijn wat overbemeten maar zeer effectief.
Als je LED's als verlichting heb dan heb je die diodes niet nodig omdat ze zelf een diode zijn.
O ja , voor dat ik het vergeet.
Bij de oude analoge loks zit de motor meestal aan 1 kant aan het chassis en heeft daar al kontakt met een deel van de wielen.
Bij digitale loks is de motor geisoleerd van het chassis vanwege de aansluitingen van de decoder.
Hou daar rekening mee.
Ton
Allemaal hartelijk dank.
In ieder geval voldoende stof om dit weekend eens goed over na te denken... :)
Cheers,
Max
Zoals meestal blijkt de meest rigoureuze oplossing de beste: na het verwijderen van alle elektronica lopen de locs als gewenst... ;D
Gelukkig steken ook meteen de volgende problemen de kop op maar die horen in 'n ander topic.
Cheers,
Max.
Digitaal rijden, dat gaat zo soetjes.
Mooi langzaam rijden, altijd alles onder controle zoals eerder vermeld.
Niks als lof over het digitale.
Hans
En vergeet het geluid niet....
Ton
Zodra ik een DCC systeem vind dat ik hiermee
(http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/forum/MGalleryItem.php?id=43)
(links-stop-rechts) kan bedienen ben ik misschien ge?nteresseerd. :)
En geluid ? Brrrr - alleen van vinyl... :D
Max
Ik denk toch, dat je niet stil kunt blijven staan!
Het biedt zoveel voordelen.
Dat heeft niets met stil staan te maken. De Timesaver is 45 jaar geleden ontwikkeld en dat is 40 jaar geleden gestopt met 't overlijden van de maker. Het is toch logisch om dan daar te beginnen. Als later blijkt dat het met DCC veel beter gaat is 't vroeg genoeg.
Tenslotte restaureer je 'n Ferrari 250 GTO van '63 ook niet met moderne onderdelen... :)
Max
ps - ik zoek nog 'n setje Baker koppelingen.
M
elektronische ontsteking in die GTO i.p.v. contactpuntjes ,lijkt me dat dat wel gebeurt 8)
maar wat is een baker koppeling, ik ken wel kadee
Cor
Kan mij voorstellen dat als je een functionerend project hebt en er zeker van bent dit niet te willen uitbreiden dat je dan houd wat je hebt.
JohnT
@Cor
Dit is 'n Baker koppeling:
(http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/forum/MGalleryItem.php?id=44)
Ook alweer 'n oudje maar waarschijnlijk beter geschikt voor m'n project dan de Kadee #148's waarmee ik nu aan 't stoeien ben.
Want die willen niet zo denderend koppelen op gebogen spoor en 't ontkoppelen houdt ook niet over.
@JohnT
Zo is 't maar net... :)
Ik zag trouwens hier (http://www.deltang.co.uk/ (http://www.deltang.co.uk/)) 'n pracht van 'n oplossing.
Citaat van: Max Roodveldt op november 01, 2013, 00:13:47
Dat heeft niets met stil staan te maken. De Timesaver is 45 jaar geleden ontwikkeld en dat is 40 jaar geleden gestopt met 't overlijden van de maker. Het is toch logisch om dan daar te beginnen. Als later blijkt dat het met DCC veel beter gaat is 't vroeg genoeg.
In jou ogen logisch Max ;) Tis niet anders dan progressie maken in de hobby.... als ik was blijven hangen in het analoog denken was ik niet zover gekomen als nu, en zeker niet met de fun die erbij hoort. Geluid is gewoon hartstikke leuk en voegt een extra dimensie toe aan onze leuke hobby. Jou Timesaver zou met digitaal en geluid misschien wel 100 keer leuker zijn als dat die nu is :)
Natuurlijk moet er niks, alleen is het zo jammer dat veel mensen die nieuwe kansen niet grijpen. Angst voor het onbekende?
Citaat van: Max Roodveldt op oktober 31, 2013, 23:41:32
Zodra ik een DCC systeem vind dat ik hiermee
(http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/forum/MGalleryItem.php?id=43)
(links-stop-rechts) kan bedienen ben ik misschien ge?nteresseerd. :)
Zie het schakelaartje linksboven.......:
(http://www.modellbahnwelt24.de/bilder/produkte/gross/LE-21090_Lenz-21090-Handregler-LH90.jpg)
De man heeft gekozen voor analoog en is op de hoogte van het digitale gebeuren. Laten wij zijn keuze respecteren.
JohnT
John, nergens staat dat ik zijn analoge keuze niet respecteer... ik probeer hem alleen te overtuigen dat digitaal net zo eenvoudig is als analoog. Niet meer en niet minder. Bij de meeste herinstappers is het nou eenmaal zo dat er een niet-gerechtvaardigde weerstand is tegen digtaal.
Maar goed, ieder zijn ding ;)
'n Beetje bang misschien.
Onbekend maakt onbemind!
Het gaat niet perse om jou bericht Ronald, maar Max heeft nu al een aantal keren aangegeven dat hij niet digitaal wil. Hij heeft ook aangegeven dat hij het voor zijn situatie niet nodig heeft. Hij weet inmiddels ook wat hij mist. Laten wij zijn beslissing respecteren.
JohnT
De enige reden om een 'echte' Timesaver te willen bouwen is omdat me hier: www.fszwever.nl (http://www.fszwever.nl) een aantal zaken niet duidelijk zijn - niet meer en niet minder.
En omdat programmeren nu eenmaal niet gaat als je het probleem niet goed begrijpt komt er een 'echte' om dat uit te zoeken.
(http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/forum/MGalleryItem.php?id=40)
In navolging van deze:
(http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/forum/MGalleryItem.php?id=41)
Cheers,
Max
Desondanks een mooi thema, Max :) Ga je hem ook aankleden?
Citaat van: JohnT op november 01, 2013, 19:51:16
Het gaat niet perse om jou bericht Ronald, maar Max heeft nu al een aantal keren aangegeven dat hij niet digitaal wil. Hij heeft ook aangegeven dat hij het voor zijn situatie niet nodig heeft. Hij weet inmiddels ook wat hij mist. Laten wij zijn beslissing respecteren.
JohnT
Here here!
Het is het zelfde als dat iemand in mijn radiohobby een oude zender tot in de puntjes nabouwd.
Respect!!!
Ton
Ben zeer benieuwd hoe het verder gaat Max
Citaat van: usronald op november 01, 2013, 20:26:14
Desondanks een mooi thema, Max :) Ga je hem ook aankleden?
Als het niet in de weg zit met het met de hand bedienen van de wissels en het met de hand ontkoppelen - wie weet... 8)
Max