Amerikaanse treinen

Modelspoor => Mijn Layout => Topic gestart door: usarene op maart 10, 2019, 19:42:27

Titel: Kelder baan in 1:48
Bericht door: usarene op maart 10, 2019, 19:42:27
Hallo allen.

Hier volgt,als jullie het willen, een rondleiding over mijn kelderbaan.
Standaard 0 en 0n3 zijn hier samen aanwezig
Het is een rond rij baan met 3x 0n3 rangeer mogelijkheden en een flink std. 0 yard met ook rangeer mogelijkheden.
Sommige van jullie zijn al eens wezen kijken en weten wel waar het ongeveer over gaat.
Het begon allemaal met de bouw van Don,s dump yard zo,n 30 jaar geleden. F 1
De boom op de voorgrond is een wortel van een boom die ik in een droog gevallen rivier in Frankrijk vond.
Daarna kwam een grote brouwerij met silo,s maar die silo.s zijn weggehaald omdat ik wat anders wilde maar het hoofdgebouw staat er nog. F2
Het gebouw is van 2 mm dik styreen plaat gemaakt en de apparaten er omheen zijn restanten van een proefopstelling van een olie raffinaderij in aanbouw, altijd wel wat te hergebruiken.
De hopper brengt hop of andere grondstoffen en de tankwagon komt brandstof brengen.
Een andere fabriek, iets met graan, staat er naast en was een onderdeel van de grote brouwerij en wordt ook bediend door hetzelfde spoor zodat er al de nodige uitdagingen bestaan om de tankwagon te wisselen. F3
Ook worden op dat zelfde spoor ook wel eens automobielen gelost dus nog meer uitdagingen.
Op de achtergrond is men hard bezig om het hekwerk te herstellen, soms gaat er wel eens iets fout! F4
Tot zo ver voorlopig maar weer, laat maar even weten of er behoefte is nar meer foto,s en verhaaltjes.
Eventuele vragen wil ik graag beantwoorden.

Groeten van René.
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: Janbouli op maart 10, 2019, 21:35:01
Dank je Rene , en meer foto's en verhalen zijn altijd welkom . Schitterende boom en vooral de weathering op die vrachtwagen vallen me op . Heel graag nog meer.
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: American op maart 11, 2019, 00:34:15
Mooie baan met heel veel goede details.
(Zoals we van jou gewend zijn).
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: BvDoorn op maart 11, 2019, 07:45:33
Mooie foto's van een mooie baan. Misschien een keer een Cab ride filmpje maken??
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: JohnT op maart 11, 2019, 08:47:49
Mooie foto's René, bedankt voor het delen.

JohnT
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: moonlicht op maart 11, 2019, 08:53:18
altijd leuk om weer eens terug te zien
misschien ook een paar overzicht foto's?

Cor
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: vic op maart 11, 2019, 14:30:30
Leuk baantje Rene

Vic
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: usarene op maart 11, 2019, 22:16:28
F1:  Doorkijkje vanaf de andere kant, de wissels zijn 2e hands en van Peco, tijdens een N.M.R.A. meting in Engeland aangeschaft.
De achtergronden zijn uitvergrootte HO achtergronden en op verschillende dikte,s hout geplakt met speciale behanglijm dat niet vlekt.
Samen met de houten randjes om de reclameborden en de opgedikte dakranden geeft dat een leuk diepte effect, ook de regenpijpen van lasdraad en de afvoer bakjes van hout helpen daar aan mee.
Bedenk dat de totale diepte maar 50 cm is en daar liggen dan ook nog 4 standaard 0 sporen op.
Het hekwerk was een aardig karwei, latje voor latje lijmen.
F2: Nog een doorkijkje, hier is het opdikken goed te zien evenals andere details.
In de verte is een blikje te zien, dat moet ik nog bekleden met styreen stroken als watertank, na zo,n 25 jaar was het oude styreen een beetje moe!
F3:  Het hout in de gondola is van echte takjes gezaagd, er gaat niets boven natuurlijk materiaal, is bovendien goedkoop in aanschaf en geeft een leuke aanleiding om in het park te gaan wandelen/sprokkelen.
Het gebouw op de voorgrond is van een soort schuimplaten en een beetje verouderd.
F4: Lok. 24, een omgebouwde 0-4-0 van Rivarossi,nu met voorloopstel, staat gereed voor vertrek met 10 wagons met verschillende lading.
Hier is ook duidelijk het smalspoor te zien.
Dat was ook nog een uitdaging want er moesten 2 wissels aangepast worden om het smalspoor rechtdoor te kunnen laten rijden.
De rail was toch al een probleem, ga maar na: uit de tunnel tot het wissel code 100, het wissel zelf code 125 en het lange rechte stuk is Atlas rail met een nog hoger rail profiel terwijl het smalspoor weer code 100 is en dat ook aan de andere kant van het rechte stuk!
Ondanks alles ziet het er goed uit en zijn er 0 problemen

Tot zo ver maar weer.

Groeten van René.
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: American op maart 12, 2019, 00:15:55
Heel mooi gedaan Rene, die achtergronden.
Zet me wel aan het denken!!!
Veel details.
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: vic op maart 12, 2019, 15:04:51
Ziet er heel goed uit, dat met die foamplaten, goed idee

Vic
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: Joop_L op maart 12, 2019, 17:11:04
Gaaf!  :cool:
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: gideon op maart 17, 2019, 14:19:30
mooi baan! bedankt voor alle foto's en toelichting.
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: vic op maart 17, 2019, 23:46:00
Leuk jou te ontmoeten afgelopen vrijdag op On Trax Rene

Vic
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: American op maart 18, 2019, 12:32:16
Rene,
Deze tekst: Het gebouw op de voorgrond is van een soort schuimplaten en een beetje verouderd.
Heb je dat er in gestempeld of er op geplakt (stenen papier)?
Want dat ziet er zeer goed uit jongen!!!
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: johnlostcreek op maart 18, 2019, 13:27:12
Meerdere keren de baan bij Renè kunnen bewonderen. Echt mooi. En wat wil je nog meer. Een Amerikaanse baan in een kelder  :wink:
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: usarene op maart 18, 2019, 22:27:43
Hallo.

Hans, het zijn gewoon een soort piepschuim platen van ongeveer 0,5 x 20 x 40 of 50  cm en die waren voorzien van deze maat steentjes en zo gekleurd en wel, alleen veel schoner.
Het enige wat ik moest doen was op maat snijden, op plakken met witte houtlijm en wat vervuilen.
Ik heb ze ooit eens gekocht in een modeltrein winkel, ze stonden bij de Faller en andere soorten bouwplaten en in meerdere kleuren.
Volgens mij worden ze vaak gebruikt om tunnelingangen te maken en zo.
Vic, ik vond het ook leuk om je te ontmoeten, zo hoort er een echt mens bij dat fototje!

Groeten van René.
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: American op maart 19, 2019, 00:02:47
Bedankt jongen.
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: usarene op maart 19, 2019, 22:18:47
Hallo.

Nog wat beelden van de baan.

F1: Schapen er in en lekkere hapjes er weer uit, ik wil nog een bord maken met EAT OUR MEAT of zo iets.
De blauwe rand op het reclame bord bijvoorbeeld, geeft extra diepte en is gemakkelijk te maken.
Ook het stro van touw in de stock car is geen probleem, alleen wel plaatsen voor het 2e dek en het dak er op gaat, was een kit met allemaal losse houtjes, waarvan ik er nog een bezit en die ik t.z.t. nog wil gaan bouwen.
Op de voorgrond een std. tankwagon, het perron is een houten plank beplakt met steentjes papier.

F2: De opgeplakte regenpijp is van 2mm lasdraad, beugeltjes van 0,5 mm messing draad en de verzamelbakjes zijn van hout.
Bijna alle figuren zijn wel zelf geschilderd, de meeste zo n 20 jaar geleden.
De reefer was een kit en de decals zijn door mij zelf ontworpen.

F3: lok. 24 is vol geladen met echte kolen, aangevoerd door de std. hopper.
De gele vetilated boxcar was mijn vorige project, inmiddels druk in bedrijf met op de achtergrond de grote stad!

F4: De bebouwing wordt wat vlakker.
De SW 1500 is een Gillmauer kit, de loods een ingekort Heljan gebouw, de truck van Revell en onder de groene wagon is het railpoets blokje voor het standaard spoor te zien.
Tot zo ver maar weer.

Groeten van René.
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: usarene op maart 08, 2020, 14:28:02
Hallo.

Omdat ik nog een mooie watertoren had die maar stof stond te vergaren en ik dat wel zonde vond ben ik op zoek gegaan naar een mooi plaatsje op de kelderbaan.
Dat viel nog niet mee omdat de toren eigenlijk bedoeld is om smalspoor locomotieven te bedienen maar er rijden bij mij ook normaalspoor locomotieven en die zijn toch wel een stuk hoger.
Ook is de toren zelf al flink groot en de baan eigenlijk vol.
Maar met wat list en bedrog is het ei gelegd en de toren geplaatst, alleen moest Don Dump wat ruimte inleveren.
De foto s laten de situatie voor en na de plaatsing zien.

Groeten van René.
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: American op maart 08, 2020, 14:31:38
Jammer van de Dump, maar dit is ook een mooie oplossing.
Ziet er ook zeer goed uit.
Mooie blikvanger zo.
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: Janbouli op maart 08, 2020, 18:24:47
Mooie plek , ziet er goed uit.
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: JohnT op maart 09, 2020, 08:56:33
Mooie oplossing.


JohnT
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: dutchbuilder op maart 09, 2020, 11:28:29
Misschien kan Don wat illegaal water aftappen.

Ton
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: Frits op december 15, 2020, 08:11:04
In mijn ogen is het een prachtig bezit deze kelderbaan. Er is veel te zien en te beleven.
Maar waarom eigenlijk schaal 1 : 48?
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: moonlicht op december 15, 2020, 08:40:41
schaal is een verhouding, en die amerikanen doen het met voeten en duimen  (foot, inch)
de schaal zoals hun hem dan uitleggen is een 1/4 inch to the foot , als je dat gaat uitrekenen is het 1/48

de engelse doen het iets anders , die nemen 7mm to the foot , en dan kom je ineens op 1/43.5

de rest van de wereld pakt 1/45 als verhouding voor spoor nul
en dan is 32mm spoorbreedte precies goed

wel word over de hele wereld voor spoor nul dezelfde spoorbreedte van rails gebruikt, n.l. 32mm
dan is eingelijk 1/48 niet correct voor een spoorbreeedte van 32 mm, er zijn dan ook puristen die dan op de exacte spoorbreedte rijden, deze is proto 48 genoemd
dan zal er voor die engelse 7mm ook zoiets zijn, jawel, scale 7 heet dat (ik hoop dat ik het goed heb)

hoop dat het nu wat duidelijker is

Cor
Titel: Re: Kelder baan in 1:48
Bericht door: Frits op december 15, 2020, 10:02:29
Ah ja, ik vergeet weleens dat Amerikanen behalve ander materieel ook andere maten hanteren. Soms is dat lastig, maar zij hebben zelf ook honderden uitzonderingen en afwijkende normen.