Amerikaanse treinen

Modelspoor => Digitaal en andere electrische projecten. => Topic gestart door: dutchbuilder op maart 26, 2017, 13:29:27

Titel: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 26, 2017, 13:29:27
Even een uitleg van de situatie.
Ik heb twee identieke Lenz besturingen, de LZV100.
1 kan ik omschakelen naar program rails.
De decoder is een TAMS Electronic LD-G-32-2 van Conrad.
Deze decoder heb ik ook in dat stammetje met rail bus onderstel gebouwd en werkt uitstekend.
CV3 en 4 werken naar behoren.
Het rare verschijnsel doet zich voor in dat laatste roestbakje dat ik gemaakt heb.
Op de besturing met program rail werken 3 en 4 prima maar op de andere besturing krijg ik totaal geen optrek en stop effect.
Andere locs hebben totaal geen problemen.

Heeft iemand enig idee waarom dat is?
Ikke niet begrijp. :o

Ton
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: Gerard Wassink op maart 26, 2017, 15:46:04
Kennen die dingen ook de "POM" mode? (Programming On Main)?

ALS het verschil in programmeerspoor en hoofdspoor zit - wat ik me haast niet kan voorstellen, dan kun je het daarmee elimineren...

Gerard
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 26, 2017, 16:13:56
Citaat van: Gerard Wassink op maart 26, 2017, 15:46:04
Kennen die dingen ook de "POM" mode? (Programming On Main)?

ALS het verschil in programmeerspoor en hoofdspoor zit - wat ik me haast niet kan voorstellen, dan kun je het daarmee elimineren...

Gerard

Maakt niet uit Gerard.
Ik heb de waarde van 3 en 4  in POM naar een dikke 20 gehad, no joy.

Ton
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: Gerard Wassink op maart 26, 2017, 18:26:53
Citaat van: dutchbuilder op maart 26, 2017, 16:13:56
...
Maakt niet uit Gerard.
Ik heb de waarde van 3 en 4  in POM naar een dikke 20 gehad, no joy.

Ton

:(
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 27, 2017, 20:44:05
Alsnog de decoder gereset en zie daar hijdoenutweer.
Probleem opgelost?
Who knows.

Ton
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: BvDoorn op maart 27, 2017, 21:24:35
Mosterd na de maaltijd, is het niet zo dat elke cab een eigen code meestuurd zodat ook de decoder weet met welkedecoder hij praat. Heb hier ergens over gelezen. Het kan dus zijn dat een decoder gekoppeld stond en daar niet uit wilde komen totdat je hem/haar hebt gereset?
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 29, 2017, 14:27:09
Andere loc , zelfde soort decoder, zelfde probleem. :'(

Ton
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: Gerard Wassink op maart 29, 2017, 14:52:35
Citaat van: dutchbuilder op maart 29, 2017, 14:27:09
Andere loc , zelfde soort decoder, zelfde probleem. :'(

Ton

Zelfde oplossing?  :)
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: dutchbuilder op maart 29, 2017, 19:57:58
Niet dus.
Ik heb dat ding gereset tot dat er bijna magic smoke uit kwam.
Geen effect.
Om moe van te worden.

Ton
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: dutchbuilder op april 07, 2017, 13:24:15
Nieuwe decoders binnen gekregen , zelfde probleem.
Tams een mailtje gestuurd.
Ben benieuwd.

Ton
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: Gerard Wassink op april 07, 2017, 16:49:48
Nou, zeg....

CV3 en CV4 behoren toch wel degelijk tot de standaard registers (https://www.dccwiki.com/Configuration_Variable#NMRA_Standards) dacht ik.

Gerard
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: dutchbuilder op april 07, 2017, 19:53:36
Citaat van: Gerard Wassink op april 07, 2017, 16:49:48
Nou, zeg....

CV3 en CV4 behoren toch wel degelijk tot de standaard registers (https://www.dccwiki.com/Configuration_Variable#NMRA_Standards) dacht ik.

Gerard

Ja, ikke niet begrijp wat er aan de hand kan zijn.
De decoder in de Goose type doet het prima.
Al zitten denken dat het tussenprintje op het chassis roet in het eten gooit met C'tjes maar in die Goose type zit het zelfde.

Ton

Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: dutchbuilder op april 07, 2017, 20:07:13
Zodan....dat is een smerige!
Een typisch gevalletje van RTFM.
zie plaatje.
In het hoofdstukje automated functions.
Met F4 kan je CV3 en 4 uitzetten of in mijn geval aanzetten.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!! :o
Dat is dus niet standaard NMRA.

Ik snap wat er gebeurd.
De F4 knop is ook de enkeltallen knop tijdens het programmeren.
als ik verkeerd heb zitten inkloppen dan gaat die knop terug naar zijn primaire functie.....F4
dat verzin je niet.

Ton
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: Gerard Wassink op april 07, 2017, 21:10:11
Wow...

Maar hadden die ESU decoders dat ook niet? Een soort aan- en uitzetten van de "rangeerstand" of zo?
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: dutchbuilder op april 07, 2017, 21:55:05
Citaat van: Gerard Wassink op april 07, 2017, 21:10:11
Wow...

Maar hadden die ESU decoders dat ook niet? Een soort aan- en uitzetten van de "rangeerstand" of zo?

Geen idee , ik heb alleen ervaring met tsunami's en MRC's
Ik weet wel dat bij deze TAMS decoders F3 de snelheid met 50% reduceert.

Ton
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: Gerard Wassink op april 07, 2017, 23:28:24
Jep, dat noemen ze de rangeerstand (obvious reasons), en dan schakelt F4 de remvertraging uit voor exacte positionering tijdens het rangeren...

Bummer... (RTFM LOL)
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: JohnT op april 08, 2017, 09:49:43
Ja die standaard wordt hier en daar behoorlijk aan den laars gelapt.

Zo heb ik een servo aansturing van Digikijes. Werkt prima maar om te programmeren en daarmee de servo's in de juiste stand zetten moet ik locadres 9999 gebruiken. Dit gaat dus niet als je een Digitrax centrale hebt want Digitrax heeft dit adres gereserveerd, vraag mij niet waarom krijg er ook geen antwoord op, men verwijst mij naar Digikijes dat daar het probleem ligt. En je voelt hem al aankomen, Digikijes verwijst weer naar Digitrax. Ondertussen zit de gebruiker met een probleem.

In mijn geval heb ik nog een locmaus die de klus kan klaren maar ik vind dat dit soort fratsen niet moeten kunnen.

JohnT
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: dutchbuilder op april 08, 2017, 10:39:44
Ik weet niet of er uitzonderingen zijn voorzien in de NMRA DCC standaard.
Maar het zou fijn zijn dat de heren fabrikanten zich aan de afgesproken standaard houden.
Krijg je het zelfde geneuzel als bij de PAL tv standaard.
Pal is een afgesproken standaard maar er zijn uitzonderingen....a,b,c,d,e,f,g..............enz, enz.
Dan heb ik nog niet over PAL+.
Je haalt 100 beeldlijnen van de PAL standaard af en je noemt het high res. breedbek TV.

Ton
Titel: Re: CV3 en 4 probleem.
Bericht door: BvDoorn op april 08, 2017, 11:18:06
De NMRA standaard is al weer een beetje belegen. Techniek schrijdt voort en de fabrikanten gebruiken de ruimte om nieuwe ontwikkelingen in hun DCC decoders te bouwen. Ik ben het er mee eens dat de fabrikanten zich aan de basis standaard moeten houden en mischien (met of zonder de NMRA) eens samen rond de tafel te gaan zitten om een nieuwe standaard te ontwikkelen of zelfs nieuwe programeer methodes op basis van een bus architectuur. Het coderen van CV's is namelijk niets anders dan het ouderwetse bit code programmeren. Is eigenlijk niet meer van deze tijd.