Het is alweer efkes geleden dat ik aan de layout gewerkt heb, maar onlangs ben ik weer met frisse moed aan de gang gegaan.
De layout staat in een kamertje van ruim 3x3 meter, 1 deur naar de overloop en 1 deur naar het 'dakterras' met daarnaast een raam op 't oosten.
De mainline gaat langs de muren op een breedte van 60cm en is zo hoog dat ik eronder 2 werkplekken heb, de rest is voorzien van legplanken voor de broodnodige berging/opslag.
De loco yard is 120cm breed en via een opening kan ik hier van 2 kanten bij.
(http://starrenburg.eu/Farmers%20and%20Bluestone%20RR%20complete%20layout.jpg)
Ik ben begonnen aan een nieuwe schets op groter formaat en een actueel sporenplan, maar hier is in ieder geval wel wel te zien dat naast de lay-out een kamertje met de staging en reverse loop is.
Deze staging ligt zo hoog dat je er onder door kunt lopen, wat een voorwaarde voor het gebruik van de kamer (!) en tegelijk de noodzaak voor "The Incline" is.
Deze helling begint ongeveer bij het haventje en gaat langs 3 wanden van de kamer omhoog met een stijging van ong. 5% (1 op 20). De layout zelf is voornamelijk loco yard en een paar industrieen verspreid langs de mainline.
(http://www.starrenburg.eu/fandb%20panorama%205.JPG)
Huidige klus is de incline voorzien van rail (Peco ON16.5) en een trestle en een truss bridge, als die naar m'n zin leggen kan ik beginnen met de detailering van de heuvels/rotsen, nu kan ik er nog gemakkelijk bij.
Ziet er goed uit Leo , dank je voor je bijdrage , moge er veel meer volgen.
Jij heb ook een aardige collectie rollend materieel zo te zien.
Ben ik niet de enigste.
Gelukkig.
de ruimte die ik kan gebruiken is 210x280 maar dan wel drie banen boven elkaar.
Ton
Dit ziet er zeer mooi uit.
Gevarieerde layout zo.
Maar, wat staat er allemaal precies in je vitrine Leo?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar!
Leuke (pas)foto van jou op jouw site Leo.
Mooi scherp ook!!!
Ziet er veel belovend uit.
JohnT
dat ziet er super uit
leuk baantje, laat de foto's van de verdere bouw maar komen :)
Cor
Dat ziet er veelbelovend uit Leo! :D
Interessante baan.
Poul.
Ik heb op Rail 2017 in Houten (dank voor de klets, de koffie en de zit Hans !) een paar n-de handse Roco NS2200-tjes op de kop kunnen tikken.
Daar de eerste 3D shells van Shapeways o.a. te kort waren t.o.v. de opgeven afmetingen, en dus gratis (mij hoor je niet klagen), pasten de beoogde Roco BR215 chassis er niet in,
dus maar met een lineaaltje én de korte shell langs de vele, vele handelskramen gegaan op jacht naar wat passends.
Wat bleek: een NS2200 past na wat aanpassingen prima in de shell en de trucks ogen ook niet slecht, die 2200 heeft tenslotte Yankee bloed/olie door de leidingen lopen niettan ?
Vandaag een half uurtje met een afkortschijfje in de Dremel in de weer geweest en ik ben best tevreden over 't 1e resultaat :)
(http://www.starrenburg.eu/3D1.jpg)
(http://www.starrenburg.eu/3D2.jpg)
(http://www.starrenburg.eu/3D3.jpg)
(http://www.starrenburg.eu/3D4.jpg)
Die grote jongen (precies een Bachmann coach lengte) erachter is een ook freelance ontwerp, maar wel met een dikke knipoog naar bijv. de EMD JL18 / CIE class 181 locs van de Ierse spoorwegen.
Donor chassis is een Mehano class 66, dus porrie zat.
(http://www.starrenburg.eu/3D5.jpg)
Ik ben nog aan het spelen met de hoogte van de shell t.o.v. de railhead, ongelofelijk hoeveel een millimetertje hoger of lager uitmaakt voor 't aanzicht !
Als 'het porrum' me aanstaat ga ik wel 's kijken naar de bufferbeams/couplers. Eventuele opvolgers kunnen dan in het CAD/printfile aangepast worden.
En dan het grote voordeel van hO chassis in een beetje On30 loc: de zee van ruimte die over is voor decoders/speakers/baffles etc. :D
Dat gaat in ieder geval leuk worden.
Geen dank Leo, was zeer gezellig.
Ook nog met Cor kunnen praten over allerhande zaken!
Was ook een drukke Rail 2017.
Zeer veel belangstelling en wat ook heel goed was: heel veel kinderen!
Op naar de volgende Rail.
Op die kapjes terug te komen Leo, die zagen er schitterend uit.
Voor de steeple cab shell zat ik te denken aan 't onderstel van de V60, het bekende 3-assige rangeerlokje:
(http://www.starrenburg.eu/sc_v60_1.jpg)
De coupler hoogte komt net onder de drawbar uit, de hoogte zit mooi tussen een boxcar en een coach in:
(http://www.starrenburg.eu/sc_v60_2.jpg)
De V60 is 'r eentje van Roco, best een knappe technische uitvoering en rijdt erg mooi en geruisloos :)
Een ander projectje wat ik weer uit de storage heb gehaald: de niet lopende Bachmann railbussen :(
Moet nog efkes de foto's van de voortgang opduikelen maar hier alvast een idee:
(http://www.starrenburg.eu/bus1.jpg)
De twee delen passen samen precies op een Bachmann car frame, twee andere delen (met de dubbele deur erin) passen over een GP40 chassis, voilá een beter lopende doodlebug + trailer :D
(http://www.starrenburg.eu/bus2.jpg)
Het zijn geen wonderen van Bachmann.
Ik heb er 4 hier staan en geen een loopt zoals het moet.
Citaat van: American op februari 22, 2017, 20:15:05
Het zijn geen wonderen van Bachmann.
Ik heb er 4 hier staan en geen een loopt zoals het moet.
Klopt als een bus, met als dieptepunt een setje nét gloedjenieuw uit de doos van meneer FavouriteSpot, ik zet ze op de baan en na een cm of 5 rijden klonk een luide KRAK en dat was 't dan >:( >:( >:(
Maar het eind van het liedje was dat ik een grote doos uit de USofA thuis kreeg met een dozijn afgekeurde Railbus sets, dat is de basis voor die ombouw hierboven.
Bij mij was het ook krak, split gear, zoals gewoonlijk bij die dingen.
Nieuw setje tandwielen erin en rijden met die hap.
ik heb er al een tijdje niet meer mee gereden, staat roestig te wezen op een zijspoor.
Best kans dat hij het nu niet meer doet.
Ton
Goed dat je 't zegt Ton,
ik zou toch wat opsturen ? Dat waren de onderstellen van die dingen.
Helemaal vergeten maar morgen gaan ze de deur uit, ik doe er niks mee en 't staat vort in de weg :-[
Ja , daar had je het over dat je nog wat goodies had.
Ik ben benieuwd wat ik ermee kan doen.
Anders heb ik nog the Ludolf brothers scrapjard. >:D
Ton
Ik zie net dat er een pakketje mijn kant op komt.........
Ton
Citaat van: dutchbuilder op februari 23, 2017, 15:11:18
Ik zie net dat er een pakketje mijn kant op komt.........
Ton
Dat heb je goed gezien Ton, de onderstellen van de railbussen, of wat er van over is.
Zal 't pakket zometeen afgeven bij het agentschapje, kan 't morgen bij uwes zijn.
Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten zeggen ze wel 's.
Klopt als een bus, ik zit nou al een uur naar die steeple cab te turen en denk dat ik tóch maar op coach trucks overstap:
(http://www.starrenburg.eu/sctruck1.jpg)
(http://www.starrenburg.eu/sc_v60_1.jpg)
De shell kan nog een streepje hoger maar naar mijn smaak staat ie zo mooier op z'n pootjes dan met dat V60 chassis.
Ik heb een Tenshodo drive gevonden die 'redelijk' in een truckframe zou passen, maar natuurlijk nét niet precies, we zoeken verder ... :-\
Of anders een accuwagen erachter met een of andere kleine aandrijver, kan ook nog natuurlijk ;)
Zo blijf je toch bezig Leo?
Persoonlijk vind ik de bovenste het mooiste ogen.
Leo , het pakje is binnen , nou pakje, zeg maar DOOS.
Jeetje, HELP, @$@#%$##^%$#%$!!!!, dat is een partij dead meat.
Tnx, Ton
hehehe
de nada Ton,
zal best wel wat voor je bijzitten, en witmetaal/zink scrap doet momenteel â,¬1,50 de kilo ;)
Ook hier ben ik reuze benieuwd wat voor moois je er van kan toveren !
Citaat van: American op februari 24, 2017, 00:24:24
Zo blijf je toch bezig Leo?
Persoonlijk vind ik de bovenste het mooiste ogen.
Yep blijf braaf van de straat :D
En die twee trucks ogen inderdaad beter he, moet ik weer wat nieuws voor twee V60 chassis-tjes verzinnen ::)
Iets in deze lijnen zou wel leuk naast de Garratt staan:
(http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/SBB/kr.jpg~original)
Twee nieuwe gezichten op de F&B RR, een boxcab/combine en een 'cowboy', oftewel een on-aangedreven stuurstand voor de diesel calves :D
Chassis voor de boxcab is een hO F7 van MRC, voor de cowboy een Bachmann coach truck.
(http://www.starrenburg.eu/Lindsay2.jpg)
(http://www.starrenburg.eu/Lindsay3.jpg)
(http://www.starrenburg.eu/Lindsay6.jpg)
(http://www.starrenburg.eu/cowboy1.jpg)
Die laatste is echt gaaf geworden.
Heel mooi zo.
Leuk he :D
Die doodlebug is gaaf.
Ton
En is ook heel mooi ontworpen, er lopen allerlei verstevigings 'ribben' aan de binnenkant, echt knap gemaakt.
Ik ben er trouwens uit qua steeple cab aandrijving, de grote krijgt 2 Tenshodo units en de 'mini' cabs elk 1tje.
(http://motorbogies.com/images/tenshodo.jpg)
Bij de grote gaan ze in het buitenwerk van de coach trucks, voor de mini's zullen 't cosmetisch home-brew messing (bar)frame's worden met gietstukjes voor de aspotten en vering etc.
(https://images2.sw-cdn.net/product/picture/710x528_4081447_192075_1459311990.jpg)
En voorlopig geen pantografen (of bovenleiding :o ) ik hou 't eerst maar 's op een onzichtbare 3e rail ...
Zijn die Tenshodo units anaal oog of dcc ready?
Ton
Citaat van: dutchbuilder op februari 25, 2017, 14:50:58
Zijn die Tenshodo units anaal oog of dcc ready?
Ton
Voor zover ik 't kan bekijken is het een doosje met motor en twee wormpjes op de as, twee wielsets met wormwieltjes en wellicht lagers, en dat was 't wel.
Ho, nog twee soldeerlipjes als motor aansluiting.
Ik heb 't idee dat er nog geen C-tje overheen hangt, laat staan smoorspoeltjes o.i.d.
Citaat van: LeoSt op februari 25, 2017, 14:59:08
Citaat van: dutchbuilder op februari 25, 2017, 14:50:58
Zijn die Tenshodo units anaal oog of dcc ready?
Ton
Voor zover ik 't kan bekijken is het een doosje met motor en twee wormpjes op de as, twee wielsets met wormwieltjes en wellicht lagers, en dat was 't wel.
Ho, nog twee soldeerlipjes als motor aansluiting.
Ik heb 't idee dat er nog geen C-tje overheen hangt, laat staan smoorspoeltjes o.i.d.
Ja,zit het motortje geïsoleerd van de pickups?
Anders heb je een uitdaging met dcc.
Ik heb zo'n soort unit onder een H0 cablecar zitten maar die is niet ombouwbaar , vandaar mijn vraag.
Ton
Ik ga er wél van uit dat de motor niet met 1 kant aan een rail hangt. Echter zeker weten doe ik dat nog niet 8)
De behuizing is i.i.g. van kunststof dus ik denk wel dattie geisoleerd opgehangen is, fingers crossed !
Ik kreeg een tijdje geleden een leuk n-dehands swichtertje binnen via eBay, maar die was van een lichting eerder dan ik gedacht had, dus het statortje en de stalen behuizing zat netjes via een draadje aan het metalen chassis wat in z'n geheel aan een rail hing. Nu waren de motorsteuntjes vergaan, die waren van een of andere kunststof maar ik nog niks in de gaten ..., dus om proef te draaien zet ik die motor met wat secondelijm op 't chassis vast. Leuk proefgedraaid met DC en pas daarna begon ik na de te denken. Oops >:(
Lokje staat nu even apart, ik zal 'r van de week voorzichtig een vlammetje opzetten om te lijm los te krijgen, dan gaat de motor er alsnog geisoleerd in. :D
In On30 zijn de passenger coaches best dun gezaaid, buiten de Bachmann rijtuigen en wat (om)bouw kits zoals van Mountainblue zie je niet veel andere uitvoeringen.
(https://hattonsimages.blob.core.windows.net/products/26314BAC_1544286_Qty1_1.jpg)
(http://model-railroad-hobbyist.com/sites/model-railroad-hobbyist.com/files/users/Leo%20Starrenburg/IMG_0134.JPG)
Daarom was ik op het grote Internet 's wezen zoeken en na wat knip- en plakwerk in Paint kwam ik op dit uit:
(http://www.starrenburg.eu/8%20window%20PV40.JPG)
De wanden zijn corrugated en als draaistellen kunnen de Bachmann zwanehals trucks uitstekend dienst doen.
WxHxL 48x66x273mm, een stukkie langer dan de B'mann coaches maar wel een heel ander gezicht :D
Oow en had U de kleur van de blauwe trein herkend ?
(http://model-railroad-hobbyist.com/sites/model-railroad-hobbyist.com/files/users/Leo%20Starrenburg/Bavaria%20kratje.jpg)
vergeet AMS niet
https://www.accucraftestore.com/passenger-car-on30
Cor
Jazekers, die ken ik Cor, maar dat zijn toch (ongeveer) de zelfde types als Bachmann, afgezien van kwaliteit / detailering enzo.
(https://static.wixstatic.com/media/ffb7f4_3c55d63d929b47b7b0d504da69bc13c3~mv2.jpg/v1/fill/w_800,h_227,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/ffb7f4_3c55d63d929b47b7b0d504da69bc13c3~mv2.jpg)
(http://web4.hobbylinc.com/gr/bac/bac26202.jpg)
de AMS wagens zijn langer, en gemaakt naar het echie
zal wel eens een foto maken van deze 2 naast elkaar
het origineel was meen ik van Jackson sharp
Cor
Yep, klopt !
Die Bachmann coaches is een beetje van alles door elkaar gehusseld, die twee foto's in de post hierboven laten ze allebei zien, AMS boven en Bachmann eronder.
En B'mann mischien iets ingekort voor de gemiddelde On30 layout ? Geen idee maar zou zo maar kunnen ???
Dat knip- en plakwerk van mij zou een ontwerp van een goed end na WO2 kunnen zijn, die van Bachmann etc. van (ver) er voor, dat was een beetje de achterliggende gedachte.
(http://www.gouldstudios.com/images/Locomotives/D-RG_Passenger_Cars/large/6036-D&RG_Coach.jpg)
Het heeft efkes geduurd voordat ik voor deze shell een leuk onderstelletje kon vinden, maar nu heb ik 'm :)
Het is een van de twee trucks van een E44, de serie met barframes.
In plaats van de cardan naar de orginele motor nu een kort koppelingetje naar een wat kleiner motortje, plek zat onder de kap ::)
(http://www.starrenburg.eu/E44.jpg)
(http://www.bundesbahnzeit.de/dso/Chiemgau/b85-144_507.jpg)
Smoelt goed, LeoSt! Nog even een leuk kleurtje en wat details, kan ie los gelaten worden op de baan! :D
Staat er mooi onder.
Ziet er goed uit.
JohnT
Mooie oplossing.
Past perfect, goed gedaan Leo.
Dat past goed bij elkaar.
Ton