Hallo.
Al enige tijd geleden heb ik besloten om mijn Herberts Crossing modules aan te sluiten op mijn rondlopende kelderbaan.
De modules stonden maar stof te vergaren, verkoop was en is geen optie en na wat puzzelen heb ik een leuke plaats gevonden om ze op te stellen.
Bovendien zou het mij heel veel meer rij mogelijkheden bieden, denk dan vooral aan het verplaatsen van wagons van en naar een bestemming - klant.
Het probleem wat nu volgde was het aansluiten op de hoofdbaan via een overgangsbrug en een afbuigend wissel in de hoofdbaan.
Het timmerwerk voor de overgangsbrug ging wel redelijk simpel, de rails er op maken ook nog wel.
Zelf een wissel bouwen is niet zo moeilijk maar in een bestaand spoor is dat toch net even iets lastiger.
Zeker als het smalspoor aan de verkeerde kant van het normaalspoor licht.
Nou, het eerste wissel was dus een niet zo goed gelukte oefening maar leerzaam genoeg om het de 2e maal wel goed te doen.
Ik hoop dat de foto,s wat duidelijkheid verschaffen.
Al met al is het een geslaagd project geworden en kan er nu heel veel meer gereden en gerangeerd worden.
Indien gewenst kan ik t.z.t. wel wat foto s van de kelderbaan plaatsen, ik hoor het wel.
Groeten van René.
Ik wil die kelder baan wel eens zien ja .
Rene, goed idee! Wel wat erk om e.e.a. dual gauge te maken!
Ik heb al moeite met een gewone wissel, pffff.
Ton
Heel mooi gedaan: het maken van zo'n complexe wissel.
Het zou best leuk en interessant zijn om meer foto's van je kelderbaan te zien.
Poul.
Hallo.
Hier zijn 2 foto s van de kelderbaan.
Het hek is gemaakt van losse plankjes en de caboose is een witmetalen kit die te slecht van kwaliteit was om op de baan te mogen rijden maar zo valt dit niet op.
De vrachtwagen is van Revell en de achtergrond is van Rail Scene HO maar dan uitvergroot naar O schaal en al het blauw en andere rommel er af gesneden.
Reclame borden op de hekken zijn los geweekte etiketten van U.S.A. bierflesjes en de rechter boom is een wortel maar moet nog wat beter in het groen komen.
De kraan is het meest recente project geweest en komt van de baan van Frits en het glimmende stuk ijzer komt uit een automaat bak en ben ik vergeten terug te monteren.
Het gebouw op de achtergrond is van 2mm Styreen gemaakt met strippen van dun karton als dragers er op gelijmd en de nodige andere rommel er op en omheen.
Oorspronkelijk was dit gebouw 2 x zo lang en was het een grote fabriek met 6 grote silo,s maar ik heb het aangepast aan mijn wensen en de daarvoor beschikbare ruimte en zo zijn het nu 2 verschillende gebouwen geworden.
De lange gondola is ook van Styreen gemaakt zo rond 1985.
Volgens mij ben ik niets vergeten maar vraag gerust indien nodig.
Andere foto,s komen wel weer een andere keer!
Groeten van René.
Het ziet er allemaal heel goed uit
Mooie weathering , en de backdrop ziet er erg goed uit
Ziet er mooi uit
Die revell vrachtwagen , is dat een verbouwde kenworth die eerst met een oplegger werd verkocht (honest john)
Cor
Fraai René. Vooral die bomen zijn erg mooi. Zelf gefröbeld of zo gekocht?
Is een mooi geheel geworden. Sfeervol gedetailleerd.
Poul.
Hallo.
Joop, er staan maar 3 echte bomen op de foto,s, de rest is uitgesneden achtergrond en ja, die 3 bomen zijn eigen pruts.
Cor, dat klopt, de oplegger heb ik al eens te koop aangeboden hier, inmiddels is er nog wat bij gekomen.
Doe maar een redelijk bod, het geld gaat naar Frits.
Lijkt mij een leuk project, het meeste werk is al gedaan, zelf zie ik het niet meer zo zitten en geen ruimte op de baan.
Misschien heeft anders iemand anders belangstelling.
Groeten van René.
hoi Rene
ik ken deze kits, ze hebben vorig jaar een heruitgave gedaan
ik heb hier er een paar al gebouwt
https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=1002.msg28559#msg28559
was nieuwsgierig of het dezelfde was
nu nog 3 kits liggen , die uitvoering met een kiepbak lijkt me ook leuk
word de volgende
mvg
Cor
Hallo
Hier, zoals beloofd, nog wat foto.s
De 1e foto geeft een doorkijkje naar het achterste gebouw.
Dat is een uitvergrootte versie van een Ho achtergrond, geplakt op Foam board.
De auto is wat te groot maar er waren toen ook al grote en hele grote auto s!
Het rechter gebouw is van Styreen plaat gemaakt en beplakt met steentjes papier en kartonnen strips als vloer en dragers.
De 2e foto toont hetzelfde gebouw, alleen duidelijker.
De regenpijp is van lasdraad en 0,4 mm messing draad als beugels.
Peco wissels en sommige stukken Peco rail.
De 3e foto is weer een overzicht, de ,,dingen,, op het dak komen van een proefopstelling voor een olieraffinaderij en alles werd na goedkeuring weggegooid!
Het dual gauge gedeelte is hand gelegd en gespijkerd en dat vormt de rondrij baan.
Groeten van René.
Mooie foto's en erg mooi doorkijkje op de middelste foto.
Mooie plaatjes Rene.
Kan je een overzichts-foto maken van de hele baan?
Ton
leuk om je baan weer eens te zien
blijft mooi om naar te kijken, inderdaad een paar foto's om een totaal beeld te geven lijkt me ook leuk
Cor
Mooie baan.
Poul.
Ziet er heel mooi uit.
Hallo.
Hier nog wat foto materiaal.
De 3 linkse gebouwen zijn zelf geschilderd.
De winkel is weer uitvergroot, op foam geplakt en uitgesneden.
Het hekwerk is van fijn gaas met houten paaltjes.
Op de 3e foto, zelfde verhaal, alleen verder naar voren geplaatst.
Afdak en perron er bij gemaakt.
De regenpijpen zijn van lasdraad met houten blokjes als afvoerbakjes.
Echt hout in de gondola en rond het ,, safety first ,, bord heb ik dunne latjes geplakt.
De 4e foto geeft een stukje overzicht, 17 m achtergrond zet je niet op 1 foto!
Groeten van René.
Ziet er heel goed uit
Mooi gebruik van foto's voor die achtergrond.
ik blijf het mooi vinden
Cor
Mooie baan Renè. Heb hem div keren in levende lijve gezien bij je. Echt Amerikaans. Een baan in de kelder
Het blijft mooi René, ik zou ook wel een kelder willen hebben ::)
Hallo
Hier nog wat plaatjes van de baan.
Op foto 1 is het overslag perron tussen std en smalspoor te zien, beetje te smal maar dat kon niet anders.
Op foto 2 is de 4 truck Shay van K.T.M. te zien.
Op foto 3 zie je de kolen toren, diesel lok. tank mogelijkheid en het aanvoerspoor voor de tank en de kolentoren.
Ook wordt hier de extra tankwagon met water gevuld voor achter de Beyer Garratt.
In de achtergrond nog een lok loods voor het smalspoor en de railcar.
Groeten van René.
Mooie plaatjes. Hoe oud is je baan eigenlijk??
Hoi Bart
In 1983 kwam ik via een tentoonstelling in Rotterdam in contact met Amerikaans modelspoor.
Dit had tot gevolg dat ik mijn HO modellen ging vervangen door Amerikaans HO.
Ongeveer 2 jaar later is de basis kelderbaan gebouwd, eerst in HO, later kwam daar Sn3 en Std 0 bij.
Nadat ik in Engeland een Sn3 baan zag,wist ik dit is het voor mij en kwam er Sn3 spoor bij.
Omdat ik toen ook een bouwkit van een O schaal SW 1500 kocht, alleen bedoeld als vitrine model, en als vervanging van mijn eerste Fleischmann lok 1340, ben ik toch omgepraat om er ook Std 0 bij te leggen.
Dit beviel natuurlijk niet goed en ging het HO en Sn3 er weer uit en werd dat alles vervangen door 0n3, het huidige systeem dus.
De kelderbaan is voor mij een vlucht punt, als ik e.e.a. zat ben ga ik daar rustig verder aan werken want hij hoeft niet zo nodig gereed te zijn.
Tussendoor werden ook nog de Std O O-Scale Unlimited baan, On3 Forks Creek Yard, Sn3 Rusty Pile Railroad, On3 Herberts Crossing, HOn3 Standard Oil Field en Sn3 Flat Hill gebouwd, S.O.F. gaat weer opgesteld worden om nog wat uitbreiding te bouwen.
De kelderbaan, daar ga ik het groensel van opfrissen, gebouwen repareren, detailleren en vooral wil ik er mee gaan rijden, iets wat er door een of andere rede maar niet van komt maar nu, met Herberts Crossing er bij aangesloten, moet het gaan gebeuren!
Dus ga er maar van uit dat de baan zo,n 30 jaar oud is. de gebouwen zijn, zeker aan de lange wand, ook wel zo oud.
Hopelijk heb je iets aan dit verhaaltje.
Nog wat overzicht foto s er bij.
Groeten van René.
Het is altijd fijn om iemand anders zijn modelbouw geschiedenis te lezen met alle perikelen en evoluties die erbij horen.
mijn dank daarvoor.
Ton
Hallo.
Ja, ik weet dat er een dubbele foto op staat, hier degenen die ik ook wilde plaatsen.
Ton, natuurlijk is dit verhaal voor iedereen bedoeld maar het is wel heel in het kort hoe e.e.a. gegaan is maar anders zou het veel te langdradig worden.
Ruim 30 jaar Amerikaans modelbouw levert nu eenmaal veel verhalen op, gelukkig maar!
Groeten van René.