Planning baan: LDC West

Gestart door CSX 6400, mei 09, 2012, 08:02:27

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ja er komt nog een fiddle. Over dat kruisende spoor, het leek me wel een leuke handicap. Hoe moet de weg lopen als daar een wissel ligt, want het haventje moet wel bereikbaar blijven.

juni 30, 2012, 15:30:53 #61 Last Edit: juni 30, 2012, 15:46:32 by J J H S
De weg hoef je niet te verleggen.

Ik dacht nl dat het spoor dan zo kon lopen, maar dit moet je maar even goed uittekenen nog.  de blauwe lijn is een alternatief, waarbij je een engels wissel gebruikt. Misschien niet ideaal maar zo zou je de ene keer het kopspoor op kunnen rijden en de andere keer naar het omloopspoor. Ik probeer nl. een beetje voor te stellen of het handig is om dit spoor zo te hebben (in jouw plan) en mij lijkt het weliswaar uitdagend maar ook frusterend om te rangeren als op die sporen al een wagon staat.

Nog even een aanvulling. Die kruisingen moet je beveiligen dus je zal ergens een seinhuis kwijt moeten.

En dan heb ik nog een gedachte. Als je bijvoorbeeld zou kiezen voor plaatsing van een engels wissel dan zou je de mogelijkheid hebben om met 2 maatschappijen te rijden. De ene maatschappij komt overal op jouw plan, de andere komt alleen maar om een wagon neer te zetten op het kopspoor rechts van de engels wissel. En begint en eindigt dus op het spoor dat zo schuin bovenaan van de baan wegloopt.
Over.

Jeroen

Engelse wissels kom je in de States niet zoveel tegen en worden naar mijn weten ook erg weinig toegepast.

Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, maar wat ronald al zegt wil ik liever geen kruiswissels gebruiken en ten tweede is het misschien raar als ??n klein bedrijfje door een andere maatschappij wordt bediend.
Ik ga in ieder geval de lokloods en het bedrijf omwisselen aangezien de lokloods anders zo ingebouwd staat tussen twee grote gebouwen. De wissel en de kruissing worden omgewisseld. Waar nu de onderste kruising zit kan dan misschien nog een wissel tussen gepropt worden.

Verder ben ik begonnen aan mijn "eerste" zelfbouw projectje, moet zeggen dat het er nog niet slecht uit ziet.

Citaat van: CSX 6400 op juli 02, 2012, 14:54:41
Verder ben ik begonnen aan mijn "eerste" zelfbouw projectje, moet zeggen dat het er nog niet slecht uit ziet.

Plaatjes  ;D

Komt er vanavond aan. Ik heb nu even geen camera. Ik open er wel een nieuw draadje voor.  8)
Het is trouwens niet de eerste maar de tweede.  :P (foutje)

Groet,
Paul

hier ga ik verder.
In al het gedoe was ik deze helemaal vergeten.  ;) 8)

Ik ben er erg blij mee.

Groet,
Paul

Gisteren was mijn neefje hier hebben een lekkere rijdag op een klein dubbel ovaaltje gehad.

Hier zie je al mijn loks en twee van zijn loks.
Mijn volgende vraag gaat over de tweede lok van rechts.
Deze heeft nu beugelkoppelingen, maar ik wil graag met knuckle couplers rijden. Deze lok heeft geen schacht of iets wat er uit ziet als eens standaard houder. Hoe kan ik deze koppelingen vervangen? Hetzelfde geld voor de 3 skeleton cars en een bobber caboose. (leuk woord trouwens)  :)


Groet,
Paul

(sorry voor de off-topic foto's)

Paul,

Op de eerste foto is de tweede van rechts reeds een Amerikaan en voorzien van de Kadee-style koppelingen.D op de tweede foto is de tweede van rechts een Nederlandse Amerikaan.

je moet je bedenken dat je elke loc en wagen kunt voorzien van Kadee-koppelingen. Hiervoor kan je het beste een aantal smaakjes kopen waaronder minimaal nr.148 (de standaard koppeling), verder heb je een Kadee koppelingsmal (205 of 206) nodig. Hiermee kan je namelijk bepalen of de koppeling goed, te hoog of te laag hangt. Verder is het handig om styreen in diverse diktes bij de hand te hebben.

Kadee's zijn in principe altijd "body mounted", d.w.z. aan de kast gemonteerd en niet aan het draaistel. Dit betekend wel dat je niet super krappe bogen kunt gebruiken. Je zaagt dus de beugel er af, monteert styreen totdat de body laag genoeg is (dit test je met de achterkant van de kadee mal). Vervolgens monteer je (liefst met een klein schroefje) de pockethouder en de koppeling. Nog even checken met de mal en klaar is de conversie.

Je zult merken dat de haak (dat beugeltje) nog wel eens te laag hangt. Kadee verkoopt een speciale tang waarmee je eenvoudig deze beugel kan strekken (lager) of buigen (hoger) kunt maken.

Aangezien plaatjes meer zeggen, zie de volgende pdf: http://www.kadee.com/conv/pdf/f105.pdf

Gino

P.S. Jophispoor levert al het Kadee materiaal.
Southern - Serving the South - Fremo-style

stom ik bedoel natuurlijk de tweede lok van links.

Citaat van: CSX 6400 op juli 10, 2012, 10:31:50
stom ik bedoel natuurlijk de tweede lok van links.

....en de eerste van links op de tweede foto (toch?)
Lars-NYC-Erik

Fan of lightning stripes and noodles

juli 11, 2012, 09:13:24 #71 Last Edit: juli 11, 2012, 09:15:00 by CSX 6400
Idd  ;) Waarschijnlijk zal de caboose weinig problemen opleveren, maar de andere wagons en de lok hebben weing boddy waar je de koppelaar aan vast kunt zetten. Ik zal eens een fotootje maken.

Groet,
Paul

Hier dan de foto's van de lok en de wagons.



Iemand een idee? Heeft rivarossi misschien niet iets van uitwissel koppelingen?

Naar Kadee? Nee. Je zult 't moeten doen met wat bv Kadee in het assortiment heeft. Maar wil je mijn bescheiden mening? Die ouwe Lima zooi niet meer gebruiken, zeker niet in combinatie met het US spul. Wil je het toch zou je voor de wagons een  Kadee no5 kunnen gebruiken, die hebben een doosje als behuizing en dat doosje laat zich vrij gemakkelijk onder een wagon lijmen of schroeven. Een veel groter probleem wordt de hoogte van de koppelingen. Die ouwe zooi staat nogal hoog op de poten in tegenstelling tot het nieuwere Amerikaans.

Citaat van: usronald op juli 11, 2012, 17:08:22
Maar wil je mijn bescheiden mening? Die ouwe Lima zooi niet meer gebruiken, zeker niet in combinatie met het US spul.
Bescheide meningen zijn altijd welkom  ;D
Het Lima materieel was alleen aanwezig omdat mijn neefje hier was. Dat zijn zijn wagons en lok. Het was gewoon een gezellige rijdag met DB, NS, US en SNCF materiaal door elkaar.

Citaat van: usronald op juli 11, 2012, 17:08:22
Wil je het toch zou je voor de wagons een  Kadee no5 kunnen gebruiken,
Waarom die "toch"? Ik wil die Lima "zooi" niet uitrusten met kadees. Alleen de oude US zooi.;D   
Het komt trouwens van Ton :P

Nou ja. Ik ga eens kijken hoe het er uit ziet met van die doosjes eronder.  ;)

Heel erg bedankt,
Paul