Het volgende ombouw project uit deze werkplaats.
Als je goed naar de C21 en de C25 van de Denver and Rio Grande kijkt lijken ze heel veel op de Connie van Mr.B.
Klopt niet helemaal omdat die Connie alleen maar in Mexico heeft gereden en geen 3ft maar 30 inch gauge is.
Kniesoor die daar over zeurt.
Het eerste verschil dat opvalt is dat het armen en benen werk van de C21 een stuk simpeler is als die van de Mr.B. versie.
Dat kan heel simpel opgelost worden door de overtollige drijfstangetjes los te knippen en los te schroeven.
Dat stelt dus niets voor en is zo gebeurt.
Een ander verschil zijn de contragewichten aan de wielen.
Die zijn een stuk kleiner als diegene die er nu op zitten.
Dat is een probleem van een heel andere categorie.
Hoe maak je die kleiner zonder ze van de wielstellen af te slopen?
Daar word over nagedacht in de regio.
Dus laat ik ze voorlopig zoals ze nu zijn.
De cab is ook anders maar dat is snel opgelost door een houten cab van Bill Banta.
Verder is er nog een tweede airpump, whistle en een air ringer bell.
Die zitten, behalve de fluit, er al op.
Kreeg de fluit binnen van Wiseman maar had i.p.v. rechte piping, haakse piping voor zijkant montage.....OOPS foutje, bedankt....
Dus het is wachten op een nieuwe.
Ton
Best wel een heftig project. Succes!
Een aardig project de wielen zullen wel een probllem gaan vormen misschien is de makkelijkste weg wel vervangen door correcte wielen.
Anders wordt het boren en vijlen.
JohnT
Citaat van: JohnT op januari 08, 2015, 10:16:28
Een aardig project de wielen zullen wel een probllem gaan vormen misschien is de makkelijkste weg wel vervangen door correcte wielen.
Anders wordt het boren en vijlen.
JohnT
Boren?
Vijlen word lastig omdat je er niet bij kan komen in de juiste hoek.
Uit elkaar halen is het laatste wat ik wil, omdat ik geen quarter mal heb.
Nee, ik vrees dat frezen de enigste optie is.
Een juk waar een wielstel invalt en dan met een hoge toeren freesje het overtollige materiaal weghalen door het wielstel te draaien.
O.i.d.
Mijn project is niet de enigste lok die deze behandeling moet hebben.
Ik heb nog een C25 ombouw staan en Cor heeft er ook nog twee.
Aangezien het dan niet over 8 wielen gaat maar over 32, word het interessant om een opstelling te maken.
Ton
De bouw van de cab.
Ik heb er al meer gemaakt maar het blijft een secuur werkje.
Vooral de hoekverstevigingen, die je zelf moet snijden uit het afval materiaal.
Als je aanneemt dat de plaatjes triplex haaks zijn maak je een vergissing.
Dus eerst haaks maken en dan de hoekstukjes afsnijden.
Plak je de verstevigingen plat op de bodem dan doe je het ook fout.
Op de voetplaat van de locomotief zitten namelijk opstaande randen die de cab centreren.
Ik heb een hulpplaatje van plastic gemaakt zodat de hoekstukken ietsje van de bodem afstaan en niet kunnen interfereren met de randen.
De blokken staal zorgen ervoor dat alles in verband blijft zitten.
Als de constructie droog is kan de buitenhuid erop gelijmd worden.
Ton
Goed bezig Ton.
Met jouw ervaring in dezen, weet je precies wat je tegen kunt komen, toch?
Nou......was al weer tijdje geleden.
Ik heb wel even een mailtje naar Bill Banta gestuurd met de vraag of het hem is opgevallen dat het gat in het dak voor het luik niet uitlijnt met de dakspanten...
Nu weet ik dat deze versie met rond dak een verzoek was van een modelbouwer maar het blijft slordig.
Een dakspant zit in het midden van het gat en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Ton
Mooie cab, na een laagje vernis? Of maak je hem zwart. Zal het er nog beter uitzien maar dat is logisch.
JohnT
Citaat van: JohnT op januari 08, 2015, 19:15:45
Mooie cab, na een laagje vernis? Of maak je hem zwart. Zal het er nog beter uitzien maar dat is logisch.
JohnT
Ja , zou je zo denken h?, een beetje vernis en klaar.
Het zou zonde zijn om al dat mooie hout te bedekken.
Helemaal mee eens maar helaas is de cab van de C21 soewart.
Antwoord gehad van Bill Banta;
Ja ik ben me er bewust van dat het gat niet uitlijnt met de dakspanten.
Ik heb die niet veranderd toen ik het ronde dak maakte.Moet toch niet zo moeilijk zijn met een computergestuurde lasercutter
Mijn antwoord;
Chinese proverb says;"When not able to move supports, shift hole.
Or just forget the whole hole and let the customer decide.Ik heb dus het gat verplaatst.....
Ton
Voordat ik ga spuiten eerst nog de leidinkjes op het dak gemaakt.
Voor het eerst soldeerpasta gebruikt.
Dat is mooi spul.
Het wordt gebruikt voornamelijk om SMD mee te solderen op een hotplate of oventje maar voor gewoon solderen is het uitstekend spul.
Het goedje bestaat uit een tinpasta gemengd met flux.
Geen geklooi meer met harskernsoldeer.
Op het te solderen oppervlak spuiten of smeren, bout erop, klaar.
Als je het in Europa moet kopen ben je een kapitaal kwijt maar in good old China kost het geen drol.
http://www.banggood.com/2Pcs-XG-40-10CC-BGA-Solder-Flux-Paste-Soldering-Tin-Cream-Sn63Pb37-p-950842.html
http://www.banggood.com/SMT-SMD-PCB-Solder-Paste-Adhesive-Glue-Liquid-Dispenser-p-909151.html
Ton
Mooi werk, bedankt voor de links.
JohnT
Heb je nog 'n antwoord gehad van jouw antwoord van Banta?
Dit is wel heel slordig van ze.
Je hebt het trouwens goed opgelost zo Ton.
Lees je wel Hans ?
CitaatAntwoord gehad van Bill Banta; Ja ik ben me er bewust van dat het gat niet uitlijnt met de dakspanten.
Ik heb die niet veranderd toen ik het ronde dak maakte.
Moet toch niet zo moeilijk zijn met een computergestuurde lasercutter
Mijn antwoord; Chinese proverb says;"When not able to move supports, shift hole.
Or just forget the whole hole and let the customer decide.
Jullie waren me net voor....
Tjonge Hans , ga je schamen.....
Meanwhile, back at the ranch......
Cab is klaar om gespoten te worden.....
Ton
gespoten.....
Ik denk dat ik het dak nog een laagje ga geven.
Is naar mijn zin nog niet helemaal goed.
Ton
Dat is een stuk beter.
Ton
T'is dat het mot maar jammer van het hout.
JohnT
Hout moet je ook plamuren om het op stak metaal te laten lijken :)
Citaat van: johnlostcreek op januari 09, 2015, 20:20:57
Hout moet je ook plamuren om het op stak metaal te laten lijken :)
De cab IS van hout in het echie.
Ik had het dak een voorbehandeling gegeven met verdunde houtlijm.
Hetzelfde wat je doet tegen het zuigen van een muur voordat je latex opbrengt.
Was het toch niet helemaal.
Maar dat getikt hebbende, vind ik het dak, zoals het nu is, niet tegenvallen.
Op de rest van de cab zie je de houtstructuur nog goed.
Maar dat mag.
Ton
Citaat van: dutchbuilder op januari 09, 2015, 20:37:18 Ik had het dak een voorbehandeling gegeven met verdunde houtlijm. Hetzelfde wat je doet tegen het zuigen van een muur voordat je latex opbrengt. Was het toch niet helemaal.
Misschien de volgende keer met een kwastje voorstrijk behandelen?
Primertje en dan schuren..
Citaat van: Joop_L op januari 09, 2015, 21:01:40
Citaat van: dutchbuilder op januari 09, 2015, 20:37:18 Ik had het dak een voorbehandeling gegeven met verdunde houtlijm. Hetzelfde wat je doet tegen het zuigen van een muur voordat je latex opbrengt. Was het toch niet helemaal.
Misschien de volgende keer met een kwastje voorstrijk behandelen?
Ja dat zegt ik, GAMMA!
Voorstrijk is niets anders dan verdunde PVA beter bekend als houtlijm.
Ton
Citaat van: milocomarty op januari 09, 2015, 21:17:34
Primertje en dan schuren..
Heb ik in principe nu ook gedaan met het dak.
Alleen niet met primer maar met voorstrijk en gewone verf.
De cab zit op zijn plek.
Geeft toch een heel ander smoel zo met deze cab.
Ton
Moet er niet gewoon wat dakleer op het dak als dit van hout is?
JohnT
De textuur van de verf op het dak is voldoende om het verschil te tonen tussen dakmateriaal en het hout van de cab.
Ik heb geen zin om te gaan zitten klooien met tissue papier.
Maar dat is allemaal academisch, het dak is zoals het nu is.
Ton
Mijn mens gaat hobbyen , gezellig...
Mac
ik vind het heel goed uit zien
Schrikdraad zou wel helpen ;)
Citaat van: JohnT op januari 10, 2015, 18:52:00
Oeps beetje groot.
JohnT
Nou dat zou jij toch moeten weten....ff verkleinen en die grote vervangen....
Ton
Citaat van: JohnT op januari 10, 2015, 18:51:21
Die van mij ligt op mijn hand waar ik de muis mee bedient, went nooit.
JohnT
Ik was die grote 0-8-0 aan het bouwen op de eettafel in de kamer.
je moet dan wel weten dat die tafel de primaire human/cat interface is hier.
Dus meneer ging het liefst met zijn niet onaanzienlijke dikke reet het liefst midden op het manual zitten.
GEZELLIE!!!
Ton
De voorkant is ook aangepast.
De lamp en de opstapjes met handrail.
Ton
De tender opbouw.
Alleen nog een luchttank maken.
Dat word passen en meten.
Voor het mooie is de tender een beetje te kort....ach...
Ton
Gordijnen nog steeds niet op zie ik, b.t.w. gebruik je die nieuwe radeerwieltjes nu?
JohnT
Citaat van: JohnT op januari 11, 2015, 19:05:32
Gordijnen nog steeds niet op zie ik, b.t.w. gebruik je die nieuwe radeerwieltjes nu?
JohnT
Zo dat is een diepe! Het muntje moest even vallen...KLONK!
Wat ik nu aan lamellen heb gebruikt slaat nog geen putje in de voorraad ;D
En wat die wieltjes betreft; ja en nee.
Voor dit spul gewoon het radeerwieltje van tante Truus gebruikt.
Die kleine wieltjes, vooral nr1 gebruik ik voor styreen.
Die andere zijn te klein en geven een rug aan rivets.
Die doen het weer beter op heel dun messing sheet.
Ik moet aardig wat druk zetten om effect te hebben.
Als ik dat met die andere wieltjes doe dan doe ik mezelf zeer.
Vind het jammer dat die gewone wieltjes langwerpige rivits maken, tenminste dat doet die van mijn vrouw, mag ik wel lenen als ze niet kijkt.
JohnT
Dat doet die van tante Truus ook maar het valt niet echt op door dat dikkere materiaal heen.
Ik zit net te bedenken dat dat ding al bijna 100 jaar oud is.
Voor de liefhebbers heb ik de maten van de tenderopbouw op tekening gezet.
Ton
Tankje geplaatst.
Is niet helemaal to scale maar het was even schipperen tussen "ze riel sing" en de ruimte beschikbaar.
En gespoten.
Ton
De lok heeft nu een identiteit.
Ton
Top (Y) 8)
super ton ziet er mooi uit
Netjes geworden, ga je nog wel het kleurverschil bijwerken of laat je het zo.
JohnT
Citaat van: JohnT op januari 13, 2015, 09:49:53
Netjes geworden, ga je nog wel het kleurverschil bijwerken of laat je het zo.
JohnT
Ja John dat is wel de bedoeling.
Ik zit nog op wat onderdeeltjes te wachten.
Maar ik wil het geheel samenvoegen door er een stofwaas overheen te airbrushen.
Ton
Welke kant moet het flying Rio Grande logo nu op staan????
Of maakten de heren schilders er maar een zooitje van?
En hoe staat dat logo dan aan de andere kant?
Ik weet het niet meer :o
Ton
Logo's willen in de loop van de tijd wel eens wat veranderen, kan met de tijd te maken hebben, oud en nieuw logo
Hiervoor zat het toilet seat logo erop met Denver & Rio Grande tekst eronder.
Ik zie geen verschil in deze twee RG logo's behalve dat ze verschillende kanten op staan.
Ik heb zo'n idee dat de linkse een fuckup is...
Maar dat houd dus in dat ik de logo's verkeerd geplakt heb.....
Ton
Ik heb wat kiekjes gevonden waarop te zien is dat de naam naar "voren" wijst.
(http://www.railpictures.net/images/d1/9/4/0/2940.1240449587.jpg)
(http://www.trainweb.org/screamingeagle/gallery/drgw/railarc/drgw492-chama_nm-0790.jpg)
Misschien heb je hier wat aan ;)
Ik had gelukkig nog een setje......dus......
Ton
Citaat van: dutchbuilder op januari 13, 2015, 12:38:25
Welke kant moet het flying Rio Grande logo nu op staan? ???
Of maakten de heren schilders er maar een zooitje van?
En hoe staat dat logo dan aan de andere kant?
Ik weet het niet meer :o
Ton
Hangt van het trapje af waarop de schilder staat.
Zakt het weg of niet.
JohnT
Citaat van: Joop_L op januari 13, 2015, 13:24:21
Ik heb wat kiekjes gevonden waarop te zien is dat de naam naar "voren" wijst.
Misschien heb je hier wat aan ;)
Toch het trapje dit is wel de andere kan van de loc.
JohnT
De originele Mr.B. stack was ook niet naar mijn zin.
Even een andere gemaakt.
Ton
Citaat van: JohnT op januari 13, 2015, 19:31:06
Toch het trapje dit is wel de andere kan van de loc.
JohnT
Dan nu de goede kant ;D
(https://ramblinreflection.files.wordpress.com/2010/06/cumbres-toltec-railroad-007.jpg)
dank je Joop , maar ze staan nu de goede kant op.
Zie foto met twee kanten van de tender.
Ton
De assemblage is klaar.
De fluit kwam net binnen.
de contragewichten is nog een punt van attentie en de kolen moeten er ook nog op maar dat komt pas na het vuil maken.
Gelijk even een Tsu1000 in de tender geplaatst.
Ik had die in een G scale Porter gebouwd maar die stond alleen maar stof te vergaren op een display plank.
Zonde van die kostbare decoder.
daar mag een Baggermann decoder in, dat is voldoende.
Ton
Zie er weer goed uit, kijk uit naar het eindresultaat. De pijp vind ik wat rechtlijnig maar je moet doen wat origineel is natuurlijk.
JohnT
Er komt waarschijnlijk nog wel een roetvanger op (zie de foto van Joop)...
Citaat van: Gerard Wassink op januari 15, 2015, 19:20:41
Er komt waarschijnlijk nog wel een roetvanger op (zie de foto van Joop)...
foto Joop is een K-36 :P
Ton is een C-21 aan het bouwen
Cor
Citaat van: moonlicht op januari 15, 2015, 19:50:24
foto Joop is een K-36 :P
Ton is een C-21 aan het bouwen
Cor
Oeps... :D
'k Heb ook geen verstand van die ouwe stoom-meuk... ;)
geeft niks Gerard.
die K-36 was wel een van de grotere jongens die er op 3ft heeft rond gereden
was een normaal spoor lok die is verbouwd
hier een link voor als je er meer van wilt weten ;)
http://www.drgw.net/info/Steam
Cor
Citaat van: JohnT op januari 15, 2015, 19:04:50
Zie er weer goed uit, kijk uit naar het eindresultaat. De pijp vind ik wat rechtlijnig maar je moet doen wat origineel is natuurlijk.
JohnT
Kijk maar naar de eerste foto op pagina 1, is echt recht.
Citaat van: Gerard Wassink op januari 15, 2015, 19:20:41
Er komt waarschijnlijk nog wel een roetvanger op (zie de foto van Joop)...
Deze met het flying Rio Grande logo niet maar met het ouwe logo wel.
Periode verschil.
Ton
Citaat van: moonlicht op januari 15, 2015, 20:27:03
geeft niks Gerard.
die K-36 was wel een van de grotere jongens die er op 3ft heeft rond gereden
was een normaal spoor lok die is verbouwd
hier een link voor als je er meer van wilt weten ;)
http://www.drgw.net/info/Steam
Cor
Vergeet die Uintah loks niet, dat waren ook flinke jongens.
Die Mikado deed niet onder voor een K.
Ton
Vergeet die Uintah loks niet, dat waren ook flinke jongens.
Die Mikado deed niet onder voor een K.
Ton
[/quote]
nu ben ik het kwijt: mikado, de K's zijn mikado's C:-)
met de unitah bedoel je zeker de 2-6-6-2?
Cor
Nee.
Op die tekening zie je de nr 30 van de Uintah RR, een mikado (2-8-2).
Ze hadden kennelijk nog meer locomotieven dan die articulated's
Ton
filmpje.
http://youtu.be/sVMujV_Jwd8
Ik heb de lok licht geweathered.
Ton
Heel mooi resultaat Ton.
Mijn complimenten hiervoor.
Mooi!!
Hij /Zij is heel mooi geworden
Mooi hoor, best geluid ook.
JohnT
Ja dat speakertje blaast aardig.
Ik heb de decoder een stukje zachter gezet.
http://www.dx.com/p/jtron-8-ohm-1w-diameter-28mm-small-trumpet-black-bronze-285799#.VLkXYixyHsp
Ton
Na dit toch wel aardig geslaagd project stond ik naar mijn versie van de C25 te kijken.
En ik moet zeggen dat met voortschrijdend inzicht er geen bal van klopt.
Dus heb ik deze ook maar eens onder handen genomen.
Voorkant klopt niet, evenals de stack, de cab, aandrijfstangen, de tender, enz. enz......
Al vast wat aangepast.
Ton
Heeft iemand enig idee waar dit soort pijpen te koop is.
En wat is de functie?
Ton
Nee, geen idee waar die te koop zijn.
Functie: iets van koeling denk ik?
Denk dat je ook is bij e-loc onderdelen kunt kijken, lijkt mij een radiator. Duitse e-locs hadden die dingen ook wel.
JohnT
Precision Scale. Ze hebben de Catalogus van O en On3 steam online gezet (of beter te downloaden). Daar kun je ook wel info in vinden waar ze voor dienen denk ik. Catalogus is 300 paginas dus zal wel effe wat tijd in beslag nemen voordat je hem binnen hebt. Maar dan heb je ook wat denk ik.
http://www.precisionscaleco.com (http://www.precisionscaleco.com)
Tnx Bart, gevonden.
Is een after cooler.
Zit, op de tekening te zien in het lucht circuit.
Nu nog ergens kunnen bestellen.
PSC heeft geen webshop, lopen een beetje achter.
De Nederlandse dealer H&H is er niet meer.
Ton
Je kunt gewoon direct bij PSC bestellen. Heb ik ook gedaan. Ook credit card accepteren ze. Ik heb een paar jaar geleden mijn gegevens in 3 verschillende mails gestopt. Ging prima.
PSC zou eens met zijn tijd moeten meegaan.
Er moet toch een makkelijker manier zijn om aan onderdelen te komen , zie Wiseman op ebay.
Ton
Ach Sinterklaas komt ook nog steeds met een stoomboot en paard en niet met de HSL en een scooter en toch gaan elk jaar weer opnieuw duizenden volwassenen en kinderen naar zijn aankomst kijken.
Niet te vinden, behalve bij PSC....dan maar zelf maken.
Ton
Net zo makkelijk en vol mooier dan kopen!
Ja, je moet toch wat.
Mijn pa heeft niet voor niets een dure opleiding betaald.
Maar het ontbreekt nog wel eens aan de zin.
Gelijk ook maar aan het slijpen geweest.
Wel even een bril op gezet, het spoot alle kanten op met 30000 rpm!
Ton
heel mooi gemaakt ton ;)
Netjes.
JohnT
Gaaf!
Die zit.
Ton
nice work
likje verf doet wonderen.
Ton
Goed gedaan jochie...
JohnT
Vanavond met de tender begonnen...
Ik heb geen zin om de schuine rand weg te halen dus het opzetstuk komt erin te liggen.
Ton
PFFFFFF! dat viel ff niet mee.
Dat was dus op de plaats passen en meten, en dan vast maken.
Stukje voor stukje opbouwen.
Ton
Maar wel netjes gedaan Ton.
Met passen en meten, wordt het meeste tijd versleten!
Netjes, waarom zit die V-opening er in aan de voorkant?
JohnT
Ik denk om een beetje kolen door te laten.
Zo staat het op de tekening.
Ton
Snap het, bedankt.
JohnT
Nog even een lik verf erover en de kolen erin gedaan.
Nu is het wachten op de cab van Banta.
Ton
Heb je geen echten kolen Ton?
Nee Hans.
Ik heb wel steentjes die er op lijken.
Ton
Maar die moet je dus nog in de tender gooien?
Zo ver ben ik nog niet.
Eerst de andere cab binnenkrijgen, bouwen, beletteren en plaatsen.
Dan nog wat C25 specifieke details.
Dan vervuilen.
En dan pas de kolen.
Ik bedenk me net dat ik de C21 ook nog van brandstof moet voorzien.
Ton
Voor deze kolen heb ik de steentjes van Ger gebruikt.
Ik heb ze nog wel een beetje zwarter gemaakt dan dat ze al waren.
Dat glimmen komt omdat de houtlijm nog niet droog is.
Ton
Dat ziet er al veel beter uit Ton.
Mocht je nog wat nodig hebben...........
Het gaat op werk lijken .....Nr.3
Ton
Je hebt gewoon de smaak te pakken Ton ;D
Ik heb het gewoon nodig...stom h? ?
Ton
Je beschikt gewoon over een hoge creativiteit welke er uit moet ;)
Daar heb ik nooit een gebrek aan gehad.
Inspiratie wel, zo nu en dan.
Ton
Och, het is hobby. Dan maakt het niet zoveel uit als je tijdelijk zonder zit.
Vandaag alleen bezig geweest met de cab.
Verder in elkaar gezet en vanmiddag gespoten.
Ging nog net , de spuitbus ia weer eens een keer leeg.
Vanavond de decals geplakt voor zover ik ze nog had.
Ik kom de kleine D&RGW tekst onder aan de cab tekort.
Om nu alleen daarvoor een nieuwe sheet uit de states te laten komen is wat overdreven.
Morgen op de lok plaatsen.
Ton
Kijk, dat is 'n mooi kappie!
Ik ben benieuwd naar het totaal plaatje Ton.
Krijgen we daarvan nog 'n filmpie te zien?
Voegt niet veel toe aan het geheel vind je niet?
Heb je mijn email nog gekregen ?
Ton
Jazeker, en het is al geregeld!
Ik zal de enveloppe zo snel mogelijk op de bus doen.
Ondertussen de cab geplaatst en wat details aan gebracht.
Ton
Nu alleen nog vuilmaken en de kolen storten.
Ton
Ton, hekjes in goede orde ontvangen, thanks!
Mooie aanwinst Ton.
ik ben benieuwd hoe jouw Connie er uit gaat zien Hans.
Ton
Dat is en project die bedoeld is om tijd op te vullen.
Zoals je weet, is mijn module klaar en morgen wordt die opgehaald.
We gaan dan die van vorig jaar, Sewett's Mine en Culvert Pipes, aan elkaar koppelen en uitgebreid testen.
Ik hoop dat dan alles goed gaat!
Ik zal er 'n filmpie van maken, lijkt me leuk!
En dan op naar Rail 2015.
Zien wij jou daar?
Waar is dat en wanneer?
Ton
Rail 2015 is in Houten http://www.modelspoorbeurs.nl/agenda/
Deze is misschien beter:
http://www.rail.nl/deelnemers