Scratchbuild vertical boiler open Shay in 0N30

Gestart door usronald, september 13, 2013, 11:31:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo,

Al tijden zit ik met het plannetje in mijn hoofd dat ik graag een open Shay wil en eentje met een verticale boiler:



Met de grote shows in het zicht en natuurlijk Eurospoor wil ik het ding graag voor die tijd inzetbaar hebben. Of ze helemaal af zal zijn en in de kleur weet ik niet maar ik ga mijn stinkende best doen. Rijden doet ze iig al wel goed.

Surfend op het net kwam ik gisteren een artikel tegen van de Australier Laurie Green waar ik al eerder over gestruikeld was. Aangezien er nu net een standaard Bachmann Shay beneden stond dacht ik, kom laat ik dat gewoon doen. De meest ingrijpend deel van die ombouw is dat het frame van de Shay aan beide zijden een 6 mm ingekort/versmald moet worden.

LG geeft een duidelijk beschrijving op zijn site: http://www.lauriegreensweb.com/Vert%20Shay/vert%20shay.html  Wat ik anders ga doen is dat ik volgens de eerste foto de kap gehoekt ga maken en ook langer. Dat geeft een mooier tijdsbeeld van de "early shay".

De tekening is geprint en ligt klaar. Gisteravond maar de stoute schoenen aangetrokken en begonnen. We beginnen met de Shay:



Deze wordt geslacht en ontdaan van cabine, tender en ketel. Verder gaat zo'n beetje alles bovenop er van af:



Na een half uurtje slijpen met de dremel is de eerste kant er af. Het duurt best lang omdat de schijf zich vol vreet met kleine deeltjes metaal die je er telkens even vanaf moet krabben:



Daarna markeer ik de andere kant. Dat moet even uit de losse hand en komt niet zo heel erg nauw. Later komt daar een houten balk langs en een vloer overheen:



En 12 mm smaller!:

[

Drastisch, maar wel leuk ;) Straks gaan de balken er langs, dus wordt vervolgd!

Dapper!

Ik ben benieuwd naar het resultaat...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Een man naar mijn hart!!! heftig!!
Dat allumnium achtige spul is een ramp.
Je kan eens proberen om te smeren met spiritus.
Voor allu is dat de methode om vollopen te voorkomen.

Ton
Erare humanum est

@Tonl ik zelf twijfel of het puur alu is.... zou het een legering zijn van alu met zink?

september 13, 2013, 12:40:34 #4 Last Edit: september 13, 2013, 12:53:34 by dutchbuilder
Ja klopt , wordt wel Duralmin genoemd.
Lage smelt temperatuur en goed vloeibaar.
Uitstekend materiaal om mee te spuitgieten.
Rotspul om te bewerken!
btw ik vind ook tin/koper legeringen die ervoor gebruikt worden.
Duralmin is ouderwets......

Ton
Erare humanum est

Ah, oke. Weer wat geleerd! ;)

Ik bedacht dat de look zoals op de foto veel beter is als die van de tekening... ik wilde sowieso een langer dak maar de "ielheid" spreekt wel van de zwart-wit foto. Dus.... ga ik dat doen. Maar hoe? Na een minuut of 10 bestuderen was ik er wel uit. Ik had nog wat resthout (behandeld) uit een kit wat n prima van dienst zou komen.

Om het iele karakter na te bootsen kan ik natuurlijk een nieuw houten frame bouwen. Maar ik gebruik toch even dit versmalde frame om verder te gaan:



Om de lange draagbalken te imiteren gebruik ik een lat van 6 mm x 1 mm:



De rand van het frame werk ik eerst af met een strip van 2 x 1:



De eerste drager onder het frame gelijmd. Hier heb ik de "verspringingen" van de foto gesneden. Verder zijn de hoeken vrijgemaakt vanwege schuine verstevigingen die ik zo niet weg kan krijgen zonder het hele frame te moeten slopen:



Aan de andere, niet-aangedreven kant kon dat niet, hier zit het remwerk wat ik graag intact wil laten:



Na het lijmen van een dteunlatje aan beide kopeinden ben ik begonnen met de beplanking. Voor was het gemakkelijkst, hiervoor weer de 6 x 1 plankjes genomen, op lengte (de breedte van het frame) gemaakt en toen doormidden gesneden om de juiste breedte plank te krijgen. 3 x 1 dus:



De voorste vloer al zover klaar, hier kun je mooi doorheen kijken. Op dit deel komt de watertank:



En de aangedreven zijkant met draaistellen en mororeenheid er even los in gezet. Ik vind 't er al redelijk op lijken toch?



Later weer meer!

Gaaf! Ronald.....

Ik nog dit gevonden over dicast legeringen.

ZAMAK3 een zink allu legering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zamak#Zamak_3

Ton
Erare humanum est


Yep!

Nog even de doos waar uit geplunderd wordt:



Achter wil ik, in tegenstelling tot LG, de speakeropening vrijhouden en de originele print ook behouden. Daarom heb ik deze 3 pootjes laten staan en de rest allemaal weg geslepen:



En zie, het frame ligt dicht met een mooi houten dek! :



Nadat ik de ronding erin geslepen heb de motor weeg geplaatst en ook de draaistellen. En dat ziet er dan zo uit:

Aangedreven kant:



Niet-aangedreven kant:



De motor is nog niet weer aangesloten omdat ik die misschien nog een keer demonteren moet. Vooralsnog ben ik uiterst tevreden met een goeie 3 uurtjes werk!!

Later weer meer!


Dank je!

Dank U!

Ik ben nog even snel verder gegaan en heb eerst nog het oude staande ketel stuk pas gemaakt. Hier gaan we later op verder:



Tja, en dan komt het dak.... op basis van de foto maar eens een verdeling gemaakt. Voor lijken ze korter bij elkaar te staan dan achter, dat ook zo uitgevoerd op mijn model:



De zijplank fungeert nu even als gemeenschappelijke drager. Ik heb de einden net zo gemaakt als de foto:



In spiegelbeeld dan een 2e zijkant gemaakt:



En dit is het resultaat. Als punt; de tussenbalken horen er bovenop te liggen (de staande balken) maar dat wordt nog weg gecamoufleerd:



Zo, vanavond even niets, andere belangrijke zaken.

Later meer! ;)

Mooi project Ronald, misschien ook wel wat voor mijn shay.

btw, mijn ervaring met die zachte legering is dat je dit het beste kunt zagen.

Voor het zagen gebruik ik gewoon een ijzerzaagje een figuurzaag of een z.g Roco railzaagje.

JohnT

Wow, je gaat als de brandweer Ronald!
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hi Ronald, Prachtig project.

Vergeet je niet aan te brengen de bevestigingspunten met bolts, en nuts etc.
Weet niet hoe de vloer is bevestigd maar dat zou je ook moeten aangeven door middel van bouten.
Later kan je er niet meer bij  :)

groeten John LC

www.lostcreek.nl

In een woord "GAAF".
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn