Hallo.
Omdat ik het tijd vond voor iets anders ben ik begonnen met het bouwen van een soort rail auto waarop ik kan rijden over 18 cm spoorbreedte.
Volgens mij valt het wel onder scratchbuilding dus vandaar.
Het model gaat op zeker afwijken van de foto, dat is maar een voorbeeld en een hulpje voor het bouwen van het onderstel.
De materialen verzamelen zoals de 24 v electro motor, overbrenging, accu s, assen met wielen, enz is al een strijd op zich maar dat gaat me wel lukken.
Ik reken er op dat het wel even gaat duren, nog veel andere dingen te doen dus geen haast er mee.
Zo af en toe zal ik wat laten zien van de vorderingen.
De 1e foto laat wat materiaal en bewerkingen zien die nodig zijn om het voorste draaistel te maken.
De lagerblokken zijn van een lengte 60 x 60 mm aluminium gezaagd en de gaten voor de lagers zijn er uit gedraaid.
De boutjes bovenop zijn nodig om de zelfgemaakte veren op hun plaats te houden.
De losse plaatjes die uit een grote plaat zijn geslepen en nog op maat moeten worden gemaakt zijn nodig als opvulstukken en geleidinsplaatjes voor de lagerblokken.
De 2e foto laat zien hoe het onderstel er ongeveer uit moet komen te zien.
Bij deze assen zijn de lagers in de wielen gemonteerd, ik monteer de lagers in de blokken, voor mij wat simpeler te maken.
Groeten van René.
ziet er leuk uit Rene
is een beetje groter dan de meeste van ons bouwen, maar het is en blijft scratch 8) niks mis mee
dit is dan wat ze ook wel 7 1/4 spoorbreedte toch?
Cor
Leuk project Rene.
Maar..... hoe kom je hierbij?
Wat was jouw inspiratie?
Leuk ! En een van de eerste in Nederland en wellicht Europa denk ik.
Bouw je op 184mm / 7¼" Rene ? Dat is hier de meest gangbare maat en er zijn best wat banen waar je terecht kunt.
Voor de motor en de controls zou je ook 's kunnen kijken bij de leveranciers van scootmobielen e.d.
Een zaak die ook repareert heeft vaak nog een heel interressante afvalbak .....
Volgens mij heb ik helemaal onderop stapel 48 nog wat 7¼"spul liggen, ook wat wielen.
Zal 's diep gaan graven en kijken wat 'r nog is :D
ik heb jaren geleden al eens iets gezien wat er op lijkt
Cor
Interessant project. Succes ermee.
JohnT
Dat is mooi .
Ik ben benieuwd , is weer eens wat anders.
Ton
Hallo.
Heren, het is inderdaad 7 en een kwart inch spoorbreedte en er zijn best wel veel landen in Europa waar dit soort banen bestaan.
Gelukkig zijn er in Nederland ook aardig wat van dit soort banen te vinden.
Cor, dat klopt, deze Goose is bij ons op de vereniging gebouwd en nog steeds aanwezig.
Zoiets moet mijn model ook worden, alleen met 1 achteras , wat groter en waar hier de laadbak is wil ik een zitplaats maken.
Dan heb ik geen hulpwagon er achter nodig en met mijn gewicht komt er ook aardig wat druk op de achterwielen en dat is dan weer goed tegen het doorslippen.
Hans, de rede om dit te bouwen is omdat ik het leuk vind om te doen .
Omdat ik een paar jaar geleden lid ben geworden van de Maasoever Spoorweg Barendrecht zie ik heel veel leuke dingen voorbij komen.
Een echte stoomlok bouwen is voor mij geen optie meer, gaat veel te lang duren en te kostbaar maar ik wil toch iets van mijzelf hebben om op te kunnen rijden en omdat ik graag iets anders wil hebben dan iedereen en ik een foto zag van de Casey Jones rail bus dacht ik: dat lijkt me nou een grappig ding om zelf te gaan maken en zo is het gekomen.
Omdat ik gelukkig een rijke fantasie heb gaat het er wel iets anders uitzien, er is wel een basis tekening van, maar ik doe maar wat, als het er maar een beetje leuk uit komt te zien is het voor mij goed.
Leo, goede tip, je weet maar nooit!
Tot zo ver maar weer.
Groeten van René.
Gewicht op de achteras heb je wel nodig met 1 stel wielen.
Ik zat pas naar een filmpje te kijken van een Rocket en die had er toch best wel moeite mee om weg te komen.
Zat wel een vette Yank achter, dat wel.
Ton
Dit is super Rene.
Bouwen wat je leuk vind om te doen, mijn idee!.
Ik ben wel benieuwd, volg je met veel interesse.
Rene , ik kwam deze railbus uit Donegal net tegen.
Het is LGB maak er zit een complete set tekeningen bij in PDF formaat.
Misschien heb je er wat aan?
http://www.modelengineeringwebsite.com/Donegal_Railbus_4.html
nog eentje.
http://modelengineeringwebsite.com/Model_T_railcar_2.5.html
Ton
Ik vond deze wel mooi
lijkt er wel op , alleen heeft deze een portable draaischijf bij zich.
Handig.
Ton
Citaat van: dutchbuilder op februari 11, 2017, 21:40:09
lijkt er wel op , alleen heeft deze een portable draaischijf bij zich.
Handig.
Ton
Ik dacht al wat is dat toch er onder , duidelijk Ton, thanx.
Zo een wil ik wel op onze baan
Hallo.
Mijn excuses voor het late reageren maar hier is toch nog een foto van de vorderingen.
De lagerblokken zijn gereed, aan het bovenste deel moet ik nog bussen maken om de veren te geleiden en op hun plaats te houden.
Dan ga ik de boel in elkaar lassen.
Dan moet de buitenmaat van de assen op de binnenmaat van de lagers gedraaid worden en de lagers op de assen geperst.
Daarna kan ik de breedte van de bolster bepalen en deze aan het bovendeel lassen en zou het voorste truckstel gereed moeten zijn.
De rem komt op de achterwielen dus dat scheelt weer een hoop werk.
Ton, bedankt voor je bericht, tekeningen en maten heb je bij zo,n project nooit genoeg.
Dit model gaat het niet worden maar wel ongeveer dus er is altijd wel wat te gebruiken van die tekeningen!
Leo, het idee van een scootmobiel gaat niet werken, die aandrijvingen zijn te breed, ik kan maximaal zo,n 16 cm plaatsen en die aandrijvingen zijn rond de 50 cm dus dat gaat niet passen.
Ik heb inmiddels een haakse overbrenging en een elektro motor op de kop getikt en die ga ik gebruiken, komt direct op de achteras en geeft dus ook weer wat extra gewicht.
Nou, tot zo ver maar weer.
Groeten van René.
Alles zelf gemaakt René?
Overigens.. Wat een leuk groen trekkertje heb je in dat bakkie staan ;)
Hallo Joop.
Iemand anders van de club heeft voor mij de blokken waar de lagers in komen afgezaagd van een stuk massief aluminium en daarna de gaten voor de lagers er in gedraaid.
Ook heeft hij de gaten in de afdekplaatjes gedraaid, de rest is eigen pruts.
Die persoon heeft thuis de beschikking over een grote draaibank en hij vond het leuk om te doen, vandaar.
Het groene trekkertje is een bouwkitje schaal 1:72 van een traction engine.
Ik was van plan om het op de Flat Hill baan te plaatsen met de aanhanger als zijnde een rondtrekkende seizoenwerker of zoiets maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren i.v.m. plaatsgebrek.
Ik ben bang dat het anders veel te vol wordt en voor mij is minder vaak meer, vandaar.
Alleen moet je het wel eerst bouwen om daarna te kijken of het past en hoe het er uit ziet maar het is wel leuk werk dus niet zo erg.
Hierbij nog een foto van het geval en van de deksel.
Groeten van René.
Ziet 'r mooi uit !
Maar i.i.g. een motortje, is die met worm en wormwiel ? Kan ff wennen zijn bij 't 'coasten' uitrijden zonder dat de motor de wielen aandijft, maar hangt erg van de overbrengverhouding en type worm af.
Mischien een tip: hou de passing van de lagerbloken in de leibanen niet te strak, liever wat meer ruimte dan te weinig anders zitten ze straks op de baan binnnen no-time vast.
Duidelijk René. Knap staaltje werk. En pruts? Na, daar doe je jezelf te kort mee. ;)
Leuk geheel, traction engine en aanhanger/verblijfswagen. Neemt denk ik niet al te veel ruimte in. :D
Hallo Leo.
De tandwielkast heeft een worm as waar de motor aan vast komt en een wormwiel waar de as doorheen gaat waar de wielen weer aankomen.
Ongeveer 80 procent van de leden die elektrisch rijden heeft exact zo.n aandrijving en ik hoor daar geen klachten over dus ik neem aan dat dat wel goed komt.
Via de wiel diameter en het motor toerental heb ik de verhouding uitgerekend, al zullen er altijd wel verschillen in toerentallen zijn maar in grote lijnen moet het kloppen.
Ik ben door diverse leden al op mijn vingers getikt i.v.m. de te strakke passing en ik heb dit inmiddels al naar hun tevredenheid aangepast maar bedankt voor het mee denken!
Joop, ik moet het eerst hier en daar eens plaatsen en dan even rustig de dingen laten rusten, dan komt de juiste plaats misschien wel te voorschijn maar het leek mij ook een leuk idee.
Toch blijft het feit dat het al redelijk vol is op het baantje.
Groeten van René.
Zat net je topic nog eens door te lezen. Het is gezellig druk op je baan, zeker niet overdadig :)
Hallo.
Zo, weer eens aan het truckstel gewerkt.
Wielen met assen op de kop getikt, scheelt weer veel werk.
De as uiteinden afgedraaid zodat de lagers er op passen.
Daarna de uiteinden in gekort en een soort bolster gemaakt met verstevigingen naar de onderkant van het zijframe.
Op de bolster komt nog een platte schijf en een bout om het stel te laten draaien en bevestigen.
Tot zover maar weer.
Groeten van René.
Gaaf man.
Nu heb je die assen in lagers lopen , is het dan ook niet gebruikelijk om aan de buitenkant van de lagers een mogelijkheid te maken dat je deze kan voorzien van vet.
Vetpotten.
Ton
als ik die lagers zo zie is dat niet nodig
zijn gesloten lagers
mooi project zo
Cor
Mooi man.
JohnT
Citaat van: moonlicht op maart 21, 2017, 22:51:10
als ik die lagers zo zie is dat niet nodig
zijn gesloten lagers
mooi project zo
Cor
Ik zou dan toch dummy potten maken.
Het is een beetje kaal zo.
Of ga ik te snel?
Ton
Hoi Ton.
Zoals Cor al aangaf zijn dit gesloten lagers en daar hoeft geen vet meer ingedaan te worden.
De levensduur is minimaal 60000 km! bij normale belasting.
In het werkelijke model zaten de lagers in de wielen en is er vanaf de buitenkant geen nippel o.i.d. te zien, wel de moeren om de lagers af te stellen, zie foto.
Misschien maak ik die er nog wel op maar zoals eerder al geschreven, het model gaat afwijken van het werkelijke model!
Groeten van René.
Oooo ja, duidelijk.
Ton
Hallo.
Hier nog wat nieuws over de rail auto.
De foto toont de te gebruiken motor en tandwielkast, ook de wielen en as zijn aanwezig maar moeten nog pas gemaakt worden, daarna de lagers en vering maken, kortom, nog zat te doen maar anders ga je toch maar stoute dingen doen!
De tandwielkast heb ik uit elkaar gehaald , schoongemaakt en van nieuwe olie voorzien, kan weer jaren mee.
Groeten van René.
Hallo.
Aan de rail auto is ook nog wat gedaan, de achteras ophanging begint vorm te krijgen.
De lagers en blokken zijn gereed, alleen de schoren en boven strippen nog maken, de leverancier van het materiaal maar eens even aanspreken.
De wielen, motor en afstandsbussen zijn in elkaar gelijmd maar thuis kwam ik er achter dat de spie die daar in hoort nog in mijn tas lag en niet gemonteerd was.
Nu eerst weer een wiel er af persen, schoonmaken, spie plaatsen en de zaak weer monteren.
Ook een foutje laat ik jullie weten, ben ook maar een mens!
Groeten van René.
Goed bezig René.
JohnT
Goed bezig Renè Is een leuke schaal om in te werken. Helaas heb ik er geen ruimte voor ::)
Hallo.
Omdat het stoomlokje weer naar behoren zijn dienst doet is het weer eens tijd om met de railauto verder te gaan.
Het voorloopstel en de aandrijving zijn redelijk gereed, de achterste lagerophanging ook en nu ben ik bezig om eens te kijken en te meten hoe ik het frame ga maken.
Het enigste wat ik aan maten kan vinden is een tekening en wat foto,s uit een Gazette dus e.e.a. omgerekend en zelf een bouwschets gemaakt.
Omdat die dingen in alle soorten en maten gemaakt werden kan ik redelijk mijn fantasie zijn gang laten gaan, een van de dingen die Amerikaans spul zo leuk maakt om te bouwen, niemand die echt weet hoe het werkelijk zit!
De totale lengte wordt ongeveer 160 cm lang, ongeveer 65 cm hoog en de opbouw 40 cm breed zodat ik er op kan zitten en toch mijn voeten er langs kan plaatsen.
Onder de deuren van de cabine komt aan beide zijden een opstap voor dit doel.
Ik wil alles met bouten en moeren monteren,geen laswerk, dat zie ik op de foto,s ook niet.
Nou, tot zo ver maar weer.
Groeten van René.
Echt mooi om alles met bouten en moeren te verbinden . Net zoals in het echie. Leuk project.
Ben je nu helemaal om en ga je alleen nog maar met het grote spul bezig (kan ik me wel voorstellen trouwens) of hou je , je ook nog bezig met het kleine spul. On3 etc
Hoi John.
Het is de bedoeling dat ik mijn kelderbaan met O std en On3 op ga knappen en doen waar hij ooit voor gebouwd is namelijk RIJDEN met dat spul.
Omdat de Herberts Crossing baan nu aangesloten is op het geheel is er heel veel vracht en passagiersverkeer mogelijk.
Ik heb een soort kaartsysteem afgekeken en naar mijn wensen aangepast zodat er enige logica in het vervoer is, er zijn nu 3 yards te bedienen met het On3 en het grote std yard, daar kun je ook wel even terecht!
Er is veel achterstallig onderhoud, ga maar na, Flatt Hill, Herberts Crossing, Rusty Pile Railroad en Forks Creek Yard bouwen heeft heel veel tijd in beslag genomen.
Nu ben ik ook nog met een HOn3 project bezig, Standard Oil Fields genaamd.
Volgende keer zal ik daar weer eens wat over berichten.
Dat schiet nu ook aardig op en daarna kan ik dus de boel eindelijk de aandacht geven die het verdiend.
Tijdens de zomermaanden zal het grote spul mijn voorkeur hebben, ik verwacht niet zo veel problemen meer met het stoommachientje en de railauto heeft geen haast hoewel Maartje het wel ziet zitten om daar mee te gaan rijden!
Dus in het najaar en in de winter komt dat wel weer, trouwens, in de zomer, als het echt warm is, is het in de kelder goed toeven hoor!
Ik weet nooit precies wanneer ik waar aan ga werken, dat houd het spannend en in huis moet er ook wel eens wat gedaan worden!
Ken je de kreet witten en behangen? drie woordjes maar heel veel werk!!
Volgens mij weet je wel ongeveer wat ik dus ga doen!
Groeten van René.
Hallo.
Het is al weer even geleden dat ik wat heb laten zien van de vorderingen van de rail bus.
Hier wat foto s van de vorderingen.
1e Na het frame gebouwd te hebben moest er een accu bak gemaakt worden, 2 x 12 v semi tractie batterijen wegen 34 kg dus wel een beetje stevig graag.
2e, 3e en 4e foto laten het elektro gebeuren zien, de verlichting en claxon moeten nog geplaatst worden maar de bedrading is al gereed.
5e foto is van het bedieningspaneel, trekschakelaar verlichting, drukschakelaar claxon, draaiknop is snelheidsregeling en tuimelschakelaar is voor of achteruit, grote zwarte knop is voor de massa schakelaar, zo simpel mogelijk dat stroomgebeuren!
Tot zo ver maar weer.
Groeten van René.
Long time no see Rene.
Het model is belangrijk maar de bediening is essentieel.
Lekker bezig.
Ton
Best nog wel wat techniek zo op de foto's.
JohnT
mooi hoor
deze winter de eerste rit ?
Cor
Ik mis nog een deadmans switch.
Of zou dat misschien een voetschakelaar kunnen worden?
Moet altijd ingedrukt zijn om te kunnen rijden.
Ton
Hallo heren.
De techniek is nogal basis, afgekeken van de auto installatie.
De eerste proefrit is nog vaag, waarschijnlijk wel dit najaar, moet nog zwaardere achterveren laten maken en monteren.
De dodemansknop is nog een rede van discussie, moet er eigenlijk wel op en zal dan zeker als voetschakelaar uitgevoerd gaan worden maar op mijn stoomlok zit ook geen knop dus zeg het maar.
Als ik daar af val gaat die lok er echt nog wel een poosje van door!
Nog een foto van het voorste en achterste wiel gebeuren.
Groeten van René.
Hallo René,
Je hoofdstroomschakelaar is er 1 met zo'n rode sleutel erin?
Zo ja, dan kan je hem zo plaatsen dat, mocht je eraf/eruit vallen, de sleutel met een krulkabel aan je pols, hem meteen een kwart slag draait zodat de stroom afschakelt. (hopelijk een beetje duidelijk omschreven)
Citaat van: Joop_L op augustus 26, 2018, 20:15:31
Hallo René,
Je hoofdstroomschakelaar is er 1 met zo'n rode sleutel erin?
Zo ja, dan kan je hem zo plaatsen dat, mocht je eraf/eruit vallen, de sleutel met een krulkabel aan je pols, hem meteen een kwart slag draait zodat de stroom afschakelt. (hopelijk een beetje duidelijk omschreven)
Dat zit ook op het stuur van motorfietsen en jetski's.
Ton
Klopt! Alleen werkt die net even iets anders dan de schakelaar die René heeft geïnstalleerd ;)
Hallo.
Op mijn motorfiets zit ook geen schakelaar met dat doel, te oud model motor, ook zit daar nog een massieve gaskabel in die niet uit zichzelf terug gaat dus opletten geblazen!
Tijdens de testrit ga ik testen hoeveel het remvermogen is als ik de hoofdstroom uit schakel met de rode sleutel.
Als dat voldoende is kan ik via een schakelaar, die ik met de voet bedien, een relais tussen de massa kabel in en uit schakelen, alleen kan het vermogen door dat relais een uitdaging gaan vormen maar er is vast wel een relais dat 24 v 50 A aan kan.
Wel eerst even vragen of dat uitschakelen de regelaar niet op blaast!
Anders is er waarschijnlijk een schakeling te maken die er voor zorgt dat de elektromotor erg gaat remmen en dat dan gebruiken als dodemansknop, ik zie nog wel hoe ik dit op ga lossen.
Dat is het voordeel van onze vereniging, er is zo veel kennis aanwezig maar ik wil eerst altijd zelf zien of ik het op kan lossen voor dat ik om hulp vraag.
Het gaat er mijns inziens om dat je zelf met een oplossing komt zodat men kan zien dat je er al wel over hebt nagedacht, het maakt dan niet zo veel uit of je idee echt werkt, het gaat er om dat je zelf na gedacht hebt.
Foto 1 Het zitkussen in aanbouw, alleen nog even bekleden met wat er voor handen is.
Foto 2 Hoe het model er ongeveer uit gaat zien, de zij, voor en achterkant worden beplakt met smalle latjes wat de indruk moet wekken dat het allemaal losse plankjes zijn, optisch bedrog genaamd!
Het lijkt wel modelbouw.
Groeten van René.
Hallo.
Mooi weer vandaag dus een mooie gelegenheid om een test rit te maken met het bus chassis.
Nou, dat ging allemaal prima.
Geen ontsporingen, goede rij en rem eigenschappen, nergens warmte ontwikkeling en het geluid viel ook mee.
Nu kan ik gerust verder met de bovenbouw, met hout is dat altijd een uitdaging voor mij!
Groeten van René.
Goed bezig Renè. Als de basis goed is komt de rest vanzelf :wink:
Lekker bezig , mooi man.
Ton
Mooi werk, gaat de goede kant op.
JohnT
Ziet er netjes uit, René.
mooi project
Cor
Hallo.
Hier nog wat foto s van de vorderingen van Rail auto.
Foto 1 en 2, Je moet niet kijken wat je nog moet doen, de stapel bruine latjes die nog op hun plaats gelijmd moeten worden, maar wat je al gedaan hebt, de 2 latjes die al gedaan zijn.
Foto 3, De deuren, treeplanken, achterkant en de dak bedekking in aanbouw.
Foto 4, Er is al wel iets gereed, de zitting is bekleed!
Foto 5, Het voorste gedeelte van de cabine is bekleed met andere latjes, de 2 losse latjes geven misschien een beeld van het werk of aantal latjes wat gelijmd is.
De achterkant en andere zijde moeten nog wel even gedaan worden!
Groeten van René.
Mooie klus, Succes ziet er goed uit.
JohnT
Hallo.
Hier nog een paar foto s van de vorderingen van de railauto.
De cabine en laadbak zijn beplakt met ongeveer 700 latjes maar dan heb je ook wat!, daarna geschilderd met bootlak en matte vernis.
Het dak is beplakt met stroken nep leer en daarna zwart geschilderd.
De radiator is gemaakt van een defecte airco radiateur uit een personen auto, het dopje kan er af en komt van een leeg pakje koffie melk!, uiteraard zie je water als je in het gat kijkt.
Ben nu bezig met de motorkap, 3 piano scharnieren komen er in verwerkt zodat de motor straks goed te bereiken en te zien is.
Tot zo ver maar weer.
Groeten van René.
Dat wordt erg mooi, René :cool:
Mooi man, ziet er goed uit.
JohnT
Echt mooi Renè
echt mooi
Hallo.
Hier nog een paar plaatjes van de railauto.
Het leuke werk gaat nu beginnen, de motorkap en koeienvanger maken.
De motorkap, dat was wel een dingetje want hij loopt taps met aan 1 kant een rond gedeelte en aan de andere kant wat rechte stukken Maar zoals te zien is het aardig gelukt, alleen moet ik de luchthappers in het onderste deel nog maken.
Ik heb mooie stukken uit de achterkant van een koelkast en daar ga ik de luchthappers van maken.
Ook de vanger was wat want alles staat scheef en het resultaat moet toch een recht aanzien hebben maar dat is ook aardig gelukt,
Het bewijst maar weer dat je meer kunt dan dat je denkt, alleen niet zo snel opgeven!
Verder wens ik iedereen een goede kerst toe en een goed en gezond nieuw jaar, ik doe niet aan kerstkaarten en zo!
groeten van René
Word een leuk ding zo , alleen vind ik die ene lamp niet mooi.
Ik zou aan weerszijde van de radiator lampen plaatsen.
Ton
Mooie vooruitgang René. Maar wat Ton zegt, twee lampen vind ik ook mooier.
JohnT
Vakwerk Renè :wink:
Mooi om op deze schaal te werken
Hallo heren.
Omdat het originele model voorzien is van 1 koplamp, zie foto s, en iedereen met 2 of 3 lampen rond rijdt, wil ik niet van het origineel afwijken en blijft het bij 1 lamp, deze lamp is maar een probeersel, zelf denk ik dat ik nog een ander model lamp ga maken.
Misschien zijn 2 lampen inderdaad mooier en geven waarschijnlijk ook meer licht maar toch blijf ik er bij.
Na verloop van tijd kan ik altijd nog besluiten er een lamp bij te maken.
Toch bedankt voor het advies!
Groeten van René.
Ik voelde deze beredenering al van verre aankomen.
Toch is het geen gezicht zo'n lamp voor de radiator.
Zie twee lampen maar als literaire vrijheid.
Het geeft de voorkant letterlijk en figuurlijk veel meer smoel.
Ton
Hallo.
Misschien wat vervelend maar hier zijn nog wat kiekjes van de bus en wat afmetingen.
De totale lengte bedraagt 170 cm, de hoogte vanaf de grond 60 cm en de breedte van de opbouw 41 cm , met voetsteunen 60 cm.
Het project is nu in de afbouw fase, er moet nog belettering op komen, een nep luchthoorn, wat vervuiling en een motorblok.
Ik twijfel nog of het een 6 cyl. lijn motor of een v 8 motor gaat worden, waarschijnlijk het laatste.
Ook vind ik een groot oliebad luchtfilter net voor de cabine wel mooi al is dat niet origineel maar het staat wel stoer.
Helaas, de lamp blijft zo, ik ben niet om te praten!
Ook niet onbelangrijk, 2 semi tractie accu s en een oplader maar daar wacht ik nog een paar maanden mee omdat er toch nog niet mee gereden gaat worden.
Zodra er weer wat nieuws is laat ik het wel weten.
Groeten van René.
Erg mooi geworden, René :cool:
suggestie, een lijn 8 , dat zag je wel vaker bij dat oude spul
even een foto, 1 koplamp moet kunnen.
Cor
Hoi Cor.
Bedankt voor je foto s.
Het dilemma is dat in het origineel eerst een 6 cyl lijn stond en later een Cadillac V 8 zijklepper geplaatst is compleet met versnellingsbak, chassis en cardan.
Voor een 8 lijn was geen ruimte, vandaar.
Ik heb van beide motoren een mocup gemaakt en de V 8 motor vind ik het mooiste staan dus die gaat het worden.
Groeten van René.
Hallo.
Hier wat foto s van het V 8 blok in aanbouw.
Het meeste is van hout gemaakt en uiteraard niet helemaal natuurgetrouw nagebootst.
F1: Het begin van het project.
F2 en 3: boven en zij aanzichten met het carter, vliegwielhuis, bougie,s, de in en uitlaatspruitstukken, startmotor en cylinder koppen.
Omdat het een zijklep motor betreft zijn de koppen erg laag gemaakt maar wel voorzien van 21 bouten koppen van Grandt Line.
F4 en 5: ingebouwd in het frame, let ook op de noodzakelijke 6 v. accu.
Een en ander moet nog afgewerkt en verder gedetailleerd worden maar zo is te zien hoe het gebouwd gaat worden.
Wordt vervolgd.
Groeten van René.
Moet je eigenlijk zo een hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=s1xGVtMMF14
Ton
Hoi Ton.
Dat zou inderdaad helemaal te gek zijn maar zo ver wil ik nu ook weer niet gaan!
Wel heel erg bedankt voor de link.
Groeten van René.
gaaf.
is MDF nu een overweging om te gebruiken?
Cor
Mooie klus René. Ziet er goed uit.
JohnT
Ziet er mooi uit .
Goed bedacht die motor, nu komt er vast nog een luidspreker, versterker en een decoder om er een echt geluid erbij te laten horen?
Hoi Bart.
Dat geluid zou ik er best in willen hebben maar ik weet niet of er modules zijn die werken op 24 v gelijkstroom en waarbij het motor toerental toe neemt met het verhogen van de snelheid.
Als de werkspanning lager is kan ik er wel een weerstand o.i.d. tussen laten maken naar de wel beschikbare soort.
Zelf wil ik eens kijken bij Conrad of zo , misschien is daar iets te vinden, ik denk dan aan een geluidsmodule die de mensen met 1:14 vracht wagens gebruiken voor hun modellen.
Dat geluid zou het geheel natuurlijk helemaal af maken!
Wordt vervolgd.
Groeten van René.
voor RC gebruik ik deze module
https://nl.banggood.com/Sense-Innovations-ESS-DUAL-2-SPEAKERS-Engine-Sound-Simulator-For-Axial-SCX-10-II-WRAITH-Traxxas-TRX4-p-1205047.html?gmcCountry=NL¤cy=EUR&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgcs&utm_content=zouzou&utm_campaign=pla-nlg-rm-all-purchase-pc&gclid=CjwKCAjw7MzkBRAGEiwAkOXexPXbuCvG14ehIAVu53J_WeeRfK3LM7mI-K26UlR2oFkAoGqQ1T9RhBoCxroQAvD_BwE&cur_warehouse=CN
zit een behoorlijk volume in voor zo'n klein ding
geluid (toerental) gaat omhoog met de aansturing
weet alleen niet of dit makkelijk te koppelen is in jouw railtruck
Cor
Hoi Cor.
Bedankt voor de tip.
Voorlopig hou ik het even zoals het nu is dus zonder geluid.
Het rij seizoen breekt bij ons al bijna weer aan en ik wil nu even geen railauto bouwsels meer maken maar er gewoon mee op de baan gaan rijden.
Volgend winterseizoen ga ik zeker weer verder met het geluid.
Dat geeft me ook de tijd om e.e.a. eens goed uit te zoeken.
Groeten van René.
Goeie imitatie!!.
Hallo.
Ruim op tijd voor onze open dagen is de railauto in dienst gesteld en heeft de auto al de nodige rondjes naar tevredenheid gereden.
Wat nog gedaan moet worden is de belettering, geluid en het werkend maken van de ventilator van de motor.
Dat is een mooi klusje voor volgende winter, ja ik weet dat het eerst nog zomer moet worden!
Iedereen een fijne zomer wensend,
Groeten van René.
Is mooi geworden.
Bijzonder model, zie je niet vaak.
Ton
Gaaf , mooi gebouwd en lijkt me ontzettend leuk.
Mooi resultaat. Succes ermee.
JohnT
mooi
Mooi project en een geweldig resultaat.
Hallo.
Het is al weer even geleden maar het werk aan de rail auto gaat wel door.
Het betreft hier het maken van naam schildjes voor montage aan de zijkanten van het voertuig.
De 1e foto laat zien hoe ik dat gedaan heb.
Eerst het basisontwerp uitvergroten naar de gewenste afmetingen.
Daarna al het overtollige papier er voorzichtig af snijden.
Dan het nodige met witte verf en een heel klein penseeltje inkleuren, een paar weken geen sterke drank is wel aan te bevelen!
Ook moeten er passende plankjes gemaakt worden wat geschilderd moet worden in een daarvoor gewenste kleur.
Nadat alles goed droog is kan het uitgesneden deel op het plankje gelijmd worden en kan alles goed drogen.
Daarna voorzichtig met datzelfde kleine penseeltje het zwart in kleuren en alles weer goed laten drogen.
Als alles naar wens is gaan er een paar lagen vernis overheen, dan nog even 2 gaatjes boren om de boel te kunnen bevestigen en resten er 2 mooie ,unieke schildjes, foto 2.
Nu alleen nog monteren op de auto maar dat is kinderspel vergeleken met het vorige!
Groeten van René.
Dat ziet er strak uit , ben benieuwd.
Kunstenaar.
Heel mooi gedaan René.
Zo heb je toch wel veel verborgen talenten die nu voor de dag komen!!!
Knap gedaan.
JohnT
heel mooi .
Dat ziet er keurig netjes uit, René!