H0 plafond baan

Gestart door ger deguelle, januari 25, 2016, 17:30:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nice, nu nog wat lading aan dek!
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Nou nog vastleggen met trossen, anders drijf hij weg.

Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Cool
Hans, liefhebber On30 + H0

een poging tot vastleggen aan de kade .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Ger prima met dat touw , maar het touw is in werkelijkheid een stuk langer, het komt namelijk niet altijd precies zo uit .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Ik heb op MP div spullen kunnen kopen voor de baan van Claudia een gebouw op de plaats gezet , de rest gaat de kast in voor de uitbreiding .
En Jan kwam voor bij vliegen met de pompen voor het tankstation .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Hi Ger,

Draden zien er goed uit. Wat tips om het er beter / echter uit te laten zien;

Trossen (de touwen waar het schip mee afgemeerd worden) hebben aan twee kanten een oog. Standaard lengtes zijn +/- 50 meter, 110 meter en 220 meter. Vuist regel is, hoe dikker hoe sterker. Een barge van jou grootte zal trossen hebben van ongeveer 1 inch doorsnede. Dat zal echter redelijk dun zijn om ze nog te kunnen zien. Dikker mag altijd ;)

Een oog van de tros wordt aan de wal kant op de bolder belegd. Aan de scheeps/barge kant wordt ze kruisling op de bolders geslagen. Het restant wordt netjes opgerold aan dek gelegd.

Voor een barge van deze maat kun je 4 trossen en 2 springs gebruiken (2 trossen en een spring voor + 2 trossen en een spring achter). Minimaal 2 trossen en 2 springen. Een tros is trouwens zoals je hem nu hebt. Een spring is een touw aan de kade zijde dat van voor naar achteren en van achteren naar voren loopt.

Behalve als je moderne "self tension winches" hebt die de trossen strak houden en dus de getijde in de haven kunnen volgen, hangen alle trossen een beetje slap. Dit geeft als voordeel dat het schip een beetje kan bewegen in de trossen en dat de trossen niet knappen als het water iets omhoog komt (of het schip om kunnen trekken).

50 meter tros is +/- 60 cm in hO. De ogen aan beide kanten van de tros zijn normaliter ingesplitst (een sort van in elkaar gebreid). Dit is wel redelijk na te maken op schaal als je met wat lijm de uiteinde van de lus vast lijmt aan het touwtje.

Voorbeelden genoeg op het internet. Google maar eens op "vessel mooring ropes" dan kom je ook plaatjes tegen van afmeer plannen van schepen. Dat maakt mijn verhaal duidelijker denk ik.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaat van: Janbouli op februari 23, 2017, 11:38:03
Ger prima met dat touw , maar het touw is in werkelijkheid een stuk langer, het komt namelijk niet altijd precies zo uit .

Nou Ger, als ie 't briesje van vandaag goed doorstaat is 'r niks aan de hand, ja toch niettan ?  :D

Zo zegt 't boekkie dat 't zou moeten:


Dat is duidelijk ik zaal het eens gaan veranderen .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Ik heb dop te e tekening bekeken en ik hoop dat ik het goed heb nu maar ik heb er nog corcia liggen om nog eens te proberen .

M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Keurig ! Die bak gaat echt geen kant meer op  ;)

Nou weet ik niet hoeveel ruimte je nog hebt naar links en rechts, voor 't héééle mooie zou je je voor- en achtertrossen (de meest linkse en rechtse lijntjes) nog wat wijder kunnen zetten, maar dat is miereziften.

Ik denk dat de er nog tros overblijft en dat dat opgerold daar moet liggen , dat bedoelde ik dat de lengte nooit precies zo uit komt dat het touw aan beide kanten precies lang genoeg is.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Ik heb de corcia ook maar aan de touwen gedaan was wel een beetje eng om te doen niet veel plaats .



Ook een taal trossen gemaakt zo als Jan zei ziet voor het oog ook goed uit .



Ik had ook op MP div spullen gekocht voor de uitbreiding als de aanbouw staat voor de zagerij .



M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Goed afgemeerd! Mooi gedaan zo.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Vragje over een gebouw wat ik er in doe en er om heen ik denk zelf iets met custom cars maar vind daar geen mooi bord voor aan de muur te maken .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf