Hierbij een vraag. Weet iemand waarvoor de kettingen dienen die op de tender van de loc op bijgaande foto zijn aangebracht? Ze zijn niet voor de draaistellen want daar zitten ze niet aan vast. Ze hangen gewoon aan haken aan de tender.
JohnT
Sleepkettingen om bv in het geval van een gebroken koppeling, een wagon op een zijspoor te trekken.
Is dat een feit of een suggestie?
JohnT
Citaat van: JohnT op februari 12, 2013, 13:26:26
Hierbij een vraag. Weet iemand waarvoor de kettingen dienen die op de tender van de loc op bijgaande foto zijn aangebracht? Ze zijn niet voor de draaistellen want daar zitten ze niet aan vast. Ze hangen gewoon aan haken aan de tender.
JohnT
Ja dat is een goeie , bij mijn 0n30 2-6-0 's zitten die ook.
En ze zijn niet voor de draaistellen......dat zoeken we op!
Ton
Dit is wat ik gevonden heb;
In the rare case that a complete drawbar/coupler is completely broken or pulled out of one end of a car, the chain can be used to pull the damaged car to a siding. At which point the car could then be carefully pushed into that siding, out of the way of the main line.
klopt dus idd
Ton
Citaat van: Nuffield10/60 op februari 12, 2013, 13:41:01
Sleepkettingen om bv in het geval van een gebroken koppeling, een wagon op een zijspoor te trekken.
Een feit dus, bedankt heren.
JohnT
Tuurlijk is dat een feit!! :o :P
Dat is mij altijd duidelijk gemaakt dat naast de kettingen die de wielstellen onder de tender moeten houden bij ontsporen, de overige kettingen voor sleepwerk en tijdelijk koppelwerk zijn. ;)
John, heel erg bedankt voor het plaatsen van deze foto. Wie weet was ik anders nooit tegen deze lok aan gelopen. Ik ben verlieft. Dit wordt de LDC&NW no.3 Nu (lang) gaan sparen.
Groet,
Paul
Misschien weet ik er ??n is van een kennis dacht dat hij hem wilde verkopen.
JohnT
Vertel ;)
Citaat van: CSX 6400 op februari 12, 2013, 20:27:29
John, heel erg bedankt voor het plaatsen van deze foto. Wie weet was ik anders nooit tegen deze lok aan gelopen. Ik ben verlieft. Dit wordt de LDC&NW no.3 Nu (lang) gaan sparen.
Groet,
Paul
Zo is het mij met deze ook vergaan, mooi gedetaileerd loopt vooruit met een tik :-X.
Daar was ik al eerder op verlieft alleen was hij te groot voor mijn baantje, een 4-4-0 (waarvan ik het bestaan eerst niet afwist) versie is perfect.
Vandaag de man gesproken had toch weer zijn bedenkingen vond de loc toch wel mooi maar zou er over nadenken.
JohnT
Ok?, ik zou het wel weten ;) houden dat ding!
Mocht hij hem gaan verkopen, zou je me dan een seintje kunnen geven?
Waarschijnlijk heb ik er dan nog geen geld voor (de rails moet ook nog, bovendien ben ik momenteel even werkeloos) maar wellicht ziet de situatie er tegen die tijd wel anders uit.
Bij het 'te koop' stukje staat ook nog een hele mooie climax te koop. Niks voor jouw Paul? ::)
Inderdaad, de climax van Jan vind ik ook erg mooi, alleen deze net iets meer.
De climax is daarentegen wel toepasselijker voor mijn baan en bovendien past hij waarschijnlijk beter op de schijf.
Twijfel, twijfel: verstand (climax) of gevoel (4-4-0).
Laat ik in ieder geval eerst maar eens de rails gaan aanschaffen anders komt er sowieso niks van terecht. ;)
ToBeCon ...
Die kettingen werden gebruikt bij het rangeren. Zeker bij sporen waarbij je geen omloopmogeljkheid hebt, dus met een enkel wissel. Dan krijg je niet onder alle omstandigheden je wagens vrij.
Je hebt dan een aantal opties:
- stootje
- trekje (met ketting / kabel)
- op de boom
Bij een trekje maak je een verbinding met kabel of ketting tussen de wagen die je er uit wilt hebben en de wagen er voor, wagens op ketting afstand uit elkaar en achter de trekkende wagen (of loc) het wissel om. Wagen gaat op zijspoor totdat die vrij staat (van het hoofdspoor), ketting /kabel los. Wissel terug, trein terug, wissel weer om en nu met loc/trein wagen naar z'n plek duwen
Op de boom werkt min of meer hetzelfde maar dan duwend. Was in Amerika standaard praktijk om "op de boom" te werken. Daar zijn nl die kommetjes op de "bufferbalk" voor, om te zorgen dat de boom niet wegschiet.
Al deze technieken kwamen in Nederland bij de (stoom)trambedrijven ook wel voor, maar zijn inmiddels ruim verboden door de ARBO en consorten.
Ik hoop "ooit" bij de SHM demonstratiefilmpjes te maken van dergelijke rangeer bewegingen. Wat we bij de SHM nog wel regelmatig doen is "gravity"shunting. Omlopen om de (lege) waterwagen heen in Medemblik door gebruikt te maken van het aflopen van de (dijk)spoor. Dit kan veilig omdat de waterwagens van de SHM een makkelijk vanaf een bordes bedienbare handrem hebben
Bedankt voor de informatie, is het mogelijk een schetsje te plaatsen over hoe de trekkende beweging werkt? Plaatjes kunnen worden geplaatst als bijlage.
JohnT
http://www.flickr.com/photos/train-pix/5537774338# (http://www.flickr.com/photos/train-pix/5537774338#)
is even het enige dat ik zo snel kan vinden
Duidelijk bedankt.
JohnT