Amerikaanse treinen

Algemeen => Weetjes , Hulp gevraagd , Reisgenoten => Topic gestart door: ger deguelle op januari 31, 2015, 18:46:59

Titel: onderhoud loc
Bericht door: ger deguelle op januari 31, 2015, 18:46:59
ik heb een loc die loopt niet erg mooi ,ik denk dat die droog is wat kan ik daarvoor het beste gebruiken ?
Titel: Re: onderhoud loc
Bericht door: Gerard Wassink op januari 31, 2015, 18:50:04
Ik heb daarvoor een tubetje met vet voor de tandwielen (ik dacht van M?rklin, maar ben niet zeker) en een klein flesje dunne olie voor de lagers van wagons.

Wellicht dat in plaats van speciaal vet ook wel zuurvrije vaseline kan worden gebruikt en in plaats van speciale olie iets van naaimachine-olie of zo.

Overigens niet vanuit de tube of vanuit het flesje direct op de te smeren onderdelen doen.
Gebruik iets van een veiligheidsspeld of een dikke naald, dan kun je heel precies per druppeltje doseren.

HTH,
Gerard
Titel: Re: onderhoud loc
Bericht door: milocomarty op januari 31, 2015, 18:52:16
Brrrr, mijn Pa zegt altijd geen naaimachine olie, dat plakt...
Titel: Re: onderhoud loc
Bericht door: Gerard Wassink op januari 31, 2015, 19:02:31
Okay!
Ik zei ook: wellicht...
Goed om te weten Martin!
Andere tips?
Titel: Re: onderhoud loc
Bericht door: Joop_L op januari 31, 2015, 19:08:36
Teflon spray of WD40 in een bakje spuiten en voorzichtig met een speld/naald aanbrengen?
Titel: Re: onderhoud loc
Bericht door: Janbouli op januari 31, 2015, 19:13:25
Geen WD40 gebruiken met kunststof , de teflonspray is wel een aanrader, maar er zijn speciale middelen voor model treinen.
Titel: Re: onderhoud loc
Bericht door: ger deguelle op januari 31, 2015, 19:22:04
ik weet nu wel ff genoeg ik wacht wel ff dat ik het goede kan hallen spec voor treinen
Titel: Re: onderhoud loc
Bericht door: johnlostcreek op februari 01, 2015, 11:49:38
Citaat van: ger deguelle op januari 31, 2015, 18:46:59
ik heb een loc die loopt niet erg mooi ,ik denk dat die droog is wat kan ik daarvoor het beste gebruiken ?

Hi Ger,

Klink wel rigoureus Ger maar als  een loc niet goed rijd zou ik hem uit hem helemaal uit elkaar halen.
Dan heb je de mogelijkheid om de wielen en de stroomafnemers goed schoon te maken met wasbenzine.
Ook de rest van de tandwielen schoonmaken met wasbenzine in een bakje en met een kwastje goe schoon borstelen.
Metalen tandwielen smeren met bv motorolie of een andere goede olie voor treinen.
en de plastic tandwielen smeren met silecone vet. (spaarzaam gebruiken)
Meteen een druppeltje olie op de motorlagers en dan weer in elkaar zetten.

Af en toe maak ik slechtrijdende N locs voor een vriend van mij en dit werkt gewoon het best. Een druppeltje olie alleen werkt meestal niet.
Je zal zien in het begin is het even wat werk maar voor je het weet weet je hoe een loc in elkaar steekt en is het een makkie om onderhoud te doen  ;) :)

En wat ook niet onbelangrijk is het goed schoonhouden van je rails als je rijd. Bij een baan in opbouw komt er regelmatig rommel op de baan wat het rijden ook kan beinvloeden. Dus voor je gaat rijden eerst rails poetsen.

Gr John

Titel: Re: onderhoud loc
Bericht door: Hobojohn op februari 03, 2015, 11:13:47
Dag Ger,

Ben het geheel eens met John. Graag deel ik je ook mijn ervaring/werkwijze:
Bij het schoonmaken (ook de motor en wiellagers) kijk ik altijd of er 'binds' in het drijfwerk zitten. Zijn de tandwielen/de worm schoon? Ook er tussen in? Bij open frame motors (alleen !!) doe ik de gehele motor nog wel eens in de wasbenzine om het losse koolstof kwijt te raken dat van de koolborstels slijpt tijdens het draaien van de motor.
Zijn de wielen goed schoon? Je verkijkt je er wel eens op. Bij gezwarte wielen bijvoorbeeld. Er zit dan een laag van een zwarte gum op, terwijl je denkt dat het het zwart is van de chemisch gezwarte wielen.
En dan het geheel stapje voor stapje gaan opbouwen. Motor + ??n as, dan evt. tandwiel erbij, tweede as enz.
Totdat het geheel "als een zonnetje loopt".
Voor wat betreft de olie/siliconen: a little goes a long way!
Bij stoomlocs heb je dan het drijfwerk nog. Als dat deelbaar is: eerst de ene kant (engineers side) en dan de andere kant (fireman's side).
Is de kwartering van de aandrijving goed? Regel is dat de engineers side (=rechts als schoorsteen voor is) precies een "kwart wiel voorloopt" op de fireman's side. Ik heb er lang op moeten studeren maar nu snap ik het systeem.
(Ik begreep dat 'in het echt' de Pennsylvania RR bij hun stoomloks een andere quartering aanhield om hun rails  te sparen). 

Ik ben het volledig met John eens dat ook je rails schoon gehouden moeten worden. Ik heb een stukje testtrack bij mij op de kast liggen. Ondanks dat ik de rails steeds weer schoonmaak verbaas ik me erover hoeveel zwart je er met een doekje na een paar dagen steeds weer vanaf haalt.
Verder is mijn ervaring, vooral als het niet 1-2-3 lukt:  keep calm :D. 

Succes


Jan
Titel: Re: onderhoud loc
Bericht door: ger deguelle op februari 03, 2015, 11:59:46
dank je wel mannen voor de uitleg allemaal maar ik wacht met hem wel tot ik alles in huis heb hier voor
Titel: Re: onderhoud loc
Bericht door: dash408c op februari 08, 2015, 11:22:05
Hi Ger,

Zelf gebruik ik dunne syntetische olie van Fleischmann. Het nummer is 6599. Werkt goed.

Mvg, Joop.
Titel: Re: onderhoud loc
Bericht door: easthouselumber op februari 08, 2015, 11:39:10
Hoi Ger,

Al jaren gebruik ik horloge- en instrumentmakersvet: B52 van Dr.Tillwich
Voor zowel Z-spoor als 0-spoor tot tevredenheid.

In Z-spoor (Marklin; AZL en MTL) demonteer ik eerst de lokomotieven en doe die dan in een reinigingsbad (ultrasoon)
om het fabrieksvet te verwijderen vervolgens spaarzaam invetten en ook na jaren rijden met plezier.
Het klinkt overbodig maar heb geen last van verharzt vet.

Jaap