Ik wil de baan southern pacific los Angeles division bouwen uit 1999 is 12 x 19 feet is
5,80 lang x 3,66 breed. Het wordt een clubbaan bij dth Harderwijk.
Wij hebben veel a-gleis van piko voor onze nl baan, maar ik heb begrepen dat europeesche wissels niet passen op een us baan, maar kan ik peco code 100 wissels, 25 stuks, aanschaffen en combineren met a-gleis van piko?
Peco wissels code 100 kosten in Engeland 9 pond per stuk, code 83 15 pond per stuk, bij code 100 kan ik de rails van piko gebruiken, het scheelt ons totaal 500 euro, dat is best veel voor een arme club
Graag jullie reactie
Frank cornelisse
De belangrijkste reden om geen rails van Europese fabrikanten te gebruiken is de bielsafstand.deze komt niet overeen met de US bielsafstand dus kun je in principe de rails ook niet gebruiken van Piko. Maar het staat je natuurlijk vrij om hier zelf een keuze in te maken.
JohnT
Ik dacht dat het grootste probleem ontstaat bij wissels, de piko wissels kan ik niet gebruiken, maar de peco code 100 wissels wel?
Graag jullie reactie
Mvg
Frank cornelisse
Voor 'n club zou het best leuk zijn om alle rails te spijkeren en de wissels zelf te maken.
Dat is een mooie activiteit!
En...... zelf maken is altijd leuker en leerzamer, toch?
Dat is de vraag niet. C:-)
Ik kan je helaas niet helpen , geen verstand van.
Ton
Frank
je schrijft dat je piko wissels niet kan gebruiken?
maar waarom niet? ???
zoals JohnT aangeeft , liggen de bielzen in de USA dichter bij elkaar , maar als je toch de piko rails wilt gebruiken en de biels afstand niet belangrijk vind dan maken de soort wissels toch ook niet uit (lijkt mij ;D)
als het geld er niet is zal je moeten werken met wat je hebt, denk ik.
en als je rails aardig vervuilt en zo valt het toch minder op , kijk maar naar meerdere banen daar zie je gewone H0 rails voor een 0n30 baan wat vaak niet op valt 8)
just my 2 cents
Cor
Kijk eens, Peco code 100 dat ligt op mijn modelbaan Cornfield Yard:
(http://4.bp.blogspot.com/_Ec2NEXztK2I/TNWx-Vx-YcI/AAAAAAAAAFs/X4IbAKboFTs/s1600/heum4.jpg)
Hier is alleen het stukje achter code 83 Rocoline:
(http://3.bp.blogspot.com/_Ec2NEXztK2I/TNWyAZwIuKI/AAAAAAAAAF0/6XtLomB_Teo/s1600/heum6.jpg)
(http://2.bp.blogspot.com/-iunq52w25cw/TuSUaTemNGI/AAAAAAAAAVQ/vDvT5PYqmmA/s1600/P1190083.JPG)
Niks mis mee toch? ;)
Heren bedankt voor de goed bedoelde antwoorden maar de vraag is
Citaatkan ik de rails van piko gebruiken
.
JohnT
John, en er staat toch echt ook:
Citaat..maar kan ik peco code 100 wissels, 25 stuks, aanschaffen en combineren met a-gleis van piko?
:)
ik denk dat het budget hier bepalend is voor wat je wilt ::)
als je erg schaal getrouw wilt bouwen kan dat meer geld kosten, lijkt me gewoon een afweging maken.
gr
Cor
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=1&vw_name=download&vw_id=3125 (http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=1&vw_name=download&vw_id=3125)
Dit is een pdf over PIKO A-gleiss.
Wat ik eruit begrijp is dat A-gleiss lager is dan de andere europeese merken.
Maar daar hebben ze verloopschoentjes voor.
Ton
Ik een stoomlok van bachmann de 2-8-0 geprobeerd op mijn piko wissels,de lok ontspoort, 4 Assers zoals de 7a rijden wel goed, mijnvraag is kan ik peco medium radius code 100 wissels combineren met de piko a rails
Mvg
Frank
Hoi,
Als ik dat PDF-je zo eens doorblader (duits lezen is niet mijn sterkste punt) dan begrijp ik dat de piko rails gewoon 2,5 mm hoog zijn dus code 100.
Qua hoogte zou ik dus niet weten waarom ze niet te combineren zijn.
Misschien dat de biezen totaal anders zijn maar wellicht is dat dan wel te camoufleren met ballast.
Groetjes, Wim.
Hi Frank.
Wat is de radius van de wissels.
Wellicht is de boogstraal in de wissels te klein om door heen te rijden.
Vast wel iemand die weet welke wissel je nodig hebt qua graden/radius.
Gr John LC
Medium is vrij normaal, zou het meeste door moeten willen. Vaak maken mensen een S, dus na de aftakking een tegengestelde bocht om weer recht te komen. Daar ontstaan vaak de problemen.
Peco code 100 en Piko A is prima te combineren. Het is beide code 100, de bielzen zijn even dik. dus geen probleem.
Groet,
Michel
Zolang je de wissels maar niet gebruikt. De afstand strijkregels en puntstuk is namlijk te krap en hierdoor hebben RP25 wielen de neiging om net op het puntstuk te lopen en dan wippen ze er uit. Je kunt dit oplossen door aan de buitenkant van de strijkregels (de railskant) een stripje kunststof te lijmen (met secondelijm). De kunststofkaft die voor brochures wordt gebruikt is hiervoor geschikt.
Bedenkt overigens ook dat het profiel van A-rails relatief slank is en van Peco een stuk dikker. Dit kan bij de overgang minder mooi zijn en waarschijnlijk moet je wat puntjes rond vijlen om haken van flensen te voorkomen.
Gino
Welke wissels, die van Peco of Piko ???
Frank,
Als ik e.a. goed begrijp / uit elkaar kan trekken spelen er meerdere vragen
- railhoogte
- dwarsliggerafstand
- railgeometrie
- railhoogte wordt uitgedrukt in code "xx" waarbij de xx de hoogte van de rail in duizendste van een inch is. Welke code je kan gebruiken wordt met name bepaalt door het materieel wat je wilt gebruiken en welke flanshoogte dat materieel heeft. Verder heeft het een beetje te maken met welke rail het prototype gebruikt. In h0 weet ik de maten niet uit mijn hoofd, maar in N is code 40 (relatief laag) al bijna zwaarder als rails gebruikt bij de Hoogovens en op de HSL. Voor NP 46 moet je geloof ik al naar code 35. Ik gok voorzichtig dat code 80 in h0 al een forse rail is. Echter....... Amerikaans hoofdspoor is aanmerkelijk zwaarder geconstrueerd als Europees spoor. Kortom daar kom je, voor hoofdspoor, waarschijnlijk nog wel weg met code 100
- Hoe zwaarder spoor geconstrueerd wordt hoe korter de dwarsliggerafstanden. Wederom heb ik de maten nu even niet in mijn hoofd zitten maar wat in Europa op hoofdspoor gebruikt wordt qua dwarsliggerafstanden geldt voor de US als "emplacementsspoor" http://www.handlaidtrack.com/Fast-Tracks-HO-Scale-Tie-Rack-Tie-Jigs-s/822.htm (http://www.handlaidtrack.com/Fast-Tracks-HO-Scale-Tie-Rack-Tie-Jigs-s/822.htm) . Op Amerikaans hoofdspoor ligt het spoor voor meer dan 50% op de dwarsliggers. In Europa ligt, onder normale omstandigheden dat percentage veel lager
- Boogstralen en S-bogen bepalen ook een groot deel in hoeverre materieel door bepaalde wissels(traten) kan rijden. Scherpe bogen zonder tussenliggend recht spoor kunnen voor problemen zorgen. Dit ongeacht het merk of railhoogte
Je moet je afgezien van punt 3 ook afvragen wat je er van ziet en of het de moeite waard is.
Voor Europees spoor zijn de hogere code getallen al vlug aan de hoge kant, maar ja we zijn het in modelspoor al decennia gewend, dus hoe hard gaat het opvallen. Zeker i.c.m. de toch al zwaardere rail in de USA.
Hetzelfde geldt voor de dwarsliggerafstand. Het is zinniger om een onderscheid te maken tussen hoofdspoor, zijlijnen, industriespoor qua dwarsliggerafstand dan alles te laten afhangen van de exact juiste dwarsligger hoh afstanden.
Zolang je hoofdlijn een andere spoorstaafhoogte en dwarsliggerafstand heeft als een lijntje als Hoorn - Medemblik laat je het onderscheid (in mijn ogen) afdoende zien. Natuurlijk kan / mag je voor de absoluut juiste maten gaan, maar in hoeverre je daar alle energie / tijd in moet gaan steken .....
Does this help?
Ik heb inmiddels op marktplaats 21 nieuwe wissels van peco code 75 gekocht voor een redelijke prijs en 20 flex rails code 75, ik heb ook 9 slanke wissels van atlas gekocht echter code 100
Ik koop van peco 4 rail SL 113 zodat ik code 75 en 100 kan combineren