Na ruim een jaar wachten heb ik gisteren eindelijk mijn lang verwachte cab forward in ontvangst mogen nemen. Maar helaas de vreugde was van korte duur. Wat is er aan de hand?
Ik heb mijn leverancier gevraagd de loc te testen alvorens deze naar mij te sturen kennelijk is dit niet gebeurt want, het licht doet het niet. De rook diesynchroon met het geluid zou moeten lopen doet het niet, geeft wel heel veel rook. Rookunit digitaal uitzetten werkt niet. Inmiddels heeft deze unit de cab gemold, rondom de schoorsteen is het plastic gesmolten.
Merk Broadway limited met paragon 2 sound.
JohnT
Leverancier alweer benaderd John ?
Jawel maar nog geen antwoord. Wat er ook nog gebeurde en ik niet verteld heb is dat onderdelen er zo afvallen, laddertjes en zo. En dan te bedenken dat ik eerst voor het Intermountain model was gegaan maar die werd maar niet geleverd dus dacht ik ik neem de Broadway limited versie lijkt mij ook wel een goed merk als ik zo hier en daar ressenties lees.
JohnT
Wist niet dat zo'n rook unit heet werd , dacht dat het net zoals een rook unit van een disco werkte. Erg jammer voor je John, maar als het een amerikaanse leverancier is dan moet je waarschijnlijk je tot BLI wenden en dan komt het denk ik wel goed, service van de meeste amerikaanse bedrijven is uitstekend.
zover ik weet zijn de rook units in loks gewoon kleine gloeispiralen die de olie verhitten.
kan voor DCC wel eens een probleem zijn, ze gebruiken nog al wat (watt) ^-^
Cor
Klopt wat Cor schrijft, behalve die oude Bachmann bakkies van porcelijn of iets dergelijks heeft Seuthe de gangbare modellen van een messing buis met een gloeispiraal die dus warm worden.
Voor inbouw in plastic locomotieven werd vaak een isolerende huls geleverd.
Jaap
Deze is af fabriek gemonteerd en zou dus gewoon goed moeten werken. Ik heb andere loc's van BLI gezien waarin het prima werkt. Het is een tankje met gloeispiraal voorzien van een heel klein motortje met ventilator die voor de verspreiding van de rook zorgt. Dit zou synchroon met het geluid moeten werken. Niet dus.
JohnT
Ik begrijp het niet helemaal geloof ik? Moet die rook synchroon lopen aan geluid...? Welk geluid?
Dat in de loc zit? ;)
Citaat van: usronald op maart 11, 2014, 20:19:52
Dat in de loc zit? ;)
;D Maar wat voor soort geluid..? Knetterende kolen?
tja wat voor geluid maakt een stoomlok.
doe eens een zoektocht op U tube, en zet het geluid eens aan >:D
Cor
Nou... het feit wil dat ik aan het traject van de zuid Limburgse stoomtrein maatschappij woon... In de seizoenen komt hier zeer regelmatig een stoomtrein langs. De rook uit de schoorsteen is van de vlampijpen en dus de verbrandingskamer waar een constante vuurhaard in stand wordt gehouden.... Deze rook pluimt niet in het ritme dat de stoomcilinders blazen.... Een dikke constante pluim dus.
is een beetje basisbegrip van de stoom lok
stoom gaat de cilinders in.......daarna de cilinders uit
deze stoom wordt door de schoorsteen geblazen zodat deze (venturi werking) onderdruk veroorzaakt in de vuurkist.
hierdoor komt de rook dus uit de schoorsteen met een pulserende frequentie ,gelijk aan de slag van de cilinders.
dit is een geforceerde trek, (kan er nix aan doen maar zo heet dat) .
dit zorgt voor een goede verbrandingslucht , als de machinist de stoomschuif (stoom naar de cilinders) dicht zet zal er geen pulserende rook uit de schoorsteen komen, misschien dat je dit zag
kan ook dat het ding zo snel ging dat het pulseren bijna niet meer te zien is. ^-^
Stoomlocomotief Elna van de MBS. Museum stoomtrein achtervolging (http://www.youtube.com/watch?v=k4o5wJSlv9g#ws)
bij ongeveer minuut 1 begint dat ding weg te rijden en is mooi te zien de relatie rook, cilinders
Cor
Bericht gehad van de leverancier dat ik hem terug kan sturen, krijg een nieuwe. BLI antwoorden dat ik hem op kan sturen, zij repareren hem? Je zult begrijpen waar ik voor kies.
JohnT
Een filmpje met rook van een vergelijkbaar model. Mijn loc is nog geen filmpje van de filmpjes die er zijn zijn van oudere versies lees oplage.
BLI Y6B 2-8-8-2 N&W -- Paragon 2 (http://www.youtube.com/watch?v=o8gZihMPCiU#ws)
JohnT
Citaat van: JohnT op maart 12, 2014, 09:21:20
Bericht gehad van de leverancier dat ik hem terug kan sturen, krijg een nieuwe. BLI antwoorden dat ik hem op kan sturen, zij repareren hem? Je zult begrijpen waar ik voor kies.
JohnT
Uiteraard kies je de eerste, anders krijg je een ge-refurbished exemplaar.... en dat wil je niet ;)
Het drama, begrijp nog niet dat ze het zo de wereld in willen sturen is er dan helemaal geen nacontrole zijn de z.g fabrikanten dozenschuivers die de producten uit China aan ons doorschuiven, lijkt het wel op.
JohnT
best brandje geweest :(
John, heeft niets met dozenschuiven te maken. Ik weet dat diverse fabrikantjes in China gewoon een probleem hebben met kwaliteitscontrole. Denk zelfs dat ze er an-sich niets aan doen kunnen bij Broadway. Door onze langjarige OntraXS ervaring heb ik nu veel echte ervaringen met mannen die in China hebben laten produceren en stuk voor stuk zeggen zij dat de enigste manier om dit soort dingen te voorkomen is om er continu bij te moeten zijn. Anders naaien die chinezen je gewoon ;) en sturen je glashard je product terug waar e.e.a. aan mankeert.
Ben nu eigenlijk wel bang voor het volgende exemplaar, of die niet het zelfde probleem heeft of dat het een probleem van de decoder was die de boel teveel heeft opgestookt.
JohnT
Citaat van: usronald op maart 12, 2014, 16:27:17
John, heeft niets met dozenschuiven te maken. Ik weet dat diverse fabrikantjes in China gewoon een probleem hebben met kwaliteitscontrole. Denk zelfs dat ze er an-sich niets aan doen kunnen bij Broadway. Door onze langjarige OntraXS ervaring heb ik nu veel echte ervaringen met mannen die in China hebben laten produceren en stuk voor stuk zeggen zij dat de enigste manier om dit soort dingen te voorkomen is om er continu bij te moeten zijn. Anders naaien die chinezen je gewoon<$1alt="" title="" onresizestart="return false;" id="smiley__$2" style="padding: 0 3px 0 3px;" /> en sturen je glashard je product terug waar e.e.a. aan mankeert.
Ik kom op de term dozenschuiven omdat ze bij Broadway de loc ook niet gecontroleerd hebben en zo de wereld in hebben gestuurd. Geld trouwens ook voor mijn leverancier terwijl ik hem verzocht had de loc eerst te testen alvorens deze naar mij te sturen.
JohnT
John, ze krijgen die dingen op een pallet, rechtstreeks van de fabrikant. Tja, en dat zul je wel moeten controleren. En dat is wss niet gebeurd. Jammer, want doorsnee genomen is BLI wel goed.
John, wijst er de volgende keer uitdrukkelijk op dat de Loco eerst getest wordt voor die opgestuurd word!!!
Citaat van: American op maart 12, 2014, 18:20:33
John, wijst er de volgende keer uitdrukkelijk op dat de Loco eerst getest wordt voor die opgestuurd word!!!
Citaat van: JohnT op maart 11, 2014, 12:22:47
Ik heb mijn leverancier gevraagd de loc te testen alvorens deze naar mij te sturen kennelijk is dit niet gebeurt want, het licht doet het niet. De rook diesynchroon met het geluid zou moeten lopen doet het niet, geeft wel heel veel rook. Rookunit digitaal uitzetten werkt niet. Inmiddels heeft deze unit de cab gemold, rondom de schoorsteen is het plastic gesmolten.
Hmmm... ;) O:-)
Het is niet alleen bij BLI.
Ik heb het ook al een paar keer gehad met Mr. B.
De QC in de fabriek laat meestal al steken vallen.
Dat H0 lokje dat ik omgebouwd heb naar Chinees had een schroefje diep in de gearbox zitten die er niet hoorde.
Resultaat; de lok liep al gelijk vast de eerste keer dat ik hem liet rijden.
Het laatste gevalletje Heb ik met een setje woodsided dumpcars.
De kettinkjes die aan de zijkant van de bak zitten zijn te lang!
En niet zo'n klein beetje ook , ze slepen over de baan.
Nu is dat wel op te lossen maar het zijn van die kleine dingetjes die het soms iritant maken.
Ton
Ja maar als je loc in rook dreigt op te gaan dan geeft dat toch te denken. Foutje in de constructie nooit iemand opgevallen? laten we er maar over ophouden.
Ik had hoge verwachtingen van de loc en het merk. Die zijn nu tot een zeer laag peil gedaald.
JohnT
Ja John het kl...... , dat zelfde heb ik met MMI!
Ziet er mooi uit maar qua rijeigenschappen en isolatie....BAGGER!!!
Dit soort modellen is niet goed voor de bloeddruk!!!
Ton
Kreeg vandaag een reactie van BLI, ik moest cv waardes maar aanpassen zodat de rookunit niet te heet wordt. Ik denk dan @#$%^&*( (sorry) het moet niet mogelijk zijn dat zo'n ding te heet wordt!
JohnT
Wat een BS , dat is omgekeerde bewijslast.....zij moeten er voor zorgen dat die lok niet in rook opgaat! ......punn intended.
Ton
Vandaag bericht gehad dat de nieuwe loc onderweg is, hoop dat ik er meer geluk mee heb. Ben in ieder geval op mijn hoede.
Goeie service van de dealer.
JohnT