Ik heb de afgelopen week een leuk H0 lokje op de kop weten te tikken.
Even druk bezig geweest met zagen en knippen.
Begint al wat te worden.
Ton
ziet er best geslaagd uit
maare die schoorsteen , dat is toch wel een die er nog af gaat :azn:
Cor
Uh, eigenlijk niet.
Ik had twee keuzes en ik vond deze wel het leukste.
Ton
Die schoorsteen (vonkenvanger) kan best als je veel in het bos rijd :laugh: Leuk project.
JohnT
OH SHIT!! ben ik met de schoorsteen bezig breekt de originele pijp, zat al een scheurtje in, finaal af.
Nu toch maar voor de rechte schoorsteen gekozen.
Zeg maar, uit nood geboren.
Ton
Citaat van: dutchbuilder op december 06, 2018, 20:46:58
OH SHIT!! ben ik met de schoorsteen bezig breekt de originele pijp, zat al een scheurtje in, finaal af.
Nu toch maar voor de rechte schoorsteen gekozen.
Zeg maar, uit nood geboren.
Ton
Als je wat maten hebt kan ik hem ook wel printen.
JohnT
Citaat van: JohnT op december 07, 2018, 09:10:07
Citaat van: dutchbuilder op december 06, 2018, 20:46:58
OH SHIT!! ben ik met de schoorsteen bezig breekt de originele pijp, zat al een scheurtje in, finaal af.
Nu toch maar voor de rechte schoorsteen gekozen.
Zeg maar, uit nood geboren.
Ton
Als je wat maten hebt kan ik hem ook wel printen.
JohnT
Nee dat gaat niet meer John.
Als je naar de foto's kijkt zie je onder de toegevoegde schoorstenen een zilverkleurig gedeelte zitten.
Dat is de originele pijp en die zit aan de body vast.
Ik kan beter zeggen "zat aan de body vast"want die is afgebroken en versplinterd.
Als je goed kijkt dan zie je al een scheur zitten.
Ton
Word een mooi locje Ton. Back to basics.
Zo is On30 ontstaan. HO rails, locs en cars omgebouwd naar O schaal smalspoor
gat repareren met dat 2 componenten spul wat je al eens van me heb gekregen?
Cor
Citaat van: moonlicht op december 07, 2018, 11:37:18
gat repareren met dat 2 componenten spul wat je al eens van me heb gekregen?
Cor
Gat opgeboord naar 6mm, pijpje er in en daar de schoorsteen overheen.
Er zat ruimte genoeg onder want daar hoort een rookgenerator te zitten.
Dat was het eerste ding dat eruit ging, vieze vette zooi.
Ton
Het heeft even geduurd maar de eerste beginsels zijn er voor een tender.
Ik heb het originele tender chassis gebruikt en daar de nieuwe omheen gebouwd.
Ton
Strak bakkie.
JohnT
Begint al wat te worden, simpel maar effectief.
Ton
Die rondingen gebogen uit styreen?
Of zijn het pijpjes.
JohnT
Nog een uitdaging voor je, http://freerails.com/view_topic.php?id=3077&forum_id=4&highlight=american+garratt
JohnT
Deze bedoel jij?
Ton
Citaat van: JohnT op december 13, 2018, 13:12:42
Die rondingen gebogen uit styreen?
Of zijn het pijpjes.
JohnT
Halve 10mm pijpjes John.
Ton
Citaat van: dutchbuilder op december 13, 2018, 13:29:26
Deze bedoel jij?
Ton
Ja maar het model van de weblink lijkt meer op die Mantua logger.
JohnT
Citaat van: JohnT op december 13, 2018, 18:36:27
Citaat van: dutchbuilder op december 13, 2018, 13:29:26
Deze bedoel jij?
Ton
Ja maar het model van de weblink lijkt meer op die Mantua logger.
JohnT
Deze ook John.
Ik heb de tekeningen van de Uintah 2-6-6-2-t gebruikt.
Alhoewel deze loc een stuk kleiner is dan het origineel.
Voor die Mantua hebben ze ook de tekeningen van de Uintah gebruikt en het model standaard spoor gemaakt.
Klopt ook niet.
Ik zie het, ze hebben bij dat model van de link een set halve saddle tanks gebruikt.
Lijkt meer op die Kit van Backwoods.
In de foto hier onder een eigen interpretatie van die tanks.
Daaronder de echte saddle tank uitvoering.
Ton
Weer ff terug on topic.
De opbouw is klaar en kan gespoten worden.
Ton
Oops, nog wat boutkoppen en montagepunten vergeten.
Ton
Gelukkig kom je er nu achter, i.p.v nadat je het werkstuk gespoten hebt ;)
Mooi gelukt.
JohnT
Nu nog wat kolen in de tender en hij is klaar.
Goedgekeurd door bolletje pretvet MIAUW!
Ton
Vind eerlijk gezegd de draaistellen wat klein uitgevallen H0 ?
JohnT
Vind hem mooi gelukt zo. Ziet er lekker smalsporig uit :wink:
Citaat van: JohnT op december 14, 2018, 19:26:22
Vind eerlijk gezegd de draaistellen wat klein uitgevallen H0 ?
JohnT
Wat is de titel van dit topic????
Ton
Jawel, maar dacht dat je de draaistellen mee zou nemen. Verder geen probleem hoor het is jou feestje.
JohnT
Ik heb het onderframe van de H0 tender gebruikt, vandaar dat de wielstellen misschien een beetje klein lijken.
Ik heb ook nog heel even aan een Bachmann boxcar chassis gedacht maar die was te lang en te groot.
En waarom ingewikkeld gaan zitten doen als je het onderstel al heb van het model.
Ik vind het altijd wel een uitdaging om van een eigenlijk te klein onderstel toch wat acceptabels te maken.
Ton
Bij nader inzien heb ik inserts voor de ramen gemaakt met de snijmachine.
Ik vind de ramen zonder spijlen te modern.
Ze moeten nog wel een lik verf hebben alleen ben ik er nog niet uit welke kleur.
Ton
Groen.
JohnT
Vind alleen de lamp en bel te klein. Grotere lamp zou ik vooraan boven op de ketel zetten en een grotere bel tussen de domes
Ik begrijp wat je bedoeld John.
Zodra ik een goede bel tegen kom word die nog veranderd.
maar ik vind de bel voorop wel wat hebben.
De lamp is idd wat aan de kleine kant maar ik vind dat die best wel kan.
Een lamp op een platform op de kop word overal al gedaan.
Ton
Ik zit nog steeds te wachten op de rollen Capton tape die ik nodig heb om de loc DCC te maken.
Dus vandaag en gisteren maar eens wat gedaan aan de weathering.
Eerst mijn compressor gerepareerd die op het moment suppreme de geest had gegeven. :cry:
Ik heb de loc, zonder cab, en tender eerst een wash met real rust verf gegeven en na het drogen de activator er op gespoten.
Vanavond er nog een laagje rommel over de roestlaag gespoten.
Die rommel bestaat uit wit en oker acrylverf verdund met water en isopropenol alcohol.
De alcohol zorgt ervoor dat de verf heel snel droog is en wat niet snel wil drogen krijgt een beurt met de haardroger.
Ton
Zo die valt nog net niet uit elkaar , mooi gedaan.
Wow, die komt niet meer door de keuring heen.
JohnT
Citaat van: Janbouli op januari 23, 2019, 21:36:14
Zo die valt nog net niet uit elkaar , mooi gedaan.
Citaat van: JohnT op januari 24, 2019, 09:04:38
Wow, die komt niet meer door de keuring heen.
JohnT
Maakt niet uit als het maar zijn werk doet.
Ton
Zit er ook een stop op het werken van dat spul? Of blijft het gewoon doorroesten. Heb zelf ook wel zoiets maar dat is ijzervijlsel wat je moet opbrengen daarna een naar azijn ruikende vloeistof erover aanbrengen. Dat spul van jou heeft een mooier effect.
JohnT
Ik weet niet wat jij voor spul heb.
Dit spul dat ik hier heb heet instant rust.
https://www.artsandcrafts.nl/shop/verfsoorten/decoratieve-verven/modern-options/modern-options-instant-rust-set-2x59ml/
Het effect dat je krijgt ligt er ook aan hoeveel van die grijze metaalhoudende verf je toepast.
Bij de rookkast heb ik een dikkere laag aangebracht en dat geeft echt een fullblown roest effect.
Bij de rest van de boiler cover en de tender heb ik een wash van het zelfde spul toegepast.
Ik wilde het eerst spuiten maar de spuitnozzle raakt heel snel verstopt door de zware verfdeeltjes en werk niet meer.
Het effect dat je dan krijgt is dat je een roestige zweem krijgt met hier en daar roest door de ophoping van de wash vloeistof.
De ondergrond speelt dan ook mee wat de uiteindelijke kleur word.
Het duurt gemiddeld 24 tot 48 uur voordat je het uiteindelijke effect krijgt.
Ton
Bedankt voor de info.
JohnT
Leuk ding geworden. Kan zo op Cuba ingezet worden in het suikerriet ;)
Ik ben met de ombouw naar DCC begonnen.
Het chassis van deze loc bestaat uit twee delen die geïsoleerd van elkaar de plus en min verzorgen van de analoge locomotief.
Voorzichtig de twee delen uit elkaar gehaald en de motor verwijderd.
De motor contacten zaten met twee veertjes geklemd aan de chassisdelen.
Ik heb die verwijderd en de motor van draden voorzien.
De twee chassisdelen heb ik voorzien van twee m2 schroefjes waar ik de rail pickup draden aan vast gemaakt heb.
Alle vier de draden lopen nu naar een stekkerchassis waar een stekker in komt naar de tender.
Dat solderen was weer eens volop pielen met een loep maar het zit.
Nu de inhoud van de tender gaan doen.
Ton
Keurig gedaan Ton.
Das toch nog 'n hele klus lijkt mij, dat pielen op 'n te kleine ruimte.
Mooi als je zo draad kunt tappen. Waar haal jij die stekkertjes vandaan?
JohnT
Die stekkertjes had ik over van een Bachmann ombouw en die partij railbus chassis die ik toen gekregen heb.
Zaten onder meer in de tender en die had ik niet nodig.
Het moederbordje voor de decoder ga ik ook gebruiken.
Ton
De decoder zit op zijn plek.
Alleen de bedrading opmeten welk draadje waar moet want ze zijn allemaal zwart.
Ton
Zo dat zit.....hij zou het moeten doen.
Netjes, bedankt voor de info.
JohnT
Nou hij doet ut.
Maar in eerste instantie helemaal niets, bleek een soldering niet helemaal jofel te zijn.
JMRI ziet de decoder als ESU decoder terwijl het een Bachmann plc 21 pens 4 functie decoder is.
Er kwam ook magic smoke uit maar blijft werken....??????
Het zal wel.
Ton
Smoke lijkt mij toch niet goed. En dat de decoder als ESU wordt herkent ook niet elke fabrikant heeft zijn eigen code in cv 8 zitten deze cv wordt uitgelezen als er dan een foutieve waarde wordt gelezen klopt er iets niet.
JohnT
Helemaal met je eens, maar de decoder doet het gewoon.
JMRI geeft manufacturing code 151 aan en volgen mijn lijst is dat Electronic Solutions Ulm Gmbh.
Volgens de achterkant van de Bachmann Europe Plc verpakking klopt dat ook.
Conclusie: de Bachmann decoder is door ESU gemaakt.
Weer wat geleerd.
Ton
Oké
JohnT
Gisteren een proefrit gemaakt op de grote baan.
Reed voor geen meter, schokkerig, dan weer hard dan weer zacht.
Nu heb ik die loc uit elkaar moeten halen om de motor te isoleren dus ik had zo'n vermoeden dat het daar verkeerd was gegaan.
Nee dus, blijkt de BackEMF de boosdoener te zijn.
Uitgezet en het apparaat loopt als een zonnetje.
PFFFFFFFFFFFFF
Ton
Ja dat heb ik ook regelmatig. Dan maar uit. Het zal ongetwijfeld werken maar het goed instellen is een ramp vind ik.
JohnT
Hou op schei uit, zelfs in de handleiding van Soundtraxx zelf zeggen ze dat het een kwestie van trial and error is.
Ton
Ton , sorry om je draadje te storen maar ik denk dat jij dit heel interessant zal vinden http://www.modelersforum.com/index.php?topic=4230.0 (http://www.modelersforum.com/index.php?topic=4230.0)
Ik ben al jaren gestoord dus erger kan je het niet maken :evil:
Wat een ding.
Echt zo'n wat hebben we nodigen en wat hebben we in het dat kunnen we later nog eens gebruiken archief pieremegoggel.
Ik heb het alleen niet zo op elektrische trams vooral om dat er dan bovenleiding nodig is.
En als je zoiets maakt dan moet het ook goed zijn, bovenleiding and all.
Maar dank voor het meedenken.
Ton
Nee , bovenleidingen zijn de voornaamste reden dat ik niet Europees spoor, dacht een aantal jaren geleden dat ze in de VS überhaupt geen elektrisch hadden. Ik vind dus ook als je elektrisch hebt dat je ook de bovenleiding moet maken, en dus dan maar geen elektrisch.
Om dan nog wat vervuiling aan het draadje toe te voegen. Ik weet dat ik dacht Noch vroeger bovenleiding ha met een draad van dun rubber. Dit geeft gewoon mee als je er mee in de klit raakt. Weet niet of er nog zoeiets is maar het zag er toen goed uit.
JohnT
Als ik bovenleiding zou gaan gebruiken moet de loc ook zijn spanning daar vandaan halen.
Dun koperdraad met spanners zoals in het echt.
Sommerfeldt heeft ook mooi spul, die zijn er in gespecialiseerd.
https://www.sommerfeldt.de/de/
Ton
Ik had het al eerder gezien, maar dat spul van Sommerfeld ziet er goed uit he?
Zelf geen fan van bovenleiding. Geef mij maar diesels... :laugh:
Ik vind de veegfactor voor bovenleiding erg groot.
Even niet opletten en de boel ligt plat.
Ton