Ger's Colorado & Eastern

Gestart door ger deguelle, november 02, 2012, 11:27:20

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Citaat van: usronald op oktober 31, 2014, 09:09:54
Yep Jeffrey, bij kleinere en lichtere locs is het eigenlijk een must. Ik had 't bij mijn eerste tentoonstellingsbaan niet, en die heb ik zowel analoog als digitaal bereden. Bij beide traden soms problemen op op de puntstukken (of hartstukken) en bleef er een loc even staan.

Tegenwoordig (en na die baan) doe ik niet meer anders en bouw geen enkele baan die het niet heeft. Vooral bij ons tentoonstellingsbouwers geniet polarisatie de voorkeur, het maakt je modelbaan gewoon een stuk betrouwbaarder.

thx ik weest ff niet hoe ik dat zo moest uitleggen dank je voor de aan vulling op mijn bericht
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Graag gedaan ;) ervaringen uit de harde praktijk :)

Idem hiero, twee insulfrogs in de baan liggen en de Porters 0-4-0 stotteren hiero, altijd geleidend puntstuk sinds dien..

Yep, bij Peco altijd de electrofrogs. Je kunt ze op verschillende manieren bedraden: http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Het waarom is mij duidelijk daarvoor dank heren het technische aansluit verhaal echter nog niet  :o :o :o :o Maar ik wacht de verdere update van Ger wel even af....

Jeffrey

Wacht met smart op jouw filmpie Ger.
Hans, liefhebber On30 + H0

Wel Jeff,

Bij een (bijvoorbeeld) rechtse wissel is het puntstuk als we niks doen, verbonden met zowel de rechter rail van het rechtdoor gaande spoor, als met de linker rail van het naar rechts afbuigende spoor. Om die reden is het puntstuk in elk geval ge?soleerd, zodat er al niet direct kortsluiting ontstaat.

Nu kun je dit puntstuk spanningsloos laten, en voor de wat grotere loc's is dat vaak geen probleem omdat er altijd wel een wielstel op spanningsvoerende rails staat. Kleinere loc's, of loc's met stroomafname van ??n wielstel, kunnen wel een probleem opleveren, omdat het stroomafnemwnde wielstel zomaar zonder spanning kan komen te staan.

Je wilt het puntstuk dus ook van spanning voorzien. Maar waar verbind je het dan mee?

Als je het met de rechterrail verbind, dan gaat dat goed in de rechtuit stand. Maar als je de wissel afbuigend wilt berijden: kortsluiting. En andersom natuurlijk...

Dus ziedaar de noodzaak voor het 'polariseren' of 'omschakelen' van het puntstuk. Je zorgt er door middel van die schakelaar voor dat het puntstuk OF met de linker, OR met de rechterrail wordt verbonden, afhankelijk of je de wissel rechtuit of afbuigend wilt berijden.

HTH,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

nou heren een filmpje wil zo een twee niet gaan nu kom handen te kort ,maar dat hebben jullie van mij te goed  ;)

ik wil bij deze een klein beetje uitleggen hoe ik het gedaan heb en wat je zo al in huis moet hebben voor dit te doen :

een setje voor schroefdraad te maken kosten 38,00 euro :


Een metaal boortje 2mm kosten 55 cent :


kroonsteentje per setje  kosten 2,00 euro:


draad 2 mm en 1,2 mm kosten 1,50 euro


een schuifschakelaar kosten 95 cent


en natuurlijk een wissel voor mijn geval een peco code 55 ,hier begin ik mee met wat snijwerk en soldeerwerk :
de eerste foto moet met de dremel een snede gemaakt worden .

en van de onderkant moet ook het een en ander gebeuren zo moeten er twee jumpers gemonteerd worden en er loopt een zilverkleurige draad die moet door geknipt worden vergeet dat niet anders krijg je meteen kortsluiting als je het niet doet  ,en een draad gesoldeerd worden zie foto :

dit met de wissel is het meeste werk wat je moet doen , in mijn geval heb ik dat ruim 50 x moeten doen  :P
nu neem je de schuifschakelaar en boor je heel voorzichtig een gat in van 2 mm en daarna kun je meteen de schroefdraad er in draaien kijk uit hier mee dat je niet te groot maakt .
dan neem je de 2 mm schuifdraad wat je gaat gebruiken voor het bedienen van de wissel .daar draai je ongeveer 3 cm schroefdraad op .
als je dat gedaan hebt draai je de 2 mm draad in de schuifschakelaar  tot ongeveer een halve cm van het einde van de schroefdraad .
dan kun je gaan monteren op de wissel ik heb het bij mij aan de voorkant van de baan gedaan vond ik voor mijn doen het makelijkste ,hierdoor heb ik een 2mm gaat geboord aan de voorkant waar ik de stang door heen duw met de schuifschakelaar er aan .

nu kijk je met welke wissel je aan de slag gaat ik zet van mij af en de schuifschakelaar naar voren toe ,dan kruip je onder de baan en dan kijk je waar de wissel bediening zit .
op de wissel waar je de stang op gaat monteren let op  voor dat je de stang op het einde ongeveer 1 cm buigt schuif je eerst de dubbele kroonsteen over de 2 mm stang heen ,deze gebruik je om onder de baan schroeven dat de stang niet te veel doorhangt .
nu kun je op het stukje wat je omgebuigdt hebt van 1 cm een kroonsteentje zetten samen met het 1,2 mm stangetje die wat naar de wissel gaat om hem om te zetten .
En nu maar afstellen van de schuifschakelaar tot de wissel mooi om gaat en mooi klikt zeg ik maar  ;)
Nog een foto hoe het moet uitzien als het onder de baan moet komen :


p.s het filmpje komt nog hier van  ;)
.
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Voordat ik het vergeet ik heb de linker kant van het station al allemaal aangesloten en ook meteen een kaarten bak gemaakt waar dadelijk de kaartjes in komen van de wagons wat op het station gedeelte staat .



ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is zo  :o :-\ ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

@ Ger..... goed bezig duidelijk verhaal zo...

@ Gerard, mooie duidelijke inhoudelijke uitleg.... Dat polariseren/omschakelen kan dat ook digitaal daar ik in mijn baantje (later meer) de wissels wil gaan bedienen met de Roco multimaus ???

Jeffrey


Citaat van: Jefftrack op oktober 31, 2014, 15:46:49
@ Gerard, mooie duidelijke inhoudelijke uitleg.... Dat polariseren/omschakelen kan dat ook digitaal daar ik in mijn baantje (later meer) de wissels wil gaan bedienen met de Roco multimaus ???

Jeffrey

Dank je Jeff...

Omschakelen gaat met een schakelaar. Die kan, zoals bij Ger, met de hand worden bediend. Er zijn wissel-decoders die ook een ingebouwde schakelaar hebben, die mee gaat met de stand van de wissel die je digitaal aanstuurt.

De aansturing van die wissel-decoders gaat dan digitaal, en de ingebouwde schakelaar gaat mee.

HTH,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

weet iemand een voorbeeld van die karten waar de gegevens van loc's en wagons op staan ?
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Ik gebruik daar een programmatie voor: "Model Railroad Inventory".
Daar kun je al je 'rolling stock' invoeren en kaartjes laten printen.
Zelfs met foto's als je wilt.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op oktober 31, 2014, 17:27:49
Ik gebruik daar een programmatie voor: "Model Railroad Inventory".
Daar kun je al je 'rolling stock' invoeren en kaartjes laten printen.
Zelfs met foto's als je wilt.

thx gerard heb het op mijn laptop gezet nu ff kijken hoe het werkt  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Misschien ook wel een idee om in een nieuw topic het principe en werking in het Nederlands uit te leggen. Weet er zelf te weinig van anders had ik het al gedaan.

JohnT