ik zal het begin hier maken.
module baan van en door de forum leden.
een paar dingen waar we het met elkaar over eens moeten zijn:
hoogte tafel
afmeting tafel
soort /afmeting rails (code 100)
plaats van de rail overgang naar een volgende module
DCC
ik denk dat ik met deze punten wel de kern heb
Cor
Hoewel ik weet dat sommigen wat bultjes krijgen van het woord FREMO, hebben ze toch redelijk goed standaards neergelegd voor de dingen die je aanstipt. De moeite waard?
Gerard
een bestaande standaard pakken is makkelijk
maar kan je hier wat getallen neer zetten wat er bij fremo word gehanteerd?
Cor
Hallo Cor,
Al eens gekeken naar de BNLS module baan, BMB (Engelse baan) en naar Modulebaan.nl (http://www.modulebaan.nl/) ? Die hebben alle 3 zo'n beetje een standaard modulebak aan elkaar geknoopt en werkt erg goed.
Edit: Hier (https://modulebaan.nl/index.php?topic=21.msg81#msg81) staan de tekeningen.
even gekeken, leuk
maar ik zie een bak van 56cm breed, willen we dit?
60cm lijkt me al smal, maar minder zou ik niet gaan
tekeningen zijn voor dubbel spoor, lijkt me voor ons smalspoor overbodig
black box, lijkt me niet nodig, thema zal denk ik voor de meeste ongeveer gelijk zijn
hoogte van 126cm lijkt me ok
Cor
Denk zelf ook wel dat het gebruik van een bewezen concept geen verkeerde start is. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
De 60 cm breedte is gebaseerd op wat er in de meeste kofferbakken van een auto kan. Als je een bak (module) van 120X60 dwars gebruikt is je baan opeens 120 cm breed.
JohnT
Ik denk dat ik ga kijken of ik een H0 baan zelf kan bouwen voor de conventie , maar ik heb onlangs van Hans een aantal gebouwtjes in schaal 0 gekregen om te kijken wat ik in een grotere schaal kon. Ik zou ze kunnen bouwen en dan ter beschikking stellen van de forum baan .
Cor,
Zie deze link voor wat ideeën over FREMO modules (https://www.fremo-net.eu/en/modular-systems/n-scale/n-re/norm-n-re/modules/).
Gerard
Hallo,
Amerikaanse On30-modulegroepen gaan toch veelal uit van 24' x 6' kopschotten met het spoor 6' vanaf de voorzijde, dit is ongeveer 60 x 15 cm met het spoor dus 15 cm vanaf de voorzijde, dit is toch veel gebruikt in Europa, dus niet de Fremo-norm van 40 cm breed met het spoor centraal. Hierbij is dus wel landschap mogelijk. Fremo lijkt mij alleen gericht op de RIJDER en niet op de bezoeker. Daarom voor mij liever geen Fremo. Hoogte is erg persoonlijk, voor volwassenen en bedieners is 120 cm plus prima, alleen voor kinderen als toeschouwer best wel hoog en voor minder mobiele bedieners mogelijk ook wel lastig, maar die kunnen thuis altijd de bakken lager plaatsen bij het bouwen, hoeft dus geen probleem te zijn.. DCC is denk ik het beste, wat mij betreft liefst Loconet, maar Expressnet kan ook. DC is niet echt meer van deze tijd hiervoor. Just my two cents,
Ron
Gerard
zag alleen een plaatje met een bak breedte van 40cm kan zo even geen lengte vinden
dan denk ik dat de norm/afmetingen waar het Benelux forum mee werkt beter is
waarom ik 60 cm prefereer, gewoon omdat je in een grotere schaal bezig bent , en dan is wat meer diepte gewoon veel prettiger
maar ik denk dat we eerst eens moeten kijken wie er mee wilt bouwen en dan kijken hoe we het willen invullen
ik zie bijvoorbeeld bij Benelux een prijs van 140â,¬ voor een bak, willen we dat ?
of gaan we een andere weg in?
willen degene die mee doen een rondje kunnen rijden, of van A naar B
ik zeg niet dat fremo slecht is , of dat ik niet die kant wil, maar is het nodig , zoveel regels voor misschien maar 5 of 10 bakken?
mijn idee, eerst eens kijken wie wil.
als er andere ideeën zijn zet het hier neer.
mijn mening hierin is alleen een idee, geen moeten.
Cor
Hi Cor,
Valt wel mee hoor. Het enige dat we bij Fremo DutchDiv gebruikten was de definitie van het kopschot en de (DCC) elektrische verbindingen. Tussen de kopschotten mocht je alles bouwen wat je wilde. Het is in feite een koppel-definitie die alleen de kopse einden van de modules beschrijft. Ik realiseer me dat ik je verwees naar de officiele Fremo site, met veel meer regeltjes zoals je terecht opmerkte.
Wellicht dat deze link je meer aanstaat (http://www.quarter105.nl/downloads/modelbouw/fremo_us_normen.pdf)! Het is de eenvoudigere versie die wij gebruikten bij US Dutchdiv, van de site van Gino (ook een forum lid).
Gerard
Gerard
deze is idd beter leesbaar, blijft wel dat er een bak breedte staat van 50cm
maar ik laat het nu even los om te kijken wie er in wil stappen.
daarna kijken hoe we het willen in vullen
Cor
Citaat van: moonlicht op april 13, 2019, 20:23:30 ik zie bijvoorbeeld bij Benelux een prijs van 140â,¬ voor een bak,
Als ik het wel heb, is dat inclusief arbeidsloon. De bak wordt geleverd als bouwpakket. Meer informatie is denk ik wel bij Martin Welberg te verkrijgen.
die prijs is incl black box, die lijkt me overbodig
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71734.0
eerst maar kijken wie er wil
Cor
ik ben naar aanleiding van de laatste keer dat we het hierover hebben gehad aan het tekenen geweest.
Hier wat ideetjes.
Ton
Is het niet beter om eerst is te inventariseren wat we gaan doen en wie het gaat doen? Ik kan een poll activeren met gewenste vragen die beantwoord moeten worden, zo krijg je dan een overzicht in wat men wil en hoeveel interesse er is voor een bepaalde aanpak.
Als dat duidelijk is kun je een plan van aanpak maken en met een ontwerp beginnen.
JohnT
lijkt me een goed plan
cor
Een poll gaat niet werken, kan maar één vraag stellen.
Beter een lijstje te maken.
Welke schaal gaan wij rijden?
LGB
0
0N30
H0
N
Wat wordt de stroomvoorziening?
AnaloogDigitaal
Module systeem?
FremoBeneluxspoor
Eigen ontwerp
Thema?
Te gebruiken materialen voor de aankleding van het landschap
Kortom zomaar wat zaken die je kunt overwegen, graag aanvullen zodat wij een lijstje met voorkeuren kunnen maken.
JohnT
Ik ben bereid om 1) ON30 module te maken. Max 121 cm lengte en volgens de norm van Fremo of welke andere norm wij kunnen afspreken of 2) 1:48 normaal spoor. Idem wat betreft lengte van de bak en duidelijke afspraken over de norm zoals rails code. Ligging rails, poot hoogte enz.
Ik heb beide modellen in huis al heeft het On30 niet veel gereden de laatste jaren.
(https://live.staticflickr.com/2499/4280917479_592785532c_b.jpg)
On30, de draaischijf heb ik nog en de lok natuurlijk plus wagons maar moet een nieuwe bak maken. Alles ligt netjes in dozen opgeslagen.
(https://live.staticflickr.com/2926/33777309271_873b084ef3_b.jpg)
Besturing van de modules natuurlijk digitaal.
Mijn voorkeur zo gaan naar 0 normaal spoor doch ik heb zelfs voor h0 nog rails van liggen maar geen USA rijden materiaal.
Mijn optie: 0 normaalspoor, digitaal aan gestuurd en volgens 0 spoor fremo norm.
groet
schaal voor mij O kan en on30 kan ook
maar een module baan voor O heeft wel voorkeur
voor O heb ik al wat staan met een lengte van 5,4 meter
Digitaal is wel een must
Module systeem, fremo of Benelux, vind beide ok
Thema?
switching layout
eventueel voldoende rij lengte
Cor
Maar twee suggesties? Verder niemand ideeën hoe een en ander op te zetten?
De stand op het moment, digitaal rijden. Schaal 0 of 0N30 denk dat een combinatie ook niet verkeerd is.
JohnT
John
ja de animo lijkt mij ook laag, even af wachten
anders gaat het idee de koelkast maar weer in
Cor
Ik heb nog steeds belangstelling, maar heb alleen On30, dus O-normaalspoor is voor mij niet mogelijk. Wel heb ik nog veel H0m-spullen, dus ongeveer On2 (12mm i.p.v. 12,4mm) is mogelijk ook nog iets te fabrieken, maar dat is denk ik te exotisch. Misschien is een "parade-strecke" in O-normaal nog in te passen op een On30-module, al of niet als 3-rail. Maar inderdaad lijkt de animo nog klein.
Ron
Dual gauge is voor mij geen probleem, ik heb beide in huis.
Heb ook enkel 0n30 en 0n18 materiaal, O is dus niet mogelijk
Vic
Misschien een verkeerde bewoording van mijn kant, maar het is meer de vraag van wat hebben en willen we wel
Een stukje combi is zeker mogelijk, geeft denk ik naar buitenstaanders een beeld wat nu smalspoor echt is
Een mogelijkheid hierin kan dat ik met Bart een paar modulen maak met deze combi en dat andere er met alleen 0n30 tegen aan bouwen
Maar dit is even speculeren
Cor
Citaat van: moonlicht op april 17, 2019, 12:37:42
Misschien een verkeerde bewoording van mijn kant, maar het is meer de vraag van wat hebben en willen we wel
Een stukje combi is zeker mogelijk, geeft denk ik naar buitenstaanders een beeld wat nu smalspoor echt is
Een mogelijkheid hierin kan dat ik met Bart een paar modulen maak met deze combi en dat andere er met alleen 0n30 tegen aan bouwen
Maar dit is even speculeren
Cor
Lijkt mij zoals het nu lijkt ook het beste.
Schaal 0 + 0N30. Waarbij 0N30 een passeerspoor op de 0 modules kan zijn dus hoef je op de 0 modules niet veel extra's te doen om het 0N30 erdoor te laten rijden. Links en rechts van de 0 modules kan je dan met 0N30 verder.
Aansturing digitaal.
Dan nog de vraag hoe gaan de modules er uit zien welk systeem eventueel aangepast aan onze wensen.
Zo kun je er voor kiezen om op jou modules te doen wat je wilt met in inachtneming van afspraken over het landschap zodat overgangen op elkaar aansluiten en je geen woestijn tegen een volgebouwd bos zet. Maar zorg er wel voor dat je op de uiteinden weer op de norm terug komt zodat jou inbreng altijd zal passen.
Dan hebben wij nog de vraag over een achterwand? En de verlichting?
JohnT
We hoeven het wiel niet uit te vinden. De jongens van de Fremo Standard hebben er ook een voor schaal 0 ontwikkeld.
https://www.fremo-net.eu/index.php?eID=tx_securedownloads&u=0&g=0&t=1555668859&hash=6011098c78da5ce8d5a7f08c5d6409a77e0a008b&file=fileadmin/modulsysteme/baugroesse_0/0_Regelspur/FREMO-Spur0-Norm_V10.pdf (https://www.fremo-net.eu/index.php?eID=tx_securedownloads&u=0&g=0&t=1555668859&hash=6011098c78da5ce8d5a7f08c5d6409a77e0a008b&file=fileadmin/modulsysteme/baugroesse_0/0_Regelspur/FREMO-Spur0-Norm_V10.pdf)
Hier moet alleen het On30 op geïntegreerd worden.
Voorzetje wat betreft de norm:
1) het moet een geintje blijven en natuurlijk betaalbaar.
2) Fremo spoor 0 standaard wat betreft begin en eind van de bak. Voor normaalspoor code 124 voor 0n30 code 100. Dan kan dit mooi een begin worden van ferme achtige zaken.
3) ik ben in voor 2 bakken met een kort omloop spoor of uithaal spoor en nog een opstel/eind spoor met overslag tussen normaal spoor en smalspoor (voorbeelden hiervan zijn er genoeg. Vraag moet het spoor rond kunnen lopen?? In overleg met Vic en Ron ga ik kijken hoe de aansluiting gemaakt kan worden naar 0n30.
4 DCC natuurlijk.
Ik hoor graag
Fremo gaat uit van 400mm breedte, lijkt mij te smal voor twee sporen (O en On30) en nog wat landschap, ik denk eerder aan 600mm en het hoofdspoor op 150mm vanaf de voorzijde, zoals anderen ook vaak doen.
Ron
bak van 60x120cm lijkt mij het beste
15 cm hart rails/ voorkant ? prima
hoogte van de tafels , 125cm ? met een stelhoogte van +/- 8cm ?
achterwand rok e.d. ongeveer als Benelux?
fremo heeft geen achterwand, vandaar dat ik even naar Benelux verwijs.
DCC ja
combi, ik zie tot nu toe alleen mezelf en Bart voor beide, niemand ???????
in dat geval denk ik dat we dat wel kunnen op lossen
laat ik nu even ook van 2 bakken voor mezelf uit gaan
Ron , ook 1 of meer bakken?
Vic , ook 1 of meer bakken?
John T, ook 1 of meer bakken?
meer liefhebbers?
Cor
Ik reken voorlopig op 1 bak, dus geen station of zo, maar dat kan nog veranderen.
Achtergrond en rok prima, dan ook nog een hemel en koof met verlichting?
Ik kan pas na dinsdag verder reageren, prettige Pasen.
Ron
Wat mij betreft, ik wil wel komen maar kan geen module beloven. Heb er domweg geen ruimte voor maar in anderhalf jaar kan er best nog wel wat veranderen en hoop ik toch mijn 0N30 weer van stal te kunnen halen.
Misschien een idee om dan de modules door Martin te laten maken maken. Als hij er tijd voor heeft. Je hebt dan een zuivere maatvoering en kwaliteit.
Mooi dat er nu lijn in komt.
JohnT
op zich lijkt me dat een goed idee, weet alleen niet of hij tijd heeft
de laatste keer heb ik hem gesproken op ontrax , en hij heeft het bere druk.
kan ook via Benelux de leverancier benaderen om een bestelling te doen , alleen dan zonder black box
of iedereen maakt hem in eigen beheer
ter info, een module koste op Benelux 140â,¬ per module
Cor
Cor,
Ik ben ook geinteresseerd voor 1 bak, die van Benelux vind ik mits enkele aanpassingen (diepte 60 cm) wel ideaal, ook voor mijn modulebaan trouwens, die ik tegen Euromodelbouw Genk in oktober hoop klaar te hebben. Ben nu druk bezig alles klaar te maken voor op de modules zoals je kan zien op mijn FB- Blog:
https://www.facebook.com/JL-Mining-in-0n30-2190514627693546/
Vic
Hoop dat Martin meekijkt en wat tijd kan vinden in de anderhalf jaar die voor ons ligt. Ik denk dat hij veel goedkoper is dan Beneluxspoor. Kan mij vergissen natuurlijk. Misschien wil Ton dan is over een baanplan denken?
JohnT
ik heb voorheen verschillende keren geprobeerd om een forum baan op te starten. Is nooit gelukt. Ik wacht af wat het gaat worden en als het ontwerp duidelijk is kan ik me altijd aansluiten.
Waar je denk ik voor moet waken is dat iedere deelnemer zijn eigen idee kan uitleven op zijn module bak. Meest belangrijke is dat er nauwkeurig gewerkt wordt zodat alle bakken op elkaar aansluiten. Daarom is het denk ik wel verstandig er blackboxen tussen te hangen om zo het e.e.a op te vangen.
Ik volg de vorderingen van de diverse modulebanen, en elke bak is anders. En dat maakt het, vind ik, juist erg leuk om naar te kijken. Uiteraard ga ik dit ook volgen, vind het een leuk idee. Ben heel benieuwd waar jullie mee gaan komen.
Zoals ik al zei, maak je eigen inbreng maar zof dat de uiteinden aansluiten op de rest door dezelfde materialen en afspraken te gebruiken. Daarom proberen wij hier nu een lijstje te maken met wat wij willen en wat kan.
JohnT
Citaat van: Joop_L op april 19, 2019, 23:46:46
Waar je denk ik voor moet waken is dat iedere deelnemer zijn eigen idee kan uitleven op zijn module bak. Meest belangrijke is dat er nauwkeurig gewerkt wordt zodat alle bakken op elkaar aansluiten. Daarom is het denk ik wel verstandig er blackboxen tussen te hangen om zo het e.e.a op te vangen.
die black boxen zijn misschien leuk om tussen 2 bakken met verschillende thema's te zetten (duits-amerikaans-nederlands etc)
maar ik hoop hier allemaal usa getinte modules te zien, met smalspoor
daardoor denk ik dat de black box een overbodig artikel is
Cor
Bij een blackbox moet ik aan iets totaal anders denken.
Ik noem het een tussen-moduul.
Er is wel wat te zeggen voor een tussen-moduul.
het zorgt voor een logische overgang tussen de creaties van de leden.
Het is een vreemd gezicht als je van een weelderig groene bak ineens pats boem overgaat naar een woestijn creatie enz. enz.
In die krabbeltjes van mij op pagina 1 zie je mijn visie.
Het voordeel van zo'n tussen bak is ook dat je de rails daar kan aanpassen mocht er een tolerantie probleem ontstaan met de volgende bak zonder dat je van alles moet gaan slopen.
Even voor de goede orde, ik wil meedenken en zelfs rollend materieel beschikbaar stellen maar ik doe verder niet mee.
Dat heeft alles te maken met de organiserende persoon die onder aan de aankondiging staat.
Sommige oud gedienden op dit forum zullen dit wel begrijpen.
Ton
Citaat van: dutchbuilder op april 21, 2019, 12:50:09 Het voordeel van zo'n tussen bak is ook dat je de rails daar kan aanpassen mocht er een tolerantie probleem ontstaan met de volgende bak zonder dat je van alles moet gaan slopen.
Dat is precies wat ik ook bedoelde. :wink:
En wat mee doen betreft. Ik doe ook niet mee, wil best wel meedenken. De reden is simpel. Ben te druk met andere bezigheden. (werk, huis, baantje in wording)
Ik weet niet of ik de skills heb om een hele module te bouwen, het is wel zonde als het idee weer in de ijskast verdwijnt.
Citaat van: gideon op mei 04, 2019, 19:21:51
Ik weet niet of ik de skills heb om een hele module te bouwen, het is wel zonde als het idee weer in de ijskast verdwijnt.
Als je het niet probeert zal je het ook nooit leren.
Iedereen heeft wel eens een fout gemaakt , daar leer je van.
Niet bang zijn, gewoon doen.
Schijt aan de rest , het is jouw creatie.
Ton
Citaat van: gideon op mei 04, 2019, 19:21:51
Ik weet niet of ik de skills heb om een hele module te bouwen, het is wel zonde als het idee weer in de ijskast verdwijnt.
Gideon, gewoon doen, je hebt een heel forum om met raad en daad bij te staan.
Late reactie en misschien is het vragen naar de bekende weg maar wat is nu de stand van zaken: wie doet mee, schaal, thema/ tijdperk, inbreng eigen rollend materiaal?
Mij spreekt het idee van tussenmodule's wel aan trouwens, zowel technisch als qua scenery.
Ik twijfel nog.
Denk dat ook dat weer een poll zou moeten worden. Ook hierin zijn teveel mogelijkheden. Zelf lijkt mij 0N30 wel wat. Ligt nu in de kast te verstoffen.
JohnT
We hebben een administrator nodig :)
OK. 2 bakken; zoals het er nu naar uit ziet wordt het normaal spoor en een 0n30 overlaad spoor. Dus niet meer dan 2 a 3 wissels plus een lokaal industrietje in het normaal spoor plus een paar wissels in het 0n30 gebeuren. Situatie bij voorkeur Calafornia desert. In overleg met de 0n30 rijders moet een sporenplan gemaakt worden en zal komende week daar aandacht aan schenken. Bak lengte weet ik nog niet maar zal niet langer worden dan 360 cm in totaal.
Zoiets dus:
https://model-railroad-hobbyist.com/node/18973?page=1
https://model-railroad-hobbyist.com/sites/model-railroad-hobbyist.com/files/users/ctxmf74/owenyosmall.jpg
Owenyo, Ca waar de SP twee lijnen had die samenkwamen, een smalspoor, een normaalspoor met mogelijkheden voor overslag tussen beiden.
Southern Pacific Owenyo California intikken bij google-afbeeldingen geeft een aantal zeer inspirerende foto's.
't is maar een voorzetje
Ik wil het best proberen verder te coordineren , maar met de zomer aan zijn begin zal ik weinig tijd hebben
Zit momenteel op mijn werk , kan dus even weinig doen hiervoor nu
Cor
Hallo,
Ik kan alleen 1 of 2 modules inbrengen in On30, ik neem aan dat we het eens zijn over een breedte van 600mm en het hoofdspoor (On30) op 150mm vanaf de voorzijde, zodat plaats blijft voor landschap. Besturing DCC, met railbus verbindingen met tweepolige stekkerverbinding, nader te bepalen, en liefst Loconet of eventueel Expressnet doorverbinding en inplugmogelijkheid, minstens op alle stations-modules. Centrale en boosters en hubs ??? Eventueel de verbindings-kopschotten professioneel laten maken. Wat te doen met de point to point eindpunten ? Keerlussen, Wye's of draaischijf. Zoiets is wel nodig als we met grotere loks of met b.v. de Goose willen rijden. Ik ben bezig met een draaischijf van Kitwood models, waar de Goose op past, maar die is niet gedacht voor op een module. Ik heb On30 rollend materiaal, gebruik code 83 rail van Tillig (Conrad) op houten bielsjes, en een DR5000 centrale en twee BNLS-booster/hubs die in te zetten zijn. Ik hoor graag of en wanneer we hiermee verder gaan.
Groeten,
Ron
Inpluggen van regelaars is zo langzamerhand aan het verdwijnen, zeker als je met de DR5000 wilt rijden dan kun je met je telefoon of tablet je treinen bedienen.
Misschien moeten wij eerst is een balans opmaken van wie wat wilt doen. Dan krijg je een team en met dat team kun je verder.
Coördinator
Technisch specialist (electrische aansluitingen c.q ontwikkeling).
Railplanontwerper.
Zomaar wat suggesties waarvan ik denk dat er behoefte aan is. En niet te vergeten, wie doen er nu daadwerkelijk mee.
JohnT
Citaat van: JohnT op mei 13, 2019, 09:27:31 Railplanontwerper.
Ton had al wat leuke suggesties (https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=1475.msg39024#msg39024) gemaakt. Wil je met keerlussen werken, dan zul je mensen nodig hebben die de keerlussen in (eigen) beheer nemen. Je kan ook aan beide kanten een Fiddle Yard maken. Ook deze zal dan door 1 of meer personen in (eigen) beheer genomen moeten worden. Wil je een pendelbaan, dan heb je dat "probleem" niet.
Een pendelbaan lijkt mij dan de logische keuze.
JohnT
Een pendelbaan is denk ik ook het beste, maar liefst wel met draai-mogelijkheid voor lok's e.d., dus draaischijf of "Wye" met voldoende lengte voor grotere smalspoorlok's en diesels, zoals de Goose. Anders wordt het wel beperkt tot logging en mining met alleen Shays, Climaxes, Porters e.d. Dit kan natuurlijk ook heel leuk zijn. Ook mogelijk is buiten beeld een fiddle-yard met simpele draaischijf, dit alles handbediend. Dit is dan kleiner en veel simpeler, zou ik wel voor één kant kunnen maken.
Ik hoor wel wat we gaan doen.
Ron
Denk dat een fidle yart ook niet verkeerd is maar technisch wel weer meer werk, het moet als het ware wel op rolletjes lopen.
Verder hoeven wij niet alles in een moment te proppen, hiermee bedoel ik dat je niet alles op de baan hoeft te hebben wat er beschikbaar is. Als deze modulebaan slaagt dan kun je op andere evenementen weer wat anders laten zien.
JohnT
Citaat van: Joop_L op april 13, 2019, 14:41:29
Hallo Cor,
Al eens gekeken naar de BNLS module baan, BMB (Engelse baan) en naar Modulebaan.nl (http://www.modulebaan.nl/) ? Die hebben alle 3 zo'n beetje een standaard modulebak aan elkaar geknoopt en werkt erg goed.
Edit: Hier (https://modulebaan.nl/index.php?topic=21.msg81#msg81) staan de tekeningen.
Dat concept is door mij bedacht...
Heb je dan goed gedaan, Martin. Ik vind het een mooi en strak geheel. :cool:
Is ook wat denkwerk aan vooraf gegaan. Insteek was een makkelijke instap, KISS, en een voor ons ( denk daar bij aan de organisatie van OntraXS!) een goed te presenteren geheel. Fremo valt bij ons vaak al af omdat het geen rok, eigen verlichting etc heeft. Daarnaast wilden we mensen motiveren te gaan bouwen en dat is nu ik zo kijk met 4 groepen aardig gelukt. De Marklin forumbaan maakt ook gebruik van dit concept. We hebben bewust gekozen voor blackboxes omdat de taferelen op die manier leuk gescheiden zijn.
zomer is bijna voorbij
morgen weer voor een paar weken thuis, zal het weer op pakken
Cor
Top.
JohnT
hier gaan we
potentiele deelnemers:
Gilpin43
Gideon
B vd Doorn
Digtrack
moonlicht
John T
Vic
graag opmerkingen als ik iemand ben vergeten, of niet wil/kan.
Cor
Leuk als het er echt komt, echter of ik wat in kan brengen qua skills etc? Even kijken wat de plannen worden en wat er van een ieder verwacht wordt voordat ik definitief besluit.
paar dingen die we als mede bouwers eens moeten zijn denk ik.
thema, logging , mining of iets anders ?
modules zoals die bij het BNSL worden gebruikt lijkt mij het makkelijkst .
black box ja/nee ?
graag jullie input hiervoor
Cor
Kunnen wij niet een neutrale baan maken waar gewoon op gereden kan worden zonder direct een thema vast te leggen? Met een thema leg je de groep direct al beperkingen op.
Ik vind het geen probleem als er een logging trein door een station rijd om maar een voorbeeld te noemen.
JohnT
geen thema, kan ik mij ook in vinden.
Cor
Aangezien ik mijn modules niet voor een schappelijke prijs ben kwijtgeraakt ga ik er 2, of 3 volledig geschikt maken voor deze happening. Dat mijn hoofdlijn aan de voorkant ligt is niet zo'n probleem. Ik kan aan de voorkant altijd iets aanplakken :)
Tekening van de 3 rechtse modules zijn in het draadje van 33 Street te vinden.
Hallo,
Is er al een plan hoe we verder gaan? Ikzelf denk aan alleen On30 met een diepte/breedte van 50 of 60 cm en de aansluitende sporen op 15 cm vanaf de voorzijde, De vorm van losse thema's met black-boxes er tussen lijkt mij ook wel prima. Maar wat te doen met normaalspoor? Misschien een voorrand van 10 cm met normaalspoor vóór de smalspoormodule, die dan dus 50 cm breed wordt? En zo ja, verlaagd, of iets anders?
Ik heb nog geen module hiervoor gebouwd, dus alles is nog mogelijk. Misschien de koppen echt eens bij elkaar steken om te brainstormen?
Groeten, Ron aka Gilpin43
Ron
ik probeer nu een beetje te inventariseren wat we willen
reacties zijn tot nu toe mager, maar we wachten nog even af
black box vind ik zelf overbodig, met een beetje afspraken kan er denk ik best een goede overgang kan zijn tussen modules
de black box heeft (denk ik) nut tussen modules van totaal verschillende banen.
on30 word denk ik wel de hoofdbaan, een stuk normaalspoor zal dan tussen Bart en mij bestaan
Cor
Hoi, ik ben net lid geworden van dit forum grotendeels vanwege de discussie die hier plaatsvindt.
Wat ik hierbij niet duidelijk heb meegekregen is welk doel deze On30 forum-modulebaan heeft. Is het doel om deze te bouwen en te showen (presentatie) of juist om te bouwen en te rijden (operationeel)?
Om het toe te lichten hierbij de twee keuzes ietwat naar het extreme getrokken voor de duidelijkheid:
Presentatie:
Focus ligt op het bouwen van (hoogstaande) scenery en dit te showen aan het publiek. Feitelijk gaat het om diorama's waar één of meerdere treinen doorheen rijden, meestal op dubbelspoor voor een zo hoog mogelijke treinenfrequentie als entertainment voor het publiek. Rangeren gebeurd zelden, er is geen operationeel plan. De presentatie is belangrijk met een nette rok, achtergrond en goede verlichting. Het Sporenplan is rondlopend of lus-lus zodat er zo min mogelijk met de trein hoeft te gebeuren om deze te draaien.
Voorbeeld: Ntrak.
Operationeel rijden:
Focus ligt op de treinen en geloofwaardige nabootsing van het spoorbedrijf. Landschap en gebouwen zijn belangrijk voor de immersie maar kunnen afhankelijk van bouwer zeer gedetailleerd of zeer spaars/abstract zijn. Treinen rijden vaak op enkelspoor met lagere frequentie, rangeren en traag(realistisch) rijden is gewenst. De baan is er vooral als entertainment voor de bouwers zelf, verschijnt minder of niet publiek en is voor dagjespubliek weinig boeiend. Modules hebben geen rok nodig noch achtergrond en zaalverlichting voldoet meestal. Het sporenplan is meestal niet rondlopend maar end-to-end of end-to-lus.
Voorbeeld: FREMO .
Er zijn natuurlijk tussenvarianten die beide doelen beogen maar dat vergt zeer goede planning en je loopt daarbij het risico dat het voor niemand echt bevredigend is.
Welke vorm van modelspoorbaan zou de On30 forum-modulebaan moeten worden? Beide vormen zijn op zich valide en spreken verschillende modelbouwers aan. De keuze is belangrijk omdat het richting geeft aan al die volgende technische keuzes waar in de eerdere posts over nagedacht werd.
voor de forum baan ,geen idee hoe we hier verder mee gaan.
ik zie heel weinig reacties hier, misschien komt het nog ..................
er is dus ook nog geen duidelijk doel gesteld als rijden of bouwen als doel.
zelf ben ik meer een bouwer dan een rijder.
al denk ik dat als we verder gaan een beetje redelijke scenery toch wel een doel kan zijn, en daarnaast er ook (zeker op een beurs) het nodige aan beweging moet zijn.
de schaal zal denk ik met on30 het meeste voor dit doel geschikt zijn.
Cor
Misschien is het een idee een coördinator aan te stellen die alle ideeën in vorm kan gieten. Hieruit komt een leidraad waarmee men verder kan werken. Nu zit iedereen op iedereen te wachten. Ik stel mijzelf niet beschikbaar omdat ik het al druk heb met diverse clubactiviteiten.
JohnT
Met John eens. Een coordinator is wel wenselijk maar hhmmm wie?? John valt af. Vrijwilligers melden graag....
Bij deze meldt ik mij om het op mij te nemen maar a) ik ben meer modelbouwer dan coordinator, ik hou van persoonlijk contact en heb een hekel aan projecten die met e-mail gerund worden.
Mijn voorstel is dan ook, als ik de coordinator wordt, om eerst maar eens een datum te prikken om elkaar te zien, met elkaar te praten, etc.
Dus hoor graag of jullie mij zien zitten als coordinator.
Stem voor, maar mogelijk zijn er meer kandidaten?
Denk toch wel dat je niet zonder e-mail kunt. Maar elkaar eerst is zien en spreken kan om kennis te maken.
Verder is Skype ook een optie.
Skype: JohnT500
JohnT
Samen coördineren ?
Cor
Goed idee.
JohnT
interessant idee..... ik zelf zie het wel zitten een On30 forum module baan. Echter gezien mijn drukke programma voor komend jaar twijfel ik nog. Blijf het draadje zeker volgen.
Jeffrey
Ik weet niet of er offline nog voortgang is, maar zal hier het vuurtje nog eens opstoken. :wink:
Lijkt me dat de modulebaan alleen van de grond komt als er twee of drie bouwers de basis leggen en een voorstel voor normen maken. Liefst zo dat het zo toegankelijk mogelijk is voor anderen om vervolgens aan te sluiten. Dat betekent rekening houden met transporteerbaarheid, betrouwbare koppeling van modules en verkrijgbaarheid onderdelen (elektrische koppelingen etc.).
Transporteerbaarheid: zelf zit ik momenteel met een beperkte lengte van 90cm en diepte van 40 tot 45cm. 120x60 kan ik niet kwijt in mijn auto. Wellicht kan de lengte vrij gelaten worden, bijvoorbeeld in incrementals van 30cm dus bijv. 60, 90, 120, 150 en 180cm voor wie dat aankan?
Blackboxes maken het toegankelijk omdat iedereen een eigen thema kan bouwen en dat werkt wellicht goed in de kleinere schalen, maar in 1:48 kan het de visuele breedte beperken die gewenst is om de noodzakelijk beperkte diepte te compenseren.
Ook voor bouwers met beperkt aantal modules die een spooraansluiting met industrie willen maken: de trein die deze bedient zal vanwege beperkte ruimte de main als uithaalspoor gebruiken en daarbij steeds verdwijnen in de blackbox en op de module ernaast, waar een zonder visuele reden heen-en-weer bewegende trein vreemd is. Blackbox is wel okay als je besluit alleen maar 'rondjes' te rijden.
Als alternatief: kies gezamenlijk één thema (bijv. zuidwest VS, oost VS of Pacific Noordwest) en laat iedereen daar op aansluiten. Het kan voor bouwers ook een uitdaging zijn eens te bouwen in ander thema dan ze gebruikelijk doen…?
Waarom dan het wiel opnieuw uitvinden en geen keuze maken voor bijvoorbeeld de normen van een bestaand werkend systeem als bijvoorbeeld modulebaan.nl ???
Jeffrey
Omdat we een eigenwijs volkje zijn...
"there's no standard like your own standard"
:laugh: :cool:
Zoals al aangegeven. Ik gooi mijn modules in de strijd (normaalspoor) en denk dat ik met Cor best iets leuks kunnen brengen. Wie aan wil haken is natuurlijk van harte welkom. Beschrijving van de modules staat in draadje 33 Street.
Hiermee is bepaald dat het schaal 0 normaalspoor wordt?
JohnT
Nee, als ik het goed begrijp wordt gesteld dat er al 0-spoor modules zijn om de basis te vormen voor de forum-modulebaan. Dat sluit het bouwen van On30 niet uit, zolang iemand een module bouwt waar beide spoorwijdtes op aanwezig zijn... Deze 0-spoor modules bepalen al wel grotendeels de standaard/norm in vorm van maten als modulediepte en -hoogte, misschien ook thema.
Dit is dan een uitgangspunt. Er kan voor gekozen worden om van deze maten af te wijken maar aansluiten toch mogelijk te maken. Keuzes, keuzes, keuzes...
@Jefftrack: Een bestaand moduleconcept adopteren vind ik ook een goed idee, maar niet alle moduleconcepten zijn geschikt om 1:1 op te schalen naar 0 of On30. De Amerikanen hebben diverse On30-standaarden (FreemOn30, Berrett Hill modules, Bend-stijl modules in On30, etc.) maar zover ik weet niet iets dat in de buurt komt van bijvoorbeeld modulebanen.nl.
Zonder een grote stempel te willen drukken in de discussie...….
De bestaande concepten hebben als voordeel dat er al geruime tijd mee gewerkt wordt en dat daarbij de standaarden zijn aangepast aan de werkbare praktijk. Dat ze niet 1 op 1 te kopiëren zijn begrijp ik maar er zijn genoeg onderdelen die wel zijn te gebruiken zoals de normen over het koppelen, elektra, aansturing, blackbox etc.... die dan fine tune naar 0...…? Het is maar een idee....
Jeffrey
Gents, een ieder die wil aansluiten bij mijn normaal spoor 0 modules is van harte welkom. Links en rechts kan er best nog wel wat bij. Doch kan het ook lekker op zich zelf staan. Maar 0n3(0) rijders laat jullie er niet van weerhouden om ook wat modules te ontwikkelen. Het een sluit het ander niet uit. Ik heb nog wat rollend materiaal in 0n30 en dat mag/kan gebruikt worden.
By the way. Ik denk dat ik best wel een crew nodig zal hebben om e.e.a. te kunnen laten draaien. Vrijwilligers zijn welkom.