LOW WATER CREEK (0n30)

Gestart door Narrowon, december 06, 2013, 11:04:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Citaat van: Narrowon op februari 19, 2014, 11:05:24

John, dat klinkt interessant: een silicone mal maken en dan gieten in ressin. Maar hoe doe je zoiets? Ik heb daar totaal geen ervaring mee en wat is ressin?

Mvg, Poul

Zoals ik de foto zie lijkt het mij niet te moeilijk.

Je hebt nodig vloeibaar siliconenrubber en ressin, beide te verkrijgen in daarvoor gespecialiseerde bedrijven, Google levert veel resultaten.

Het frame plak je met fotolijm op een gladde ondergrond met de bovenzijde (waar de car op komt) naar beneden met de lijm voorkom je ook dat het rubber onder het frame loopt dus goed langs de randen aanbrengen. Met vier latjes maak je een box rondom het frame rondom het frame een centimeter ruimte laten.

Maak nu alles het frame en de box wat vettig zodat de siliconen na uitharden makkelijk loslaat, vettig maken kan met glycerine.

Maak het silleconenrubber aan volgens de gebruiksaanwijzing. Hoeveelheden niet gokken maar wegen met een weegschaal die ook grammen aangeeft. Goed mengen zonder luchtbellen te veroorzaken.

Giet het rubber in de mal en laat het 24 uur uitharden. Hierna kun je het rubber van het frame halen en is je mal klaar voor gebruik.

In het kort.

JohnT

Bedankt voor de info. John. Het lijkt me de moeite waard om te proberen.
Ik zal eens op google kijken waar dat spul te krijgen is.
Maar als die mal klaar is, wat giet je dan in die mal om dat frame te maken? Is dat die Ressin? (niet te verwarren met: Russin)

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Poul
zoek maar eens op youtube, is genoeg te vinden hoe het kan.
ik koop hier mijn rubber, moldmax 20 is wat ik nu gebruik.
http://www.formx.nl/products/silicone1/moldmax-silicone/index.php
maar er zullen nog genoeg andere soorten zijn die ook goed zijn.
ik heb nu een paar mallen gemaakt om muren te maken voor mijn huisje ,werkt perfect.
ook een paar mallen gemaakt om kunststof te gieten.
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Bedankt Cor. Ik ga links en rechts eens even snuffelen. :)

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

maart 24, 2014, 05:24:32 #64 Last Edit: maart 24, 2014, 05:44:10 by Narrowon
Het schaduwstation is nu nagenoeg af. Deze bestaat uit twee opstelsporen en een aftakking die later een aansluiting gaat vormen ter uitbreiding van de baan. De aftakking is omsloten door een rechthoekige koker (tunnel) om zoveel mogelijk de geluiden van het rijden te dempen. Misschien moet dat later nog verder ge?soleerd worden. Het gehele schaduwstation is blijvend in de hoogte en horizontaal zeer fijn af te stellen, zodat de spoorstaven goed in lijn gehouden kunnen worden.
De bovenzijde van het schaduwstation moet nog dichtgemaakt worden, zodat het goed donker in de tunnel is en blijft. Om die reden gaat er ook direct na de wissels nog een klepje dwars over de sporen komen dat weg geklapt kan worden en nog een klep aan de voorzijde over de gehele zijkant, die aan de onderkant van het schaduwstation scharniert.
Het eerstgenoemde klepje ? dwars over de rails ? gaat dicht als de klep aan de gehele voorzijde geopend moet worden om de ladingen van de wagons te ledigen. De handeling met het klepje dwars over de rails is alleen nodig als er kijkers/gasten zijn, anders zien ze het ineens licht worden in de tunnel. Wanneer ik zelf (alleen) aan het rijden ben hoeft dat natuurlijk niet te doen, omdat ik op dat moment dan niet met het zicht op de tunnel gericht sta.
De wissels worden gewoon met de hand onderaan de baan bediend, omdat ik daar gemakkelijk bij kan. Uitgebreider dan dat hoeft het wisselmechanisme daarom niet te zijn.
In tussen ben ik ook in het bezit gekomen van een RTS Greenkeeper 35kV, voor mooie grasjes. Besteld in Duitsland.

Zie foto?s:
1e foto: Schaduw station ligt nog los van de baan.
2e foto: Schuin van voren.
3e foto: In de lengte vanuit de achterkant van het schaduwstation.
4e foto: Onderkant, bedrading en wisselmechanisme.
5e foto: In de lengte door de tunnelingang (die nog verder afgebouwd moet worden).
6e foto: Stuk berg tegen het schaduwstation, waar nog een deel v/d baan tegenaan komt.
7e foto: Overzicht van het geheel.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

De rest van de foto's.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

En de laatste drie:
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Poul, dat ziet er goed en degelijk uit.
Ik ben het even kwijt, wordt dit On30?
Hans, liefhebber On30 + H0

Ik zie dat mijn vraag overbodig is geweest.
Ik ben even naar het begin gegaan en dat bevestigde mijn vermoeden.
Goede keus overigens: On30.
Hans, liefhebber On30 + H0

Hoi Hans,

Ja, 0n30 heeft ook mijn hart gewonnen. Persoonlijk vind ik deze schaal net de goede maat: net niet te groot om toch iets behoorlijks binnenshuis op te zeten en niet te klein, zodat het voor een groot deel mogelijk blijft om veel zelfbouw te doen (o.a.in hout) en veel te detailleren. Ook aan het materieel kun je veel zelf detailleren en veranderen.

Mvg, Poul.


Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Helemaal mijn idee Poul.
We houden via dit Forum elkaar op de hoogte tijdens het bouwen, ok??
Hans, liefhebber On30 + H0

Doen we Hans. Jij bent ook weer met een interessant project bezig, had ik al gezien. :)

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Ik doe mijn best!
Op deze module is meer werk te doen als op de andere die ik gemaakt hebt.
Maar dat is ook de bedoeling (1 jaar bouw tijd)!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Het is wel lekker als je ruim de tijd hebt. Je kunt dan alles goed overwegen en meer precies zijn in het bouwen.
Het bouwen van mijn baan gaat niet zo snel, zoals je wel gemerkt hebt. Dat komt voornamelijk omdat ik nog meer interesses heb die tijd kosten.
De baan heeft ook vanaf aanvang, en nog voordat hij af was, een paar keer een wijziging onder gaan, de laatste keer nogal drastisch.
Momenteel ben ik bezig het plafond in de tunnel te bouwen, met daar in de klep die de ingang van de tunnel donker moet houden op het moment dat
de lading (ijzer erts) uit de gondola's wordt gehaald.
Ik moet nog een mechanisme verzinnen om de klep te bedienen, maar heb daar al idee?n over.
Als de beiden kleppen aan het schaduwstation af zijn ga ik aan de tunnel ingang beginnen. En zo gaat ie steeds een stapje verder.  :)

Mvg, Poul. 
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Komt tijd, komt raad!!!
Zelf zijn mijn interesses ook zeer breed.
De meeste tijd besteed ik wel aan mijn hobby.
Dan heb ik nog mijn kleindochter, lezen, fietsen, wandelen en doe ik nog wat op school.
Mijn werkzame leven is sinds 1 jaar voorbij.
Mag wel he, na ruim 50 jaar werken!
Hans, liefhebber On30 + H0