Soldeer ellende

Gestart door Dude, september 23, 2015, 20:20:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik heb een bouwpakketje dat gemaakt is van dunne messing plaat (Micro constructions, Gulf gas station) en ik ben begonnen met bouwen, maar solderen is geen succes. Even te hard de bout er tegen aan en je zit door het messing heen :(
Nu heb ik op internet gezocht en men zegt dat je het ook met secondenlijm kunt doen. Maar daar heb ik geen ervaring mee. En even de boel verkeerd of een beetje scheef tegen elkaar houden en alles zit vast.

Wie heeft er ervaring mee om tot een goed eindresultaat te komen?
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's

nog nooit mee gemaakt dat ik door het messing ga
wat voor soort soldeer bout gebruik je?
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden


ja, daar kan je gaten mee maken 8)
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

september 23, 2015, 22:10:42 #4 Last Edit: september 23, 2015, 23:12:44 by BvDoorn
Seconde lijm gaat best wel. Wat je wel in de gaten moet houden is de verf die je daarna wilt gebruiken. Messing lijmen met seconde lijm is het beste als je een gel lijm gebruikt zoals bijvoorbeeld Pattex super Gel. Je hebt wel oppervlakte nodig trouwens om te lijmen. Een dunne plaat haaks op een andere oppervlakte gaat niet. Dan heb je te wijzig oppervlakte van het materiaal. Een appendage in een voorgeboord gaatje gaat weer wel.
Als je lijm gebruikt eerst de beide oppervlakten 100% vetvrij maken met bijvoorbeeld schoonmaakazijn of acceton. Als je vlak op vlak lijmt moet je er voor zorgen dat het echt vlak is. Er voor zorgen dat zo veel mogelijk oppervlakte elkaar raakt.
Geen verf gebruiken die een oplosmiddel heeft. Dit lost ook de lijm weer op. Dus ook een water basis primer nemen. Daarna kun je er bijna alles op smeren.
Je kunt daarna niet meer solderen. Door de hitte gaat de lijm ook weer kapot. Dus eerst alles solderen en daarna pas de onderdelen lijmen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ik heb ooit is een seinmast van messing in elkaar gezet. Geëtst en gesoldeerd. Het solderen was een z.g. puntslamethode.

Hoe het werkt.

Wat heb je nodig:
Acculader.
Timmermanspotlood o.i.d.
Soldeer, soldeerbout niet te zwaar.

Werkwijze:
Neem een het timmermanspotlood en maak het achterste deel kaal zodat de koolstofstaaf zichtbaar wordt.

Vertin de plaatsen op je model welke je wilt solderen, gebruik hier de soldeerbout.

Houd de te solderen delen op elkaar, klemmen metalen haarspeldjes werken prima.
Sluit één pool van de acculader aan op het te solderen object. Sluit de andere pool van de acculader aan op de achterkant van het postlood. Schakel de acculader in.

Hou nu de punt van het potlood op de te solderen plaatsen tot het eerder aangebrachte soldeer gaat vloeien en de soldeerverbinding tot stand komt. Op deze manier kun je heel precies solderen ook de moeilijke of kwetsbare onderdelen.

Pas wel op het potlood wordt heet, tussentijds regelmatig af laten koelen anders verkoolt het hout.

JohnT

Hi John, merci voor het delen. Ik ga dat eens uitproberen
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

is een basic uitvoering van weerstand solderen

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

dude
beetje feedback van jouw kant mis ik eigelijk'zoals wat heb je nu gebruikt??
eventueel een paar foto's?
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ik heb een Weller bout zonder zo'n regelknop. Dus hij wordt of heel heet-of hij staat uit
En nee, ik ben geen ster in het solderen. Tot voor kort gebruikte ik S 39 maar dat is me te zeerste afgeraden
Nu soldeervet. Het lukt me gewoonweg niet om een punt ergens aan te solderen. Het resultaat is altijd een klodder soldeer die ik dan weer weg moet vijlen.
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's

Citaat van: JohnT op september 24, 2015, 09:40:56

Ik zal dit eens gaan proberen, keep you informed



Ik heb ooit is een seinmast van messing in elkaar gezet. Geëtst en gesoldeerd. Het solderen was een z.g. puntslamethode.

Hoe het werkt.

Wat heb je nodig:
Acculader.
Timmermanspotlood o.i.d.
Soldeer, soldeerbout niet te zwaar.

Werkwijze:
Neem een het timmermanspotlood en maak het achterste deel kaal zodat de koolstofstaaf zichtbaar wordt.

Vertin de plaatsen op je model welke je wilt solderen, gebruik hier de soldeerbout.

Houd de te solderen delen op elkaar, klemmen metalen haarspeldjes werken prima.
Sluit één pool van de acculader aan op het te solderen object. Sluit de andere pool van de acculader aan op de achterkant van het postlood. Schakel de acculader in.

Hou nu de punt van het potlood op de te solderen plaatsen tot het eerder aangebrachte soldeer gaat vloeien en de soldeerverbinding tot stand komt. Op deze manier kun je heel precies solderen ook de moeilijke of kwetsbare onderdelen.

Pas wel op het potlood wordt heet, tussentijds regelmatig af laten koelen anders verkoolt het hout.

JohnT
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's

Om goed te kunnen solderen gebruik je altijd een vloeimiddel(s39) dit dient om de oxydelaag weg te halen en om het soldeer mooi te laten vloeien.

s39 is al lang de troep niet meer van 15 jaar geleden je kan het gewoon gebruiken je moet wel na het solderen het gesoldeerde goed afwassen met zeep dan heb je nergens last van.

John zijn manier werkt heel goed er zijn zelfs losse koolstof soldeerstiften te koop je kan in een keer grote vlakken solderen men noemt dit weerstand solderen en er staat veel over op het net.

http://modelships-beagle.eu/NL/gereedschap/electro.htm

weller is een goed merk, heeft erg veel soorten
als je een WTCP hebt zou je eens een andere punt kunnen kopen.
bij dit type is het de punt die de temperatuur regelt.

het blijft wel vreemd dat je met een gewone soldeer bout een gat in messing brand
voor messing solderen kan 10% verdunt fosfor zuur heel goed werken (ook weer goed na spoelen)

goed schoon maken ,vooraf vertinnen en dan tegen elkaar om te solderen, werkt op zich prima

soldeer met hars kern werk ook goed

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden