Routes instellen op de RaspberryPi

Gestart door Gerard Wassink, september 05, 2015, 13:09:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De afgelopen week ben ik bezig geweest om een programma te schrijven voor de RaspberryPi (RPi). Dit is een kleine maar volwaardige  computer ter grootte van een pakje sigaretten.

Nu wilde ik een oplossing om routes in te stellen, wat ik wilde heb ik beschreven in  dit topic op DutchRoco. Wat ik wilde bereiken staat daar redelijk beschreven, dus dat ga ik hier niet herhalen.

Met de hardware om de wissels te schakelen heb ik nog wat hulp nodig. Zie verder mijn blog.

Natuurlijk is de broncode beschikbaar als je met de RPi aan de slag wilt.

Gerard



Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik heb hier ook zo'n frambozentaart liggen waar ik niks mee doe.
het oude model

Ton
Erare humanum est

Mij te ingewikkeld allemaal  :o
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Ik heb ergens op een blog of forum gelezen dat je JMRI kunt uploaden en dat gebruiken voor je wissel aansturing misschien daar eens naar op zoek gaan.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

september 06, 2015, 09:24:46 #4 Last Edit: september 06, 2015, 09:30:56 by JohnT
Gerard, je zult het programmeren ongetwijfeld erg leuk vinden maar ik denk dat je nu bezig bent het wiel opnieuw uit te vinden. Ik lees regelmatig in de JMRI gebruikersgroep (Yahoo) over de Rasperi en dat JMRI er prima geschikt voor is, en daarmee een oplossing voor jou probleem.

http://mrexp.blogspot.nl/2015/02/raspberry-pi-2.html

Verder ff google gebruiken, jmri raspberry pi 2.

JohnT

Citaat van: BvDoorn op september 06, 2015, 08:13:39
Ik heb ergens op een blog of forum gelezen dat je JMRI kunt uploaden en dat gebruiken voor je wissel aansturing misschien daar eens naar op zoek gaan.

Dat was het eerste die ik geïnstalleerd heb Bart, en dat werkt - hoewel wat traag met opstarten - prima hoor!

Ik dacht dat ik dat verslagje al eens had geplaatst, maar kon hem niet meer terug vinden. Vanochtend maar even ge-antidateerd alsnog op mijn blog gezet.  :)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: JohnT op september 06, 2015, 09:24:46
Gerard, je zult het programmeren ongetwijfeld erg leuk vinden maar ik denk dat je nu bezig bent het wiel opnieuw uit te vinden. Ik lees regelmatig in de JMRI gebruikersgroep (Yahoo) over de Rasperi en dat JMRI er prima geschikt voor is, en daarmee een oplossing voor jou probleem.

http://mrexp.blogspot.nl/2015/02/raspberry-pi-2.html

Verder ff google gebruiken, jmri raspberry pi 2.

JohnT

Zie mijn bericht hier voor. John, ik vertrouw er op dat je jouw commentaar goed bedoelt, maar je bent echt te snel. Het klopt ook niet wat je zegt.

Ik zou ik niet weten hoe ik in JMRI voor elkaar moet krijgen wat ik wil. Namelijk het kunnen indrukken van twee knoppen aan weerszijden van een route en het dan instellen van alle wissels zodat die route klaarligt. Ik daag je uit om hier een oplossing voor te beschrijven in JMRI.

Wat is het trouwens, dat als mensen (en nu ik) met een enthousiast verhaal komen van waar ze mee bezig zijn, dat anderen dan altijd zeggen: Oh, maar dat hoeft helemaal niet, dat ken je met zo en zo ook doen? Ik merk dat vaak op forums. Het maakt wel eens dat ik denk, weet je, laat maar, ik deel de dingen die ik doe gewoon niet meer.

Ik blijf er mee doorgaan hoor, ik laat me niet weerhouden, maar misschien is het handig dat je, voordat je "oplossingen" naar voren brengt, je eerst even verdiept in wat er aan de hand is.

En inderdaad, ik vind programmeren leuk.

Ik wacht jouw JMRI oplossing graag af...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op september 06, 2015, 09:50:06 Wat is het trouwens, dat als mensen (en nu ik) met een enthousiast verhaal komen van waar ze mee bezig zijn, dat anderen dan altijd zeggen: Oh, maar dat hoeft helemaal niet, dat ken je met zo en zo ook doen? Ik merk dat vaak op forums. Het maakt wel eens dat ik denk, weet je, laat maar, ik deel de dingen die ik doe gewoon niet meer.
Het is een beetje off-topic, maar dit is nu waarschijnlijk precies zoals Hans (American) ook gedacht heeft. En daarom niks meer plaatst over zijn werkzaamheden.

Gewoon lekker doorgaan met je programmeer werk Gerard, en vooral blijven delen (als dan niet via je blog)  :)
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Citaat van: Joop_L op september 06, 2015, 11:31:58
Citaat van: Gerard Wassink op september 06, 2015, 09:50:06 Wat is het trouwens, dat als mensen (en nu ik) met een enthousiast verhaal komen van waar ze mee bezig zijn, dat anderen dan altijd zeggen: Oh, maar dat hoeft helemaal niet, dat ken je met zo en zo ook doen? Ik merk dat vaak op forums. Het maakt wel eens dat ik denk, weet je, laat maar, ik deel de dingen die ik doe gewoon niet meer.
Het is een beetje off-topic, maar dit is nu waarschijnlijk precies zoals Hans (American) ook gedacht heeft. En daarom niks meer plaatst over zijn werkzaamheden.

Gewoon lekker doorgaan met je programmeer werk Gerard, en vooral blijven delen (als dan niet via je blog)  :)

Sorry om het off-topic door gaan , maar Hans zijn enthousiasme was super , echter het niet om kunnen gaan met opbouwende kritiek, tja als je daar niets mee doet moet je zelf weten.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Citaat van: Joop_L op september 06, 2015, 11:31:58
Het is een beetje off-topic, maar dit is nu waarschijnlijk precies zoals Hans (American) ook gedacht heeft. En daarom niks meer plaatst over zijn werkzaamheden.

Gewoon lekker doorgaan met je programmeer werk Gerard, en vooral blijven delen (als dan niet via je blog)  :)

Wat is nu precies off-topic?? Is de electronica die ongetwijfeld bij onze hobby hoord off-topic??? Ik denk het niet. Ook hier kunnen we wat van elkaar leren denk ik.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Nee  Bart , het off-topic zijn de reacties van o.a. mij over Hans American, die van Gerard absoluut niet en volg ik ook met interesse. Ben zelf niet zo van de computer gestuurde modelbaan ,maar wel geïnteresseerd in hoe het werkt.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Zelfde hier, altijd leuk om te zien wat Gerard op dat gebied klaar speelt..

Effe off-topic zo gezegd..gefundeerde kritiek is een goed ding voor een modelbouwer, daar kun je alleen maar van leren en beter van worden. Als je post op een forum om veren in je r... gedrukt te krijgen en gaat lopen als je eens wat kritiek krijgt..tja dan kun je IMO beter ook niet posten..

Interessant concept Gerard!
Zeker handig voor de grotere layouts.

Citaat van: coenvanhasselt op september 06, 2015, 20:08:04
Interessant concept Gerard!
Zeker handig voor de grotere layouts.

Er zijn uitbreidingsprintjes te krijgen voor het aansturen van 16 servo's per print (nog geen â,¬20 per print, dat is â,¬1,25 per servo...

Je kunt die prints ook stapelen en zo tot ruim 900 servo's aansturen!

Dus ja, inderdaad geschikt voor grote layout's!

Nu nog een Loconet library om commando's van een centrale te kunnen ontvangen, dan hebben we een zeer goedkope oplossing, in plaats van al die dure Loconet servo-decoders!

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

september 07, 2015, 09:57:44 #14 Last Edit: september 07, 2015, 10:04:44 by JohnT
Jammer dat je het zo opvat, het was inderdaad een goed bedoelde opmerking. Ik kreeg de indruk dat je iets probeert te bereiken wat er mogelijk al is en dat is jammer van de energie die je er dan insteekt. Maar zoals gezegd als je programmeren leuk vind is het jou feestje. Ik ken ook mensen die dol gelukkig zijn met het besturen van de treinen in DOS. Van mij mogen ze.

Overigens hier nog een uitleg over het maken van routes in JMRI waar je om vroeg.

JohnT