EMD GP20

Gestart door BvDoorn, juni 16, 2015, 14:25:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vorig jaar van Cor een oude Kemtron schaal O kit overgomen van een EMD GP20. Als eerste een heleboel foto's verzameld van de lok. In 1959 in productie genomen door EMD. In eerste instantie zonder dynamic breakes (zoals de uitvoering op de foto) en als road switcher uitgeleverd aan diverse maatschappijen. Deze is zijn leven begonnen by NYC, later opgenomen door Penn Central en nog eens later in het blauwe livre gestoken van Conrail.



Inmiddels een heleboel spullen verzameld die niet in de kit zaten zoals ruitenwissesr. Fans om onder de fanroosters te plaatsen, deurgrepen, luchtslangen enz. Inclusief de hele inrichting van de CAB. Na lang zoeken ook een nieuwe motor gevonden en een tsunami decoder besteld met het juiste geluid.

Binnekort gaan we hem stap voor stap opbouwen. Wat versie betreft twijfel ik aan de Conrail uitvoering of deze van Penn Central. Beide zou, wat tijdsbeeld van de baan kunnen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ik ben ontzettend benieuwd naar de vorderingen.

Ton
Erare humanum est

ga ik zeker volgen ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Hoi Bart.

Mooi model locomotief en leuk dat een mooie oude kit nog gebruikt gaat worden.
Zelf vond ik het lastige kits om te bouwen maar de soldeermogelijkheden waren toen ook behoorlijk minder, één soort bout, een niet te regelen gasbrandertje en 2 soorten soldeer, dat was het dan.
Bij het boren van de gaten voor de as lagers kwam je bij de On3 truckstellen wel eens giet gallen tegen, dan had je ineens een sleuf gat, ik weet niet hoe dat bij de std trucks is maar wees gewaarschuwd!
Veel plezier tijdens het bouwen gewenst, persoonlijk zou ik voor de Conrail uitvoering gaan maar het blijft natuurlijk jou keuze.

Groeten van René.


Bedankt voor de tip. Er zit nog wel wat pionier werk op de kit, maar dat maakt het juist leuk als alles lukt.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

zal de bouw zeker volgen
ben ook benieuwt naar al die extra's die je heb besteld

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Zodra ik de laatste onderdelen binnen heb zal ik foto's maken van alle rotzooi (ter leering en de vermaak ;-)) Ik wacht nog op de motor (voor alle zekerheid 2 besteld) en de tsunami decoder.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

De laatste spullen zijn gisteren binnen gekomen. Zoals aangegeven is de kit nogal sober uitgevoerd. Van Precision Scale (hun catalogus staat tegenwoordig online) via P&D shop en eigen P&D onderdelen besteld zoals de fans voor onder de fan roosters, ruitenwissers, volledige cab interieur (wel een rib uit mijn lijf), luchtslang aansluitingen, ontkoppelstang begeleiders, deurgreep (Cab doors), ronde sandbox vuldoppen (de kit heeft vierkante maar het prototype heeft ronde) en nog veel meer kleine ongein. Het was een lijstje van zo'n 25 dingen. De lijst had ik samengestel na een paar maanden niets anders doen dan foto's zoeken, deze stuk voor stuk met vergrootglas onderzoeken en dan kijken wat het juiste onderdeel is.

Dan nog een nieuwe motor (is een Canon geworden van Rod Miller), vliegwiel en een koppeling (van NWSL) en een tsunamie decoder. Stap 1 wordt eerst rijklaar krijgen. Dus electrische pickups, motor frame maken en decoder. Dan een skijken of ik hem soepel rijdend kan krijgen voordat ik verder ga.



Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

mooi begin.

messing onderdelen zijn duur, maar maken de lok straks wel af.
kom binnenkort wel eens kijken 8)
nu druk bezig buiten

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Dat is aardig wat messing spullen bij elkaar.
Gaat wel mooi worden verwacht ik  :)
groeten John LC

www.lostcreek.nl

'n Hele uitdaging Bart!
Succes en ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Hans, liefhebber On30 + H0

dat is wel gaaf als je groot rijd
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

De kit was gedeeltelijk opgebouwd. Geen bouw beschrijving (ook niet op het Internet). Ik heb denk ik daardoor alle inderdelen wel 10 keer bekeken om te bepalen wat nu eigenlijk wat is. Waar ga je beginnen? Het shassis en wiel aandrijving waren al opgebouwd maar heb ze nu eerst helemaal uit elkaar gehaald om ze te controleren. Links en rechts wat remstangen opnieuw opgesoldeerd en verder de wielstellen gecontroleerd op sluiting. Verder wat kleine aanpassingen maar het geheel is in prima conditie.





Origineel neemt het voorste wielstel stroom af van de rechter rails en het achterste wielstel neem stroom af van de linker rails. Ik denk dat dit voldoende is anders moet ik later extra stroom pick-ups maken. Er is ruimte genoeg om dit later toe te voegen dus ga ik het eerst zo eens proberen.

zwarte en rode draad opgesoldeer om straks de tsunami decoder te voeden en dus mortor en geluid.





Je kunt op de laatste foto duidelijk zien dat de wielstellen geisoleerd zijn van het chassis. De wielstellen zijn trouwens volledig geveerd wat een soepele ophanging geeft en dus altijd een goed wielcontact met de rails.



Tussendoor ook nog wat bijen gecontroleerd. We hadden tot vrijdag 8 volken staan. 2 volken hebben een Belgisch paspoort gekregen en zijn naar een bevriende imker in Geel gegaan......



Omdat de originele motor vervangen wordt door een Can motor van Canon van een aluminium hoekstuk een motor gondol gemaakt. Eerst uitgeboord en daarna verder uitgeslepen tot dat de kraag (12 mm) van de motor er netjes in past. Ik heb namelijk alleen een kolomboor voor een Dremel en daar is het maximale boortje 4 mm. Dus daar zit dan nog wat handwerk in.



Gaatjes gemaakt in het hoekstuk om de motor er op te kunnen schroeven. De as van de motor en op het shassis afgeslepen zodat ik de koppeling (van NWSL) erop geperst konden worden (het op persten gedaan met een bank schroefje) en het vliegwiel (ook NWSL) erop geperst (met de hand, de bankschroef was te klein  :))







Nog een kleine aanpassing aan het shassis. Nog 2 gaatjes om de motor gondol vast te kunnen zetten. Dus de volgende keer hoop ik jullie een filmpje te kunnen presenteren van een draaiende motor........
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Heel mooi Bart.
Wat over de bijen betreft, we waren vandaag bij 'n Imker (in Orvelte, Drente) om kaarsen van bijenwas te kopen.
Die maakt hij zelf met de hand, heel mooi was dat om te zien.
Ook 'n prachtige hobby.
Hans, liefhebber On30 + H0