On30 gezamelijke modulle baan

Gestart door johnlostcreek, april 10, 2015, 15:27:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dat werkt niet want iedereen bouwt anders.

Ton
Erare humanum est

Verschillen daar dan echt in mening, blijf erbij kun je net zo goed een paar h0 loks kopen en Fremo gaan rijden. Of je  moet samen een baan bouwen. Wil je diversiteit in de scenes en een op TT niveau afgewerkte baan met fries, achtergrond en rok dan blijft er IMO geen andere optie dan scheiding door middel van een blackbox..

Kijk eens naar de USA 0n30 banen op de jijbuis, die koppelingen zien er door het totaal verschillend bouwen idd niet ut..

Citaat van: milocomarty op april 12, 2015, 00:49:17
Verschillen daar dan echt in mening, blijf erbij kun je net zo goed een paar h0 loks kopen en Fremo gaan rijden. Of je  moet samen een baan bouwen. Wil je diversiteit in de scenes en een op TT niveau afgewerkte baan met fries, achtergrond en rok dan blijft er IMO geen andere optie dan scheiding door middel van een blackbox..

idd.

Ton
Erare humanum est

met zo weinig mensen die deel willen nemen lijkt me een baan zonder black boxen binnen bereik ^-^
en een overgang tussen modulen kan toch ook worden gekreeerd met een weg of brug of iets dergelijks?

voor module afmetingen is 56cm wel weinig, 60 nog liever 70 cm lijkt me ook beter, 120cm lang is denk ik wel het beste om te kunnen vervoeren.

voor mezelf heb ik al een ideetje, ik wil Red Hook gebruiken om 3 rails er op te spijkeren en deze zijdelings aan te sluiten.
zo kan ik hem ook bij mijn normaal spoormodules gebruiken en een metertje normaal spoor is ook wel leuk
verdere invulling laat ik nog open, misschien loop ik al te ver voorruit C:-)
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Zoals John al aangeeft eenvoudig beginnen. Een standaard heb je wel nodig.

Mijn idee is als Martin dit ook wil om hem kopschotten te laten maken zodat die allemaal gelijk zijn. Wat je als individu binnen die kopschotten doet is dan vrij? Zo kun je als je wilt drie bakken maken en die aan de einden van de standaard kopschotten voorzien. Daartussen kun je een leuke variatie maken in de ligging van het spoor.

JohnT

kopschotten maken bij/door Martin vind ik een goed idee, we weten dan dat deze allemaal het zelfde zullen zijn.
en wat is de gedachte over black box , of b.v. een weg als overgang?

misschien een kleine pol voor de breedte:
56 cm   .......   60cm  ......70cm .........80cm??

mijn voorkeur is 80cm

plaatje er bij gedaan waar ik aan zit te denken
misschien dat Ton een paar rails er in kan tekenen? ::)
dat schuine ding is red hook .


Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

stuur de anyrail file maar via email.

Ton
Erare humanum est

Denk dat wij eerst simpel moeten beginnen zoals John al zei enkel een bak op poten, deze kunt je dan later altijd nog verfraaien met een ombouw en zo.

80 cm is mooi maar erg breed, past in ieder geval niet in mijn auto. Denk zelf meer aan 100X60. Past binnen de wielkasten. Als ik dan twee modules heb en poten en later eventueel een ombouw dan heb ik de auto echt vol.

Als je de voorkanten gelijk houd dan kun je verschillende dieptes (breedtes) gebruiken. Alles dan bemeten vanaf de voorkant.

JohnT

persoonlijk zou ik wel gelijk 3 bakken op een rij willen zetten.

met een ombouw bedoel je een fries, lijst en achterwand, neem ik aan?

80- cm breed was een optie, ik wilde een beetje de vraag hier neerleggen wat willen we.
ik heb nu 80cm voor mijn normaal spoor, en dat bevalt mij, voor on30 is 60 cm ook te doen.
als er verder niemand een punt van maakt of andere suggesties heeft kan het  60 cm worden?!?!

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

april 12, 2015, 20:53:43 #40 Last Edit: april 12, 2015, 20:56:42 by dutchbuilder
In de grote boze wereld is het zo dat een spoorbaan bestaat uit een Yard (station) afgewisseld door een stuk spoor door het landschap, dan weer een yard en dan weer landschap.....enz.enz.
Mijn voorstel is omdat zelfde principe toe te passen op deze module baan.
Er zijn dan geen black boxes nodig.
Verder loopt er een spoor achterin de modules die de yards aan elkaar verbind.
Bij elke yard bevind zich een passeer-spoor.
Dit heeft het voordeel dat de individuele yards apart te bedienen zijn zonder het hoofdspoor te belasten.
En een ander voordeel is dat de yard naar eigen inzicht kan worden ingevuld.
Ik heb een tekening gemaakt in Anyrail, zo krijg je een idee wat ik bedoel.
Ik heb 120x60 aangehouden als module grootte.
Maar de grootte maakt niet uit met dit systeem zolang de doorloop rails maar op de goede plek zit en de tafelhoogte het zelfde is.
Een ander aspect is dat die gene die geen yard wil maken zich kan uitleven op de tussenstukken landschap en of de keerlussen.

Ton

Erare humanum est

Ton, goede en duidelijke opzet.
Misschien een optie om aan 1 zijde (of beiden) een omloop te maken ipv keerlus.
Voor de toeschouwer kun je de shay met de cylinderzijde aan de voorkant houden en bovendien de trein voorzien van een "verse" lok.
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Wat jij wil Jaap.
je kan met dit ontwerp letterlijk alle kanten op.
Ik heb in deze tekening alleen maar aangegeven wat de mogelijkheden zijn.
Je kan de modules ook in een carr? zetten of back to back.
Ik heb niet meer rails getekend om het simpele feit dat de 50 railstukken op waren in de free version.

Ton
Erare humanum est

Maak een 'keerdriehoek' en je kunt ook een stuk van de baan haaks op een van de poten van de L zetten als peninsula.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

april 12, 2015, 22:45:21 #44 Last Edit: april 12, 2015, 22:48:58 by dutchbuilder
Ja, kan ook.
Mogelijkheden te over.
Dat is aan de bouwer van dat gedeelte.

Nog een voordeel is dat de rechte tussenstukken in principe geen poten nodig hebben maar tussen de yard modules kunnen hangen.
Dat gaat niet op als het tussenstuk dubbel zou zijn.
maar dan is 1 pootstel voldoende.

Ton
Erare humanum est