Washtown & Beijville Railroad [H0]

Gestart door Gerard Wassink, mei 08, 2012, 15:16:49

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Citaat van: JohnT op februari 07, 2015, 09:43:54
Bedankt Gerard, ik begrijp hier uit dat je de wisseladressen willekeurig kunt programmeren? Terwijl het met de meeste systemen op volgorde gaat.

Dat klopt John. Elk van de vier adressen kun je een - willekeurige - waarde geven van 1 tot 2048.
De programming cyclus moet alleen wel in zijn geheel worden doorlopen.
Dat betekent dat als je jouw wissels de adressen 34, 67, 513 en 1023 hebt gegeven en je wilt de derde het adres 876 geven, dan moet je de programmeercyclus volgen met adressen 34, 67, 876 en 1023.


Citaat van: JohnT op februari 07, 2015, 09:43:54
Bij de meeste systemen programmeer je het eerste adres op de wijze die je hier beschrijft. De volgende drie adressen worden door de decoder opvolgen aan het eerste adres toegevoegd.

Geldt dat ook voor andere (niet Digitrax) Loconet systemen, of alleen voor DCC decoders?
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik heb de ESU decoder en de Digirails/Digikeijs op die manier geprogrammeerd. Alleen moest je bij de ESU wel alle adressen af om de decoders in te stellen op uitslag van de servomotor. De Digikeijs decoder heeft als nadeel dat deze niet met Digitrax kan worden afgeregeld. Instellen van adres kan wel.

Voor het afregelen moet je het wisseladres op je centrale activeren. Vervolgens kies je locadres 999 (kan ook 9999 zijn) waarna je met de regelknop van je centrale de slag instelt van de servo. Digitrax staat het gebruik van adres 999 niet toe?

Op mijn vraag aan Digitrax waarom dit zo was moest ik maar bij de fabrikant van de decoder informeren hoe dit op te lossen.


Gelukkig heb ik mijn Multimaus nog.

JohnT

Digitrax DS64 en Digirails/Digikeys / ESU servo decoders zijn onvergelijkbaar.

  • Digirails/Digikeys ken ik niet, maar net als de ESU servo decoder werkt deze - in tegenstelling tot Digitrax - niet op Loconet maar op de DCC signalen.
  • Bovendien is de DS64 niet geschikt voor servo's, maar alleen voor solenoid (drie draden) of slow-motion motors zoals Tortoises. Bij beide hoef je geen slag in te stellen.

Met JMRI kan ik via LocoNet programmeren zo goed als alle functies van de DS64 instellen.
Ik kan me voorstellen dat wanneer Digitrax een Servo decoder zou maken, dat deze dan op dezelfde wijze kan worden geprogrammeerd.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop


Aan mijn oude moduele banen had ik een cardhouder en ik heb toen voor belangstellenden een autocad prentje gemaakt met materiaal lijst.
Aan de achterzijde had ik twee zijdig klittenband geplakt en langs de module een hele strook. Je kon het bakje dus overal ophangen
Als er behoefte aan is kan ik dat prentje wel opsnorren en plaatsen.
Steam out of my ears, diesel in my vains, love those Conrail and Rock Island loco's

Citaat van: Dude op februari 08, 2015, 13:29:53
Aan mijn oude moduele banen had ik een cardhouder en ik heb toen voor belangstellenden een autocad prentje gemaakt met materiaal lijst.
Aan de achterzijde had ik twee zijdig klittenband geplakt en langs de module een hele strook. Je kon het bakje dus overal ophangen
Als er behoefte aan is kan ik dat prentje wel opsnorren en plaatsen.

Goed idee Dude!
Als je dat wilt plaatsen, graag...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

De kleuren-tips van Martin 'Milocomarty' overgenomen op mijn website, samen met afbeeldingen van de genoemde RAL kleuren.

Voor de liefhebbers...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Heb je goed gedaan Gerard! Meteen maar even opgeslagen.  :D
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Lang verwacht,
Stil gezwegen,
Nooit gedacht,
Toch gekregen....

Mijn tweede Digitrax PR3 is vandaag binnengekomen.
Wat heb je daaraan? Zie de foto's hieronder en lees het bericht op mijn website.





Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik denk een "must be" als je een grote baan hebt!
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Nou gefeliciteerd Gerard met je aanwinst!
Er komt 'n hoop bij kijken als je 'n grote baan wilt berijden en besturen.
Hans, liefhebber On30 + H0

Hi,

Een mogelijke uitdaging is nog dat ieder programma toegang heeft tot dezelfde wissels.
Dus als je met beide programma's tegelijk dezelfde wissel bedient, dan zou dat tot conflict kunnen leiden.

Daarom overweeg ik om de wissels die bij het geautomatiseerde deel horen door TrainController te laten bedienen. In het rijden in Amerikaanse stijl is het nodig dat iemand die vanaf een rangeerterrein de mainline op wil, dat moet vragen aan de centrale 'dispatcher'.

Mijn plan is dan om die dispatcher achter de centrale PC te zetten. Hij kan dan de gevraagde wissel omzetten voor de betreffende crew. Hij heeft ook immers overzicht over de automatisch rijdende treinen en kan beslissen of het op dat moment kan.

Via JMRI wil ik de wissels van de mainline laten blokkeren of de-blokkeren zodat er controle is over of de crews de main0line wissels wel of niet kunnen bedienen. In elk geval kunnen de crew's zelf (of de yard-masters) de wissels in de yards laten bedienen.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

april 09, 2015, 09:20:17 #327 Last Edit: april 09, 2015, 09:21:56 by JohnT
Waarom niet alles in JMRI? Of Rockrail? Beide kunnen overweg met de smartphone en/of tablet, Rockrail ook met de Iphone.

JohnT

Die vraag hebben we al eerder besproken John.
JMRI kan de treinenloop niet automatiseren.
TrainController Gold wel en dat is, zover ik gezien heb, het beste programma voor dat doel.

Er zijn vele goedkopere, zelfs gratis, alternatieven.
Maar die hebben alle het nadeel dat ze:
1. een zeer technische interface hebben (en ik wil met modelspoor bezig zijn, niet met elektronica)
2. een magere ondersteuning hebben (vaak door ??n of twee hobbyisten)

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop