Belettering verwijderen??

Gestart door fjansz, januari 22, 2015, 23:46:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hi allemaal,
heb twee Union Pacific B-50-24 boxcars van Trix. Op het eerste gezicht lijken het aardige wagons en dat zijn ze ook qua afmetingen en detaillering, maar ze zijn niet geheel conform het prototype.
Speedwitch (Ted Culotta) maakte een resin verbouwkit voor de complete bodem en leverde ook de 'houten' roofwalks erbij ?n de juiste belettering als decalset. Ik had nog twee van die setjes liggen en daarvan de bodem ingebouwd.
Nu probeer ik de Trix-belettering er af te krijgen, maar dat is nogal een klus. Twee nachten in de remolie werkt niet. Daarna ovenreiniger geprobeerd, werkt ook niet. Toen maar een soort van 'plastic-veilige' afbijt en dat werkte wel; ik had een mooie rode klomp plastic, idd z?nder belettering. Maar veel was er niet van de wagon over.
Nu mijn vraag: wie heeft de gouden tip om deze belettering te verwijderen? Ik heb vorig jaar Roundhouse modellen in de remolie gehad en dat ging perfect. Maar Trix is blijkbaar t? Duits grundlich...? Iemand zei: kun je ze niet stralen? Maar waarmee dan en vooral: hoe?


Misschien heb je hier wat aan ? ik heb dat bij iemand gezien en het werkte prima

http://www.internetwebshop.nl/webshop/bekijk_product/698597/Profi_airbrush_Air_Eraser_mini_zandstraal_pistool.html

M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

werkt best leuk, wel oppassen omdat je snel ook de verf er onder weg haalt
https://www.pinearts.nl/index.php/airbrush-tools/airbrush-straalpistool-zandstraalpistool.html
hier heb ik hem toen besteld

is wel makkelijk als je er een beetje grotere compressor voor hebt

alleen nog een box er om heen om je zand op te vangen is wel aan te bevelen, anders is het net een strand rond je

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

waarom niet met waterproof schuurpapier?
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ik zou niet de belettering verwijderen als je toch al nieuwe decals hebt. Gewoon opnieuw spuiten en dan de juiste decals er op. Hier en daar indien nodig wel schuren.

JohnT

Citaat van: milocomarty op januari 23, 2015, 01:32:10
Glasvezelpotlood

Van een glasvezelpotlood komen minuscule glasvezeldeeltjes af waar het oppassen mee geblazen is. Scherp, klein, als je die onder je huid, of erger nog, in je luchtwegen krijgt, da's geen pretje...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Dank voor jullie tips en opties.
- schuurpapier gaat niet omdat de belettering over fijne klinknagels heen loopt
- gewoon overspuiten ook niet, want Trix (M?rklin) brengt de belettering nogal dik op, wel heel fraai en ragscherp overigens, maar wel de verkeerde kleur geel voor UP.
- glasvezelpen werkt ook niet ivm verdwijnen kleine klinknagels.
- zandstralen lijkt me de oplossing, ook handig om messing schoon te stralen. Maar ben wel benieuwd naar het effect op het plastic zelf en of je de fijne klinknagels niet ook wegstraalt.
Zal eens kijken of ik zo'n ding kan scoren. Ms werkt het ook wel met een gewone airbrush en wat van dat fijne grit.
grt
Fred

Alcohol van 70%.
Voorzichtig met 'n watten staafje bewerken en het resultaat is ok.
Je moet naderhand toch de loco nog bewerken, dus eventuele beschadigingen aan de lak is dan ook weggewerkt!
Hans, liefhebber On30 + H0

ik zou mijn airbrush er niet aan wagen, zand schuurt gelijk je spuitmond weg van je airbrush (als je het al door de nozle krijgt)

alcohol kan sommige verven lukt het.

als je maar lang genoeg zandstraalt zal alles weg gaan, is een vorm van schuren .
voorzichtig stralen blijven klinknagels zichtbaar
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden


Citaat van: fjansz op januari 23, 2015, 10:59:44

- zandstralen lijkt me de oplossing, ook handig om messing schoon te stralen. Maar ben wel benieuwd naar het effect op het plastic zelf en of je de fijne klinknagels niet ook wegstraalt.
Zal eens kijken of ik zo'n ding kan scoren. Ms werkt het ook wel met een gewone airbrush en wat van dat fijne grit.
grt
Fred

Als je gaat stralen zijn er ook mildere materialen waarmee je kunt stralen, soda, zout e.d.

JohnT

goeie tip John, ga ik eens proberen
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ook dan een masker dragen trouwens
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Zou het niet proberen, de nozzle is 0,5 .....zout  ???.....foute zuinigheid....Hollanders..