Probleem met assemblage van Kadee koppeling nr 805 (Schaal 0)

Gestart door PeterK, januari 16, 2015, 16:49:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo,
Ik ben bezig met het assembleren van Kadde koppelingen .
Ik volg hierbij de aanwijzingen in de bijgeleverde gebruikaanwijzing.
Je meet veel onderdelen glad en vlakvijlen of schuren ,zodat alles soepel bewegen zal.
Helaas lukt het mij niet  om na het vast schroeven van  de  "lid" op de draft gear box de koppelingsarm nog vrij te laten bewegen. Hij moet dus als je hem even uit de middenstand drukt ,vanzelf  in  de oude stand terug gaan als je hem weer vrij laat.
Zonder veertje (De centering spring ) beweegt het koppelingsarmje wel vrijelijk in zijn huisje.
Het -lijkt- erop dat het veertje klem komt te zitten in de draft gear box als ik de "lid"vastschroef.
Het veertje is 3,02 mm dik, de hoogte in de draft gear box is 3,07 ,dus het zou  niet moeten klemmen.
Eventueel zou ik een dun strookje karon onder de lid kunnen schuiven ,maar dat vind ik niet  mooi.
Wie helpt ?
Met vriendelijke groeten ,
                                       Peter 
Ik bouw in schaal 0.

Hallo Peter.

Let bij het monteren van de koppeling op het volgende :
Wijst de ,,haak,,  de goede kant op d.w.z. naar beneden  want aan de haak zit een verhoging die in het huis moet vallen.
Is het afdekplaatje goed gemonteerd, met het kleinen lipje naar de bodem van de wagon, dus eigenlijk omhoog  ?
Zit het veertje aan de goede kant zodat bij het uittrekken het veertje ingedrukt wordt en weer terug kan veren ?
Neem het dikste veertje van het setje, de dunne is voor de klauw.
Zijn het huis en afdekplaat van metaal of van kunststof, bij kunststof de middelste schroef niet te vast draaien en de schroef borgen met wat A C C op de schroefdraad.
Ik heb hier nog nooit last van gehad, zo n 80 koppelingen gemonteerd en nog nooit iets glad gevijld o.i.d.
Wel wat smeren met grafiet poeder, heel zuinig smeren!

Groeten van Ren

Hallo Rene,
Bedankt voor je reaktie.

De "haak"dat is de luchtslang , staat naar beneden.
De koppelingsarm ligt a.h.w. in het  bakje .
Het omgezette lipje  van het -metalen-  afdekplaatje wijst omhoog.

Het grootste veertje ligt in het holletje van de kopp. arm.
Als ik de koppeling uittrek, veert deze  wel vanzelf terug , het enigste is dus dat hij niet uit zichzelf in de middenstand terug veert.
Het huis en de afdekplaat zijn van spuitzink resp. blik.

Zo zit het dus.
Ik heb nog niet met grafietpoeder gesmeerd ,mss helpt dat dus om de zaak beter te laten bewegen.
Ik heb het gelukig hier thuis liggen.

Groeten ,
              Peter
Ik bouw in schaal 0.