Digitrax PR3 en Soundtraxx

Gestart door Martin, januari 02, 2015, 22:53:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van de Digitrax PR3 en het programeren van QSI en Soundtraxx Tsunami sound decoders? Heb het tot nu toe met een SPROG3 geprobeerd maar dat eindigde telkens in tranen (en een rokende SPROG  >:() dus daar stop ik mee.
Ik heb begrepen dat de PR3 ook als interface tussen bijvoorbeeld de DCS51 en een pc kan dienen. Zijn de decoders dan (betrouwbaar) uit te lezen met de PR3? (b.v. met JMRI)
Groet, Martin

Spiderfield Junction

januari 02, 2015, 23:57:38 #1 Last Edit: januari 03, 2015, 08:20:31 by Gerard Wassink
Ja.

Ik heb ze allebei (QSI en Soundtraxx) en dat werkt prima met een PR3.
Maar wel met een Powerpax programming track booster er bij.

HTH,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

En ik ben juist op een Sprog overgestapt , werkt perfect , wel in N-schaal , geen ervaring met de overgrote schalen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

januari 03, 2015, 09:46:14 #3 Last Edit: januari 03, 2015, 09:50:03 by JohnT
Ik gebruik de DCS51 en PR3 en kan alle loc's, Soundtraxx, Paragonsound2, Loksound en Digitrax die ik heb programmeren. Wat ik niet kan is Soundtraxxdecoders uitlezen, maar die behoefte heb ik dan ook niet als ik wil programmeren dan wil ik een waarde veranderen waarom zou ik dan willen weten wat de oude waarde was? Zo zie ik het en zo ga ik er mee om werkt prima.

Verder kun je de DCS51 met een option switch in booster modus zetten waarmee je decoders als de Soundtraxx wel kunt programmeren, uitlezen is mij nog niet gelukt maar zoals gezegd programmeren zonder problemen.

JohnT

Programmeer ook met de Sprog3 en JMRI, geen centje pijn bij de Tsunamis..wel wat moeite gehad om het fatsoenlijk draaiend te krijgen. De bijgeleverde CD deed het niet..

Dank mannen. Dit geeft weer wat moed. Ik ga eens kijken waar e.e.a te verkrijgen is.
Groet, Martin

Spiderfield Junction

Citaat van: Martin op januari 03, 2015, 13:29:41
Dank mannen. Dit geeft weer wat moed. Ik ga eens kijken waar e.e.a te verkrijgen is.

Martin, weet je inmiddels zeker waar de fout zat?
Zo niet, dan blaas je andere programmeren wellicht ook op...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Eigenlijk heb ik geen idee. De eerste SPROG die ik bestelde had een productie fout, een van de chips zat scheef op het printplaatje. Gelijk bij het aansluiten, boem. Geen punt, garantie. Nieuwe SPROG aangesloten, JMRI herkent 'm.

Locje op de rails gezet (los stuk rail) en geprobeerd om 'm uit te lezen... nada, timeout bij het lezen van command station... Via JMRI erachter gekomen dat je spanning op de baan kunt schakelen, spanning aan gezet, nog niets. JMRI kon ook niet bepalen of er spanning op de rails stond of niet.

Voor de zekerheid gemeten of de input spanning ok was, jawel, 14 volt DC. Op de output van de SPROG meet ik helemaal niets. JMRI opnieuw gestart, nop... Laptop opnieuw gestart, nop... Spanning van de SPROG gehaald en terug er op gezet... boem. Weg was ie.

Ik werk al langer met een Roco centrale maar daar heb ik nooit zulke fratsen meegemaakt. Je zult begrijpen dat ik het met de SPROG even gehad heb.
Groet, Martin

Spiderfield Junction

Heel bijzonder.

Ik programmeer met de PR3 (dus buiten de centrale om).

Mijn aansluiting is:
- USB/serieel kabel van computer naar PR3
- Loconet kabel van PR3 naar DCS51, naar mijn DB200+booster en naar de rest van de baan
- DCC output van de DB200+ naar de baan

- PR3 programmeer aansluitingen naar de PowerPax

- de programmeer-rails is aangesloten via een dubbelpolig-om schakelaar op
--- output van de PowerPax
--- DCC output van de DB200+

Met de schakelaar bepaal ik dus of de programmeer-rails dient om uit te lezen en in te stellen (met DecoderPro van JMRI) of dat ik met de rollenbank loc's wil kalibreren (voor gebruik met TrainController).

HTH,
Gerard

Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Dag Martin,

De PR-3 is zeer betrouwbaar. Zelf werk ik al jaren met een PR-3 om alleen locomotieven te programmeren en uit te lezen. Maar...... let op, wanneer je programmeert, mag er geen commando centrale aan je PR-3 hangen. De PR-3 is dan alleen aangesloten op de rails en jou computer. Ook bij de SPROG geldt dat er dan geen commando centrale aan de SPROG mag hangen en ook alleen mag aangesloten zijn op de rails en jou computer.

Voor Europese decoders geldt nog dat de voeding minimaal 0,6 Amp?re moet kunnen leveren voor zowel de SPROG als de PR-3. Wil je Soundtraxx en QSI decoders programmeren, dan is juist de SPROG3 het juiste apparaat hiervoor, maar die moet dan wel gevoed worden met minimaal 1 Amp?re. De spanning dient dan tussen de 12 Volt= en 14,5 Volt= gelijkspanning te liggen. Je blijft dan binnen de veiligheidsmarge.

Zelf gebruik ik een PTB-100, van Soundtraxx, voor het programmeren van de Soundtraxx decoders, en dat gaat feilloos.

Mvg, Joop V.

januari 15, 2015, 19:10:11 #10 Last Edit: januari 15, 2015, 19:13:16 by JohnT
Je kunt de PR3 en je centrale gewoon laten zoals deze is aangesloten hoor je moet de  PR3 wel in programmeermodus zetten.

Ik heb de combinatie Zephyr Xtra, PR3, PC en JMRI zonder deze drie van elkaar los te koppelen of te koppelen. Het enige wat ik doe in JMRI is de PR3 in programmeermodus zetten en kiezen voor programmeerspoor.

Als ik op het hoofdspoor wil programmeren dan laat ik de PR3 in interface modus staan en kies in JMRI voor programmeren op het hoofdspoor..

JohnT

Citaat van: dash408c op januari 15, 2015, 14:07:27
... Maar...... let op, wanneer je programmeert, mag er geen commando centrale aan je PR-3 hangen. De PR-3 is dan alleen aangesloten op de rails en jou computer. Ook bij de SPROG geldt dat er dan geen commando centrale aan de SPROG mag hangen en ook alleen mag aangesloten zijn op de rails en jou computer.

Hi Joop,

Wat is de reden hierachter, weet je dat?

Ik vraag het omdat mijn centrale altijd (via Loconet) met de PR-3 verbonden is.
Ook als ik aan het programmeren ben.
Ik schakel dan met een dubbel-polig-om schakelaar de rail spanning van de programmeer-rails om van DCC uit de centrale naar programmeerspanning vanuit de PR-3 / PowerPax.
En natuurlijk schakel ik dan de PR-3 om van MS100 mode naar programmer mode.

Nooit anders gedaan tot nu toe, en geen problemen ondervonden...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Gerard,

Omdat ik elke mogelijke be?nvloeding van de commando centrale wil vermijden bij het programmeren. Tijdens het programmeren komt er spanning op de rails te staan met korte stroomstoten. Ik weet namelijk dan niet wat het loconet signaal doet naar de commando centrale en of de PR-3 dan extra belast wordt.

Dat het bij menigeen goed gaat zal ik niet ontkennen. Maar toch, je weet nooit. Niets is perfect in deze wereld.

Mvg, Joop V.

Citaat van: Gerard Wassink op januari 03, 2015, 13:34:50
Citaat van: Martin op januari 03, 2015, 13:29:41
Dank mannen. Dit geeft weer wat moed. Ik ga eens kijken waar e.e.a te verkrijgen is.

Martin, weet je inmiddels zeker waar de fout zat?
Zo niet, dan blaas je andere programmeren wellicht ook op...

Ik heb de tweede defecte Sprog terug gestuurd naar Engeland. Daar is het printje vervangen omdat er een sluiting in zat. Ik had dus twee keer pech... Nu werkt alles naar behoren  :)
Voorlopig dus maar ff met de Sprog aan de slag en wellicht binnenkort op een beurs eens naar N materiaal kijken.
Groet, Martin

Spiderfield Junction