Flat Hill in Sn3

Gestart door usarene, december 21, 2014, 21:07:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoi Reneetje, je bent weer goed bezig man!
Mijn SN3 lok (die P.B.L.) heb ik inmiddels verkocht, dus rijden zal dan met die dingen van jou moeten gebeuren.

Succes en ik volg je,
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Ziet er veelbelovend uit Ren?.  :D
Groeten Joop, machinist Lelystad.

maart 24, 2015, 00:22:13 #32 Last Edit: maart 24, 2015, 00:23:51 by American
Ren? heb je daar een reden voor, 1 stub en de andere gewone wissels?
Trouwens, 'n mooi baan plan zo!
Hans, liefhebber On30 + H0

Hoi Jaap en Hans.

Jaap, dat rijden zal wel lukken al moet ik eerst 3 locomotieven repareren maar dat gaat wel lukken.
Hans, er is een rede om dat zo te doen.
Ik wil daar wisseltongen, hardstuk en alles wat nodig is om een wissel te vernieuwen, neerleggen.
De rest is zogenaamd al vernieuwd, dit zou het laatste wissel moeten zijn, vandaar.
De zware Mallet loc. mag eigenlijk niet over die stub rijden of met hele lage snelheid.
Ook is het wel leuk om zo n wissel aan mensen te laten zien, er komen vaak vragen over.

Groeten van Ren

Mooi idee van die stub wissel. Ontwikkelingen en spooronderhoud in ?
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ren?, eerder had je er over dat bij het bouwen van 'n stub, eerst het bewegende gedeelte neergelegd moet worden.
Daarna de vaste gedeelte.
Heb jij daar 'n reden (goede) voor?
Ik denk dat als je eerst het vaste gedeelte neerlegt, het bewegend stuk er beter tegenaan kunt passen.
Of denk ik helemaal verkeerd.
Jij hebt veel ervaring in het bouwen van de stubs.
Hans, liefhebber On30 + H0

Hallo Hans.

De ervaring heb ik wel maar dat wil niet zeggen dat dit de enige goede manier is.
Ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelecht.
Natuurlijk bouw je eerst het hartstuk, dan het rechte vaste deel en daarna het bewegende deel.
Het bewegende deel spijker je 5 bielzen niet en maak je een trekstang van een printplaatje of iets anders.
Ik gebruik een stukje dubbelzijdig printplaat en soldeer dat aan de railschoentjes die je onder de losse staven schuift.
Dit zorgt voor een stevige maar flexibele bevestiging.
Als dit allemaal op gauge is, maak je het afbuigende stuk.
Druk het bewegende deel afbuigend tegen de begrenzing, die je maakt van dat haaks omgezette plaatje en in de staven hebt gesoldeerd,aan en sluit de vaste staven zo aan dat ze goed in lijn liggen met het bewegende deel.
Het voordeel van die plaatjes is dat het is een begrenzing van het heen en weer gaan, maar ook van het op en neer gaan van de staven, tevens is het een stroomverbinding van de buitenste naar de binnenste staaf.
Met het bewegende deel kun je niet zo veel afstellen en moet je het afbuigende stuk dus aanpassen aan de stand van dat bewegende stuk.
Lijkt allemaal ingewikkeld maar dat valt reuze mee, tijdens het bouwen merk je wel wat ik bedoel en anders vraag je maar wat je niet snapt, geen probleem Hans.
Op de foto,s is e.e.a. duidelijk te zien.

Groeten van Ren?.


Het is me duidelijk Ren?.
Maar wat vind jij van mijn idee om aan de buitenste einden, 'n stukje messing staafje te solderen.
Dat heb ik gedaan voor de stand van het bewegende deel.
Niet voor stroom te geleiden!
Zelf had ik ook het idee om de stub om te gooien met 'n PTT relais.
Het gehele middelste gedeelte (hart stuk en de tongen) wordt dan de + of de -.
Dus de bewegende deel met 'n stukje van 'n printplaat aan elkaar te solderen, gaatje erin en 'n relais eronder.
Zo had ik het 'n beetje gedacht.
Graag jouw mening hiervoor?
Hans, liefhebber On30 + H0

Hoi Hans.

Het idee van dat relais is een goed idee, gebruik wel de railschoentjes om het printplaatstripje aan de rail te bevestigen.
Dan blijft alles lekker flexibel en trekken de staven niet zo krom.
Die draadjes om te begrenzen kan ook maar hoe wil je het op en neer gaan van de staven beheersen of drukken die staafjes de rail ook naar beneden in de aanlegstand, de koppen van de rails dus altijd op gelijke hoogte?
Bij een tongenwissel houd het printplaatje de staven wel naar beneden maar dat kan hier dus niet!
Hou de pennetjes wel zo dun mogelijk, 1mm is al 48mm in werkelijkheid en ik heb zoiets nog nooit op een foto of zo gezien maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat natuurlijk.
Persoonlijk vind ik de rails te ver van elkaar liggen maar als jij dat zo mooier vindt is dat natuurlijk prima, maar in werkelijkheid liggen de railvoeten tegen elkaar aan.
Dit is gedaan om de slag zo klein mogelijk te houden, die lange zware staven met de hand zo ver heen en weer bewegen was geen pretje hoor!
Als je de vaste staven niet gelijk poolt heb je behoorlijk kans op sluiting met je wielen, daarom is aan mij ooit het advies gegeven om bij alle soorten wissels  het hartstuk electrisch zo klein mogelijk te houden en daar hou ik me altijd aan.
Hans, dit is mijn mening over je vraag.
Ik hoor wel weer van je.

Groeten van Ren?.

maart 25, 2015, 19:43:40 #39 Last Edit: maart 25, 2015, 19:45:25 by American
Bedankt voor je reactie Ren?.
Vandaag bij Jaap geweest  en zijn baan bewonderd.
We hebben het ook gehad over de stubs.
Hij zei precies hetzelfde wat jij nu zegt over de stubs.
Als ik de staafjes ga bevestigen, dan wordt het moeilijk als het bewegende deel in rail schoentjes zit!
Door de verhoging(kje) past dat niet meer (denk ik, effe uitzoeken)!
Moet daar inderdaad 'n oplossing voor zien te vinden.
De railvoeten (bijna) tegen elkaar is dan ook 'n optie!
Dus het gehele binnen gedeelte polariseren (een stuk), daar bij jij geen voorstander van begrijp ik?
Ren? vraagje: heb jij misschien 'n vergrote foto van jouw stub?
Hans, liefhebber On30 + H0

Hoi Hans.

Hans , ik ben geen voorstander van zoals jij dat wil doen met dat grote hartstuk.
Hartstukken moeten gewoon zo klein mogelijk zijn,naar mijn mening.
Hier een grote foto van de stub en de bediening zoals het er nu uit ziet.

Groeten van Ren

Hallo allen.

Hier een foto van het watertje, kade muur,brug en rotsjes.

Oeps, er gaat natuurlijk weer iets fout.
Alsnog de foto s.

Groeten van Ren

Hoi.

Ik weet het niet meer, alles gaat nu fout, keer de hele handel maar om om goed te kunnen kijken.
Ondertussen ga ik wel uitvogelen wat hier nu fout gaat.
Sorry voor het ongemak, ik ben nu eenmaal niet zo handig met deze materie maar ik schaam me wel.
Zie je nou Joop, ieder zijn vak maar jullie zijn nog niet van mij af, ik blijf het gewoon proberen.

Groeten van Ren?.

april 05, 2015, 22:05:37 #44 Last Edit: april 05, 2015, 22:07:32 by dutchbuilder
uhhhhhhhhhhhhhhhh.
Is het de bedoeling dat ik mijn monitor draai of moet ik yoga gaan beoefenen? ;D

Ton

Hee , als ik ze aanklik dan staan ze goed in een apart venster.
Erare humanum est