INDIANA HARBOR BELT 0-8-0

Gestart door dutchbuilder, december 18, 2014, 14:04:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

december 18, 2014, 14:04:58 Last Edit: oktober 13, 2016, 20:25:03 by dutchbuilder
Jullie hebben misschien dit model al voorbij zien komen in het topic Red Hook in NUL van Cor.
Ik heb er ook eentje op de kop getikt.
Dit model word al jaren niet meer geproduceerd door AHM Rivarossi maar de doos die ik kreeg was nog helemaal gesealt.
Ook werd de motorisering set erbij geleverd.
New old stock zoals onze Angelsaksische vrienden dat noemen.
Hier volgt een verslag van de bouw.

Het meest ingewikkelde van deze kit is het drijfwerk.
Vooral omdat dit voor mij een nieuwe ervaring is.
Het plastic in elkaar zetten stelt niet zo veel voor als je meer bouwdozen in elkaar heb gezet over de jaren.
WAT EEN KLUS!

Ton


Erare humanum est

december 18, 2014, 14:05:46 #1 Last Edit: oktober 13, 2016, 20:25:46 by dutchbuilder
Ja ja ze is er weer.

Erare humanum est

... en zo te zien viel het drijfwerk ook wel mee! :D
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Mooie kit wou dat ze er in H0 ook waren, lijkt mij leuk om te doen. Heel vroeger wel is een smalspoorlocje van M+F in elkaar gezet dat was wel een gepiel met het drijfwerk maar is goed gelukt.

JohnT

Ze waren er in H0, alleen kant en klaar. Heb er hier eentje staan :)

Citaat van: Gerard Wassink op december 18, 2014, 16:25:07
... en zo te zien viel het drijfwerk ook wel mee! :D

Niet als je zoiets nog nooit gedaan heb en als de dood ben dat je de boel verziekt.
Ik ging ook bijna de mist in met de eerste drijfstangen die ik in elkaar had gezet.
Gelukkig hadden ze er een paar reserve rivets bij gedaan.

Het in elkaar zetten van de drijfstangen staat grafisch aardig beschreven in de handleiding maar ze hebben er geen maten bij gezet.
En de nummers die ze erbij gezet hebben staan niet op de onderdelen.
In de tekst word te veel treinen jargon gebruikt en is daarom niet erg behulpzaam.
Maar door de set eerst in twee?n te delen had ik toch een aardig overzicht.

Ton

Erare humanum est

Best een leuke klus lijkt me.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ja zeker , maar ik heb mezelf er toch toe moeten dwingen om er mee te beginnen.
Ik zat er flink tegen aan te hikken......
Maar.....weer wat geleerd en technieken toegevoegd aan het arsenaal.
Ik heb ook nog een kit van Mantua liggen en die komt steeds meer binnen bereik.

Ton
Erare humanum est

december 21, 2014, 15:07:05 #8 Last Edit: oktober 13, 2016, 20:27:43 by dutchbuilder
Ik heb net het advies van Ron Wolff gekregen om de Zimo MX645 plx 22 te nemen met geluiden van Heinz Dappen.
Die gebruikt hij ook voor zijn ferro suisse modellen met Faulhaber motoren.
Hij besteld altijd bij Schild in Essen , die kan ook het geluid in programmeren.
http://www.schild-digital.de

Stroom meten van het motortje doe je door de motor op volle spanning proberen tegen te houden......
Dan slaat de meter uit zijn kassie!!!
En heb je hoogstwaarschijnlijk brandblaren >:D

Ik ben ook weer wat verder met de opbouw....

Ton

Erare humanum est

Hallo Ton.

Leuke kit om mee te beginnen, dat drijfwerk valt wel mee om te maken, alleen eerst een paar keer goed passen en testen voordat je iets vast maakt.
Hier een foto van zo n lok. ongeveer 30 jaar geleden gebouwd op mijn std 0 baan.
Er zit een motor in die gedemonteerd is uit een auto radio met een cassette deck, ook zit er een Tsunami geluidsdecoder in.
Voor de Garratt lok heb ik 2 van die onderstellen gebruikt.

Groeten van Ren?.

Hallo Ton.

Er gaat natuurlijk weer iets mis, hier de foto van de Y.H.B.

Groeten van Ren

Citaat van: usarene op december 21, 2014, 17:27:13
Hallo Ton.

Leuke kit om mee te beginnen, dat drijfwerk valt wel mee om te maken, alleen eerst een paar keer goed passen en testen voordat je iets vast maakt.
Hier een foto van zo n lok. ongeveer 30 jaar geleden gebouwd op mijn std 0 baan.
Er zit een motor in die gedemonteerd is uit een auto radio met een cassette deck, ook zit er een Tsunami geluidsdecoder in.
Voor de Garratt lok heb ik 2 van die onderstellen gebruikt.

Groeten van Ren?.

Tsunami is in cor's en mijn geval geen optie omdat je de motor aansturing frequentie niet kan aan passen.
Als je een brushless Maxon of Faulhaber motor gaat gebruiken moet je die kunnen weizigen anders worden die motoren bloedverziekend heet en gaan dus kapot.
Ik had in 1 van mijn K27's ook een maxon gezet en die werd zo heet dat de verf aan de buitenkant begon te stinken....

Ton

Erare humanum est

Hallo Ton.

Ik wil niet aan jullie kundigheid twijfelen maar ik gebruik al jaren micro motoren van Faulhaber, Maxon en andere merken in combinatie met Tsunami decoders maar nooit geen last gehad van ernstige warmte vorming.
De On3 Heisler, Shay en Climax hebben op diverse shows de nodige uren gereden met deze decoders en motoren maar geen enkel probleem met de warmte.
Ik denk dat de motor in mijn Y.H.B wel een micro motor is want het verbruik bij stall is maar 0,4 amp. en die heeft op de Scenery Unlimited baan ook de nodige uren gereden.
Ook heb ik nooit iets aangepast, ik wist niet eens dat zoiets nodig was!
Misschien altijd geluk?
Maar neem geen risico en doe wat je denkt dat goed is!!

Groeten van Ren

Het was ff zoeken in het user manual.
Dit is het probleem met Tsunami.
En ik ben niet de enigste die er problemen mee heeft gehad tot en met opblazen van de motor.

Ton
Erare humanum est

Citaat Johnt;


Alle Digtrax sounddecoders kunnen 1 Amp leveren. Maar je kunt ook een zwaardere locdecoder nemen en er de soundbug aanhangen.

Geluid is te vinden in het z.g sounddepot van Digitrax. Deze kan ik bewerken en aanpassen naar wens. Ook is het mogelijk een geheel nieuw soundproject aan te maken maar dat vraagt wel veel meer werk.

JohnT


Belangrijke vraag is kan je die frequentie aanpassen in deze decoders?

Ton
Erare humanum est