Ebay, invoer, btw en de rest; handige tips over Global Shipping Program!

Gestart door usronald, december 10, 2014, 23:41:33

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo luitjes,

De laatste tijd zijn er hier, maar ook op andere fora wel eens discussie's over kopen in het buitenland. Meestal is er ergernis over wat er aan de postbode moet worden bijbetaald aan extra kosten zoals btw e.d. Invoerkosten noem ik ze maar.
Nu heeft Ebay de laatste tijd steeds meer items te koop die onder het zogenaamde "Global Shipping Program" vallen (http://pages.ebay.com/help/sell/shipping-globally.html). Kort gezegd komt dat erop neer dat de buitenlandse verkoper zijn item na koop opstuurt naar een centraal verzendingsstation. Die stuurt vervolgens het item naar jou. Jij betaald de aankoop + een deel verzending aan de verkoper en de rest van het verzendbedrag plus de vooraf gecalculeerde invoerkosten aan de verzendpartij.

Ebay heeft hiervoor een deal gesloten met een 3e partij PitneyBows die dit regelt voor hen.

Mijn voorbeeld is de Atlas spoor 0 caboose die ik gekocht heb.

Aankoop bedrag $ 32,- . Verzendkosten $ 22,-  Import $ 11,-  Samen $ 65,-, dat is via Paypal betaald en dan kom je op ongeveer 54 euro.

De kosten verdeeld men zo: $ 32,- plus $ 6,50 (dat is aan de verzender voor zijn artikel en zijn verzendkosten naar het centrale punt), en voor het 2e deel $ 27,- (dat is de rest van het verzendbedrag naar jou toe plus de 11 dollar import)

Zou ik zelf gekocht hebben met alleen een aankoop bedrag en verzending zou ik kwijt zijn:

Aankoop bedrag $ 32,- . Verzendkosten $ 22,-    Samen $ 54,-, dat is ongeveer 43 euro. De invoercalculator berekent voor mij dat de kans bestaat dat er 22 euro bijkomende kosten kunnen zijn, kom ik totaal op ruim 65 euro!
Hierbij ga ik uit van dezelfde 22 dollar verzendkosten maar die zijn dan meestal (bizar) veel hoger en kunnen tot 45 dollar gaan! Dan zou ik totaal nog duurder uit zijn!

** Conclusie: ik weet vooraf wat ik kwijt ben. Meestal wordt je er toch wel uitgepikt, zou dat niet gebeuren win ik ongeveer 10 euro als ik niet gecontroleerd wordt. Dat gebeurd meestal wel en dan ben ik ruim 11 euro duurder (of meer!)uit als wanneer ik het GSP gebruikt had.

Ik bestel tegenwoordig geregeld zo, items voor de treinhobby maar ook voor de Amerikaanse auto. Tweede voordeel is de vrij rappe shipping en handling. De artikelen die via het GSP gaan komen via Interpost in Weesp en niet via de douane op Schiphol. De caboose heeft er vanaf aankoop 11 dagen voor nodig gehad, en ik wet dat het 2 of 3 dagen geduurd heeft voordat de verkoper het afgestuurd heeft. Kun je uitgaan van tussen de 7 en 10 dagen.

Hoop dat jullie wat aan deze tips hebben, ik in ieder geval wel! Goed bekeken scheelt het je meestal geld!


Je hebt in zoverre gelijk Ronald , echter ik bestel heel vaak bij dezelfde leveranciers  ( ook op Ebay ) en die zetten op de pakketten andere cijfers, en op grote bedragen kan het echt wel veel schelen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

De meesten waar ik bestel zetten er geen andere bedragen meer op... behaalde resultaten (lees gedonder) uit het verleden. Maar goed, als je ze wel hebt moet je er zeker je voordeel mee doen. Als ik de wagens vergelijkbaar koop bij Amerikaanse winkels ben ik gewoon duurder uit. Op een item als een spoor 0 wagen ga je echt geen waarde zetten van 10 dollar of zo. Als ik 4 of 5 van die dingen bestel heb je een flinke doos vol met enig gewicht. Ik hoef jou niet uit te leggen dat daar weinig aan valt te veranderen toch? ;) Zonder dat het opvalt?

Ik wilde jullie laten zien dat het soms voordeliger is :) Zonder een gelijk of iets dergelijks te willen halen.

Citaat van: usronald op december 11, 2014, 00:14:28

Ik wilde jullie laten zien dat het soms voordeliger is :) Zonder een gelijk of iets dergelijks te willen halen.

Ja , en bedankt daarvoor , had ik nog nooit uit gerekend.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N