Dingetjes

Gestart door JohnT, november 30, 2014, 10:21:04

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

november 30, 2014, 10:21:04 Last Edit: november 30, 2014, 10:26:27 by JohnT
Rare titel maar kon niet zo snel een andere bedenken.

Ik kom zo af en toe best wel dingetjes tegen die voor anderen misschien ook wel interessant zijn om te weten. Met deze dingetjes bedoel ik zaken die niet kloppen.

Zo heb ik lang geleden besloten om voor het Digitrax systeem te kiezen omdat het voor mij betaalbaar is en ik het naar behoefte kan uitbreiden. Echter kom ik nu toch wel dingetjes tegen die gewoon niet kunnen ondanks het feit dat er wordt gesproken over een norm en een NMRA standaard.

Twee dingetjes wil ik hier noemen betreffende dit systeem.
Ik heb wisseldecoders van het merk Digirail gekocht om mijn servogestuurde wissels te bedienen. Het mooie van deze decoders is dat ik met mijn regelknop van de rijregelaar de wisseltongen kan afstellen en niet zoals met een ESU-decoder telkens op de decoderknopjes hoef in te drukken. Maar nu komt het dingetje, om met deze decoder de wisseltongen in te stellen moet ik mijn regelaar op locadres 9999 zetten en dat pikt Digitrax niet. Deze adressen zijn om voor mij onduidelijke redenen gereserveerd !

Het volgende dingetje betreffende Digitrax. Ik heb voor een loc een oude Uhlenbrock sounddecoder werkt prima totdat ik het ding opnieuw moest instellen. Om de chuffs af te stellen moet ik cv 939 programmeren. Ook dit wordt met het Digitrax systeem niet toegestaan. De vraag die dan bij mij opkomt is wie houd zich nu niet aan de norm? En verder let op wat je koopt het is niet altijd zomaar samen te gebruiken.

Navraag bij Digitrax gaf als antwoord regel het maar met de fabrikanten van de desbetreffende artikelen. Op de vraag wie er nu buiten de norm werkt heb ik geen antwoord gehad.

Verder heb ik nog een dingetje met de Roco multimaus. Na mijn avontuur met de gesmolten ketel van mijn cabforwards tot twee keer toe ben ik er achtergekomen dat de Roco multimaus eigenlijk de oorzaak is. Deze zet veel meer stroom op de baan dan bijvoorbeeld mijn Digitrax systeem. Daar de rookunit de stroom direct van de baan neemt werd deze veel te heet en zorgde zo voor een gesmolten ketel. Ook hier heb ik weer de vraag wie houd zich niet aan de norm. En hoop met dit verhaal andere te kunnen waarschuwen.

JohnT

Citaat van: JohnT op november 30, 2014, 10:21:04

Verder heb ik nog een dingetje met de Roco multimaus. Na mijn avontuur met de gesmolten ketel van mijn cabforwards tot twee keer toe ben ik er achtergekomen dat de Roco multimaus eigenlijk de oorzaak is. Deze zet veel meer stroom op de baan dan bijvoorbeeld mijn Digitrax systeem. Daar de rookunit de stroom direct van de baan neemt werd deze veel te heet en zorgde zo voor een gesmolten ketel. Ook hier heb ik weer de vraag wie houd zich niet aan de norm. En hoop met dit verhaal andere te kunnen waarschuwen.

JohnT

Morge John,

Haal jij niet twee dingen door elkaar....stroom en spanning?
Die mouse zal wel een te hoge spanning op de baan zetten.
Spanning beperken kun je alleen door de spanning uit de net trafo  te verlagen.
Dus een andere trafo of wikkelingen van het secundaire deel afhalen.
De stroom die geleverd word is afhankelijk van hoeveel Amp?re je mouse kan leveren en hoeveel het apparaat, in dit geval de rookgenerator,  nodig heeft.
stroom kun je beperken door een weerstand tussen de bron en het apparaat te zetten.
Nadeel is dat je hitte blijft produceren.
Het vermogen moet toch ergens heen........

Ton

Erare humanum est

De MM zet inderdaad een hogere spanning op je baan. Maar er zijn ook centrales die lagere voltages gebruiken of die instelbaar zijn. Ik dacht dat de norm rond de 22V ligt, dat zou betekenen dat je rookgenerators niet aan de norm voldoen.

Volgens mij is er ook nog een andere manier om je Digirail op een ander adres te zetten, moet je even contact opnemen met Karst Drenth op het BNLS forum. Hij heeft die dingen ontworpen, net als veel van de andere producten van die firma. Hij zal je ook alijd antwoorden, dus mijn voorstel is dat je deze vraag neerzet op dat BNLS forum.

Als je wil t wil ik dat namens jou ook wel doen onder mijn naam. Zeg het maar :)

Volgens de handleiding van mijn  LZV100 van Lenz is een spanning van 14-18 V AC 6-8 A ) minimaal 1 A) nodig.
En die is NMRA DCC complient....

Ton
Erare humanum est

Ton, ik heb de NMRA specs niet en ken ze ook niet. Weet dat Lenz de "father of DCC" is dus dat zal wel goed zitten  ;)

Is dat zo? Citaat van Wikipedia:

Citaat van: WikipediaHet DCC-protocol is gedefinieerd en wordt onderhouden (met uitbreidingen e.d.) door de National Model Railroad Association (NMRA). NMRA heeft DCC gedeponeerd als handelsmerk.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

november 30, 2014, 13:47:27 #6 Last Edit: november 30, 2014, 13:54:04 by dutchbuilder
Citaat van: Gerard Wassink op november 30, 2014, 13:08:16
Is dat zo? Citaat van Wikipedia:

Citaat van: WikipediaHet DCC-protocol is gedefinieerd en wordt onderhouden (met uitbreidingen e.d.) door de National Model Railroad Association (NMRA). NMRA heeft DCC gedeponeerd als handelsmerk.

Het is mij ook verteld wat Ronald tikt door andere bronnen......DCC is ontwikkeld door Lenz.

Staat helemaal onderaan in de wikipedia tekst.......

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op november 30, 2014, 13:47:27
Citaat van: Gerard Wassink op november 30, 2014, 13:08:16
Is dat zo? Citaat van Wikipedia:

Citaat van: WikipediaHet DCC-protocol is gedefinieerd en wordt onderhouden (met uitbreidingen e.d.) door de National Model Railroad Association (NMRA). NMRA heeft DCC gedeponeerd als handelsmerk.

Het is mij ook verteld wat Ronald tikt door andere bronnen......DCC is ontwikkeld door Lenz.

Staat helemaal onderaan in de wikipedia tekst.......

Ton

I stand corrected sir...  ;)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Spanning Ton, Ronald bedankt voor het aanbod, maar ik gebruik mijn Multimaus wel. De loc met rookgenerator van BLI haal ik wel even van de rails.

Wat ik met dit artikel wilde zeggen is dat de z.g. standaard die gehanteerd wordt in het ontwikkelen van DCC producten helemaal niet zo standaard is en ook niet strikt gehanteerd wordt en je dus best wel op de koffie kunt komen, oftewel een aankoop kunt doen die gewoon niet werkt. Nu heb ik het geluk dat ik op de multimaus kan terugvallen maar kan mij voorstellen dat als je alleen Digitrax of zo hebt dat je dan een probleem hebt.

JohnT

Ik denk dat je het DCC systeem hetzelfde moet zien als wat ze met het PAL televisie systeem doen.
Pal , Phase alternating line, is een norm hoe je TV beeld maakt maar heeft variaties in de hoeveelheid beeldlijnen en geluid draaggolven.
Pal A ,B, C, D enz. enz.

Ton

Erare humanum est

NMRA heeft de standaards ontwikkeld maar fabrikanten zijn vrij een bepaalde range aan CV's te gebruiken voor eigen doeleinden (dacht ik).

Dat blijkt.

Maar om even door te gaan met dit onderwerp, zijn er nog meer mensen die van die dingetjes zijn tegengekomen en het willen melden? Mogelijk kunnen anderen er hun voordeel mee doen.

JohnT

Loconet protocol van de Intellibox is opgepikt vanaf de door Digitrax vrijgegeven versie 1.0.
Later heeft Digitrax doorontwikkeld naar hogere versies, maar deze niet vrijgegeven.
Uhlenbrock is ook doorgegaan met ontwikkelen, maar heeft zaken anders ge?mplementeerd.

Dat heeft onder andere tot gevolg dat je vanaf een Digitrax hand-controller op de Intellibox geen hogere functies dan F8 kunt aansturen in je decoders in de locs. Wellicht zijn er ook nog andere verschillen, omwille van bovenstaande ben ik omgeschakeld naar Digitrax.

Iemand nog behoefte aan een Inellibox II? :)

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop