Summerville - Fremo Southern style

Gestart door Gino Damen, juli 28, 2012, 14:08:39

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Het is al een tijdje stil, maar dat betekend niet dat er niks is gebeurd. Alleen de tijd vinden om ook een draadje te posten en een beetje te onderhouden was wat lastig te vinden.

Maar goed, na de verkoop van mijn module Mayville ben ik best een lange tijd op zoek geweest naar een nieuw plan. Een plan die voldoende rangeeropties bood, maar ook weer te vol zit. Het blijft tenslotte Amerika. Een ander dilemma was de keuze voor de vorm. Kort gezegd, gaan we voor recht of toch in een boog. Uiteindelijk is het een boog geworden. Het plan kan je hieronder zien:



Het geheel is dus 90 graden. Echter het meest linker element is optioneel. Dit is een zelfstandige module en kan je dus weglaten. Dan blijft er een module van 67,5 graden over. Maar als je hem  omgekeerd gebruiken ontstaat er een boog van 45 graden en een afwijkende vorm.

Ondertussen is het hout al gezaagd, geniet en gelijmd. De foto hieronder is alleen van de drie segmenten, dus zonder het losse exemplaar.



De volgende stap is het maken van de wisselbediening. Dit zal met stangen gaan gebeuren zodat er geen aparte voeding nodig is voor de wisselbediening.

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style

Gino, mooi ontwerp. Maar warom het dubbele station?
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Bart,

Er komt er maar ??n. Het is de locatie die nog niet vaststaat. Dit heeft er ook mee te maken dat nog niet vaststaat wat het hoofdspoor en wat de siding wordt. Nadeel van het middelste spoor is dat hij twee keer door een afbuigende wissel moet. Het buitenste spoor kent maar 1 afbuigende wissel, maar als die fout staat dender je wel gelijk de houthandel binnen.

Voorlopig ga ik uit van het middelste spoor als hoofdspoor en dan is het prettig als het depot aan de siding staat zodat een RDC niet meteen in de wegstaat. Omgekeerd, het depot aan het hoofdspoor betekend dat een local fatsoenlijk in de siding kan blijven staan.

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style

Duidelijk verhaal zo. Zou je dan niet het aftakkende wissel van je siding kunnen nemen als het "middelste" spoor je hoofdspoor wordt. Dan kan een lokaal verder gaan met het afzetten/oppikken van wagons zonder op het hoofdspoor te moeten zijn.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


@Bart,

Je bedoelt het middelste spoor als hoofdspoor (wat mijn initieel plan was en nog is)? De local staat dan in het buitenste spoor. Overigens je zult altijd op het hoofdspoor moeten ongeacht welke het wordt.

@Rob

94 cm langste zijde. De korte zijde heb ik zo niet bij de hand. De overgangen zijn 50 cm breed.

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style