Baan hoogte

Gestart door robboxxx, augustus 11, 2014, 20:45:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaha.... Geloof het of niet maar het is zover. Ik begin morgen met het op maat zagen van het materiaal dat mijn baan gaat vormen. Ik bouw ze in module vorm, dat wil zeggen dat ik uit ga van bakken, ook bekent als domino's. De maten zijn 125x50. Ze zullen vast gekoppeld zijn maar kunnen eventueel los gekoppeld worden. Nu mijn vraag: wat is een goede hoogte voor een baan? Ikzelf denk aan 115 cm als basis hoogte. Dit is dan de "plaathoogte" waarop alles wordt opgebouwd. Wat denken jullie?

Ga je tentoonstellingen draaien hou dan 130 bs aan

Ik zelf bouw ook altijd op 130 cm. hoogte.
Is prettig voor jezelf (onder de baan) als voor de toeschouwer.
Hans, liefhebber On30 + H0


Draadjes o.a.
Hans, liefhebber On30 + H0

Bouw jw een module kruip je er nog onder  :o, die zet je op z'n kant en gaat er voor zitten..

Kan ook!
Hans, liefhebber On30 + H0

Ik heb in de bouwmarkt 4x4 hout voor de poten gekocht. Die zijn 208 cm lang. Als ik ze doormidden zaag kom ik uit op 104 cm pootlengte. Er komen nog slagmoeren (o.i.d.) + bouten onder. En aan de bovenzijde komen ze onder de tafel waarvan het "blad" dus ook nog enkele centimeters hoger komt. Doe ik dat niet, gooi ik een boel 4x4 hout weg........ vandaar mijn vraag.

4 x 4... die zijn ongeveer 44 x 44 mm. Gebruik ze altijd als poten, alleen neem ik ze in de 270 maat. En die doormidden is: 135 ;) Die hoogte geniet mijn voorkeur, en als het aan mij lag ging ik nog hoger. Maar dat is niet praktisch op shows en kunnen de meeste mensen niet zonder hulpmiddelen kijken.

Lager is ook prima, alleen realiseer je dat een goeie meter hoog al lastig is om onder te kruipen, zeker als je wat ouder bent of wordt. Dus ik zou zeker de hoogst mogelijke hoogte kiezen die je zou willen en kunnen hebben.

Met Ronald helemaal eens.
Ik had in het verleden ook modules gebouwd met de hoogte van 1.05.
Toen was mijn rug nog soepel!
Als je wat ouder wordt gaat dat niet meer zo goed.
Maar Rob, jij bent nog kei jong, dus...........
Hans, liefhebber On30 + H0

die 4x4 zijn ?cht 4x4 geschaafd met afgeronde hoeken. Langere had men niet voorradig en zou ik niet in mijn Italiaans raceautootje gekregen hebben. Dit was al wringen en duwen.

Als je 52 kei jong noemt; dan ben ik inderdaad jong. Wat die soepelheid betreft zit het wel goed. En er zullen overigens niet veel draadjes onder de baan zijn.

Echt niet, officiele kopmaat is 50x50, meestal zijn ze tussen de 45 en 43..

Oei, zeg niets over hout want........
Hans, liefhebber On30 + H0

Citaat van: milocomarty op augustus 12, 2014, 12:36:29
Echt niet, officiele kopmaat is 50x50, meestal zijn ze tussen de 45 en 43..

Ik geloof je, maar ze lagen hier jarenlang bij de Multimate (voorheen BigBoss) en op het label stond 44 x 44..... vandaar ;)