Jordan model A pick up truck (H0)

Gestart door coenvanhasselt, mei 31, 2014, 16:48:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het leek mij misschien wel eens leuk om verslag te doen over hoe ik een Jordan kitje in elkaar zet.

Jordan kitjes (of eigenlijk Highway Miniatures) zijn plastic kitjes van auto's. Ze zijn erg goed gedetailleerd en je kan ze meestal wel onder een tientje vinden. Veel mensen zien er vanaf omdat het erg freubelen lijkt met al die kleine onderdeeltjes. Jammer, want het is een ontzettend mooie aanvulling op je baan.

Als eerste begin ik waarmee iedereen zou moeten beginnen. Het lezen van de handleiding. (RTFM!) Ik lees hem helemaal door zodat ik goed weet waar ik op moet letten. Meestal wijk ik daarna wel wat van de handleiding af om het wat makkelijker met schilderen te maken. Op de eerste bijlage staat de inhoud van het kitje afgebeeld met daarbij het gereedschap wat ik ga gebruiken. deze bestaan uit:
-Mesje, Scherp (liefst zo nieuw mogelijk) omdat er veel dunne details zijn gegoten en het zonde is als die breken bij losmaken.
-Vijlensetje, verschillende vormen voor verschillende klusjes. Schuurpapier minder secuur bij mij.
-Pincet
-Lijm, Check je lijm eerst op een stukje sprue of het plastic niet "wegsmelt". Revell Contacta werkt prima bij mij.

Als eerste heb ik de onderkant in elkaar gezet. Daarna heb ik het geheel in de roestkleur gezet en ben ik er aan de onderkant licht met zwart overheen gegaan. Daarna heb ik het motorblok rood geschilderd en de accu groen. Deze kleuren halen de details meer naar boven dan zwart en het staat wat interresanter vind ik. Ook heb ik meteen de wielen aangepakt. eerst met grijs geprimed en dan met rood geairbrushed. Het wiel dat aan beide kanten in de sprue word vastgehouden is helemaal af. Ik ben zelf wel tevreden over het witte randje.

By the way, Ik heb nog geen flauw idee welke kleur de pick up gaat krijgen. Ik heb al een zwarte Ford A dus dat word hem niet. Jullie misschien een idee?


Bedankt voor de reactie John.
Ik ben zelf ook al opzoek geweest naar verschillende voorbeelden. Maar ik kan simpelweg gewoon niet kiezen ;D.

Groet,

Coen


Volg Henry Ford, die zei over de model T Ford: "je kunt hem in elke willekeurige kleur krijgen, zolang het maar zwart is!"... ;)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

En zwart vind ik ook het mooiste!!
Hans, liefhebber On30 + H0


Bedankt voor de reacties allemaal!

Zwart is hij niet geworden. Waarom niet? Afgezien van het feit dat ik al een zwarte heb komen de details veel beter uit bij een lichtere kleur. Na het bestuderen van een paar colourcharts van Ford uit de jaren dertig heb ik besloten om hem geel te maken. Als eerste heb ik de zijpanelen in een roestkleur gespoten. Daarna heb ik met de zoutmethode bepaalde plaatsen afgedekt. Toen ben ik er met een grijze laag overheen gegaan om een goede basislaag te maken. Toen een paar lagen geel eroverheen. uiteindelijk afgemaakt met een wash. Het interieur heb ik volgens de handleiding in elkaar gezet. De versnellingspookknop en het stuurwiel heb ik op de sprue geschilderd. Vaak is het makkelijker om kleine fragiele details in de sprue te schilderen omdat je ze zo beter kan vasthouden.

Daarna ben ik begonnen aan de achterbak. Vrij simpel, er zijn maar twee onderdelen: de bak en de klep. Op de achterklep staat een Ford logo gedrukt. Die moest er wel uitblijven springen vond ik. Dus ik heb het desbetreffende vlak wit gemaakt en de letters met een kwastje zwart gemaakt.

Word vervolgd...

De laatste details zoals de lampen en bumpers,

De bumper werd op de sprue zoveel mogelijk flashvrij gemaakt. Het dunne plastic kan zo niet breken. Op de zelfde manier werden de lampen aangepakt. Op de achterkant van de lenzen werd door middel van een fineliner en een doorzichtige gele permanent marker de illusie van lampen gemaakt. Daarna werden de achterkanten met wit beschilderd. Na het bevestigen van alle details was hij praktisch af. Maar wat is een pick up zonder lading?

De lading is vrij simpel. Een vat en een paar balken. Ik heb besloten de balken niet te stainen. Het vat werd nog wat bewerkt. De twee orginele helften gaven wel een impressie, maar het kan mooier. In de draaibank heb ik de bovenkant wat ingedeukt en alles wat strakker gemaakt. Kleurtje erover en een witte band om het net wat interessanter te maken.

Lading in de bak en klaar!
Als er vragen zijn over bepaalde dingen hoor ik het graag. ;)

Groet,
Coen

Mooi karretje geworden Coen.
Kun je ook een foto maken met een aa batterij ernaast?
Dan kunnen we de schaal zien.

Ton
Erare humanum est

Jep! AA batterijtje kon ik niet zo snel vinden dus maar een vijf cent muntstuk gepakt ;D.
Bedankt voor de reactie!

Groet,

Coen

Zodan! , dat is klein!
Mijn complimenten!

Ton
Erare humanum est

Nice Car.
Hans, liefhebber On30 + H0