Ik bouw op A3 oppervlak! (0,12 vierkante meter)!

Gestart door usronald, januari 20, 2014, 19:40:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

januari 20, 2014, 19:40:16 Last Edit: januari 20, 2014, 21:26:53 by usronald
Hoi luitjes,

Met grote interesse zag ik deze afgelopen week deze draad voorbijkomen op Beneluxspoor.net waar ik ook al jaren een account heb:

- http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56678.msg3221427759/topicseen.html#msg3221427759

Diorama op een A4, klasse initiatief van MSW met Eurospoor en Railhobby. Maar daarvoor was ik al aan het zoeken naar iets op klein formaat, een micro of aanverwant. Maar toen dacht ik: waarom geen A3? Daar zijn al diverse wedstrijden en uitdagingen van geweest in het buitenland. Dus dat leek me wel wat.
De A4 wedstrijd is helemaal top maar ik wil eigenlijk meer dan een plat dio. Zoals de meesten wel weten ben ik ferm voorstander van de "kijkdoos-baan", een modelbaan die zich als het ware in een kijkdoos bevindt en ook als zodanig bekeken moet worden. De A4 alleen voldoet daarmee niet aan hoe ik persoonlijk het zou willen zien.

Dus; Wat denken en schetsend kwam ik tot een constructie waarbij ik 2 vlakken heb, zeg maar 2 bakjes die identiek zijn en gedragen worden door een A4-hoge achterwand. Want dat was een van de A4 uitdagingen: "het mag niet hoger dan een A4". Ik ben uitgegeaan van een liggende A4 bij zowel de hoogt als de diepte. Bij een A3 kom je dan tot 21cm hoog, diep 23 en breed 58cm.
Deze constructie is gebaseerd op eigen idee?n (de U-vorm) maar ook op de BNLS modulebaan bakken door Martin Welberg geconstrueerd.

Ik ben eind van de middag even naar de plaatselijke Karwei gereden, heb daar wat hout laten zagen uit een 122 bij 61 populieren plaatje van 9mm dik en dat zag er dan zo uit:



U ziet, ik heb al een goeie hulp in de vorm van mijn kleindochter ;)

Daarna ben ik gaan eten en toen dat op was heb ik de beide bakjes gemaakt. Samen met de achterwand ziet dat er zo uit:



Niet meer als 2 zijwandjes en 2 lengtewandjes per module. Ik heb eerst de kopwandjes gelijmd en gespijkerd tegen de grondplaat, en daarna de lengtewandjes op dezelfde manier daar weer tegenaan gezet. Da's solide genoeg op dit formaat.

Het bakje met dak (van gelijke constructie) en achterwand:



En van opzij:



Kosten: 15 euro aan materiaal.... da's niks dus. Tijd: een 3 kwartier hoogstens.
Voor de verhoudingen:



Dak is demontabel en tijdelijk vastgezet. Anders wordt het bouwen er onder wel heel erg lastig ;)

Thema; da's nog even een vraag... ik heb spul zat waarvan verreweg het meeste in H0. Dus dat komt er in; H0. In mijn optiek moet het werken dus ik zal trachten er een werkende mini-modelspoorbaan van te fabriceren en ik denk dat dat wel gaat lukken.

Wordt vervolgd! :) ;)

Hey Ronald,

Ik vind het een erg leuk idee, en ben benieuwd hoe je hier wat op gaat frutselen wat ook nog functioneert.
Het leuke is denk ik dat het geheel ook goed te overzien is als project. Alhoewel het niet mee zal vallen om een maat als in H0 hierop te laten functioneren denk ik, dus nogmaals ben ik benieuwd naar je plan ;)
Thema is lastig ja, misschien een klein stukje uit een erg druk tafereel......k zou het zo 123 ook nog niet kunnen bedenken.
Ik ga dit nauwlettend volgen, misschien dat ik ook wel zoiets zou willen fabrieken.

Succes!!!
Grtz Robin.

Hi Ronald.

Leuk idee. Zo krijg je een boekenkast baantje.
Ben erg benieuwd naar de verdere uitwerking.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Leuk idee ja
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Kei gaaf!!!
Misschien met meerdere en dan, als ze klaar zijn, bij elkaar komen.
Nu dus niets op het Forum erover.
Elkaar ongeveer 3 maanden geven om er iets leuks van te maken.
Ik was even hardop aan het denken, sorry!
Hans, liefhebber On30 + H0

Citaat van: American op januari 21, 2014, 00:20:25
Kei gaaf!!!
Misschien met meerdere en dan, als ze klaar zijn, bij elkaar komen.
Nu dus niets op het Forum erover.
Elkaar ongeveer 3 maanden geven om er iets leuks van te maken.
Ik was even hardop aan het denken, sorry!

Geeft niet Hans , moest ook meteen daar aan denken toen ik Ronald zn bakkie zag, ik heb alleen geen hulp  ;)
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Schattig bakje, dacht in eerste instantie dat het een voorstudie voor een nieuwe baan werd. Leuk project!

Mwah, ik weet niet of het de bedoeling is om er een actief werkend baantje van te maken, maar ik heb gelijk even in Anyrail gekeken, en 23 x 58 cm is in H0 wel heeeeel erg kort hoor, daar kun je geen #6 wissel op kwijt en dan ook nog ruimte overhouden om te rangeren.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Toch wel een apart idee dit, ben zeer benieuwd wat het gaat worden.
Het wordt wel een hersenkraker om het ook nog eens te laten functioneren.

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30


Ronald, gaat de zijkanten ook dicht?
Hans, liefhebber On30 + H0

Jongens, dank jullie wel voor de spontane reactie's!

- Voorstudie; ja, het had gemakkelijk een model van een model kunnen zijn. Maar dat is het niet ;)
- Formaat; ja, dat laat geen wissels toe. Maar wacht rustig af.
- Zijkanten; denk ik niet. Maar dat zal gaan blijken bij het verdere plannen.

Ik had vandaag al wat willen doen zodat het duidelijker zou zijn wat ik wil gaan doen, maar heb de hele dag ziek op de bank gelegen. Morgen en de rest van de week zeker weer wat nieuws!

Laters! :)

Beterschap, jongen.
Kan je lekker met de kleine spelen, toch?

Hans, liefhebber On30 + H0

Ook dat ;) maar morgen weer aan het werk voor 6 dagen.......  :)

Hee Ronald,
Goed idee dat bakje.ben benieuwd naar je vorderingen.
Trouwens ik loop al langer met het idee om eens bij elkaar te komen en te brainstormen, vooral nu Ikea een interessant item heeft uitgebracht, nl. de EKBY ALEX, zijnde plank met 2 laden 119x28cm.
In die laatjes kun je dan lok en wagons opbergen.
Enfin, misschien een volgend projectje voor je.

Vandaag dus even een mindere dag voor je, last van je rug?

Groet, Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.