0 Standard Gauge EGIER Diesel

Gestart door dutchbuilder, januari 16, 2014, 16:03:39

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

januari 16, 2014, 16:03:39 Last Edit: januari 19, 2014, 12:38:16 by dutchbuilder
Dit word een verhaaltje over de bouw van een standaard gauge AGEIR achtige diesel.
Ik heb, zoals jullie ongetweifeld hebben gelezen al diverse narrow gauge diesels gemaakt.
Maar dit word een uitdaging om zo'n grote jongen te maken.
Jeetje! Wat is dat SG spul lomp in vergelijking met NG!
Als donor gebruik ik een Atlas Roco F9 die betere tijden heeft gezien.
Wat is dat plastic van Roco broos!
Je hoeft er alleen maar naar te kijken of de stukken vallen er af.
Zoals de klemmen om de draaistellen aan het chassis te klikken.
gelukkig kon ik in het draaipunt een M6 schroef schroeven.
Die vervangen de klemmen als draaipunt.
Verder kan ik het chassis inkorten door een maxxon motor te gebruiken.
die is een stuk korter dan de standaard motor die erin zit.
Eens kijken of dit gaat lukken!

Ton
Erare humanum est

Dit wordt weer 'n ingrijpen operatie, Ton.
Heel veel succes ermee en ik blijf het volgen.
Hans, liefhebber On30 + H0

januari 17, 2014, 12:09:28 #2 Last Edit: januari 17, 2014, 13:36:17 by dutchbuilder
Een Maxon motortje is een stuk kleiner dan de Can motor.
Ik heb het chassis 18mm korter kunnen maken.

Ton
Erare humanum est

Welja, zaag er 'n stuk tussen uit
Of het niks is?
Hans, liefhebber On30 + H0


Citaat van: American op januari 17, 2014, 12:40:56
Welja, zaag er 'n stuk tussen uit
Of het niks is?


Hans, de zaag is voor de cratch builder het belangrijkste gereedschap ::)
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Citaat van: JohnT op januari 17, 2014, 19:15:38
Waarom moet je het chassis inkorten? Je bouwt toch freelance modellen?

JohnT

Uh...Ja, maar deze was wel erg lang.
Maar het maakt voorlopig niet uit.
Het project staat op hold.
Twee maal een gevalletje splitgear.
Ik heb al geprobeerd ze te lijmen maar dat helpt niet.....
Zonde.
http://youtu.be/HcxF681G4FQ


Ton
Erare humanum est

Ton, geef even de maat van de splitgear door, waarschijnlijk heb ik die nog liggen.
Gr. Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

januari 17, 2014, 22:46:46 #8 Last Edit: januari 30, 2014, 14:41:44 by dutchbuilder
Kijk! dat zijn berichten.
Het gat is 4mm, buitendiameter is +/- 10.6 mm, 13 tandjes
twee stuks en die in het andere wielstel vertrouw ik ook niet.
Maar met twee kom ik een end.
Ik heb hem nu op 1 wielstel lopen en dat gaat ook, maar je levert wel power in.

Ton
Erare humanum est

Hoi Ton,

Helaas moet ik je teleur stellen, de maat wel maar de tanden niet, die van mij zijn ongeveer 22 tands.

Een optie zou zijn de tandwielen te lijmen met stabilit expres en dan tussen de tanden in vorm vijlen.
Bij oudere loks van mij werkt dit wel.
Succes verder,
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Dat laatste heb ik gedaan en dan krijg je het effect in het filmpje....

Ton
Erare humanum est

Nu ik toch maar 1 wielstel van power hoef te voorzien ga ik gelijk maar nog meer inkorten.
De aandrijfassen van de lok zijn aardig lang, iets van 5cm.
Ik had er nog 1 liggen van 1,5.
Dat houd in dat ik het chassis nog tig cm korten kan maken.....
Word het niks dan is het jammer van het lijk!!

Ton
Erare humanum est


Met het inkorten wil Ton op schaal komen van dat wat hij wil gaan bouwen. Denk ik :)

Idd, ik probeer een beetje op de juiste lengte te komen.
Gaat niet lukken kan ik je nu al vertellen.
De streeflengte is 180mm maar dat word het niet omdat de F9 wielstellen groter zijn dan de wielstellen van een AGIER.
De lengte die ik nu heb is 275mm en dat is te lang. zie foto.
Dat ziet er niet uit!
Ik kan nu gaan spelen met de overlengte, ongeveer 40mm.

Ton
Erare humanum est