Verbogen railstaaf

Gestart door CSX 6400, december 27, 2013, 16:39:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

december 27, 2013, 16:39:27 Last Edit: december 27, 2013, 16:43:40 by CSX 6400
Hallo Medeforummers

Ik heb weer een vraagje. Vandaag zat ik nog wat naar het spoor te kijken. Laatste stukjes spoor ballasten enzo. Nu kwam ik een vervelend stukje spoor tegen dat uit zijn verband was gedrukt. Om een of andere stupide reden heb ik dit spoor niet vastgezet op de rand van de bak en nu is het dus uit zijn verband getrokken.

let aub niet op de nog niet afgewerkte koppen
De railstaaf is tot de 6de biels uit de nokjes op de bielzen getrokken. Iemand enig idee hoe dit weer goed valt te krijgen?
Ik zat zelf te denken aan de staaf weer goed forceren door hem vast te solderen aan een schroefje, maar ik ben bang dat dat alleen tijdelijk gaat werken.

Groet,
Paul

Ik zou een biels uit pc board (zoals bij zelfbouw) maken en de staven daar op vast solderen (wel goed isoleren).
Ik denk dat er hier vast wel iemand is die zo'n stukje heeft liggen.


Inderdaad een stuk printplaat zou een goede oplossing zijn.
Ben bang dat je het met 1 biels van printplaat niet gaat redden aangezien je ondergrond van karton is als ik het goed zie met kurk erop.
Dat is niet zo een stabiele constructie.
Zou de rail afknippen waar hij uit de biels is geschoten. dus over een lengte van 6 bielzen.
net na de 6e biels afknippen zodat er nog een stuk rails over de 7e biels komt.
Neem een stuk printplaat  Lijm deze  tegen de zevende biels zodat je de overstekende stukjes rails erop kan solderen.
Dan 2 stukjes rail op de printplaat solderen..
Wil je het wat mooier hebben kan je de 6 bielzen op de printplaat uit tekenen en het gebied tussen de bielzen wat wegfrezen of vijlen.
En idd zoals Rob al aangaf in het midden van de printplaat in de lengte van de rails een sleufje maken om de rails van elkaar te isoleren.

Gr John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Misschien zie ik iets over het hoofd , maar je bielzen liggen toch wel vast , waarom dan niet gewoon met CA vastlijmen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Ik heb dit euvel ook al een paar keer gehad doordat ik mijn brugdelen eruit had gelopen :'(.....Superglue doet wonderen.

Wat anders....ik zie dat je de rails heb afgeknepen met een kniptang......even kops vijlen met een vijltje.
Dat ziet er gelijk een stuk netter uit!

Ton
Erare humanum est

Bedankt voor de adviezen ik ga er mee aan de slag.  :)

En idd de railkoppen moeten nog behandeld worden. Zo ziet het er niet uit. Ik heb helaas niks beters om de rails mee af te knippen. Met een rocozaagje bijvoorbeeld ontstaat er te veel zijdelingse kracht waardoor je dus dit soort (verbogen railstaaf) problemen krijgt. Ik vind het niet zo erg. Beetje bijveilen en het is opgelost.  ;)

Groet,
Paul

Ik snij mijn rails met een snijschijfje op een dremelachtige machine.
Fast and clean!

Ton
Erare humanum est

Zet er een stootblok tegen!
Hans, liefhebber On30 + H0

Citaat van: CSX 6400 op december 28, 2013, 09:47:27
Bedankt voor de adviezen ik ga er mee aan de slag.  :)

En idd de railkoppen moeten nog behandeld worden. Zo ziet het er niet uit. Ik heb helaas niks beters om de rails mee af te knippen. Met een rocozaagje bijvoorbeeld ontstaat er te veel zijdelingse kracht waardoor je dus dit soort (verbogen railstaaf) problemen krijgt. Ik vind het niet zo erg. Beetje bijveilen en het is opgelost.  ;)

Groet,
Paul

Hi Paul,

Als je met een zaagje de rails wil afzagen hou de rail dan vast met een tang zodat de rail niet heen en weer kunnen gaan

Gr John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Gaat denk ik wat beter in N-schaal , maar ik gebruik er een Xuron railknipper voor.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Zo aan het eind van de bak, een klein blokje hout op de rails met een lijmtang (niet TE vast maar wel stevig aantrekken)  dan kun je daar ook mooi strak langs zagen met je zaagje....bijna hetzelfde als John LC zegt.
Grtz Robin.

Citaat van: Janbouli op december 28, 2013, 23:17:49
Gaat denk ik wat beter in N-schaal , maar ik gebruik er een Xuron railknipper voor.
Die gebruik ik ook voor H0.... Werkt perfect, al kun je maar een zijde van de rail gebruiken... De andere moet je nog eens knippen ivm de schuine knipkant.
Jeroen

Als ik zo kijk:

  • rails ergens 4 -5 dwarsliggers terug netjes afknippen / afslijpen
  • de laatste 3 dwarsliggers weg halen
  • 3 nieuwe printplaatdwarsliggers plaatsen
  • nieuwe rail (iets te lang) plaatsen en daarna ook vastsolderen op printplaatdwarsliggers
  • rail op maat knippen / slijpen op de goed lengte

Just my to cents