Rails peco 100

Gestart door Frankc, november 16, 2013, 01:14:55

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peco code 100 en Piko A is prima te combineren. Het is beide code 100, de bielzen zijn even dik. dus geen probleem.

Groet,
Michel

Zolang je de wissels maar niet gebruikt. De afstand strijkregels en puntstuk is namlijk te krap en hierdoor hebben RP25 wielen de neiging om net op het puntstuk te lopen en dan wippen ze er uit. Je kunt dit oplossen door aan de buitenkant van de strijkregels (de railskant) een stripje kunststof te lijmen (met secondelijm). De  kunststofkaft die voor brochures wordt gebruikt is hiervoor geschikt.

Bedenkt overigens ook dat het profiel van A-rails relatief slank is en van Peco een stuk dikker. Dit kan bij de overgang minder mooi zijn en waarschijnlijk moet je wat puntjes rond vijlen om haken van flensen te voorkomen.

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style


Frank,

Als ik e.a. goed begrijp / uit elkaar kan trekken spelen er meerdere vragen

  • railhoogte
  • dwarsliggerafstand
  • railgeometrie


  • railhoogte wordt uitgedrukt in code "xx" waarbij de xx de hoogte van de rail in duizendste van een inch is. Welke code je kan gebruiken wordt met name bepaalt door het materieel wat je wilt gebruiken en welke flanshoogte dat materieel heeft. Verder heeft het een beetje te maken met welke rail het prototype gebruikt. In h0 weet ik de maten niet uit mijn hoofd, maar in N is code 40 (relatief laag) al bijna zwaarder als rails gebruikt bij de Hoogovens en op de HSL. Voor NP 46 moet je geloof ik al naar code 35. Ik gok voorzichtig dat code 80 in h0 al een forse rail is. Echter....... Amerikaans hoofdspoor is aanmerkelijk zwaarder geconstrueerd als Europees spoor. Kortom daar kom je, voor hoofdspoor, waarschijnlijk nog wel weg met code 100
  • Hoe zwaarder spoor geconstrueerd wordt hoe korter de dwarsliggerafstanden. Wederom heb ik de maten nu even niet in mijn hoofd zitten maar wat in Europa op hoofdspoor gebruikt wordt qua dwarsliggerafstanden geldt voor de US als "emplacementsspoor" http://www.handlaidtrack.com/Fast-Tracks-HO-Scale-Tie-Rack-Tie-Jigs-s/822.htm . Op Amerikaans hoofdspoor ligt het spoor voor meer dan 50% op de dwarsliggers. In Europa ligt, onder normale omstandigheden dat percentage veel lager
  • Boogstralen en S-bogen bepalen ook een groot deel in hoeverre materieel door bepaalde wissels(traten) kan rijden. Scherpe bogen zonder tussenliggend recht spoor kunnen voor problemen zorgen. Dit ongeacht het merk of railhoogte

Je moet je afgezien van punt 3 ook afvragen wat je er van ziet en of het de moeite waard is.
Voor Europees spoor zijn de hogere code getallen al vlug aan de hoge kant, maar ja we zijn het in modelspoor al decennia gewend, dus hoe hard gaat het opvallen. Zeker i.c.m. de toch al zwaardere rail in de USA.
Hetzelfde geldt voor de dwarsliggerafstand. Het is zinniger om een onderscheid te maken tussen hoofdspoor, zijlijnen, industriespoor qua dwarsliggerafstand dan alles te laten afhangen van de exact juiste dwarsligger hoh afstanden.

Zolang je hoofdlijn een andere spoorstaafhoogte en dwarsliggerafstand heeft als een lijntje als Hoorn - Medemblik laat je het onderscheid (in mijn ogen) afdoende zien. Natuurlijk kan / mag je voor de absoluut juiste maten gaan, maar in hoeverre je daar alle energie  / tijd in moet gaan steken .....

Does this help?

Ik heb inmiddels op marktplaats 21 nieuwe wissels van peco code 75 gekocht voor een redelijke prijs en 20 flex rails code 75, ik heb ook 9 slanke wissels van atlas gekocht echter code 100
Ik koop van peco 4 rail SL 113 zodat ik code 75 en 100 kan combineren
thuis NL baan digitaal
Lid van DTH (digitale treinenclub harderwijk)
bouwen aan NL baan Hoorn Medemblik en beginnen met Amerikaanse baan

Citaat van: milocomarty op november 27, 2013, 22:10:37
Welke wissels, die van Peco of Piko  ???

Piko

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style