LOW WATER CREEK (0n30)

Gestart door Narrowon, december 06, 2013, 11:04:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

december 06, 2013, 11:04:29 Last Edit: december 07, 2013, 15:51:42 by Narrowon
Beste modelspoorders,

Nadat ik me bij "Even voorstelen" bekend heb gemaakt, zal ik hier nu doormiddel van foto's een totaalbeeld van mijn 0n30 baan laten zien. Ook zal ik in de loop van de tijd de vorderingen die de moeite waard zijn hierop tonen en beschrijven.
Daar ik bij "Even voorstellen" al het een en ander over mijn baan heb vertelt - dat eigenlijk hier had moeten staan - houd ik het nu eerst maar bij wat foto's die voor zichzelf spreken. Deze laten de baan zien hoe die was en hoe ik er na de aanpassing mee verder ga.
Ik merk dat ik niet alle foto's in een keer kan tonen, dus eerst twee of drie proberen.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Zoals ik in ?Even voorstellen? al had aangegeven, had ik besloten de baan wat minder massaal te maken door een flink stuk van het achterdeel (de switchback) en van de rechterkant af te halen.
De nu getoonde foto?s laten zien waar de zaag doorheen is gegaan.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Hoi hoi! De topiccorrectie is gelukt. Ik zit hiermee gelukkig weer in het juiste spoor. :)

Hieronder foto's hoe ik nu verder ga met de opbouw van de baan in het nieuwe idee...
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Lekker bezig!
Goed en 'n stuk overzichtelijker lijkt mij.
Mooie bergen.
Hans, liefhebber On30 + H0

Hallo Modelspoorders,

Ik heb even een schetsje gemaakt dat een beeld moet geven van mijn baan plan. Een en ander is niet helemaal in de juiste verhouding, maar geeft voldoende een idee wat mijn bedoeling is.
De spoorbaan die in het rood is aangegeven is het hogere gedeelte en waar aan de rechterkant een Porter met v-dump cars uit een tunnel komt rijden naar de Orebin toe.
A geeft de Orebin aan en B een kleine mijn, die ten opzichte van het laagste deel van de baan op ongeveer 40 cm hoogte licht .
Bij de kleine mijn, B, loopt ook nog een stukje spoor dat al gauw in een tunnel verdwijnt en is eigenlijk dummy, dus voor de aankleding van de baan.
Het blauw afgebeelde spoor is het lagere deel van de baan, waar o.a. een draaischijf gaat komen enz.
Aan de linkerkant van de lage baan verdwijn het doorgaande spoor in een tunnel, die binnen de bergen met een bocht naar links naar de voorkant van de baan gaat en daar stop, maar misschien ooit eens wordt doorgetrokken.
Aan de rechterkant gaat het recht doorgaande spoor ook een tunnel in naar een, zeg maar, schaduwstation, waar de gondola wagons weer geleegd kunnen worden en vanwaar dus een leeg treinstel weer de baan op kan rijden. Ook dat schaduwstation zou mogelijk later eens doorgetrokken kunnen worden.

Mvg, Poul. :)
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Ik dacht dat ik de foto erbij had gedaan. ??? Nog een poging dan maar.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Ziet er veelbelovend uit , is natuurlijk een schets , dus denk ik dat de bochten links er net wat anders uit zullen komen te zien. Ik zou het stuk voor de tunnel alvast in een bocht laten gaan voordat je bij de tunnel bent, heb je een groter radii en dat zal stukken beter lopen, als je dan de andere rails die een beetje parallel lopen met dat stuk ook ietwat in een bocht legt zal het een en ander wat natuurlijker uit zien.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Dat de bocht pas na de tunnelingang begint, is doelbewust gekozen. Ik wil daarmee de suggestie wekken dat het doorgaande spoor daar rechtdoor de bergen ingaat. De boogstraal is 52 cm, wat genoeg is voor de gondola?s, de Shay en de Climax. De Forney loc. zal volgens mij ook wel door zo?n boogstraal gaan.
Een ander probleem is dat als ik de boog al voor de tunnel laat beginnen, buiten dat ik dan dat gedeelte helemaal opnieuw moet gaan construeren, ik de tunnel meer naar links moet gaan verplaatsen, meer naar de voorkant van de baan dus, en wellicht zal die dan net op de scheiding gaan komen van twee modules. De baan bestaat uit vier delen die samen gevoegd zijn en weer van elkaar losgemaakt moeten kunnen worden wanneer ik ga verhuizen. Mijn appartement staat te koop, dus daarom moet m?n baan weer uit elkaar gehaald kunnen worden.

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Gaat de forney niet doorheen zonder de wagens uit de rail te trekken, deze heeft toch een minimale boogstraal van 61 cm nodig (24"). Ze geven wel 22" aan maar met lichte flats erachter krijg je problemen..

december 12, 2013, 11:41:59 #9 Last Edit: december 12, 2013, 13:29:43 by Narrowon
Het zou heel goed mogelijk kunnen zijn dat het met de Forney niet lukt. Ik weet eigenlijk niet meer of ik het met deze loc. ooit geprobeerd heb. Het is wel zo, dat als een treinstel met deze loc. ervoor door die bocht gaat rijden, de gondola's geladen zullen zijn en dus enig gewicht hebben. De lege treinstellen komen dan altijd van rechts. Maar ik ga het testen op een stukje neergelegd rails met die boogstraal.
Feitelijk is momenteel nog de functie van de linker tunnel een stukje aankleding van de baan en wordt dat stukje spoor hooguit gebruikt voor als er wat wagons even wat verder dan normaal moeten worden opgeduwd, vanwege een langer treinstel of zo.
Maar met een eventuele toekomstige verlenging van de baan, is het wel prettig om te weten of de Forney loc., met wagons, er wel of niet doorheen zullen gaan.

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Hi Poul,

Is een aardige verbouwing die je aan het doen bent. Maar het nieuwe plan ziet er goed uit.
Mocht je de bocht toch wat groter kunnen maken zou dat inderdaad niet gek zijn.
Nu is het nog te wijzigen denk ik maar als alles er ligt word het wat moeilijker.

Het probleem van lichte wagens die in de bocht worden getrokken is dat ze inderdaad te licht zijn.
Er zijn NMRA normen voor om dit probleem te verhelpen door de cars op gewicht te maken.
Zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden. Ik dacht dat ik nog een lijstje hiervan heb.

Gr John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Hallo John,

Mag ik aannemen dat je ziekenhuis avontuur goed is verlopen? Na het lezen van jouw reactie bedacht ik dat ik aan de linker kant van de baan een stuk erbij zou kunnen doen, dan wordt de totale baan dus wat langer, wat dan de mogelijkheid geeft om met de nodige aanpassingen een boogstraal van 65 cm te maken. Het stuk dat er aan de linkerkant er is afgehaald, komt er ongeveer dan aan de rechterkant weer bij. Ik denk ook dat het goed is om in deze fase de boogstraal aan te passen.

Mvg, Poul
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Zie deze pagina over car weight van de NMRA, DE go-to place voor dit soort vragen!

Weet dan dat 1 ounce = 28.3495231 gram...  ;)

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hi Poul,

Inderdaad mijn operatie is goed verlopen en ben weer aardig opgeknapt.
Je kan nu nog alle kanten op met de baan lijkt wel.
Misschien handig om een paar  flexrails te nemen en die op een plaat te bevestigen in de boogstraal die je wil
en kijken of daar alles goed doorheen loopt.


Gerard,
bedankt voor de link. Had al gekeken bij de NMRA maar kon dit niet vinden
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Okay, heb hem vertaald naar grammen en centimeters. Zie bijlage.

[edit: ik zie nog een tikfoutje, 'com' moet natuurlijk 'cm' zijn]
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop