0n30 Amerikaans

Gestart door Narrowon, december 05, 2013, 10:57:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Beste modelspoorders,

Mijn naam is Poul Hofland en een van mijn bezigheden is het bouwen van een Amerikaanse 0n30 modelspoorbaan.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik, ge?nspireerd door de ?Lost Creek? baan van John Vogelaar, was begonnen aan ook een degelijke baan.
Na het eerste plan en de vordering in het bouwen veranderde ik een aantal keren het ontwerp, totdat er uiteindelijk een baan begon te ontstaan die bestond uit een swichback met drie wissels op de achtergrond van het geheel en op het hoogste deel van de swichback twee tunnels en een kort zijspoortje waaraan een ertsmijn moest komen te liggen.
Aan de voet van de switchback (rechterkant van de baan) lag een krappe bocht waarover een Porter loc. met drie of vier V-dump cars erachter over een klein rangeerterrein naar een punt kon rijden (meer naar links op de baan gelegen) waar op een lagerliggend baangedeelte een Orebin stond en waar het erts (de ore) in gestort kon worden.
Het lagere baangedeelte (ongeveer 15cm lager) op de voorgrond van het geheel, moet het deel gaan worden waarop wat grotere locomotieven kunnen rijden en rangeren, zoal een Shay; Claymax en een Forney 2-4-4 met gondola?s erachter en die voor het verdere transport van het erts zullen zorgen.
Daar de baan in een niet al te grote slaapkamer staat, begon ik steeds meer het idee te krijgen dat hij toch wel wat te massaal was, met tegelijkertijd ook de gedachte dat de Swichback, als die een paar keer bereden is, op een gegeven moment gaat vervelen en dan nauwelijks of niet meer gebruikt zal gaan worden. In die gedachtesfeer besloot ik het mes (de zaag dus) in de baan te zetten en het Swichback gedeelte eraf te halen en hem aan de rechterkant ook iets korter te maken. Gevolg was wel dat het achterdeel van de baan, de bergen daar dus, weer helemaal opnieuw moesten worden opgebouwd. Zo ook aan de rechterkant van de baan en waar in dat deel van het gebergte ook een tunnel gebouwd moest gaan worden, wat nu inmiddels grotendeels is gerealiseerd.

Het huidige idee voor het functioneren van de baan is nu als volgt geworden: aan de rechterkant komt er een Porter met drie of vier ertsgevulde V-dumpcars erachter uit een tunnel rijden en gaat via een wissel naar het punt waar het erts in een orebin wordt gestort. Op het (verkorte) rechter deel van de baan bevindt zich ook ? gezien vanwaar de loc uit de tunnel komt rijden en over twee wissels rechtdoor gaat ? een  doodlopend spoortje dat naar een kolen en water laadpunt gaat. Daarvandaan terug loopt het via ??n van die twee wissels naar een ander, kort, doodlopend, opstelspoortje naast de tunnel.
Op het 15cm lager gelegen baangedeelte, waarop de orebin staat, bevindt zich het al eerder genoemde laad / los en rangeergedeelte dat onveranderd is gebleven (zie foto?s).
Doordat vanwege de ingrepen de posities van de poten onder de baan waren veranderd en drie van de vier poten in de huidige situatie met een deel ervan de tunnelingangen van het lagere baandeel versperden, moesten ook die aanzienlijk aangepast worden, wat nu gelukkig ook helemaal voor elkaar is. Vanaf dit punt ben ik nu de baan stukje voor stukje verder aan het opbouwen. Van tijd tot tijd zal ik de gemaakte vorderingen vermelden en die ook middels foto?s laten zien.
Tot zover deze informatie over mijn baan in opbouw.
Mvg, Poul. 
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Poul, maak je foto's iets kleiner, bv 1080 x 760 of iets in die grootte. De meeste for gaan zelfs maar tot 800 x 600. Deze die je nu geplaatst hebt is veel te groot.

Ook namens mij welkom Poul! (dat bedoelt Ronald ook hoor...  ;) )
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ja sorry, dat bedoelde ik zeker ;) Welkom kerel, laat ons genieten van jou 0N30! :)

Je baan kun je beter laten zien in het daarvoor bestemde deel van het forum, "mijn layout".

Welkom Poul.
Weer een nul en dertiger erbij , gezellie!!

Ton
Erare humanum est

Hallo Mensen, bedankt voor jullie reacties. Mijn foto's kleiner van formaat maken lees ik als advies. Op dit moment zou ik nog niet weten hoe ik dat moet doen. Ik heb de foto's vanaf mijn toestel overgezet in een map op de computer en vandaar dan weer rechtstreeks bij mijn verhaal gezet.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat kleiner maken ga doe?
Aanvankelijk had ik acht foto's bij het verhaal willen zetten, maar het bestand was te groot (werd er aangegeven) dus heb ik er maar ??n bijgedaan.

Ja, ook een leuke manier om de schaal aan te duiden: 'nul en dertiger.'

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Poul, ik verklein mijn plaatjes altijd eerst met paint shop pro naar 1024x768.

Ton
Erare humanum est

Hi Poul,
Ook van mijn kant: hartelijk welkom op dit fantastisch Forum.
Wat de foto's betreft, kun je het volgende doen:
de foto aanklikken met de rechterkant dan bewerken, daarna het formaat wijzigen, dan pixels horizontaal op 800 zetten.
Wegschrijven.
Ik zou dan b.v. 'n aatje achter zetten, dan behoud je het origineel!
Veel succes ermee en het komt beslist goed want ik had er in het begin ook moeite mee.
Hans, liefhebber On30 + H0

Welkom poul, als je geen software hebt op je computer om foto's te bewerken dan is Irfanview een goede keuze. Het is gratis te gebruiken en niet al te groot.

JohnT

Welkom Paul en veel plezier hier .

Ik gebruik deze voor mijn foto's :

http://postimg.org
http://www.flickr.com
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Hallo allemaal, hier Poul.
Even voor proef een foto er op zetten.
Zo was de baan voordat de zaag erin ging.

Mvg, Poul.
Poul Hofland.
Liefhebber 0n30

Ook van mij welkom, soort van naamgenoot.  ;)

Groet,
Paul

Hi Poul,

Welkom op het forum, leuk je hier tegen te komen.

Gr John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl


Foto's zijn nu perfect Poul!
Hans, liefhebber On30 + H0