33 Street yard

Gestart door BvDoorn, juni 03, 2012, 14:29:45

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hehe, klaar! Een aantal weekeinden niet eraan kunnen werken maar wissels en kruising zijn gereed en klaar om geïnstalleerd te worden. Volgende week de zaak maar eens uitruimen in het hok om ruimte te maken voor de uitbereiding. De bielzen aan de linkerzijde liggen niet goed ten opzichte van de rails maar dat gaat straks niet meer opvallen (denk ik) - meet fout. Ik ga het in Ider geval niet meer over doen  ;)

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Super Bart , handgemaakt voor een bepaalde stuk van je baan en ook nog eens mooi uit zien.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Dit heb je ontzettend goed gedaan Bart!
Ik weet hoe moeilijk dit kan zijn.
Grote complimenten!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

mooi gelukt Bart.  Heb de foto s opgeslagen . Wie weet waag ik me er zelf ook nog een keertje aan.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Citaat van: johnlostcreek op november 17, 2017, 13:57:03
mooi gelukt Bart.  Heb de foto s opgeslagen . Wie weet waag ik me er zelf ook nog een keertje aan.

Ik zal het weekeinde een maken met alle aansluitingen, dan heb je ook het total plaatje.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

mijn petje af.
Ton
Erare humanum est

Fantastisch staaltje knutselwerk Bart. Net even je topic door gelezen voor enige inspiratie in spoor 0.  ;D
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Heel mooi Bart
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

november 21, 2017, 18:50:55 #458 Last Edit: november 22, 2017, 08:48:23 by BvDoorn
Dank voor de complimenten.
Voor diegene die ook zelf wissels willen bouwen en er geen ervaring mee hebben wat advies:
- Je kunt niet zonder rail mal. Als je er geen een zelf kunt maken kun je bij Wenz hele simpele bestellen. Prijs van die gizmo's is redelijk.
- FastTrack heeft voor alle schalen goede tekeningen voor sjablonen. Hou wel in de gaten dat ze niet op A4 staan maar op "Legal" dus na het printen de maten controleren.
- Voor schaal O. Het is even zoeken maar je kunt zeer goede detail tekeningen van de Lenz wissels en kruisingen op de Lenz site vinden die je als sjabloon kunt gebruiken.
- Persoonlijk vind ik de rail spijkers van Wenz mooier (en kleiner) dan die van Peco. Vooral als je hO, On3(0) of O wissels zelf je rails gaat spijkeren zijn die een aanrader.
- Het is makkelijker dan je denkt als je maar logisch te werk gaat. Kijk eerst eens naar wat Youtube filmpjes.
- Houtjes voor bielzen....... Hhhmm, daar kun je uren over debatteren, soort hout, etc. Ik denk dat als je gaat weatheren en er een ballast bed aangebracht wordt dat je het verschil niet meer kunt zien. Voor het werk gemak in ieder geval geen hard hout gebruiken. Ik heb het hout van sigarendoosjes gebruikt.
- Op dit moment is UK de goedkoopste leverancier voor rail profielen (De Pond is goedkoop ten opzichte van de Euro wat positief uit werkt voor Peco rails)
- Als je onhandig bent met de hamer kun je de spijker gaatjes voor boren met een klein boortje (0.8 mm).

Gereedschap (als je niet je eigen bielzen zaagt)
- Kleine lichte hamer
- handboor voor 0.8 mm boortjes plus boortjes natuurlijk.
- tang. Je kunt een tang kopen met een gleuf in de bek waar de spijkertjes in passen. Je kunt je eigen tang maken met een Dremel en een slijpschijf.
- tangetje met schuine bek.
- soldeer bout. Ik gebruik liefst een gas gestookte bout.
- Mini tool met slijp schijven (optioneel)
- sleutelvijlen (niet optioneel)
- knijptang of rail klipper. Ik ga voor de knijptang (papegaaien bek).
- Marker stift (CD stift). Handig om rail mee af te tekenen).
- TIJD....... Haast je niet.

Het kost meer tijd maar is veeeeeel goedkoper dan de wissels van de fabriek.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Hoi Bart.

Mooi geworden zo en het is niet alleen goedkoper, wat nog belangrijker is, is dat je wissels kunt bouwen naar je eigen behoefte.
Dat is handig als je b.v. een 6,5 nummer nodig hebt of iets anders wat gewoon niet te koop is.
Als de bielzen je storen kun je er altijd nog kleine stukjes biels er naast lijmen, heb ik ook wel gedaan en het is nooit iemand opgevallen!

Groeten van René.

Straks, van 23 dec. t/m 7 januari vrij......... Dan ga ik in ieder geval tijd steken in de uitbreiding waar ik de wissels voor heb gemaakt. Tot die tijd wat aanklooien tussen alle andere zaken door.

Afgelopen zondag wat rangeer werk verricht waar ik een film van heb gemaakt. Niet echt een actie film  ;D

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Mooi om te zien .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Super mooi
Hans, liefhebber On30 + H0

Hi Bart, Je kan lekker rangeren op je baan. Zo kan je zien dat je veel kan doen met zo een toch grote schaal op niet al te grote ruimte.
Alleen de machinist nog even zo maken als hij de andere kant op rijd, dat hij ook de andere kant op kijkt  ;)
groeten John LC

www.lostcreek.nl