ontkoppelen met "rare aarde" magneten

Gestart door BvDoorn, april 21, 2013, 18:41:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Buitenlandse reis en griep (na elkaar :-\) hebben me een poosje weggehouden van hobbyen en het forum.

Dit werkt waarschijnlijk ook voor hO.

Als je het goed beschouwd is Atlas 2-rail O eigenlijk nog niet eens echt goedkoop. Zijn de Lenz O schaal modellen mooier afgewerkt dan dat de Chinezen doen voor onze Amerkiaanse vrienden en laat het rijgedrag van de loks met de z.g.n. China drive (elke boogie een motor) te wensen over bij lage snelheden om over de QSI decoders maar te zwijgen die ze gebruiken. Maar het meest maffe is dat Atlas voor zijn O 2-rail vasthoudt aan een koppeling die niet wil koppelen (ja met een fikse beng) en dan ook weigert om te ontkoppelen.

Aanrader als je naar O wilt overgaan; direct de koppelingen uitwisselen! Ik heb nu bijna al mijn rollend en rijdend spul voorzien van de nieuwe (relatief gezien) Kadee 745 koppelingen. Het mooie aan deze koppeling is dat er geen veertje meer aan de buitenkant zit en dat na een minimale modificatie van de schaft  en het klepje van de houder hij in de koppeling houder van Atlas past (ook nog eens op de juiste hoogte).

33 Street heeft alles te maken met rangeren. Wagons neer zetten, omwisselen of ophalen. Met de Kadee koppelingen is dat heel goed na te bootsen als je, strategisch, ontkoppel magneten plaatst. Nu kun je kiezen voor onder de vloer met grote spoelen en voor permanente tussen de rails. De eerste is toch wel wat werk. De tweede een beetje werk en goed lelijk. Hoe moffel je die dingen weg?? (Sorry andere optie is continue met een sat? stokje rond lopen, die moet je in mijn opinie zo weinig mogelijk hoeven te gebruiken).


Standaard Kadee O schaal tussen de rails ontkoppel magneet.

Ergens op een ander forum had ik een klein berichtje gezien om NdFeB (rare earth) magneten te gebruiken. Conrad heeft ze in diverse soorten en maten dus een hele berg van 5 x 5 x 5 mm NdFeB magneetjes besteld. (Voor de hO-ers, Conrad heeft ze ook van 2 x 2 x 2 mm).

5 op een rij passen net tussen mijn bielzen en heb ze met dubbelzijdig tape vast geplakt.


Dit kun je tenminste redelijk goed weg moffelen.

En ja het werkt. Ik ben er zelf s een beetje enthousiast over. Zie de  foto's hieronder. Nadeel is dat je positie van afkoppelen veel critischer is geworden maar dat geeft op een switching layout niet echt veel problemen. Voordeel is dat het beter weg te werken valt en ander bijkomend voordeel is dat het gebied waar wagons met ijzer (magnetische wielen/assen) een stuk kleiner is en in ieder geval bij mij wat minder schokkerig rijgedrag geeft.





Het is niet goedkoper dan een Kadee magneet, maar het is uiteindelijk wel een stuk kleiner alternatief.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn



Prijzen zijn beter dan bij onze vrienden van Conrad. Merci
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Je kunt de grote magneten ook camoufleren met 'n houten overgang.
Dat werkt heel goed.
Moet je wel dun hout gebruiken!
Hans, liefhebber On30 + H0

Pff dat ligt wel een beetje aan de plaats en waar ze zitten Hans.....

En hoeveel je er heb.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

?ls we het nu toch over grote plakken hebben......al eens gedacht aan die grote neodinium magneten die in harde schijven zitten?
Ik heb er hier een stuk of wat op mijn gereedschapkast zitten, die zijn er bijna niet af te krijgen!
Ik denk zelfs, dat als je ze onder de baan plakt , ze het nog uitstekend doen.

Ton
Erare humanum est

Hi Bart,

De grote KD plakken magneet kunnen toch ook onder de rails.
Je zou er zelf twee op elkaar kunnen doen als ze biet genoeg power hebben.
Wellicht kan dat ook met de magneten die ton bv heeft
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Ik heb ook met wat van die harde schijf magneten zitten spelen. Voordeel. Ze zijn heel sterk. Nadeel is de vorm. Je moet redelijk wat materiaal onder de rails weghalen om ze te plaatsen en ze in de juiste richting te leggen. Het staal is zo knijterhard dat het met normale tooling bijna niet is te zagen als je ze wat kleiner wilt maken en als laatste nadeel. Ik had maar 2 oude harde schijven om te slopen.

Waar ik ze wel voor gebruik is om extra wasemkast doek tegen de afzuigkap te hangen als ik daaronder een model spuit (de vrouw heeft toch een probleem met al die kleuren op de afzuigkap). Een ander tip als je h0, On3 of On30 rijdt is ze omgkeerd op een platte wagon te leggen. Een run over de modelbaan en je hebt gelijk alle verloren kleine metalen dingetjes tussen de rails vandaan.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Hou het ook maar bij die kleine vierkante, werkt perfect en kosten geen drol...

Die FOD (Foreign objects debris) wagon is een goed idee, Bart.
En volgens mij kan je die magneten gewoon onder de tafel plakken en doen ze het nog steeds.

Ton
Erare humanum est