Waarschuwing digitrax sdh164d

Gestart door JohnT, maart 05, 2013, 09:31:51

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mogelijk is dit al bekent maar het volgende is mij overkomen.

Ik heb sinds vorig jaar oktober deze decoder en ben er dik tevreden over. Vorige week echter begonnen er kuren met het geluid. Bij navraag werd geadviseerd de volume waardes in cv 58 te wijzigen en daarna weer in te stellen. Dit werkte er was weer geluid. Echter was de vreugde van korte duur en viel het geluid weer weg. De truck met cv 58 heb ik nog een aantal keren kunnen herhalen totdat er echt geen geluid meer uit de decoder kwam.

Inmiddels van Inexspoor binnen twee dagen een andere decoder ontvangen en de defecte decoder hiermee vervangen. Tot mijn verbazing produceerde ook deze geen geluid?  Ik had de oude bedrading en speaker laten zitten kwestie van stekkertjes verwisselen. Conclusie het moest de speaker zijn. Na het vervangen van de speaker was er weer geluid.

Conclusie, de meegeleverde speaker van Digitrax moet je niet op vol volume gebruiken hier kan deze niet tegen. Voor de locomotief in kwestie heb ik de waarde in cv 58 nu op drie staan in plaats van 15 (9 is default) geluid is nog steeds prima.

JohnT

Heb je Digitrax hierover aangesproken? Zij moeten daar wel iets mee doen.


Misschien een idee om het probleem te voorkomen is een weerstandje in serie met de speaker te solderen.
Nog mooier is een spanningdeler te maken met een stel potmetertje.
Als je juiste volume heb kan je die stelpot meten en vervangen door twee weerstandjes.
Ton
Erare humanum est

Ik hou het maar op het instellen van cv 58 voor het algemeen volume. Maar bedankt voor de info, dat van die weerstand weet ik al probleem is vind ik waar haal ik zo'n ding vandaan. Bij Conrad moet ik al een heel pakket nemen om de kosten rendabel te maken terwijl ik mogelijkerwijs waarschijnlijk nooit meer dan enkel zal nodig hebben.

Hieronder de info die ik heb van Digitrax.

Tech Support Depot

Verschillende mogelijkheden om speakers aan te sluiten.

JohnT

Hi John, geef even door welke weerstand je nodig hebt en dan stuur ik die wel even in een envelopje op. Ik heb een erfenis van een ex collega over genomen en heb van de diverse waardes nog honderden liggen! Aanbod geld ook voor de anderen natuurlijk  :)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Is hier ook geen probleem.
Afgezien van normale kwart Watt weerstanden heb ik ook een voorraadje SMD weerstandjes.
Hoe klein wil je ze hebben.

Ton
Erare humanum est


Stuur even een PB met je adres dan doe ik ze op de post. Dan heb je ze het weekeinde.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Hallo John,

Digitrax is niet de enige die daar last van heeft, dat het volume te hoog staat. Ook de ESU en ZIMO sound decoders staan standaard op maximaal. Die zet ik altijd zo'n 80 procent terug in volume en dan hoor ik of ze nog te luid staan. Eigenlijk zou je een locomotief op 1,5 a 2 meter meter niet meer mogen horen. Dan irriteert het het niet.

Mvg, Joop.

Citaat van: dash408c op maart 06, 2013, 22:25:46
Eigenlijk zou je een locomotief op 1,5 a 2 meter meter niet meer mogen horen. Dan irriteert het het niet.

Smaken verschillen...  ;D 8)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: dash408c op maart 06, 2013, 22:25:46
Hallo John,

Digitrax is niet de enige die daar last van heeft, dat het volume te hoog staat. Ook de ESU en ZIMO sound decoders staan standaard op maximaal. Die zet ik altijd zo'n 80 procent terug in volume en dan hoor ik of ze nog te luid staan. Eigenlijk zou je een locomotief op 1,5 a 2 meter meter niet meer mogen horen. Dan irriteert het het niet.

Mvg, Joop.

Ik heb twee ESU decoders loksound 3.5 die het nog nooit opgegeven hebben. Nou ja eentje dan maar dat was min of meer mijn eigen schuld. Ik had een project van een andere type ESU decoder geladen in een Loksound 3.5 daar kunnen ze dus niet tegen en zijn ze ook niet tegen beveiligd. Deze decoder is door ESU kosteloos vervangen. Loc's niet meer horen op twee meter wordt moeilijk in een te kleine treinenkamer.

JohnT