hoe maak ik zelf een kruising?

Gestart door dutchbuilder, februari 11, 2013, 21:50:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik heb een 24 graden kruising nodig.
Nu kan ik die wel kopen maar zelfbouwen is ook een optie.
Daar heb ik dus nul ervaring mee.
Zijn er heren aanwezig die dat wel hebben, en ja, hoe maak je zo iets?

Ton
Erare humanum est

februari 12, 2013, 08:42:52 #1 Last Edit: februari 12, 2013, 08:45:28 by JohnT
Ik heb een 90 graden kruising gemaakt met een sjabloon van Fasttracks in H0. Het sjabloon gelijmd op een plankje en hierop de bielsen van printplaat. Daarna de rails solderen als alles past en klaar is de isolaties aanbrengen, rails en printplaat op de nodige plaatsen voorzien van een inkeping. Deze plaatsen zijn in het sjabloon aangegeven. De hoeken waar de rails elkaar ontmoeten heb ik gewoon recht gehouden dus niet onder een hoek de rails gezaagd.

Addertje onder het gras!
Een commerci?le kruising heeft kruisende railpunten van kunststof om kortsluiting te voorkomen. Dit heb je niet als je de kruising van railstaven maakt. Dus kortsluiting op de kruising. Zelf wil ik dit oplossen door de hele kruising aan een relays te hangen en zo de juiste polariteit op de kruising te zetten. Dit zou ook met een schakelaar kunnen maar op een zeker moment vergeet je deze een keer om te zetten.

Conclusie alles bij elkaar opgeteld is een zelf gemaakte kruising niet per definitie goedkoop.
Ik heb de kruising gemaakt omdat ??n spoor gebogen moest zijn.

JohnT

Valt dus niet echt mee om te maken, als ik het goed lees.
Nu heb ik, denk ik, het geluk dat de kruising opgesloten is tussen 4 wissels die zoiezo geisoleerd moeten zijn.
Ik denk dat ??n extra relais genoeg zou moeten zijn om de handel te laten schakelen.
Eens "even" een schakelschema proberen te tekenen.
Ton
Erare humanum est

Mijn gedachten even op "papier"gezet.
De blauwe stukken zijn schakelbaar.
De wissels worden allemaal tegelijk geschakeld.
Ik kan ze wel per diagonaal paar schakelen maar dan heeft het overliggende paar geen nut.
Maakt het gelijk al een stuk duidelijker.
Het enigste punt van aandacht is die ruit in het midden , die kan voor problemen zorgen.

Ton
Erare humanum est

Daarom lijkt het mij makkelijker om de hele kruising toe te wijzen aan het spoor wat bereden wordt, net als dat je een puntstuk van een wissel toewijst aan een spoorstaaf. Voor de kruising heb je te maken met twee spoorstaven dus de hele kruising. Als er dan op het kruisende spoor een verkeerde spanning staat is dit niet erg omdat er toch geen trein rijd.

Zal kijken of ik een tekeningetje kan maken.

JohnT


Ja....ok....duidelijk
Ik zat eerst eigenlijk aan een om polarisatie te denken maar dat is in dit geval niet nodig.
Ton
Erare humanum est


Zo'n kruising is (relatief) makkelijk zelf te maken. Bij deze hoek is e.a. ook te doen qua puntstukaansturing. Bij een haakse kruising wordt dat wat lastiger omdat dan alle puntstukken tegenover elkaar liggen. Daar heb je met flauwere wisselhoeken geen last van. Evt kan je ook nog de hex frog-juicer overwegen.

Ik kan op m'n iPad even wat lastig foto's knippen en jatten, maar heb recent uit de losse hand een 1:9 kruising gemaakt in code 40  :P


Kijk daar heb ik wat aan...alhoewel het geen prioriteit meer heeft.
Het banenplan is geevolueerd.
Maar dat middenstuk is zeer verhelderend.

Ton
Erare humanum est

Ton,

Die kruising heb ik "free-style" gebouwd, dwz met (zelfgemaakte) template en een aantal railmalletjes (zie FB pagina). Dat ging in een keer goed en leverde een berijdbare kruising op. De engelsman heb ik ook op die manier willen doen, maar dan moet je te veel "into thin air" doe en daar zijn de marges in N domweg te klein voor. Ik heb inniddels bedacht hoe ik mijn 1:9 FastTrack wisselmal kan verbouwen dusdanig dat ik er ook engelsmannen deels in kan bouwen, zonder dat dit de bruikbaarheid van de mal voor standaard wissels aantast. Die wil ik binnenkort eens proberen. Ik schat in dat bijna alle kruisingen makkelijk "free-style" te bouwen zijn, zeker bij de redelijk normale hoeken. 1:9 is in N-schaal wel zo'n beetje de grens. Flauwer moet je niet willen omdat dat de opening bij het middenpuntstuk wel erg groot gaat worden. Indien je richting de 90 graden gaat kom je te zetten met puntstukpolarisatie. Voor ingewikkelde puntstukaansturing zijn de hex frog juicers het overwegen waard. Daarvoor zijn inmiddels ook continentale dealers voor