Iemand ervaring met Athearn Gas Turbine loc electronica

Gestart door wersitime, februari 05, 2013, 17:26:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Onderstaande vraag had ik op het Beneluxspoorforum gepost maar geen reactie op gekregen. Ik had hem natuurlijk gelijk hier moeten zetten, dom, dom.

In mijn Athearn Gas Turbine loc welke ik analoog kocht zit behoorlijk wat, naar mijn mening overbodige electronica. Het model heeft standaard lampjes van 1.5 volt. Om deze te kunnen laten branden zitten er een aantal regelaars in om deze 1.5 volt konstant te houden. Deze lampjes geven niet echt veel licht. Ik heb deze lampjes er uitgehaald en vervangen door led's. Ook heb ik extra led's aangebracht voor Mars Light, Nummerplaten en Cabineverliching. De loc heb ik voorzien van een Zimo sound decoder. De led's heb ik op de diverse functie uitgangen aangesloten. De electronica voor de lampjes is nu overbodig geworden. De loc is voorzien van een 8 en 9 polige decoderaansluiting. De 9 polige heb ik er uit geknipt. Je zou verwachten dat het alleen een kwestie is van decoder inprikken. In eerste instantie werkte alles ook naar behoren. Echter sinds kort kan ik de decoder niet meer uitlezen, hij geeft een leesfout. Blijkbaar vindt hij de nu niet meer gebruikte electronica niet zo lekker en ziet dit als een belasting. Hieronder heb ik een foto geplaatst zoals deze printen er uit zien. Deze heb ik van het net geplukt op http://www.tcsdcc.com/public_html/Customer_Content/Installation_Pictures/HO_Scale/Athearn/Gas%20Turbine/Gas%20Turbine.html. Dit is overigens een ouder type maar de print ziet er ongeveer gelijk uit.

Om hem te programmeren heb ik de nem steker even overgestoken in een andere loc en dan werkt het wel. De oorzaak zit dus hoogstwaarschijnlijk in de electronica welke ik niet kan afkoppelen. Het is ook nog eens smd techniek.

Wat ik graag zou willen is de verbinding vanuit de nem connector naar de electronica onderbreken. Bijvoorbeeld door een smd weerstand er uit te solderen. Het is nog een hele puzzel om die te vinden, en vandaar lopen er weer printsporen naar andere delen, en ook nog eens dubbelzijdig, dus ook printsporen moeten mogelijk nog worden onderbroken.

Is er iemand die dit wel eens bij de hand heeft gehad en misschien een tip heeft hoe dit het beste is te doen. Of een layout van deze printen weet te vinden.

Groeten,
Henny


februari 05, 2013, 18:34:47 #1 Last Edit: februari 05, 2013, 18:38:55 by Nuffield10/60
Ik heb geen ervaring met jouw Athearn loc, maar iemand die vast en zeker kan helpen is http://www.dccdecoderservice.nl/zimo.html

En hier staat ook nog het een en ander: http://www.qsisolutions.com/news/09/adding-sound-turbine-072809.html
Jeroen


Ik wist het niet zeker John, maar dacht zelf ook dat dat de beste manier was.... Oude print eruit en vervangen door decoder.
Jeroen

Bedankt voor de reacties. Dat ga ik dan denk ik maar doen, alles er uit het heeft toch geen functie meer. Alhoewel ik dan wel mijn Nem decoderconnector kwijt ben want die zit op de print.


Wat John zegt, gewoon leeg rossen en opnieuw netjes opbouwen.
Doe ik ook.
Desnoods de losse componenten op een stukje gaatjes print monteren.
Ton
Erare humanum est

Citaat van: wersitime op februari 05, 2013, 20:53:58
Bedankt voor de reacties. Dat ga ik dan denk ik maar doen, alles er uit het heeft toch geen functie meer. Alhoewel ik dan wel mijn Nem decoderconnector kwijt ben want die zit op de print.

De bedrading aan elkaar solderen.

Voor je de bedrading aan elkaar soldeert deze eerst voorzien van een stukje krimpkous, kun je kopen bij Conrad. Dit krimpkous over de gesoldeerde plek schuiven en met de soldeerbout verwarmen tot het om de gesoldeerde plek krimpt. Zo heb je een deugdelijke isolatie van de gesoldeerde verbinding.

JohnT

Van Dijken Electronica heeft assortiment doosjes te koop met of gekleurde of zwarte krimpkousjes 3,95 + verzendkosten.

http://www.vandijkenelektronica.nl/

Ton
Erare humanum est

Dag Henny,

Wat mijn mede leden ook al schreven, gewoon de oude electronica print eruit halen. Daarna een hulpprint maken voor electrische verbindingen met eventuele weerstanden van een 1/4 Watt voor de LED's. De waarde mag niet lager zijn dan 1 Kilo Ohm. En krimpsok gebruiken. Een kortsluiting is zo gemaakt.
Zelf bouw ik dat soort dingen in met DCC decoders zonder NEM stekker. Er is dat type locomotieven ruimte genoeg om dat om te bouwen.

Ok nogmaals bedankt voor de reacties, het is me helemaal duidelijk nu hoe jullie dit doen. Het is nogal rigoureus maar toch wel de beste oplossing denk ik want er zit nu zoveel elektronica onder spanning zonder functie. Krimpkous heb ik op voorraad dus geen probleem. ;)

Hoe ik het doe, heel basic alles losmaken wat ik niet nodig heb. Dan hou ik de draadjes van de motor en de lampjes over. Deze sluit ik volgens de decoder handleiding aan op de decoder. Het verdere inbouwen is een kwestie van ruimte vinden in de loc meestal plak ik de decoder met dubbelzijdig foamtape vast. Wil je op safe spelen zodat je eventueel terug kunt naar af maak dan foto's voordat je dingen verwijderd zo kun je altijd terugzien hoe het moest zitten.

Ik heb hier wel een artikeltje geschreven hoe ik een decoder inbouw in een Athearn loc.

Belangrijk in dit alles is dat de motor geheel van het chassis ge?soleerd moet zijn.

JohnT