Rocky Mountains in Nn3

Gestart door Stefan Nn3, februari 01, 2013, 21:29:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo allemaal,

Eerder vandaag heb ik eindelijk de stap gezet om mijn eerste berichten hier op het forum te plaatsen in de categorie "Even voorstellen". Zoals ik daar al aangaf, bouw ik sinds enkele jaren Amerikaanse smalspoormodellen en landschappen in schaal Nn3.

Nn3 is modelbouw van 3 voet smalspoor in schaal N. In deze aanduiding ziet de hoofdletter 'N' op schaal N (schaal 1:160), de kleine letter 'n' op 'narrow gauge' (smalspoor) en de '3' op een spoorbreedte die in de werkelijkheid 3 voet is (ca. 91,5 cm). Bij Nn3 wordt, in overeenstemming met de NMRA normen, de modelspoorbreedte weergegeven in 6,5mm. Daarmee is de spoorbreedte gelijk aan Z-spoor, zodat onderstellen uit schaal Z gebruikt kunnen worden.

Ik ben inmiddels al enige tijd bezig met een kofferbaan. Het is mijn intentie om daarmee in de toekomst eens op een beurs te gaan staan om de mogelijkheden van Nn3 te promoten. Het is een simpel baantje met een dubbel gevouwen 8-vorm (twee cirkels over elkaar heen gedraaid), met een wissel naar een klein opstelspoor. De koffer heeft een maat van 75x35cm dichtgevouwen, en 75x70cm opengevouwen. De koffer heb ik geheel gemaakt van MDF, waarvan de randen van de onder- en bovenkant de glooiing van het landschap weergeven en precies op elkaar aansluiten. Op de baan ligt Peco schaal Z/Nn3 rails, met een Micro-Trains wissel met gepolariseerd hartstuk. De wissel bedien ik met een simpele trekstang aan de zijkant van het kofferbaantje, waar ook schakelaars zitten voor nog te plaatsen items.

Omdat ik een koffer heb gemaakt waarvan de rails van de ene helft doorloopt op de andere helft, ontstaat er een opening tussen de helften, zoals is te zien op een van de eerste foto's. Om die opening te sluiten heb ik een plank die met magneten vast zit. Die plank heb ik "uitgehold" en voorzien van twee stukken rails. Die rails kan gebruikt worden als programmeerspoor (er zitten stekkers aan voor de aansluiting voor mijn Trix Mobile Station), of om lokomotieven en wagons te showen.

Ik bouw mijn lokomotieven zelf op Marklin Z-spoor onderstellen. De zwarte K-37 lokomotief van de Rio Grande heeft een sounddecoder, de andere lokomotieven hebben een gewone decoder. Voor de aansturing gebruik ik een Trix Mobile Station, welke is aangepast voor gebruik met Z-spoor lokomotieven, omdat die een lager voltage voldragen. Personenwagons maak ik van oude N-spoor Roundhouse wagons, Marklin Z-spoor onderstellen, Micro-Trains koppelingen, en veel zelfbouw.
De goederenwagons op de foto's zijn RTR (ready-to-run) Micro-Trains Nn3 modellen, waar ik inmiddels een behoorlijke collectie van zo'n 35 wagons van heb.

Ik ben nu bezig met de opvulling van de binnenkant van de baan. Ik heb een mooie messing kit van een wind-watermolen gebouwd. En nu ben ik bezig een watertank te maken. Daarvoor gebruik ik een tank uit een schaal N kit (weet het merk echt niet meer...), welke ik op een houten stellage heb geplaatst. Deze wil ik voorzien van een servodecoder, zodat de slurf langzaam op en naar kan bewegen.

Nu heb ik wel genoeg verteld, tijd voor wat foto's. Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen, adviezen en suggesties!

Groeten Stefan



Moet je eerlijk zeggen dat ik het ....................................................................... helemaal geweldig vind  ;D ;D ;D

Kijk al helemaal uit naar verdere foto's van je progressie.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Ziet er goed uit is wat voor een salon tafel  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf


Hallo Ger,

Maar een salontafel kan je niet zo makkelijk verslepen als een kofferbaantje...  ;)

Zijn er hier op het forum misschien meer mensen die zich bezig houden met modelspoorbouw in schaal Nn3? Ik ben benieuwd!

In beide helften van de koffer zitten stekkers om de aansturing op aan te sluiten, maar het volstaat om dat op een van de twee helften aan te sluiten, omdat de plus en min van de stroom door de scharnieren tussen de twee helften heen gaat.

Zelf ben ik vooral trots op de K-36 lokomotief van de Rio Grande met nummer 480 (lees net terug dat ik me eerder vertypt had: het is geen K-37, maar een K-36 lokomotief). Het is namelijk in het echt een "outside frame locomotive", waarbij de wielen binnen het frame liggen. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik de assen verlengd, een zwevend buitenframe gezaagd uit messing plaats, en buitenliggende counterweights geplaatst. Om de stangen weer te kunnen plaatsen, heb ik een groot deel van de voorkant uit messing moeten opbouwen.
Ik vind het jammer dat dat op deze foto's niet of nauwelijks is te zien. Ik zal binnenkort eens proberen nieuwe, betere foto's te maken.

De 2-6-0 DSP&PRR Mogul was veel minder moeilijk om te maken. Omdat het een makkelijke ombouw was, heb ik daar een klein artikeltje over geschreven in de N-Trak Newsletter, pagina 7 en verder: http://www.ntrak.org/Newsletter/NL-12-mj-op.pdf

De kleine railtruck is nog een "work in progress". Die maak ik van een Marklin Z-spoor 0-6-0 chassis, waar ik de voorste as van heb verwijderd. De voorste truck heb ik gemaakt van twee asjes met spaakwielen, afkomstig van een Marklin Z-spoor wagon. De zijkanten met klinknagels komen van een Z-spoor wagon. De voorkant van de railtruck komt van een Wiking schaal N vrachtwagen, welke ik met een extra deur/bank verlengd heb.

Groeten Stefan

Citaat van: Stefan Nn3 op februari 01, 2013, 22:12:00
Hallo Ger,

Maar een salontafel kan je niet zo makkelijk verslepen als een kofferbaantje...  ;)

Zijn er hier op het forum misschien meer mensen die zich bezig houden met modelspoorbouw in schaal Nn3? Ik ben benieuwd!

In beide helften van de koffer zitten stekkers om de aansturing op aan te sluiten, maar het volstaat om dat op een van de twee helften aan te sluiten, omdat de plus en min van de stroom door de scharnieren tussen de twee helften heen gaat.

Zelf ben ik vooral trots op de K-36 lokomotief van de Rio Grande met nummer 480 (lees net terug dat ik me eerder vertypt had: het is geen K-37, maar een K-36 lokomotief). Het is namelijk in het echt een "outside frame locomotive", waarbij de wielen binnen het frame liggen. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik de assen verlengd, een zwevend buitenframe gezaagd uit messing plaats, en buitenliggende counterweights geplaatst. Om de stangen weer te kunnen plaatsen, heb ik een groot deel van de voorkant uit messing moeten opbouwen.
Ik vind het jammer dat dat op deze foto's niet of nauwelijks is te zien. Ik zal binnenkort eens proberen nieuwe, betere foto's te maken.

De 2-6-0 DSP&PRR Mogul was veel minder moeilijk om te maken. Omdat het een makkelijke ombouw was, heb ik daar een klein artikeltje over geschreven in de N-Trak Newsletter, pagina 7 en verder: http://www.ntrak.org/Newsletter/NL-12-mj-op.pdf

De kleine railtruck is nog een "work in progress". Die maak ik van een Marklin Z-spoor 0-6-0 chassis, waar ik de voorste as van heb verwijderd. De voorste truck heb ik gemaakt van twee asjes met spaakwielen, afkomstig van een Marklin Z-spoor wagon. De zijkanten met klinknagels komen van een Z-spoor wagon. De voorkant van de railtruck komt van een Wiking schaal N vrachtwagen, welke ik met een extra deur/bank verlengd heb.

Groeten Stefan

Hoeft ook niet iets mooi voor in de woonkamer  ;D ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Naast de demo-kofferbaan, heb ik ook een "vaste" modelspoorbaan thuis. Wellicht dat ik daar later ook een thread voor ga beginnen, maar laat ik nu maar meteen even een preview geven.

Ik bouw mijn vaste baan naar het voorbeeld van wat nu de Durango & Silverton railroad is, waarbij ik impressies van de High Line boven de Animas Canyon nabouw. Bijvoorbeeld de High Line net na Rockwood, de steunmuur met steile rotsen een halve mile verderop, en de brug over de Animas River. Ik gebruik dus een vorm van "selective compression" om de realiteit weer te geven. De verschillende scenes geef ik vorm aan de hand van foto's die ik op internet heb verzameld. De rotsen zijn geheel uit gips gebeiteld.

De baan is voorzien van een frieslijst, met TL-verlichting bovenin. Daarnaast heb ik speakers achter de achtergrond met geluid van stromend water en fluitende vogels. De rails op mijn vaste thuisbaan is geheel gespijkerd op individueel gesneden en gekleurde bielzen. Daarvoor gebruik ik spijkertjes gemaakt van de kleinste nietjes die ik kon vinden. De brug over de rivier is geheel van messing gebouwd.

Groeten Stefan

Dank je Stefan, al weer 2 mooie banen waarvan we veel hopen te zien.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


Ziet erg goed uit!

Ben benieuwd naar meer!

Gr Ivo

Hi Stefan,
Een vreselijk mooi gebied om in schaal na te bouwen. Ik heb in 2008 een uitgebreide foto reportage gemaakt (vanuit de trein) van het gebeid. Als je wilt kan ik ze op een sticky zetten en naar je sturen. moet je wel je adres via een pb'tje doorgeven.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Hallo allemaal,

Na een lange tijd eindelijk weer eens wat foto's van mijn baantje.

Groeten Stefan