Ger's Colorado & Eastern

Gestart door ger deguelle, november 02, 2012, 11:27:20

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Citaat van: ger deguelle op februari 28, 2013, 20:01:32
Citaat van: Nuffield10/60 op februari 28, 2013, 19:52:18
Is dat niet erg grof dat rooster? Als ik het omzet naar real life sizes dan val je zowat tussen de mazen van het rooster door....


Ik had het getest met een figuur en ik vond het wel mee vallen ,ik vond namelijk geen fijner .

30x30 cm zo ongeveer? Maar goed, als het met figuurtjes erop meevalt is het ok.
Jeroen

Hoi allemaal .

Ik heb een vraagje  :-[ toen ik alle rails had liggen hoe ik het wilde had ik met een klein lokje overal test gereden en hij liep mooi overal over heen .
Maar nu heb ik alles met Noch 09174 bestrooid  en ook meteen alles goed overal waar het niet hord schoongemaakt ,naar een paar dagen als het goed droog is heb ik alles weer goed schoongemaakt en inderdaad alles weer weg genomen waar het niet hord .
Maar nu blijkt dat de bijna op alle wisels stop blijft staan wat die eerst niet deed  >:( ik word er gek van ben nu al 3 dagen zo aan het ......
Wat kan ik doen dat die weer overal mooi loopt op de wissels ,waar maken jullie de wissels mee schoon of moet ik nu alle wissels van stroom gaan verzien wat ik al eerder heb moeten doen .

Ik weet het niet meer kan iemand helpen wat doe ik verkeerd ?
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Ger, als het voor het strooien allemaal goed werkte, heb je nu waarschijnlijk last van overgangsweerstand tussen de rails. Meet eerst eens of de spanning op de baan overal gelijk is, met bv een multimeter.
Dan kun je zien of er bepaalde stukken/wissels, minder spanning hebben.
Het is mijn inziens het beste om de wissels te voorzien van voeding en een onder spanning staand puntstuk te hebben, hierbij moet je dan wel de spanning wisselen bij het omschakelen.
Groeten

edit:
Of bedoel je dat de trein mechanisch door het strooisel wordt tegen gehouden?
Jeroen

Citaat van: Nuffield10/60 op maart 02, 2013, 14:20:55
Ger, als het voor het strooien allemaal goed werkte, heb je nu waarschijnlijk last van overgangsweerstand tussen de rails. Meet eerst eens of de spanning op de baan overal gelijk is, met bv een multimeter.
Dan kun je zien of er bepaalde stukken/wissels, minder spanning hebben.
Het is mijn inziens het beste om de wissels te voorzien van voeding en een onder spanning staand puntstuk te hebben, hierbij moet je dan wel de spanning wisselen bij het omschakelen.
Groeten

edit:
Of bedoel je dat de trein mechanisch door het strooisel wordt tegen gehouden?

De spanning op de sporen is overal gelijk daar rijd de trein ook goed ,er zijn wissels bij die inderdaad te weinig spanning krijgen .
Ik heb inderdaad ook al getest met een puntstuk onder spanning te zetten Ja en dat werkt en inderdaad als je de wissel dan omgooit krijg ik kortsluiting kijken hoe ik dat inderdaad moet gaan doen pfff
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Citaat van: ger deguelle op maart 02, 2013, 14:40:07
Ik heb inderdaad ook al getest met een puntstuk onder spanning te zetten Ja en dat werkt en inderdaad als je de wissel dan omgooit krijg ik kortsluiting kijken hoe ik dat inderdaad moet gaan doen pfff

Worden je wissels mechanisch met de hand omgezet? Of elektrisch door een wisselmotor of servo?

Je zult in beide gevallen moeten zorgen voor een ompoling van het hartstuk, afhankelijk van de ingestelde rijweg.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op maart 02, 2013, 15:09:21
Citaat van: ger deguelle op maart 02, 2013, 14:40:07
Ik heb inderdaad ook al getest met een puntstuk onder spanning te zetten Ja en dat werkt en inderdaad als je de wissel dan omgooit krijg ik kortsluiting kijken hoe ik dat inderdaad moet gaan doen pfff

Worden je wissels mechanisch met de hand omgezet? Of elektrisch door een wisselmotor of servo?

Je zult in beide gevallen moeten zorgen voor een ompoling van het hartstuk, afhankelijk van de ingestelde rijweg.


Gerard


Ik doe de wissels allemaal met de hand ,is nu weer een hoop werk en technies ben ik ook geen held moet nu allemaal uitvogelen hoe ik het allemaal moet gaan aansluiten en hoe  :-X
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

De omschakeling moet - om kortsluiting te voorkomen - halverwege de "slag" plaatsvinden, op dat moment zijn de tongen los van de buitenste rails.

Wat ik veel zie is het omzetten door middel van een trek-duw stang waar een dubbelpolige omschakelaar aan wordt gemonteerd.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op maart 02, 2013, 15:45:00
De omschakeling moet - om kortsluiting te voorkomen - halverwege de "slag" plaatsvinden, op dat moment zijn de tongen los van de buitenste rails.

Wat ik veel zie is het omzetten door middel van een trek-duw stang waar een dubbelpolige omschakelaar aan wordt gemonteerd.

Gerard

Ik heb gedeelte met een trek duw stang maar ik bij het station gedeelte de rest is met met hand aan de wissel zelf .
In het ergste moet ik alles opnieuw maken ,ik heb natuurlijk op de deuren 3 cm isolatie platen zitten en daar op de rails .
Dus ik ben bang dat ik alles op nieuw moet doen pfff ik weet het ff niet meer .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Niet te snel gaan slopen Ger!
Desnoods komt Jan of ik wel eens kijken als ik de griep te boven ben! Zat andere dingen te doen in de tussentijd toch?

Kijk hier eens goed naar, dan wordt je al een hoop duidelijk wat polarisatie van het puntstuk betekend:


(bron: wiringfordcc.com)

Ook kun je eens googlen op electrofrog wissels en punt polarisatie wissels.

En volgens mij heeft Martin in zijn topic ergens mooie foto's staan van de bediening van wissels dmv trekstangen (lasdraad) waarop kroonsteentjes handschakelaars bedienen die de polarisatie bewerkstellen.


Jeroen

Citaat van: Nuffield10/60 op maart 02, 2013, 18:01:08
Niet te snel gaan slopen Ger!
Desnoods komt Jan of ik wel eens kijken als ik de griep te boven ben! Zat andere dingen te doen in de tussentijd toch?

Kijk hier eens goed naar, dan wordt je al een hoop duidelijk wat polarisatie van het puntstuk betekend:


(bron: wiringfordcc.com)



Ook kun je eens googlen op electrofrog wissels en punt polarisatie wissels.

En volgens mij heeft Martin in zijn topic ergens mooie foto's staan van de bediening van wissels dmv trekstangen (lasdraad) waarop kroonsteentjes handschakelaars bedienen die de polarisatie
bewerkstellen.



Dat heb ik al gezien ja ,en dat is ook al het probleem als ik daar al aan denk word ik al gek ik ben al 2 dagen niet te genieten grrrrr.
En hulp heb ik zeker nodig hier in ,maar ik ben weer flink aan het lezen hier over
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Eerst eens zien wat voor trekstang mechanisme je gebruikt, aan de hand daarvan bij conrad een schakelaar uitzoeken en dan kun je eens wat oefenen op een makkelijk te bereiken wissel. Als dat lukt, dan is het de taak om die bij het station te schakelen....
Het is in ieder geval de bedoeling dat het puntstuk de ene keer min is en de andere keer plus. Dus een schakelaar met 3 aansluitingen die de ene keer 2 aansluitingen verbind en bij omschakeling de een aansluiting verbreekt en de overgebleven aansluiting maakt, waardoor er weer een paar gemaakt is.

Dit soort dingen maken de hobby toch juist een uitdaging! Bovendien is het willen en niet moeten, dus laat je niet gek maken door hier je kop over te breken.
Komt allemaal goed.
Jeroen

Zo heb ik dat gemaakt bij veel wissels en niet bij allemaal .

http://m.youtube.com/watch?v=l5yAnav6Ed0&feature=plcp

Ik loop zelf met het idee om onder de baan met een 7 gaten boor klein onder de wissel een gaat maken en dat ik van daar uit weer een nieuwe aansluiting maak .

M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Dat werkt goed zo te zien.
Je zou natuurlijk allereerst eens kunnen proberen om de puntstukken spanningsloos en geisoleerd te houden. Je moet dan wel zorgen dat de wissels goede voeding krijgen, evt dmv extra voedingskabels per wissel. En dan al je treinen een voor een proberen.

In het geval op het filmpje, kun je nog altijd het puntstuk aangesloten maken door recht onder de wissel een voedingskabel aan het puntstuk te solderen. De houten klos in het buisje, kun je aanpassen met bijvoorbeeld een kleine schroef die een microschakelaar omzet. Hiervoor zou je een sleufgat in dat buisje moeten maken. Dat is wel weer weg te werken onder de bedding etc.

Ik denk dat iedere modelbouwer zijn baan wel weer eens half open heeft moeten breken, vanwege een ontwerpfout. Onlangs heeft Martin ons zijn aanpassingen aan Cardigan Bay nog laten zien....
Jeroen

Citaat van: Nuffield10/60 op maart 02, 2013, 20:23:23
Dat werkt goed zo te zien.
Je zou natuurlijk allereerst eens kunnen proberen om de puntstukken spanningsloos en geisoleerd te houden. Je moet dan wel zorgen dat de wissels goede voeding krijgen, evt dmv extra voedingskabels per wissel. En dan al je treinen een voor een proberen.

In het geval op het filmpje, kun je nog altijd het puntstuk aangesloten maken door recht onder de wissel een voedingskabel aan het puntstuk te solderen. De houten klos in het buisje, kun je aanpassen met bijvoorbeeld een kleine schroef die een microschakelaar omzet. Hiervoor zou je een sleufgat in dat buisje moeten maken. Dat is wel weer weg te werken onder de bedding etc.

Ik denk dat iedere modelbouwer zijn baan wel weer eens half open heeft moeten breken, vanwege een ontwerpfout. Onlangs heeft Martin ons zijn aanpassingen aan Cardigan Bay nog laten zien....

Als ik eerlijk ben  :-[snap er niets van  ???
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

 ;D
Je hebt een positieve en een negatieve rail op je baan.
Zoals op de tekening die ik eerder liet zien van die wissel,rood en blauw.
Het gele stuk (de punt) is bij geisoleerd, spannings loos en dus niet positief en niet negatief.
Dit levert echter een probleem op, omdat de afstand te groot is en je trein dus een stuk moet overbruggen waar geen spanning op staat. Hier valt de trein stil.
Om dit te voorkomen kun je dit gele stuk ook spanning geven. Echter bij de wissel in de rechtdoorstand zal dit positief (rood) moeten zijn en bij de afbuigende stand zal dit negatief (blauw) moeten zijn. Als dit niet wisselt krijg je kortsluiting zoals je zelf al ondervonden hebt.
Om dit wisselen tussen positief en negatief mogelijk te maken, zul je tegelijk met het omzetten van de wissel, ook de zogenaamde polariteit van het gele gedeelte moeten wisselen.
Hiervoor gebruik je een schakelaar. Deze schakelaar kun je door dezelfde stang bedienen als waar je ook de wissel mee bedient. Deze stel je af, zodat de schakelaar precies schakelt in het midden van de wissel omslag.
Bijvoorbeeld met deze:



1 sluit je aan op het puntstuk, 2 op je positieve (+) draad en 4 op je negatieve (-) draad.
bij rechtdoorgaand is 1 met 2 verbonden en staat er positieve spanning op je puntstuk, als je de wissel bedient, bedien je ook die schakelaar en is 1 met 4 verbonden en is het puntstuk negatief.
De bediening kan op verschillende manieren tot stand komen, door een nokje of net andersom door een inkeping in het houtje...
Jeroen