forum module baan.

Gestart door moonlicht, april 13, 2019, 13:41:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Is het niet beter om eerst is te inventariseren wat we gaan doen en wie het gaat doen? Ik kan een poll activeren met gewenste vragen die beantwoord moeten worden, zo krijg je dan een overzicht in wat men wil en hoeveel interesse er is voor een bepaalde aanpak.

Als dat duidelijk is kun je een plan van aanpak maken en met een ontwerp beginnen.

JohnT

lijkt me een goed plan
cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

april 14, 2019, 19:32:49 #17 Last Edit: april 14, 2019, 19:35:00 by JohnT
Een poll gaat niet werken, kan maar één vraag stellen.

Beter een lijstje te maken.

Welke schaal gaan wij rijden?
LGB
0
0N30
H0
N

Wat wordt de stroomvoorziening?
AnaloogDigitaal

Module systeem?
FremoBeneluxspoor
Eigen ontwerp

Thema?

Te gebruiken materialen voor de aankleding van het landschap

Kortom zomaar wat zaken die je kunt overwegen, graag aanvullen zodat wij een lijstje met voorkeuren kunnen maken.

JohnT

april 14, 2019, 20:09:57 #18 Last Edit: april 14, 2019, 20:13:26 by BvDoorn
Ik ben bereid om 1) ON30 module te maken. Max 121 cm lengte en volgens de norm van Fremo of welke andere norm wij kunnen afspreken of 2) 1:48 normaal spoor. Idem wat betreft lengte van de bak en duidelijke afspraken over de norm zoals rails code. Ligging rails, poot hoogte enz.

Ik heb beide modellen in huis al heeft het On30 niet veel gereden de laatste jaren.


On30, de draaischijf heb ik nog en de lok natuurlijk plus wagons maar moet een nieuwe bak maken. Alles ligt netjes in dozen opgeslagen.



Besturing van de modules natuurlijk digitaal.

Mijn voorkeur zo gaan naar 0 normaal spoor doch ik heb zelfs voor h0 nog rails van liggen maar geen USA rijden materiaal.

Mijn optie: 0 normaalspoor, digitaal aan gestuurd en volgens 0 spoor fremo norm.


groet
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

schaal voor mij O kan en on30 kan ook
maar een module baan voor O heeft wel voorkeur
voor O heb ik al wat staan met een lengte van 5,4 meter

Digitaal is wel een must

Module systeem, fremo of Benelux, vind beide ok


Thema?
switching layout
eventueel voldoende rij lengte

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Maar twee suggesties? Verder niemand ideeën hoe een en ander op te zetten?
De stand op het moment, digitaal rijden. Schaal 0 of 0N30 denk dat een combinatie ook niet verkeerd is.
JohnT

John
ja de animo lijkt mij ook laag, even af wachten
anders gaat het idee de koelkast maar weer in
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ik heb nog steeds belangstelling, maar heb alleen On30, dus O-normaalspoor is voor mij niet mogelijk. Wel heb ik nog veel H0m-spullen, dus ongeveer On2 (12mm i.p.v. 12,4mm) is mogelijk ook nog iets te fabrieken, maar dat is denk ik te exotisch. Misschien is een "parade-strecke" in O-normaal nog in te passen op een On30-module, al of niet als 3-rail. Maar inderdaad lijkt de animo nog klein.

Ron

Dual gauge is voor mij geen probleem, ik heb beide in huis.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Heb ook enkel 0n30 en 0n18 materiaal, O is dus niet mogelijk
Vic

Misschien een verkeerde bewoording van mijn kant, maar het is meer de vraag van wat hebben en willen we wel
Een stukje combi is zeker mogelijk, geeft denk ik naar buitenstaanders een beeld wat nu smalspoor echt is
Een mogelijkheid hierin kan dat ik met Bart een paar modulen maak met deze combi en dat andere er met alleen 0n30 tegen aan bouwen
Maar dit is even speculeren

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Citaat van: moonlicht op april 17, 2019, 12:37:42
Misschien een verkeerde bewoording van mijn kant, maar het is meer de vraag van wat hebben en willen we wel
Een stukje combi is zeker mogelijk, geeft denk ik naar buitenstaanders een beeld wat nu smalspoor echt is
Een mogelijkheid hierin kan dat ik met Bart een paar modulen maak met deze combi en dat andere er met alleen 0n30 tegen aan bouwen
Maar dit is even speculeren

Cor
Lijkt mij zoals het nu lijkt ook het beste.


Schaal 0 + 0N30. Waarbij 0N30 een passeerspoor op de 0 modules kan zijn dus hoef je op de 0 modules niet veel extra's te doen om het 0N30 erdoor te laten rijden. Links en rechts van de 0 modules kan je dan met 0N30 verder.

Aansturing digitaal.


Dan nog de vraag hoe gaan de modules er uit zien welk systeem eventueel aangepast aan onze wensen.


Zo kun je er voor kiezen om op jou modules te doen wat je wilt met in inachtneming van afspraken over het landschap zodat overgangen op elkaar aansluiten en je geen woestijn tegen een volgebouwd bos zet. Maar zorg er wel voor dat je op de uiteinden weer op de norm terug komt zodat jou inbreng altijd zal passen.


Dan hebben wij nog de vraag over een achterwand? En de verlichting?


JohnT

We hoeven het wiel niet uit te vinden. De jongens van de Fremo Standard hebben er ook een voor schaal 0 ontwikkeld.

https://www.fremo-net.eu/index.php?eID=tx_securedownloads&u=0&g=0&t=1555668859&hash=6011098c78da5ce8d5a7f08c5d6409a77e0a008b&file=fileadmin/modulsysteme/baugroesse_0/0_Regelspur/FREMO-Spur0-Norm_V10.pdf

Hier moet alleen het On30 op geïntegreerd worden.

Voorzetje wat betreft de norm:
1) het moet een geintje blijven en natuurlijk betaalbaar.
2) Fremo spoor 0 standaard wat betreft begin en eind van de bak. Voor normaalspoor code 124 voor 0n30 code 100. Dan kan dit mooi een begin worden van ferme achtige zaken.
3) ik ben in voor 2 bakken met een kort omloop spoor of uithaal spoor en nog een opstel/eind spoor met overslag tussen normaal spoor en smalspoor (voorbeelden hiervan zijn er genoeg. Vraag moet het spoor rond kunnen lopen?? In overleg met Vic en Ron ga ik kijken hoe de aansluiting gemaakt kan worden naar 0n30.
4 DCC natuurlijk.

Ik hoor graag
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Fremo gaat uit van 400mm breedte, lijkt mij te smal voor twee sporen (O en On30) en nog wat landschap, ik denk eerder aan 600mm en het hoofdspoor op 150mm vanaf de voorzijde, zoals anderen ook vaak doen.
Ron

bak van 60x120cm lijkt mij het beste
15 cm hart rails/ voorkant ? prima
hoogte van de tafels , 125cm  ? met een stelhoogte van +/- 8cm ?
achterwand rok e.d. ongeveer als Benelux?
fremo heeft geen achterwand, vandaar dat ik even naar Benelux verwijs.
DCC  ja
combi, ik zie tot nu toe alleen mezelf en Bart voor beide, niemand ???????
in dat geval denk ik dat we dat wel kunnen op lossen

laat ik nu even ook van 2 bakken voor mezelf uit gaan

Ron , ook 1 of meer bakken?
Vic  , ook 1 of meer bakken?
John T, ook 1 of meer bakken?
meer liefhebbers?

Cor

het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden